God of War Ragnarök patří mezi ty sebevědomé hry, které nezačínají nějakým bombastickým úvodem. Místo toho hráč vklouzne zpět do děje v zdánlivě všední situaci, zatímco se bývalý antický Bůh války Kratos a jeho syn Atreus vydávají do divočiny za jejich domovem na lov zvěře. Zatímco na první pohled vše vypadá klidně a mírumilovně, v pozadí je ale cítit dusivé napětí. Svět zamrzá již třetí rok díky nelítostné a nepřerušované Fimbulwinter zimě, která má právě touto dobou přerůst v Ragnarök: děsivou válku, ukončující všechnu existenci. Téměř dospělý Atreus navíc potají za zády otce hledá odpovědi na proroctví o jméně „Loki“ a na svoje vlastní tajemné dědictví, které má s koncem světa mít údajně hodně společného.
Hra je natolik napojená na předchozí titul z roku 2018, že by byla velká škoda ji hrát bez jeho projití (nicméně pro takové hráče obsahuje hlavní menu dvojky krátký filmový sestřih, který v rychlosti shrne alespoň ty nejdůležitější události). Stejně jako předchozí hra, také Ragnarök staví příběh na tématu rodiny, se vztahem otce a syna v popředí. Zatímco v minulé hře byl ale Atreus vyloženě dítě, zde se pomalu stává mužem, rozhodujícím o jeho vlastní cestě. Zatímco dynamika prvního dílu tedy byla otec a dítě, zde v mnoha ohledech připomíná spíš vztah dvou parťáků, vydávajících se společně na složitou cestu. Nad hlavami se jim přitom stahují nejen mračna blížící se „poslední války“, ale také proroctví vytesané do skály na konci minulé hry, které naznačilo údajný konec pro jednoho z nich.
Stejně jako příběh, ani výprava hry zpočátku netlačí na pilu. Zasněžená krajina v okolí chalupy ústřední dvojice působí povědomě a na mimořádně detailní modely i animace postav jsme si již mohli zvyknout minule. Jakmile se ale události dají do pohybu, hra se po příběhové i výtvarné stránce posune na docela novou úroveň. Pomáhá tomu jednak výraznější přítomnost dalších postav, ať už z řad severských bohů nebo obrů, tak již rozběhnuté vztahy z minulé hry (Freya vytrvale a brutálně pronásleduje Kratose v urputné snaze pomstít se). Výprava hry zase těží z toho, že se vydáváte do devíti odlišných světů a snad žádná jiná hra neumí s takovou pompézností odhalit gigantické stavby nebo bytosti. To vše samozřejmě opět prakticky beze střihu, sledováno celou dobu plynule klouzající kamerou.
Pro hraní na PS5 si můžete vybrat ze dvou grafických nastavení: nativní 4K (3840×2160) s plynulostí 30 fps nebo dynamické rozlišení (upscalované na 4K) s 60 fps. Samozřejmě jsem dal přednost druhé možnosti a během prvních deseti hodin hry jsem nezaznamenal žádné propady plynulosti. Trochu mne mrzí, že během „rage“ módu v soubojích obraz překrývá silný barevný filtr, díky kterému hra vypadá poněkud zastřeně, ale to bylo zřejmě přesně záměrem tvůrců pro tyto sekvence. Naopak nádherné výhledy do krajiny nebo dynamické nasvětlování postav v temných jeskyních patří k tomu nejlepšímu, co můžete ve hrách vidět.
Podobně jako třeba The Last of Us je i tohle další „kolejnicová“ hra, jejíž „filmové kulisy“ byly vystavěny s výtvarnou i technickou péčí, jakou najdete jen u malé hrstky těch nejvýpravnějších her. Vytříbený vkus tvůrců odráží také využití haptické odezvy a zvukového vybavení DualSense ovladače, které nikdy není příliš rušivé, ale funguje spíš jak citlivě vyvážený doprovod k tomu, co se line z vaší obrazovky/reproduktorů. Lehké zachvění ovladače a související svistot z něj během přivolání sekery zpět do vaší ruky je ale ještě více uspokojivé, než minule. Špičkový je samozřejmě také dabing, hudba a nechybí české titulky.
Jedním z nejzajímavějších prvků příběhu je hned v prvních hodinách hry nástup druhého Boha války na scénu. Zatímco Kratos byl Bohem války v antickém světě, tento severský svět má svého vlastního Boha války: Týr se nicméně nenachází v příliš dobré situaci a na první pohled se zdá, že jej roky uvěznění připravily o všechnu bojovnost. Pod povrchem je ale cítit jeho obrovská síla, která by mohla pro ústřední dvojici představovat zásadní pomoc nebo naopak zásadní překážku. Týrova nevypočitatelnost se tak stává jednou z nejzajímavějších příběhových linek. A nenechte se mýlit: God of War Ragnarök je v první řadě velmi ambiciózní a silný příběh, který nejen mne strhl až do takové míry, že mě skoro „otravovaly“ hratelné pasáže, vyrušující od sledování příběhových sekvencí a napínavé zápletky.
To ale v žádném případě neznamená, že se hratelnost má za co stydět. Naopak, bojový systém se dočkal rozvinutí v podobě nových schopností otce i syna. Zároveň si ale zachoval jádro toho, co God of War sérii definuje: extatickou adrenalinovou divokost, kdy během ohánění se vaší sekerou nebo dvojicí mečů budete mít chuť vyrazit ze sebe bojový pokřik stejně jako Kratos. Tuhle divokost podtrhuje důraz na brutalitu vašich útoků, kterými jste schopni přeseknout nepřátele vedví nebo jim utnout hlavu. Melancholické a poetické příběhové momenty o konci světa nebo rodině tak parádně kontrastují s absolutní divokostí bojových sekvencí, tradičně podtržených či zakončených „filmovými“ dorážečkami s QTE výzvami. Jak příběhové vyprávění, tak divoká adrenalinová hratelnost tak patří opět k tomu nejlepšímu v žánru.
Z výše napsaného je nejspíš patrné, že hra v mnoha ohledech dokonale navazuje na to, co jsme zažili a známe z předchozího dílu (který v roce 2018 vyhrál nejvíce cen za hru roku od odborníků i veřejnosti, čímž tenkrát porazil třeba Red Dead Redemption 2 nebo Spider-mana). Oproti předchozí hře mi ale přijde, že Ragnarök nabízí mnohem velkolepější příběh, s větší plejádou postav a mnohem divočejším spádem. Zatímco předchozí hra byla v mnoha ohledech introspektivním putováním otce se synem, zde vás strhne proud událostí vedoucích ke zkáze světa: působí to jako mnohem napínavější a velkolepější dobrodružství, od kterého je skoro nemožné odejít, dokud nebudete na konci (hra má údajně mít 40 hodin). Na začátek listopadu si tak raději nahlaste dovolenou, protože tuhle jízdu si nejspíš budete chtít užít naplno.
God of War Ragnarök vychází s českými titulky pro PlayStation 4 a PlayStation 5 ve středu 9. listopadu 2022.
Naši recenzi nabídneme týden předtím, ve čtvrtek 3. listopadu.
Zatím se můžete na cokoliv ohledně hry zeptat v diskuzi pod článkem. Odpovíme, co nám embargo dovolí.
Dobrý deň.. Kedy budem môcť zahrať už hru po polnoci 9.11.?…Hra sa stiahne celá SR 2.11.?Ďakujem.. Za info
Ano, preload začne 2. listopadu a hra by se měla odemknout o půlnoci na 9. listopadu.
Je tam někdo z řecké mytologie, jako v předchozí hře?
Pro jistotu to schovám, i když je ta odpověď myslím neškodná:
Bude to super. Jen si musím počkat aspoň 2 roky na PC.
Nerikali rok?
Já to přesně nevím. Já to odhadl. Ale rok by byl fajn.
Říkali minimálně jednu hru ročně, ale to může být třeba ještě Returnal, Demon Souls, TLoU 2 atd.
Ani bych se nedivil, ze to dopadne jako s Aloy, vse ztrati a zapomene ale nevim.
Nechci dělat chytryho ale v horizon 2 hodně skillu z jedničky už ve dvojce Aloy uměla
Zdravím. Jednoduchá otázka. Jak to skončí? 😀. Ne jen se chci zeptat jak je to s vybavením? A útoky? Přesune se něco z předešlé hry? A nebo se musí zase vše učit a hledat znova? Děkuji
Sice máte od začátku všechny zbraně z minulé hry, ale schopnosti k nim si musíte odemykat znovu, stejně jako znovu vykovat brnění a jednotlivé vylepšení vaší výzbroje.
Kromě toho vás ale čeká také odemykání zbrusu nových věcí a mechanik, ale o těch bohužel nemohu v rámci preview embarga zatím psát konkrétně
No tak to je na prd. Kdyby to šlo. Tak by třeba se dalo hrát na těžší obtížnost. To by bylo super. Přeci jen člověk tam utopil několik hodin aby si ty zbroje vymazlil.
prosimtě viděl jsi někdy že by se z minulých her přeneslo vybavení LOL proberte se