Není zas tak moc strategických sérií, které mají 16 pokračování (plus pět odboček) a jednotlivé díly se prodávají v milionech. Samozřejmě to není náhoda, fanouškům nemusím kvality legendární série Fire Emblem dlouze představovat. Pro nováčky to zkusím zjednodušit takhle: představte si Hru o trůny, zpracovanou jako silně příběhovou nelineární tahovou strategii (fungující v mnoha ohledech podobně jako třeba XCOM), plnou strhujících filmečků a kladoucí stejný důraz na pěstování vztahů mezi postavami mimo bojiště jako na samotné strategické bitvy. Po veleúspěšné Three Houses a velmi povedené Three Hopes zde nyní máme poněkud svérázné pokračování s podtitulem Engage, které kombinuje oblíbené postavy z historie série s testováním moderních prvků pro sérii zcela nových, jako je třeba gacha systém.
Válečník (nebo válečnice, volba je na vás) Alear se probouzí z tisíc let dlouhého spánku, během kterého ztratil většinu vzpomínek. Kontinent jménem Elyos, jeho obyvatelé a události jsou tak pro něj víceméně stejně nové, jako pro vás. Nemá ale příliš času se pořádně zorientovat, protože země čelí stupňujícím se útokům nemrtvé armády. Někteří říkají, že to souvisí s návratem démonického Padlého draka, proti kterému se budou muset spojit všechny národy kontinentu. Alear má v tomto osudovém boji sehrát zásadní roli, především díky svému unikátnímu talentu probouzet duše legendárních válečníků z minulých epoch, zakleté v kouzelných „emblem“ prstenech. Příběh se zdá být o něco méně politický a poněkud tradičnější, než u minulých dílů série, nicméně zdánlivě jednoduchá zápletka je plná nečekaných zvratů a odhalení, kdy není tak docela jasné, komu vlastně můžete věřit a kdo tahá za nitky.
Fire Emblem Engage vás do děje i hraní vrhne rychle, kromě jiného díky zdánlivě jednoduché zápletce. Aniž byste tedy museli absolvovat nějaký dlouhý výcvik ve vojenské akademii nebo něco podobného, rovnou se po svém probuzení zapojíte do boje proti postupujícím armádám nemrtvých. Skoro od začátku hry získáte přístup také k vašemu létajícímu zámku jménem Somniel, což je základna, na které můžete trávit čas mezi jednotlivými bitvami – je zde možné vylepšovat vaše vybavení, pracovat na vztazích jednotlivých bojovníků ve vaší armádě a také vytvářet i zesilovat magické prsteny, obsahující duše a schopnosti legendárních bojovníků z minulých dílů série. Na světové mapě pak máte možnost vybrat další hlavní příběhovou misi nebo naopak shromáždit extra suroviny, bojovníky a zkušenosti v jedné z misí/bitev vedlejších.
Opravdu by mne nenapadlo, že tuhle větu v roce 2023 napíšu: graficky hra na Switchi vypadá naprosto nádherně. Tvůrci z japonského studia Intelligent Systems dokonale zúročili svoje zkušenosti z Three Houses a perfektně se opřeli o skutečnost, že plno příběhových sekvencí nabízí relativně statická pozadí a detailní záběry na postavy. Díky tomu nabídli obojí v nezvykle vysokém rozlišení i plynulosti na poměry Switche, takže hra vypadá během některých pasáží naprosto nádherně i na dvoumetrové 4K televizi. Zároveň pomáhá také velmi výrazná barevná paleta, díky které vypadají sytě zelené louky nebo zářící efekty kouzel naprosto úžasně. Silný filmový dojem dále umocňuje špičková zvuková stránka, v čele s naprosto excelentním dabingem. Hudba je tak trochu otázka vkusu, osobně například moc nemusím u fantasy laděné hry rockové skladby, ale musím uznat, že dynamická hudba strhujícím způsobem reaguje na dění v bitvě (graduje a přidává nástroje, když se vám povede silný útok, nebo se naopak dramaticky propadá na intenzitě i aranžmá, když se některá vaše postava ocitne na prahu smrti).
Graficky hra na Switchi vypadá naprosto nádherně.
Čím detailnější a působivější jsou pečlivě vysoustružené příběhové sekvence, tím víc pak člověka může rozhodit určitý pokles v rozlišení nebo detailnosti, jakmile se dostanete do některé z hratelných pasáží, například když volně prozkoumáváte 3D lokaci po bitvě, abyste posbírali loot a promluvili si s přeživšími. Zde narazíte na klasické neduhy výkonu konzole, kde jsou postavy poněkud kostičkované a modely v dálce občas nehezky doskakují. Nicméně hra si pořád udržuje nádherný výtvarný styl a jejím jádrem je samozřejmě hratelnost, která nezůstává nic dlužna tradicím této série. Na výběr máte ze tří obtížností (Normal, Hard a Maddening), přičemž i na tu nejnižší vás špatné rozhodnutí může stát život oblíbené postavy. Separátně si nicméně můžete nastavit Casual nebo Classic přístup ke smrti, kdy postavy opravdu zůstanou mrtvé nebo se při porážce pouze stáhnou z aktuální bitvy, aby se mohly vrátit do té příští.
Jádrem bojového systému jsou dvě mechaniky: jednak tradiční kámen-nůžky-papír aneb meče-kopí-sekery, podpořené samozřejmě také výraznými bonusy/postihy peších, jezdeckých a leteckých jednotek vůči sobě. Musíte tak mít na zřeteli pestrost vaší armády, typy jednotek nepřítele, ale také třeba (místy zničitelný!) terén bojiště. Druhou klíčovou mechanikou jsou pak magické „emblem“ prsteny, které můžete nasadit libovolné postavě ve vaší armádě. Tato postava pak může vyvolat ducha bojovníka (nebo bojovnice), obsaženého v prstenu, aby s ním následně bojovala ve dvojici. Tohle lze jednou za čas ještě zesílit aktivováním „engage“ režimu, kde se obě postavy spojí do jedné mytické bytosti, kombinující schopnosti a nabízející mimořádné útoky – například takový teleport kamkoliv na mapě s uvolněním ničivého kouzla „při přistání“ víceméně funguje jako menší atomovka.
Zatímco přítomnost hrdinů z minulých dílů série (v podobě vyvolávaných duchů „emblem“ válečníků) odkazuje na minulost, ve svém hradě najdete také místnost pro kování magických prstenů, která může naznačovat budoucnost série – funguje totiž na bázi gacha mechanik. Teoreticky by tedy mohlo jít o test vývojářů či vydavatele, zda by si výhledově mohli dovolit vydat Fire Emblem založený na tomto monetizačním modelu (podobně jako třeba live-service JRPG Genshin Impact, vydělávající přes miliardu dolarů ročně). V případě Enage nicméně není tato mechanika nijak vázána na peníze – surovinou pro gacha loterii (ve které si náhodně vylosujete nové pomocné prsteny s motivy minulých hrdinů série) je zde energie, kterou nasbíráte v každé bitvě. V tomto provedení je tedy mechanika pro hraní neškodná a nabízí zábavné rozptýlení mezi bitvami. Z toho, co jsme zatím odehrál (prvních osm kapitol, zhruba deset hodin hry) se ale zdá, že bitvy jako takové jsou jasným zaměřením tohoto dílu série, zatímco budování vztahů mezi postavami se zdá být poněkud upozaděno proti Three Houses. Přesto nebo právě proto je ale hra stejně návyková jako nejlepší díly série a fanoušci budou mít velký problém se od ní odtrhnout.
Fire Emblem Engage vychází pro konzoli Nintendo Switch v pátek 20. ledna.
Jsem rád, že to není jen kopírka Three Houses, toho jsem se bál nejvíc. Díky za preview, objednávám
Jak zde píšete že se tu objevují postavy z předchozích dílů, tak by mě zajímalo jestli na to autoři vsází, či jsou nové postavy dostatečně připsané a zajímavé?
V těch prvních osmi kapitolách (víc mi zatím podmínky preview nedovolí komentovat) je absolutní důraz položen na nové postavy a ty mi přijdou stejně propracované, jako v minulých dílech. Rozhodně mne zaujaly a baví mne, včetně hrdiny/ky.
Staré postavy ve formě emblémů jsou zde (pokud jde o příběh) víceméně jen jako fanservis, mají pár hlášek, ale do příběhu zatím nijak výrazně nezasahují (v hratelnosti ale jsou jejich podpůrné schopnosti zásadní).
Fire emblem serie mě komplet minula jakým dílem ze starších je ideal začít?
Doporučil bych Three Houses, má to zřejmě nejzajímavější/nejdospělejší příběh (z těch tří po Switch) a zároveň nejlepší poměr bojů se vztahy na základně (ala Persona 5).
Three Hopes by dával smysl, pokud vám vadí tahové souboje (tady jsou ty souboje pojaté jako rubanice ve Warriors stylu).
Engage jsem ještě nedohrál, ale zatím bych řekl že má sice nejlepší hratelnost z těch tří, ale možná přeci jen o něco slabší příběh.
Díky za dojmy, Martine. Takže kámen, nůžky, papír se vrací?
Děkuju za přečtení
Je to tak, „weapon triangle“ je zpátky a je ještě silnější než dřív (způsobuje „stance break“, který znemožní postiženému se daný tah bránit a může ho díky tomu dorazit i mnohem slabší postava).
Tohle mi ve spojení se sbíráním po boji přijde jako náběh na velký loot grind fest, aby si člověk mohl vykovat ten nej nej nej prsten. Moc se mi to nepozdává. No uvidím z recenzí a názorů hráčů.
Ten loot je možné sebrat všechen automaticky jedním stiskem tlačítka, stejně jako je možné zapnout autobattle přímo během bojů. Člověk si docela hodně může tu hru poladit a nastavit tak, aby ho bavila/sedla mu.
Vykovat (skrz gacha minihru) se dají jen sekundární „Bond“ prsteny, které nejsou zdaleka tak silné jako Engage prsteny, okolo kterých se točí celý příběh i hratelnost a které nevyhnutelně získáte postupem v příběhu (na ně gacha nemá žádný vliv).