Již dlouhých jedenáct let uplynulo od vydání rozporuplně přijímaného Diabla 3. Loni vydaný spinoff s podtitulem Immortal, který mimo hlavní mobilní platformy vyšel také na PC, se u dlouholetých fanoušků kultovní série setkal s nepořízenou. Není se čemu divit, jelikož obchodní model Diabla Immortal je opravdu čistou definicí tzv. Pay to Win (sílu ve hře si kupujete za reálné peníze). Hráči tak naději upírají na v červnu vycházející čtvrtý díl, do kterého jsme se v redakci vydali při příležitosti otevřeného beta testování. To probíhá ve dvou fázích. Tento víkend (17.3 až 20.3) a víkend následující (24.3. až 27.3.). Pro přístup do prvního termínu je nutné vlastnit předobjednávku Diabla IV, druhý víkend je pak přístupný naprosto všem zájemcům. V betě je k dispozici celý první akt, zóna Fractured Peaks a maximální level je stanoven na číslovku 25. Během prvního termínu je možné vyzkoušet tři povolání: Barbarian, Sorceress a Rogue. Ve dnech od 24.3. do 27.3. se ke zmíněným přidá ještě Necromancer a Druid. Stál náš víkendový návrat do světa Sanctuary za to? Dočkáme se důstojného pokračování kultovní dvojky? Naostřete meče, napněte tětivy a oprašte starodávné svitky. Lilith se hlásí o slovo.
Temnotemná podívaná
Po krkolomném spuštění během pátečního odpoledne, kdy jsem musel vystát zhruba hodinovou frontu na připojení k serverům, aby mi následně hra několikrát vyhodila chybovou hlášku, jsem se konečně dostal do výběru postav. V Diablu jsem vždy nejvíce hrál Barbara, takže nebylo o čem přemýšlet. Hned na první pohled mne zaujaly editační možnosti při tvorbě vašeho hrdiny. Nejedná se sice o nic světoborného, ale vnímám to jako příjemnou změnu oproti předešlým iteracím. Po několikaminutovém nastavování lesknoucí se pleše a hustého plnovousu, ve kterém by nebylo problém schovat polovinu nedělního oběda, jsem se vydal na dobrodružství. Drtivá většina cutscén používá přímo herní engine a nejedná se o předrenderované filmečky. Protagonista je tedy zcela stejný, jak jste si jej vysnili v editoru. Velké plus pro imersivitu.
Drtivá většina cutscén používá herní engine.
Jakmile ukázka skončí, hned na vás dýchne nostalgie. Atmosféra je temná, depresivní a pochmurná. Přesně tak si Diablo představuji. Oproti příliš barevnému třetímu dílu je to jasný krok správným směrem. První akt, který je v betě k dispozici, se odehrává v mrazivé oblasti Fractured Peaks. O sníh a hory tedy nouze nebude. Během hraní se navíc střídá denní a noční doba. To má za výsledek ještě větší vtažení do hry. Paráda. Audiovizuál je co se týče žánru na opravdu dobré úrovni, stejně jako namluvení postav. Soundtrack se nese ve stejném rytmu jako celková atmosféra a vše se krásně doplňuje. Na Diablo IV je radost pohledět. Co se týče optimalizace hry, tak zde jsem poněkud rozpolcen. Hra mi na maximální detaily (sestava: Ryzen 5600x, RTX 3070Ti, 32 GB Ram) v rozlišení 1440p a DLSS quality, běžela dosti pofidérně. Neustálý compilation stutter způsoboval časté loadingy textur, otřesné záseky a pády ze zhruba 150 fps např. na 50 fps, což už na 165 hertzovém monitoru opravdu poznáte. Veškeré problémy se vyřešily po snížení textur z vysokého na střední nastavení. Podezřívám tedy únik pamětí, případně nedostatečnou VRAM na mé 3070Ti (8 GB). Snad se tyto problémy do vydání vyřeší.
Zpomal dobrodruhu, zpomal
Oproti trojce je nový díl o poznání pomalejší. Platí to převážně pro souboje, které nyní působí atraktivněji. Mapou neproletíte jako kulový blesk a při bitvě s bossem musíte přemýšlet a taktizovat. V betě jsou k dispozici dvě obtížnosti – normal a veteran. S první zmíněnou jsem se nechtěl zdržovat, protože mám rád výzvu. Volba tedy padla na veteránskou. Zde velice záleží, jakou ze tří aktuálně dostupných postav zvolíte. Barbar je bohužel naprosto nevyvážený a oproti Sorceress a Rogue dělá jen zlomkový damage. Tohle bude chtít do vydání vyřešit. O Barbarovi je sice známé, že potřebuje oproti ostatním opravdu vyladěné vybavení a build, ale až tak propastný rozdíl může být odrazující. Nikoho přece nebaví „pižlat“ Fallena dvacet vteřin, když k tomu ostatním povoláním stačí pět.
V betě jsou k dispozici dvě obtížnosti.
Souboje s bossy byly díky těmto skutečnostem docela výzvou. Ne, že by mi to vadilo, ale když jsem pak testoval Sorceress, průchod prvním aktem byl několikrát rychlejší. K Rogue jsem se zatím dostal pouze okrajově a mám v plánu jej ještě pořádně vyzkoušet. Bossové mají konečně pořádné mechaniky a dokážou vás potrápit i překvapit. Pokud jste například hráli Lost Ark, dokážete si to představit. Za mě velké plus. Je docela možné, ba dokonce i pravděpodobné, že se v endgame opět setkáme s ultra rychlým probíháním kobek a jeskyní, ale pomalejší tempo hře dle mého názoru prospívá. Na levelu 25 nicméně nelze věštit budoucnost.
Vítejte v otevřeném světě
Diablo IV si do vínku bere prvky z MMORPG žánru. Osobně to vítám, jelikož jsem skalní nadšenec online RPG, ale je mi zcela jasné, že se to některým hráčům líbit nebude. Po Sanctuary jsou rozeseté vedlejší úkoly, dungeony, world eventy či velcí bossové až pro dvanáct hráčů. Novinkou je i nelineární postup kampaní, kdy je možné zvolit pořadí aktů (nelze v betě otestovat). Později by se hráč měl dostat i k dopravnímu prostředku např. v podobě koně. Překonávání terénu ve smyslu podlézání, přeskakování a ručkování vás potká na každém kroku. Novinkou je i tzv. evade – úskok, díky kterému je možné uhýbat nepřátelským útokům. Doufám, že nejsem zaujatý, ale spousta věcí mi velice nápadně připomíná již zmíněný Lost Ark. Nelze však uplatnit takto generalizovanou formuli na samotný žánr, jelikož řešení této problematiky má omezené postupy. Setkávat se budete i s ostatními hráči, a to jak ve městech, tak i při putování divočinou. Naštěstí se nejedná o nijak rušivý element a světu to spíše přidává na živoucím dojmu.
Budiž pozdravena, Lilith
Příběh třetího Diabla jsem nikdy nevnímal v pozitivním smyslu, nýbrž jako generickou pohádku o vyvoleném, který jako jediný může spasit svět. Tentokrát ale musím uznat, že ačkoliv se jedná pouze o první akt, mají tvůrci moji pozornost. Temná Lilith je přivolána zpět do světa, který pomáhala formovat. Pod svá nevábně vypadající křídla se snaží nalákat stoupence z řad běžných vesničanů a její plány jsou nejasné. Nechci a vlastně ani nemohu prozrazovat z příběhu více, jelikož je první akt pouhým rozjezdem, ale prvotní dojmy z dění na obrazovce jsou veskrze pozitivní a jsem zvědavý, kam se budou kroky našich dobrodruhů ubírat. Laťka není nastavena příliš vysoko, tak by to snad tentokrát mohlo klapnout.
Nové i staré systémy
Kovář, mystik, šperkař. Všechny tyto staré známé potkáme i ve čtyřce. Itemizace hry ještě není zcela jasná, ale přišlo mi, že legendární předměty padaly až příliš často. Možná se jedná jen o specifické nastavení kvůli testování, ale pokud to tak zůstane, nebudu z toho mít velkou radost. Kladně naopak hodnotím nový systém potionů. Oproti jednomu dlouhému cooldownu máte nyní na lektvary tzv. charge. Začínáte se čtyřmi, ale pokud plníte obsah na mapě, odměnou vám mimo jiné bude právě navýšení dostupných „lékárniček“. Lze tak tedy strategicky plánovat a systém využívat např. při zmíněných soubojích s bossy.
Legendární předměty padaly až příliš často.
Pokud znáte systém Renown z World of Warcraft, tak vězte, že něco podobného nalezneme i v novém Diablu. Za plnění mapy dostáváte renown body a následně odměny např. v podobě skill pointů, titulů, zlaťáků či zkušeností. Ve hře je tedy stále co odemykat. Mapa je přímo posetá vedlejšímy dungeony, za jejichž splnění získáváte sílu pro dané povolání, kterou je pak možné implementovat do výbavy. Dungeony bohužel v drtivé většině případů využívají opakující se rozvržení a brzy se tak stanou poněkud repetitivními. To vnímám jako velké a podstatné mínus. Tak či tak se při putování po Sanctuary nudit nebudete, stále je co dělat.
Dojmy z konzolové verze
Už v roce 1998 jsem byl součástí divokých diskuzí na téma, zda se první díl Diablo série hraje lépe na počítači nebo na konzoli (hra vyšla pro první konzoli PlayStation). Je to hlavně otázka zvyku – pokud jste v této sérii v minulosti odehráli stovky hodin na jedné z platforem, nejspíš ji nebudete chtít měnit. Jako člověk, který ale nejen kvůli práci skáče pravidelně mezi všemi platformami, se nemohu ubránit dojmu, že z ovládání Diabla na ovladači má prostě člověk lepší pocit – řídí totiž pohyb své postavy přímo, místo aby jí jen ukazoval kurzorem, kterým směrem se má sama rozejít. Diablo IV navíc tlačí na fyzický aspekt vaší postavy i jejích útoků (přesnější hitboxy v souvislosti s animacemi apod.), takže dokáže ještě lépe navodit pocit, že skutečně interagujete s nepřáteli a prostředím kolem vás.
Součástí zážitku jsou samozřejmě také vibrace ovladače, ačkoliv jsem nezaznamenal nějaké extra speciální využití haptické odezvy během mého hraní na konzoli PlayStation 5 s ovladačem DualSense. Hra nicméně na konzoli běží skvěle, dle vývojářů se jedná o nekompromisní 4K rozlišení s 60 snímky za vteřinu. Jediné zpomalení, které jsem pozoroval, bylo občasné zaseknutí při rychlém přechodu mezi regiony mapy, ale to je hádám problém hry samotné, bez ohledu na platformy. Uživatelské rozhraní v mnohém připomíná Diablo III, takže je vyloženě vstřícné vůči televizorům (máte také možnost si zvětšit fonty písma apod.). V neposlední řadě stojí za zmínku možnost hrát hru na konzoli v lokálním „gaučové“ kooperaci, což je funkce dostupná pouze u konzolových verzí.
Martin Zavřel
Už aby byl červen
Po víkendové návštěvě Diabla IV mohu konstatovat, že jsem převážně spokojen. K žánru ARPG jsem měl vždy blízko a jelikož miluji MMORPG hry, vítám i online prvky, které se tvůrci rozhodli přidat. Atmosféra je skvělá, to stejné platí pro audiovizuál. Příběh mne kupodivu zaujal více, než bych čekal a jsem zvědav, jakým směrem se bude ubírat. Obavy mám z oblíbeného Barbara, jelikož v porovnání s ostatními aktuálně působí opravdu slabě. Určitě nás ale čeká balancování povolání, takže neklesám na mysli. Nejvíce mne asi mrzí rozložení dungeonů, které je silně stereotypní a netroufám si říct, zda se to v pozdějších aktech změní. Snad ano. Pokud nechcete kupovat zajíce v pytli a i po přečtení našich dojmů váháte, vřele doporučuji vyzkoušet druhý termín otevřené bety, který se uskuteční příští víkend (od pátku 24.3. v 17:00). Připravte se ale na pořádnou frontu, nápor bude obrovský. Poté zbyde pouze čekat do 6.6., kdy na našich obrazovkách přistane finální verze Diabla IV. Velice se těším, bude to pekelně zábavné trávení volných chvil.
Od hry jsem měl velké očekávání a po víkendovém zahrání bety se na plnou hru těším násobně víc. Skutečně jsem zatím dostal vše co jsem očekával. Následovníka skvělé dvojky s parádním audiovizuálem a skvělými charaktery. Ještě teď hraji, chci vylevelovat všechny dostupné postavy. Rogue a barbara mám na 25 a čarodějku jsem zatím dotáhl na 21. Ale hlavně gameplay je naprosto luxusní a v koopu s kámošem se zábava ještě násobila. Těším se na příští víkend, kdy budou dostupní i druid a necromancer. Ale potom to čekání na červnový start bude hodně dlouhé.
Jo a musím říct, že fashion ve hře je až maniakální a bude radost své postavy vybavovat. Naprostý luxus.
P.S.: a pod článek Davida Bernarda se podepisuji, skvěle sepsané a naprosto vystihuje moje dojmy. Jenom ten barbar mě zase tak slabý nepřišel
Díky za pochvalu, vždy potěší 🙂.
70eur za „standartní“ verzi, mtx shop, battlepass a možná i placená DLC. Znovu protlačování online hraní, což mi vadilo už i u trojky. Grafika je jen slitá šedivá s černou, jinak to vypadá příliš podobně jako trojka. Trojku jsem měl rád, ale měl jsem jí už dost…co na tomhle trvalo tolik let vývoje vážně nechápu.
Ta hra nepřínáší nic moc nového, nejmenovat se Diablo, tak to pravděpodobně bude zajímat možná tak čtvrtinu lidí.
Nekamenujte mě, je to jen můj názor, ale pro mě prostě velké zklamání a nemám ani chuť to hrát.
Cenovka 70 euro je dnes již standardem. Placená DLC budou určitě, minimálně ve formě balíčků např s Paladinem, jak tomu bylo ve trojce u Necromancera. Online hraní mám rád, ale chápu, že je to otázka vkusu. V čem se ale neshodneme, je to, že hra vypadá graficky podobně jako D3. To bylo příliš barevné a nenabídlo tu správnou pochmurnou atmosféru.
To, že se jedná o nový díl kultovní série bude mít na prodeje určitě obrovský dopad. Z toho co říkáte bych možná doporučil mrknout na Last Epoch. Tam sice pár týdnů zpátky přidali multiplayer, ale rozhodně to není hlavním cílem hry. Zkuste mrknout
Ano, 70 euro se může možná stávat standardem, ale to neznamená, že bychom to měli akceptovat u her, který mají tak přepálenou monetizaci jako bude mít Diablo.
Já z toho to D3 cítím…myslím, že kdyby se u trojky zvedlo rozlišení textur a pohrálo se přes reshade s barvama a kontrastem, tak to bude vypadat velice podobně.
V Last Epoch mám 100h, rozhodně taky můžu doporučit i ostatním.
-1 za akceptování ceny.
Já vám nevím, 70 euro je dnes jedna návštěva kina s rodinou. Oproti tomu se mi jeví (až) stovky hodin herní zábavy docela v pořádku.
Dlouhá léta jsem byl hrdým členem PC Master Race, ale s příchodem svišťů mám kromě herního PC i Nintendo Switch OLED a PS5. Diablo je moje srdcovka a vždycky jsem ho hrál na PC, ale teď s napětím čekám na open betu pro PS5. Hrát Diablo 4 na velké obrazovce ve 4K na 60FPS a ještě s lokálním multiplayerem na gauči? Paráda! Jen si chci vyzkoušet ovládání, hlavně práce s inventářem mě totiž děsí.
Práce s inventářem je na pohodu. Přijde mi to přehlednější než ve trojce, kterou jsem taktéž hrál na konzoli. Jediný problém jsem měl, když jsem se snažil zjistit jak nastavit primární používání obouručního meče pro skill Flay u Barbara.
Su niekde popisane rozdiely medzi normal a veteran obtiaznostou?
Přímo při výběru obtížnosti.
Mně se to líbilo. Ten vizuál oproti trojce je jako pěst na oko. Mně se líbila i trojka, utopil jsem v ní spoustu hodin, ale ten vizuál čtyřky se mi prostě líbí víc. Uvidíme jak to bude fungovat jako celek. Endgame systém, paragony, sezóny a tak. Děsí mě jen ten battle pass a to čím dál víc.
S battle passem nemám problém do doby, kdy začne obsahovat zvýhodnění pro platící hráče.
neměl by obsahovat zrychlení získávání odměn? to je snad zvýhodnění platících, ne?
To je ta otázka. Jestli bude obsahovat kosmetické doplňky a já si můžu urychlit získání těchto doplňků tak s tím nemám problém. Jestliže mě posílí nějakým způsobem a bude obsahovat já nevím nějaké klíče do dungeonů nevím prostě, tak to stojí zaprd.
Zatím se mluvilo pouze o kosmetických odměnách a měně, za kterou je bude možné nakupovat.
Zo zaciatku to asi bude tak. Po urcitej dobe mam ale obavy, ze daju nejaky skvely bundle „pay to get level 50 right now“ alebo daco.
Jak je to s lootem v otevřeném světě? Myslím tím, když je to tedy mmorpg tak když mi něco padne tak mi to teoreticky může ukrást člověk co běží okolo?
Není to čistokrevné MMORPG, pouze si z něj bere několik prvků. Loot byl pro mne vždy personální, ale funguje omezené tradování.
Jasně, myslel sem ty prvky v open world no :)… Uff toho jsem se bál, ve trojce mi vyhovovalo, že loot byl personální a případně si to člověk vyhodil mezi sebou ve skupině. Úplně mě děsí představa, že tam člověk dá world bosse a pak proběhne kolem typek na 10lvl a vezme ty věci brrr 😂😁
Toho se bát nemusíte 😀.
Z Barbara jsem byl také rozčarovaný, ale bylo to jen špatnými talenty a špatným stylem hraní. Při druhém hraní jsem už takové problémy neměl.
Já tam vidím hlavně problém v rozdílu dps u základních útoků oproti ostatním classám.
On ten Barbar je tam hodne pojatej jako specialista na DoT. Damage ma velky, ale jeho prevazna cast je ve forme postupneho krvaceni. Coz je myslim kamen urazu, protoze do tohohle typu hry se to moc nehodi (dle me). Lidi spis ocekavaji, ze uvidi hezky cisla, nez ze seknou a budou cekat, nez prisera vykrvaci. Taky mi to hodne nesedlo. Ale dalo se to vyresit zmenou basic utoku, na ten s priskokem, ktery ma vetsinu poskozeni ihned naprimo a pak to hrani i za Barbara byla zabava, kdy zakladni monstra sla k zemi na dve rany, stejne jako u rogue.
Jinak teda nejsem zadny fanda diablovek, da se dokonce rict, ze se tomuhle zanru vyhybam, nebavi me. Jedine co jsem kdysi dohral, bylo Diablo 3 a to jen proto, ze jsem ho dostal zadarmo v WoW. A to jsem jenom dojel kampan a slo to z disku. Ale tohle jsem zkusil, protoze me na videich zaujal vizual a musim rict, ze je to pekelne dobra hra a s nadsenim vyhlizim den vydani
Bleed build mě také nebaví. Nakonec jsem jel frenzy a upheaval.
Optimalizace na PC opět odfláknutá, jak jinak.
Tam je problém s pamětí, to snad opraví. Do té doby doporučuji hodit textury na medium.
Za mě je tohle pravý nástupce Diabla 2. Za celý víkend jsem byl naprosto spokojený.
V tom případě jde vidět že si hrál D2 jen jako casual
No a? Vždyť casualové jsou v zásadě vždycky primární cílovka..
Obzvlášť u Diabla
Pan.Cisar: U D3 a bohužel i D4 ano.
Neviem, kedy Diablo nebolo casual, s tymi milionmi predanych kopii.
Nelibí se mi hlavně škálování lvlu nepřátel podle hráče, ale tohle se dalo čekat když oznamili open world, přesneji teda možnost vybrat si kterej akt zvolit jako první. Trošku to zabíjí dobrý pocit z lvl up ale uvidíme až v kompletní hře jestli budou mít určitý oblastí maximální strop lvlu nepřátel a dál taky po lvlu 50 paragon systém jak do toho celý zapadne. I tak sem si první akt užil a jsem fakt zvědavej na zbytek hry.
Je nějaké info, jak budou vypadat sezóny? Jestli stejně nudně, jak ve trojce, tak zase všichni zdrhnou do Path of Exile.
Bude battle pass. Přesná podoba sezón zatím není známa. Endgame nicméně vypadá daleko propracovaněji než u trojky.
Diablo….na…..ovladači

Diablovky se na ovladači hrají skvěle, pro mě je to lepší nez s myší
To nevysvětlíš někomu kdo se celý život vyhrazuje proti konzolím.
Proč se furt proti těm zlým konzolím tak ztrapňuješ? Jindejmenovaný Tom_nightreaper, Andir nebo který z těchto patetických antikonzolových bojovníčků ty jsi? Trapný.
Na ovladači se Diablo hraje v pohodě. Pokud tedy odmyslím pohyb v inventáři. Nicméně taky hraju na kombinaci klávesnice + myš.
ahoj bojoval jsi i z world bosem, já ano dvakrát v jeden den a byla to divočina.
poprvé tam bylo asi 7 hráčů a bose jsme nestihly zlikvidovat včas, po druhé tam bylo hráčů 8 a stihlo se to.
padaly jsme jak mouchy
Bojoval, dvakrát. Mám podobnou zkušenost. Při prvním pokusu jsem měl na mapě hráče s nízkým levelem, tak se nezadařilo. Na podruhé už Ashava padla