Recenzovaná verze: PC
Série F1 stále patří mezi „královnu“ motorsportu. Každý závodní víkend má stamiliony diváků u televizí a již několik let je zpátky i herní série F1, jejíž licenci dříve vlastnilo Sony pro své platformy. Codemasters jsou známi svými závodními sériemi GRID či DiRT, a tak byste čekali, že udělat dobrou arkádovo-simulaci dle F1 by neměl být problém. Bohužel několik posledních sezon přešlapovali na místě a to, co by mohlo udělat DLC za pár Euro (aktualizované soupisky a tratě) prodávali za plnou cenu. Vývojáři od F1 2015 hodně čekali a hodně toho naslibovali. Výsledek je ale přinejmenším rozporuplný.
Svého jezdce si zde nevytvoříte
Jen pár dnů před konečným vydáním vyšlo najevo, že se ve hře nebude odehrávat to, co láká asi každého hráče ke koupi – kariéra. Nemůžete si udělat vlastního jezdce a začínat s ním od píky u malého týmu a postupně se propracovat k těm nejlepším, jako tomu bylo u předchozích dílů. V aktuálním ročníku si zkrátka jen vyberete oblíbeného jezdce a začnete závodit. Autoři toto odůvodňují (asi logicky), že se letos poprvé v sérii objevují oslavy na stupních vítězů a nejsou dostatečně spokojeni s tím, jak vypadají jejich modely postav. Tak plnohodnotnou kariéru (stejně tak jako navrátivší obsah se starými vozy) očekávejme až v příštím ročníku. Osobně doufám, že se v Codies budou trochu snažit a kariéru nějak obohatí a nebude to jen ta obyčejná sezóna s aktuálními soupiskami a tratěmi. Například bych se nezlobil za to, kdyby získali licenci i na sérii GP2 a díky výsledkům v něm byste se pak mohli posunout do seriálu formule 1. Autoři říkají, že mají několik zajímavých nápadů, které zatím nemohou prezentovat, tak můžeme jen doufat, že budou stát za to.
Chcete se vrátit v čase?
Jako takovou alespoň menší záplatou působí možnost zajezdit si kromě aktuální sezony i ročník 2014. Pokud prahnete po tom, závodit za Fernanda Alonsa ve Ferrari nebo ponechat Sebastiana Vettela u Red Bullu, tady tu možnost máte a zajezdíte si na okruzích z loňské sezony. Pro mě osobně to ale nijak výrazná přidaná hodnota nebyla. Pak už si stačí jen vybrat váš oblíbený závodní tým a jezdce a zvolit, obtížnost umělé inteligence a jak dlouhý závodní víkend chcete. Na výběr jsou tři – krátký, normál a plný. V tomto mi dost chyběla nějaká větší míra upravování. Chtěl bych například 25% závodu, ale plnohodnotnou kvalifikaci se třemi fázemi. To tu bohužel nenajdete a budete se muset spokojit s přednastavenými možnostmi, kdy krátký víkend znamená 25% závodu a jen jedno (one-shot lap) měřené kolo v kvalifikaci. Dále si vyberete, jaké pomocníky chcete v jízdě používat. Kontrola trakce, pomoc při brždění, ABS, ukazatel ideální stopy. Tedy vše důležité pro naprosté nováčky v sérii F1. Zkušení si většinu tohoto nastavení určitě povypínají nebo rovnou využijí nový režim Pro Season, kdy je obtížnost nastavena na nejtěžší, délka závodního víkendu 100% a pomocníci vypnuty.
Naopak poměrně příjemnou novinkou jsou noví komentátoři, kteří na začátku praktických jízd v několika větách shrnou úskalí trati a okomentují i výsledky v kvalifikaci a na konci samotného závodu. Pokud sledujete televizi Sky, pak pro vás jména Anthony Davidson a David Croft určitě nebudou neznámá.
„V praktické jízdě pravděpodobně poprvé přijdete na to, že umělá inteligence soupeřů se chová zbytečně moc agresivně.“
Začínáte v garážích, kde si, stejně jako v předchozích letech, můžete navolit ideální nastavení svého vozu. Pak vás už mechanici vypustí na trať a je jen na vás, jak dobře se uvedete v praktické jízdě. Ta má, stejně jako kvalifikace, nastavený odpočet a musíte se tedy vměstnat do daného časového úseku. V praktické jízdě pravděpodobně poprvé přijdete na to, že umělá inteligence soupeřů se chová zbytečně moc agresivně. Když máte rozjeté rychlé kolo, projedete cílovou rovinkou a z boxové uličky se začnou na trať dostávat vaši soupeři, začnou se chovat, jakoby i oni měli rozjeté rychlé kolo a nechtějí vám uvolnit cestu, jak by tomu mělo správně být. Je to dost zbytečné a poměrně frustrující.
Průběh asi moc nepřekvapí
Před začátkem kvalifikace (a celé sezony) máte od týmu nastaveno minimální umístění, kterého byste měli dosáhnout. Jestliže závodíte za tým ze špičky (Mercedes, Ferrari) očekávejte cíle nejvyšší. Po kvalifikaci pak následuje to nejdůležitější, a to samotný závod. Ten probíhá v očekávatelném duchu a příliš překvapení asi nezažijete. Pokud jste si obtížnost nastavili na jednu z těch větších, můžete se těšit na těsné a zábavné souboje, kdy vám soupeři nedarují ani metr prostoru. Když se někde objeví skulinka místa k předjetí, soupeř se ji pokusí využít. Souboje jsou sice fajn, ale opět se projeví přespříliš agresivní umělá inteligence, kdy se na vás občas tlačí až moc. Často se tak stane, že najíždíte do zatáčky, někdo se vás přitom pokouší předjet, ale nenechá dostatečný prostor a oba skončíte v ochranné zóně. Další kiksy pak soupeři provádějí v průběhu zastávek v boxech. Téměř každý závod jsem zažil (za Ferrari), že Mercedes zavolal oba své jezdce, v té chvíli bojující mezi sebou, na výměnu pneumatik ve stejném kole a tím pro jednoho z nich závod de facto skončil. Po skončení závodu pak následuje již avizovaná prémiová oslava na stupních vítězů. Každého jezdce byste měli bez problémů rozeznat. Úsměvně pak ale působí opakující se animace při slavení. Po skončení sezony pák následuje stručný souhrn (ne)splněných cílů a možnost opět si vybrat jakýkoliv tým a načít novou sezonu.
Grafika byla poměrně probíranou otázkou posledních let, kdy se vývoj enginu zastavil na mrtvém bodě a s ním i grafické vylepšování. Codemasters avizovali pro F1 2015 celou řadu vylepšení, výsledek ale uspokojí asi jen málokoho. Srovnání s grafickými velikány současnosti jako Project Cars, DiRT Rally či Driveclub je naprosto mimo a budete se muset spokojit s průměrem. Naopak mohu pochválit optimalizaci, kdy při 1440p hra jela bez problému neustále kolem 50fps. Ocenit pak musím i rychlé nahrávací časy.
Bugy, bugy, bugy
Chyby dokáží otrávit zážitek z každé hry a F1 2015 jimi byla alespoň při startu prodeje prošpikovaná. Grafických bugů jako neviditelná auta, blikající textury či divná (raketová) fyzika nebyla ničím výjimečným a v Codies by asi měli vyházet všechny testery. Já naštěstí příliš problémů neměl. Jediné, co jsem zaregistroval, byly blikající pneumatiky, neviditelná auta v zrcátku a neviditelné auto (pouze 4 pneumatiky) na trati během opakovaného záběru. Jediný vážnější problém mývám s volantem (G27), který začne reagovat až po chvíli, i když už mám ovládání ve svých rukou. A hra mi poměrně často při spuštění padala.
F1 2015 je určitě zklamáním pro všechny fanoušky tohoto okruhového závodění. Codemasters hráče navnadili na spoustu vylepšení, výsledek je ale poměrně nedotažený. Opět tak můžeme jen doufat v nadcházející ročník a spoléhat, že si tvůrci vezmou k srdci alespoň některé z nejčastějších výtek hráčů i recenzentů.
F1 2015 koupíte na GameExpres.cz a GameExpres.sk.
Počítač na recenzi zapůjčil Grunex.com.
Recenze
F1 2015 – další ročník, další průměr
Jestli vlastníte starší ročník, pravděpodobně vás toho moc ke koupi toho aktuálního táhnout nebude. Codemasters jsou natolik kvalitní studio, že by takovéto tituly vydávat nemělo.
Líbí se nám
- jediná oficiálně podporovaná F1 hra
Vadí nám
- chybějící plnohodnotná kariéra
- nedostatečná technická kvalita
- umělá inteligence
- bugy
První závodní hra od Codemasters na nové konzole a hned je to průser. Příště to snad bude lepší.
Strec
i7 5930k
290x
Je to vice zabugovane nez Project cars?
Můžu se zeptat na jakém stroji jste to hrály? Vzhledem k dobrým ohlasům na optimalizaci a opravdu dobrým fps u závodní hry by mě to docela zajímalo.
Tak jsou to první formulky na next genu dalo se s tím počítat
Mohli by tam přidat tratě na kterých se již nezávodí – Imola, Fuji, Buenos Aires, Zandvoort. Klidně bych to vzal i ve formě DLC, protože mi tohle přijde zajímavější než oslavy na stupních.
Petr-34, Cvrnda: Díky
Mám všechny F1, je to pro mě taková "FIFA" a bohužel z posledních dvou dílů jsem naprosto zklamán – byť je grafika u 2015 lepší, tak to nemění nic nad tím, že hra postrádá inovaci – TV pohledy, co Codies slibovali? … Proč nepřidat zahřívací kolo? Proč zkomplikovali nastavení vozidla – je to nepřehledné, je v tom bordel. Jediné, co to jakž takž může zachránit je ten update modelů a databáze výkonnosti vozidel – snad už jen kvůli McLarenu… Další věc je absence Safety car, což u agresivního AI na obtížnost Legend bych uvítal
CzechNeverEnd: Podle chování Codemasters v minulosti se dá očekávat, že si podobně jako v případě pohledu z kokpitu v Gridu 2 vycucali z prstu nějakou naprosto nesmyslnou interní statistiku o tom, že split-screen využívá malé procento hráčů, takže se na něm vlastně nevyplatí pracovat. Už jen čekám, až stejně jako v případě plnohodnotné kariéry řeknou, že tentokrát se na něj vykašlali, ale v příštím ročníku už určitě bude, takže si ho samozřejmě musíme koupit
CzechNeverEnd: lenost vývojářů.
Já jezdim 2011 na ps3, když ke mně přijede kámoš. Teď sem si chtěl pořídit 2015 na ps4, ale když sem se dozvěděl, že nebude mít split screen, tak to pro nás nemá cenu. Nevíte někdo, jakej je důvod? : /
Jestli vlastníte starší ročník, pravděpodobně vás toho moc ke koupi toho aktuálního táhnout nebude.
Tohto hesla sa drzim rok co rok uz od 2011