Recenze z hraní PC verze
A pak, že to nejde! Studio Arkane vzalo spravedlnost (a nejspíš i svůj osud) do vlastních rukou a po víc jak roce od odhalení pustilo mezi nadržené hráče dost možná nejlepší hru aktuálního kalendářního roku. Ano, Kingdoms of Amalur, Mass Effect 3, Rayman Origins, Diablo 3, Max Payne 3 jsou všechno podařené záležitosti, avšak přinejmenším v mých očích ani jedna nepřinesla nic, co by mě donutilo sednout na zadek a s tupým výrazem a otevřenou pusou zírat. Dishonored to zvládlo a to i navzdory skutečnosti, že víceméně ve všech běžně hodnocených aspektech jde o titul přinejlepším průměrný.
Vezmeme si to tedy od těch negativ, když už jsem je nakousnul. Chudák zhrzený Corvo je obviněn z vraždy císařovny, kterou nespáchal, vhozen do vězení, které neladí s jeho pletí a mučen lidmi, z kterých zrada vyzařuje jako z Ivety Bartošové touha po pozornosti. Příběh je zkrátka klišoidní, bez překvapivých zvratů… vlastně, bez zvratů, tečka, a pokud se dohrabete až nakonec, určitě ne proto, abyste si potvrdili, že je vrahem zahradník. Identita zrádců je de facto odhalena během prvních deseti minut a doufat, že dějová linka udrží váš zájem vybičovaný na maximum je stejně naivní jako myslet si, že Call of Duty 15 bude posledním dílem série.
Velká část „viny“ v tomhle ohledu leží na bedrech vývojářů. Ne snad proto, že si se scénářem nedali víc práce, nýbrž proto, že se rozhodli jít tak trochu proti zažitým zvyklostem, díky čemuž v titulu nenarazíte ani na jednu klasickou renderovanou cut-scénu. Pár stovek, možná tisíců hráčů teď řve blahem, ale pravdou je, že pokud se to s nimi nepřehání, ideálně dotváří atmosféru a bez problému vtahují hráče do děje. Bez nich se to simuluje jen velice těžko a Dishonored na to doplácí. Po pár desítkách odehraných minut totiž člověk zjistí, že je mu tak nějak jedno koho, kdy a proč (ne)zabije, ale fakt rád by zjistil co se stane, když udělá tohle, nebo tohle.
Ruku v ruce s tím jde audiovizuální zpracování, které… nechci snad naznačovat, že by bylo vyloženě špatné, ale řekněme, že nijak zvlášť nenadchne. Steampunková stylizace, design budov, dopravních prostředků a dalších blbůstek je parádní, ale grafika jako taková v dnešní době prostě nemůže oslnit. Jsem si vědom, že o ni zas tolik nejde (obzvlášť v případě Dishonored), ale po spuštění to člověka praští do očí a alespoň za zmínku to jistě stojí. Jsem nicméně přesvědčen, že se ozve spousta z vás, kterým se na něm nezdá nic špatného a to je fajn. Nikdy se nedá zavděčit všem. Mluvíme-li ovšem o audiovizuálním výsledku, nesmíme zapomenout na hudební podkres. A za ten si autoři bludišťáka rozhodně nezaslouží!
Zatímco k sekci zvuků nemám jedinou výtku, soundtrack se moc nepovedl. Jednak ve většině případů sestává z ledabylého drnknutí do basové struny znuděným muzikantem, přičemž vrchol představuje náhodné ustřelení ruky se smyčcem. No, a druhak, i když orchestr ojediněle popadne rebelská nálada, hrané motivy jsou zoufale nezajímavé, a že by se vám snad nějaká melodická linka vryla do paměti je velice nepravděpodobné. Zbytek mínusů už jen v rychlosti: NPC postavy se výjimečně umí seknout o neviditelné překážky; čas od času narazíte na místo, popírající zákony fyziky a nepohodlné tělo, jež by mohlo upozornit stráže, lze nechat vpít do stěny; vychvalovaná umělá inteligence je použitelná až při zvolení vyšších obtížností, jinak totiž není problém pět metrů od strážce pořádku někoho přidusit a bez problému vám to projde.
A teď konečně k tomu zajímavějšímu. Vím, že po přečtení první poloviny recenze to snad i může vypadat, že hodlám jít proti proudu a Dishonored strhat, ale faktem je, že vše výše vyjmenované osobně považuji za vesměs prkotiny. Ano, bylo by fajn, kdyby se s tím tvůrci poprali lépe (obzvlášť ta muzika zamrzí; u takhle velkého projektu se mi nechce věřit, že by ji podcenili a připisuji to normálnímu lajdáctví), ale vesměs nic neovlivňuje zážitek z hraní výrazně negativním způsobem. A to je sakra důležité! Ve všech ostatních směrech je totiž hra dech beroucí jízdou.
Jak už bylo předesíláno, titul je skutečně rozdělen do několika málo misí, kterými lze při troše snažení prolétnout doslova za pár hodin. Samozřejmě s tím, že vždy volíte tu nejpřímější cestu, ignorujete veškeré vedlejší mise, nesnažíte se nijak zvlášť hledat runy (o těch více později), peníze ani lektvary a dialogy trpíte jen proto, abyste věděli co máte dělat. Avšak takový styl hry velice rychle omrzí. A právě tady nastupuje kouzlo Dishonored. Stačí změnit jen nepatrnou drobnůstku, například, že se pokusíte maximum stráží vyřídit nenásilnou cestou, a hodiny strávené v Dunwallu strmě naskakují. Pro představu, při hraní na nejlehčí obtížnost s téměř úplnou ignorací sidequestů a občasným přičichnutím ke stealthu mi první dohrání trvalo nějakých deset až dvanáct hodin.
Krapet zamrzí, že ačkoliv vývojáři de facto vymýšleli jen cca pět misí, hlavní úkoly jsou zoufale neoriginální a sestávají téměř výhradně z něčí eliminace, nebo nalezení něčeho. Už po prvních pár krocích v nové lokaci na to ale úspěšně zapomenete, protože minimálně co se poskytnuté volnosti týče, tvůrci nelhali. Můžete dělat téměř cokoliv téměř kdekoliv a co je na tom nejlepší – neexistuje špatné rozhodnutí. Z každé situace, byť sebenáročnější se dá vybruslit, zachováte-li si duchapřítomnost. Hodně v tomto ohledu pomáhá schopnost přemisťování, jež spadá do kategorie nadpřirozených abilit, které vám propůjčil Outsider (něco jako bůh v tamějším univerzu).
Těch je celá řada, jak aktivních tak pasivních, přičemž každou lze alespoň jednou vylepšit. Právě k tomu slouží runy, jež jsou v míře větší než vrchovaté rozesety po každé lokaci. Ne vždy je nicméně snadné se k nim dostat. Částečně lze jejich absenci nahradit sbíráním kostěných přívěsků, jež vám po aplikaci vylepší „statistiky“, avšak současně lze nosit jen tři a jejich působnost je silně omezená. Pokud si tedy chcete vyzkoušet jaké to je proti někomu poštvat krysy, máchnutím ruky vytvořit tornádo, nebo někoho posednout, důrazně doporučuji si ten čas při plnění mise udělat a alespoň jednou se odklonit mimo hlavní dějovou linku.
Stejně tak se hodí šmejdit všude kolem sebe a sbírat všechno, co není přibité. Doba je totiž zlá a zadarmo nikdo nedělá. Herní měna přitom slouží ke všemu světskému. To jest vylepšování zbraní, masky, nakupování nábojů, šipek (ty obyčejné lze rovněž sbírat z těl zabitých), granátů, lektvarů a tak dále a pořád dokola. Pokud navíc budete mít štěstí a budete opravdu důkladní, není problém najít v každé lokaci alespoň jedny nákresy, na jejichž základě se vám zpřístupní nové vylepšení. Povětšinou co se výbavy týče. Klasické zbraně jsou totiž ve hře jen tři – dýkomeč, pistole a kuše – a i kdybyste byli Copperfield tak z toho moc dalších kombinací nevyčarujete.
Parou nabuzená recenze spěje ke svému cíli a než vás nechám zavřít okno a znovu si zaprdět hráčské doupě, rád bych si postěžoval ještě na jednu věc. Provázanost se Steamworks. S tím už toho samozřejmě nemají hoši z Arkane Studios nic moc společného, ale jen tak lehce tenhle zhovadilý systém z háčku nepustím. Zatímco na Origin a Games for Windows se běžně nadává, Steam se glorifikuje. Zbytečně. Drtivá většina z vás to jistě ví, ale jen pro jistotu připomenu, že tahle služba využívá pro ukládání pozic cloud storage. A to především proto, abyste mohli vaši oblíbenou gamesu hrát na různých počítačích. Problém ovšem nastává, když daná hra spadne. Steam si z toho sedne na prdel a při každém spuštění se snaží synchronizovat uloženou pozici z PC s tou na jejich serverech, což mu samozřejmě nejde a pořádně tak nefunguje ani jedna. Celý slavný systém se proto následně uchýlí k té nejdementnější věci a totiž, že vám k načtení dá pouze ty pozice, které se jako poslední správně uložily a sesynchronizovaly. Při každém spuštění Dishonored to tak byla taková malá loterie, kde že to budu v hraní pokračovat. Frustraci pak bohužel nezmírní ani fakt, že jsou ve hře přítomny české titulky, a to i v konzolových verzích.
Recenze
Dishonored – tisíce cest k nezapomenutelnosti
Budu se sice opakovat, ale Dishonored je bez přehánění největším překvapením tohoto roku a dost možná i nejlepší hrou. Zda-li bude korunováno i oficiálně je nicméně jedno. Tohle by ve vaší sbírce prostě chybět nemělo!
Líbí se nám
- steampunkové univerzum
- herní svoboda
- zábavné schopnosti
- že Dishonored nelze hrát "špatně"
Vadí nám
- plytký příběh
- průměrné audiovizuální zpracování
Zcela nový svět jaký tu ještě nebyl, trochu to připomíná ten svět co byl ve filmu Liga výjmečných
takže paráda. Nejsem moc fanoušek FPS, protože je to pořád na jedno brdo, ale tohleto vzali vývojáři za jiný konec a povedlo se
. Dávám 9/10, škoda že když se člověk dostane například do toho potkana, tak nemůže prolézt škvírou někde, takže tady ten potenciál není využit.
Jedna z nelepších, co jsem kdy hrál.
supr hra docela tezka lepsi nez Assassins Creed
jo ja prave nechci zabijet ty nevinny hlidace apod. dyk jen plnej rozkazy a myslej ze jsem vrah, tak co? to bys musel treba na kube pri uteku postrilet vsechny co potkas – vetsinou stejny chudaky co jses sam ale neutikaj zrovna ze zeme ve stejnej den jako ty… a to se mi zda nespravny…
Však nikdo nikoho nenutil plnit ty vedlejší mise. Nechceš, nedělej… chceš zabíjet, zabíjej… chceš být tichošlápek, do toho… chceš mít čistou karmu, tak ani nekraď. Tohle jsou opravdu důvody k smíchu, že tě to k něčemu nutí… jediny nucení je hlavní příběhová linie a tu si člověk může taky sám pořešit, jak chce.
Honzas4400: Dobře jsi to popsal, vlastně i ten název o cíly hry vypovídá… jde o zneuctění a hlavní hrdina si chce získat svoje "jméno"… a na hráči je jak to udělá, krvavě nebo čistě? ? ? Zároveň jako poradce a bodyguard cíařovny má i přes smrt císařovny nějaky morální povinnosti (u většiny z nás docela neznámá věc) . Takže se mstí vlastně za sebe i ji a zároveň se snaží dostat zemi ze sraček.
Zase si to vemte ale z logického pohledu. Jste Corvo, bývalý ochránce samotné císařovny – neprávem obviněn z vraždy jejího veličenstva. Na trůn se dostaví regent, který z vaší milované země a země vyšperkované k "dokonalosti" císařovnou, je doslova ve sračkách zamořený morem. Takže jste přišli o domov, o úctu, všichni na vás hledí jako na největšího parchanta… Takže by si vlastně ještě všechny zabil? I ti, co ti nic neudělali a ti, co se ti snaží pomoc? Ale prosimtě… Volnost ve hře neznamená, že si můžeš dělat doslova co chceš a za posledních pár let, je tohle nejvolnější hra. Fajn, nemůžeš zabít pár konkrétních lidí – ale jsou to tví spojenci, a jen proto, že tě nějaká mladá paní POPROSILA (nikde není řečeno, že to MUSÍŠ (fakt se na to můžeš vyprdnout) dělat) aby si jí udělal laskavost, jí hned podřežeš? Tohle jsou vyjímky, ale "tam venku" můžeš zabít kohokoliv, kdykoliv, jakkoliv.
Tak dokud se vyřádí u konzole a na na ulicích, tak pohoda:-) Až ho uvidíme ve večerních zprávách jak běhá se sekyrou v kojeneckým ústavu, to bude jiná:-)
ajdesechlastat : ja bych ti poradil pokud nejaka hra u tebe vytvari nenavist – navstiv psychiatra. . protoze to zase az tak neni normalni – a touha vsechny pozabijet ve hre kde to delat nemusis taky nejni zrovna uplne ok. . jo – prave proto ze to je hra to jde, ale ta tvoje "nenavist" je divna.
hahaha. Já si Dishonored užil, ale plně chápu chlastačovu frustraci:-) Má vlastně pravdu. Ta hra evidentně nenabízí dostatečnou volnost, jak se s tím chlubila, pokud ji nemohl odehrát tak, jak chtěl. Pokud je v sázce doslova osud císařství a budoucnost a naprosto neznámá ženská za mnou přijde, že někde držej jejího strejdu ať ho vysvobodím, tak ta nejmíň logická věc je se o to pokusit. Kdo by v podobně kritický situaci riskoval život a tím životy nespočtu dalších a celou budoucnost země? ? ? ? WTF? Nikdo by navíc nemohl hlavnímu hrdinovi zaručit, že to není past. Vlastně většina vedlejších "questů" je naprosto mimo mísu, protože nikdo nikdy by se jima nezdržoval a vlastně ani zdržovat neměl. HALÓÓÓÓ, pane vrahu! ! ! ! OSUD LIDSTVA! ! ! ! Vzpomínáte? ? ? ! ! ! Tak proč tady kurva po kanálech sháníte nějaký pojebaný kraviny? ? ? ajdesechlastat byl nasranej na spoustu postav a nedostal možnost je oddělat – proto chápu jeho zklamání. Když se na to podíváte z jeho úhlu pohledu, tak nejsvobodnější ze svobodnejch her neumožňuje udělat z toho maniakální jatka. V tom má pravdu.
jen jsem se snažil říct že ta hra ve mne vzbudila jedinou emoci – nenávist. podobně jak kdysi v half life 2. alyx . problém je ten že pokud autoři nechají hráče běhat po stokách a nutí vlačet sebou nebo se starat o nepotřebnou děvku a polovinu hry jezdit v nějaké bugině je to opravdu průser. volnost nebo svoboda je jen pocit. skutečnost je jiná. podstata je že ta hra už od začátku mne blokuje. prostě jdu k převozníkovi a zastaví mne kunda že bych měl zachránit jeho strýce. není důvod se s ní bavit a jediná rozumná věc která mne napadlo byla podřezat jí krk. no a hra mne potrestala něco že spiknutí bbylo potlačeno. to mě mrzí. v half life 2 to samé. kdyby se dala alyx odkráglovat dokázal bych si tu hru více užít. a žádné podělavky a největší zldějny videoherního průmyslu jako epizoda 1 a 2 by nevznikly. proč by gabe newell netloustl a nesmál se když mu na tyhle sračky lidé skočí. označit hru dishonored za klenot bych si opravdu netroufl. není to sračka v klasickém slova smyslu ale jen hluboká sociální depka. ok. buď budu střílet nebo někam skákat nebo vyvíjet postavu ale tyhle kombinace žánrů mi vážně nějak nesedí. mnou preferované hry? dá se to udělat dobře jako celá série god of war kde tihle lidé pracují na své hře s láskou a přemýšlejí o tom. trilogie uncharted je nejvíc profi co se dá dostat. jak animace tak nonstop a optimismus který do toho dali. nebo . ale hry jako deus ex, dishonored či half life 2 mi nedávají smysl. pravda je že až příjde apokalypsa – těžko se najde nějaký hrdina. hrdinou může být člověk jen v tom případě nehrozí li mu nějaké nebezpečí. ale že by se někdo bezdůodně potloukal a snažil zachránit svět je opravdu pičovina. a vrah je vrah. vždycky. podobně jako debata a Mašínech. corvo je zmrd a vrah a de to cítit hned od začátku. tak je asi blobost že by císařovnu nezabil sám. oká jasně že by se hra nikdy neodehrála ale bylo by to opravdové. kdyby na začátku zabil císařovnu i tu malou děvku a pak potlačoval odpor a odstraňoval oponenty – ok. ale takhle je to vážně blbost.
ajdesechlastat jdi radsi chlastat bo originalni herni klenoty jako Dishorned jsou poskrovnu a budme radi za to ze obcas vyjdou, pokud jsi od toho ocekaval jen strilecku tak se divim nebot info bylo pred vydanim hry dost. Brecis na spatnym hrobe. .
ajdesechlastat: Ty jsi silně nepochopil význam té volnosti
. Tady vůbec nemusíš nikoho zabíjet, záleží jen na tobě. Ale tvoje oblíbené hry mluví samy za sebe, že tohle prostě není a nebyla hra dělaná pro tebe. Jen mě zaráží, proč ses vůbec rozhodl tohle hrát (informací o tom bylo všude mrtě a vzhledem k tvým preferencím tohle není hra pro tebe už z prvních vět každé recenze) a zároveň tvoje absence špetky pochopení smyslu té hry a příběhu
. Ale co…
Ta hra není ale o bezhlavém zabíjení. Ta hra je o příběhu, který si musíš, ať už z větší, nebo menší části, vytvářet na základě vlastního myšlení. Ta hra je především o stealth (jako první díly Splinter Cell) . Nemluvná postava, stejně jako Gordon Freeman, je hlavně k její stotožnění s hráčem (že tobě to připadá jako opak, je už jiná kapitola) .
Corvo pátral po Emily a vracel se do města. Protože chtěl očistit svoje jméno a Emily nasadit na trůn na uzavření míru (protože regent si celý město podmanil a mor se mu vymkl z rukou) .
Navíc ti uniká podstata té hry – volnost. Ta hra není jako Call of Duty, což asi tak bereš – beru na základě toho co si napsal. Hledání run je zábava, protože mnohdy se nejen někde válí. Máš miliardy cest, jak se dostat k cíly. Nejen do cílové budovy (střechy, kanály, hlavní vchody, vedlejší vchody, římsy, komíny, okna, …) ale i eliminace cíle (jedy, probodnutí, speciální akce, …) . Nemluvě o doslova MILIONECH vedlejších úkolů, které nemusíš ani potkat, ani se k nim dostat. Tahle hra není o tom, že někam vběhneš, všechny přeměníš na rešeto a je to vyřešeno. Navíc počet zabití se pak odvíjí na konci hry. Ta hra je prostě prošpičkovaná, ale tobě to jaksi nedochází.
jen mi to přišlo odporné a bez významu. krysí město. politické skupiny. pak taky opravdu nerozumím tomu proč by hlavní postava měla vůbec něco dělat. pak taky nevyváženost toho systému. tak buď budu střílet nebo šermovat. hledání run? z jakého důvodu? vždyť stačí useknout panáčkům hlavu. proč se trápit. například god of war nejen vizuálně ale i jeho intuitivní ovládání je to co mě hnalo vpřed. a hříšní bohové /incesty, zrady, pýcha i lži/ zasloužili zemřít. tomu já říkám legitimní násilí. a mirrors edge. o. k určitě v té hře celkem o nic nešlo než o záchranu sestry ale hlavní asi byla radost z pohybu. ale dishonored? jak říkám proč by mi mělo záležet na kurvě a její dceři? syndrom vyhoření hned na začátku. Kratos to dělá správně – zabije všechny. nathan drake vrah který popírá rozdíl mezi dobrem a zlem. Prostě ego tvoří herní postavu. když sam fisher vyhazuje panáky z okna dokážu se s tím stotožnit. Ale tohle je prázdné.
Koukam ze mas avatar z mirror edge… Taky mluveni a pribeh jako brno. .