Recenzovaná verze: PC
Je to už více než šest let, co se na trhu objevila střílečka Bulletstorm, kterou ve spolupráci s Epic Games vytvořilo polské studio People Can Fly. Řada hráčů si tuhle netradiční akční jízdu oblíbila, ale netrvalo dlouho a zmizela v propadlišti dějin. Nejspíš za to mohlo komerční přijetí, možná i tehdejší vydavatelské praktiky EA nebo organizační změny Epicu, pod nějž lidé z People Can Fly nějakou dobu přímo spadali. Na hru se zkrátka zapomnělo. Teď se však vrací ve vylepšené edici, bez účasti EA a Epicu a pod záštitou Gearboxu. Bulletstorm je tudíž zpět v říši živých, ale nabízí se otázka, jestli má ten návrat smysl.
Nadávky, krev a kopance
V první řadě je třeba říct, že Full Clip Edition je pouze remaster několik let staré hry. Nejde o remake, ani o odbočku v sérii nebo přímé pokračování. I tentokrát vás tedy čeká zhruba šestihodinová singleplayerová kampaň, v níž se ujmete role žoldáka Graysona Hunta, který se za pomoci několika spojenců honí za skalpem generála Sarrana. Jde o klasický, nijak složitý příběh, který není nijak překvapivý a v mnoha ohledech je naopak dost předvídatelný. Není to ale originalita, která děj Bullestormu tahá z vod průměru. Jsou to zejména zúčastněné postavy a s nimi spojené dialogy, díky nimž jsem se mnohokrát zasmál. Možná že zápletka jako taková je typické béčko, které nepřekvapí ani neurazí, ale dialogy jsou svým nekompromisním zpracováním a porcí humoru dost neobvyklé, minimálně na poli akčních her.
Bulletstorm je nicméně jedním z těch titulů, v nichž vše podléhá hratelnosti. Na první pohled vás čeká klasická střílečka v exotických kulisách, v níž se s několika variabilními zbraněmi postavíte hordám neméně variabilních nepřátel. Zdání však klame, protože v téhle hře nehraje hlavní roli ani tak to, jak rychle dokážete nepřátele oddělat, jako spíš to, jakým způsobem se jich zbavíte. To zajišťuje systém Skillshotů, který je jakousi kolekcí všemožných výzev spojených se zabíjením nepřátel a používáním zbraní, které si během průchodu kampaní vyzkoušíte. Protivníky tedy můžete nakopnout a poslat je vstříc obřím kaktusům, elektrickým drátům a nekonečným hlubinám, nabízí se i proděravění všech myslitelných končetin nebo doporučená zásilka dávky projektilů do rozkroku či do zadnice. Není ani problém vystřelit těla protivníků skoro až na oběžnou dráhu nebo je přibít k zemi a ke stropu. A tak dále.
Skillshotů je vážně nepřeberné množství a při jejich plnění nevyužíváte jen zbraně jako takové, ale i četné nástrahy a interaktivní prvky v prostředí. Za co nejpestřejší, nejbrutálnější nebo nejkomičtější likvidaci protivníků přitom získáváte body a s jejich pomocí lze vylepšovat váš arzenál a doplňovat munici. Už tak pestré zbraně tedy můžete obohatit o alternativní útoky a režimy palby. Já sám si oblíbil hlavně odstřelovačskou pušku. Můžete s ní střílet naslepo od boku, při využití optiky je možné zaměřit libovolného nepřítele, vystřelit a kulku pak navádět kamkoliv, kam uznáte za vhodné. Nejlépe do hlavy, zadku nebo jiné výrazné části těla vašeho terče. Stačí ale investovat nějaké body a z kulek lze rázem udělat výbušný projektil. Ten lze odpálit ve vzduchu nebo jím trefit některého nepřítele, kterého můžete posléze na chvíli ovládat, poslat ho třeba do chumlu jeho kamarádů a pak ho teprve se vší pompou odpálit.
„V téhle hře nehraje hlavní roli ani tak to, jak rychle dokážete nepřátele oddělat, jako spíš to, jakým způsobem se jich zbavíte.”
Jako Indiana Jones se zálibou v krvi. A bez klobouku
Jedním z nejšikovnějších nástrojů zkázy je energetické laso, které dokáže už tak pestré možnosti boje ještě obohatit. Většinu typů nepřátel můžete zachytit, vystřelit je směrem k sobě a pak si s nimi můžete ve zpomaleném režimu dělat takřka cokoliv. Laso se hodí i na účinnou likvidaci pilotů malých vrtulníků nebo při překonávání určitých překážek v úrovních, které jsou většinou navržené dostatečně dobře, hlavně proto, že různé lokace a jejich struktura většinou už od pohledu vybízí k co nejpestřejšímu zabíjení, tedy k využívání systému Skillshotů a všeho, co je s ním spojené.
Uznávám, že snahu co nejefektnějším způsobem zabíjet nepřátele a využívat při tom pestrý arzenál zbraní, kopance a energetické laso nelze považovat za kdovíjak duchaplnou zábavu. Ale ona to zábava přeci jen je, samozřejmě za předpokladu, že holdujete akčním střílečkám. Bullestorm je nesmírně prostoduchá a svérázná hra, která ale navzdory primitivní podstatě snadno zabaví a díky zmíněným dialogům stejně snadno pobaví. Přibližně šestihodinová herní doba navíc zajišťuje ideální tempo, takže vaše brutální krasojízda není ani příliš krátká, což by mělo za následek fakt, že si nevyzkoušíte vše podstatné, ani příliš dlouhá, načež by se hratelnost začala zajídat.
Pokud by vám kampaň přeci jen nestačila, je vám k dispozici ještě herní mód Echoes. V něm se postupně vydáte do částí úrovní z kampaně, v nichž se po vás nechce nic jiného než dosáhnout co nejvyššího skóre. Jedná se zkrátka o jakýsi arkádový režim, v němž se samozřejmě hodí co nejvíc využívat Skillshoty. Opět jde o hodně prostoduchou zábavu, ale Echoes považuji za solidní a poměrně chytlavou alternativu k tradiční kampani, která navíc nabízí dost prostoru pro to, abyste se mohli neustále zlepšovat a překonávat své předešlé výsledky.
Součástí Bullestormu je i kooperativní multiplayer, v němž vás čeká přibližně to samé. O samotě nebo s až třemi spoluhráči se na poměrně malých mapách postavíte hordám nepřátel, přičemž se opět hodí likvidovat je co nejúčinnějšími a nejpestřejšími způsoby, využívat různé prvky v prostředí a nahánět co nejvíc bodů, za něž si tentokrát lze kupovat i vylepšení atributů vaší postavy. Hra vám navíc občas nabídne různé výzvy, spočívající třeba ve spoluúčasti na konkrétní likvidaci konkrétního protivníka. Přišlo mi, že po nemalém čase stráveném hraním kampaně a Echoes už ztrácí multiplayer šťávu, protože v zásadě nabízí stále totéž, ale přeci jen dokáže na chvíli zabavit, zvlášť ve společnosti schopných spoluhráčů.
„Bullestorm je nesmírně prostoduchá a svérázná hra, která ale navzdory primitivní podstatě snadno zabaví a díky dialogům stejně snadno pobaví.”
Další remaster do sbírky
Doteď jsem řešil jen původní hru. Ale teď už ke změnám, které Full Clip Edition přináší. Nejvýraznější změnou je určitě vizuální stránka. Bullestorm: Full Clip Edition rozhodně nepatří k dnešní grafické elitě, ale změny tu jsou a díky nim grafika hry rozhodně neurazí. Řekl bych, že v tomto směru je aktuálně Bullestorm někde na úrovni posledních Wolfensteinů, což myslím není tak špatné. Už proto, že lidé z People Can Fly se očividně vyžívají nejen v komických dialozích zahrnujících hrozby ustřelení přirození, ale i v překrásných scenériích a panoramatech, které vypadají jednoduše úchvatně.
Full Clip Edition považuji za jednu z nejpříkladnějších ukázek využití enginu Unreal 3, a to nejen po stránce grafiky, ale i po stránce optimalizace. Hru je možné i na starší sestavě rozjet při stabilních 60 snímcích za sekundu a na nejvyšší nastavení. K sotva znatelným poklesům dochází jen během přechodů mezi lokacemi, kdy někde na pozadí nejspíš probíhá načítání scény, jinak si ale Bullestorm dokáže udržet skálopevných 60fps, což je v případě takto zaměřené střílečky velmi důležitý faktor. Optimalizace je zkrátka špičková a chválu si zaslouží i ozvučení. Asi bych měl podotknout, že v tomto směru jsem přímo nezaznamenal zlepšení oproti původní hře, ale faktem zůstává, že zvuková stránka Full Clip Edition je rozhodně dostatečně kvalitní, v tomhle směru jsem se zkrátka nesetkal s jediným problémem. Na svém místě zůstal i soundtrack v čele s výbornou ústřední skladbou.
Nová verze Bulletstormu se však změnila i po stránce obsahu. Samozřejmostí je přítomnost všech původních DLC a režim Echoes byl nově rozšířen o šest map, takže máte více příležitostí pro nahánění co nejvyššího skóre. Přibyla také tzv. Overkill kampaň, tedy jakási obdoba New Game+. Po dohrání kampaně ji můžete začít hrát zase od začátku nebo od startu libovolné kapitoly a od toho okamžiku máte k dispozici všechny zbraně z původní kampaně. A jakmile splníte všechny Skillshoty svázané s danou zbraní, zpřístupní se vám pro ni neomezená munice. Já třeba už během prvního průchodu hrou splnil všechny Skillshoty spojené s útočnou puškou, a tak jsem mohl Overkill kampaň začít s neomezenou municí do této zbraně. Rozhodně nejde o přelomovou novinku, ale přeci jen nabízí svěží možnost, jak kampaň Bulletstormu absolvovat, už proto, že všechny již splněné Skillshoty zůstávají splněné, takže nemusíte všechno dělat od nuly. Lze se tedy zaměřit čistě na to, co vám při prvním průchodu hrou uniklo.
Virtuální idiot zůstane virtuálním idiotem
Na některé prvky hry bohužel tvůrci nijak nesáhli. Stále lze narazit na různé bugy, kterými trpěla už původní hra. Několikrát se mi stalo, že jeden z mých parťáků pochodoval vzduchem, párkrát jsem musel načíst poslední záchytný bod, protože se v klíčovém momentu nespustil požadovaný skript, a jednou jsem se pustil do křížku se záhadně přežívajícím zbytkem jednoho nepřítele. Zbyla z něj jen jedna noha a boky, zbytek chyběl a válel se kdesi v místnosti, přesto se hra chovala, že je ten chudák stále naživu a ještě se na mě snažil útočit. Už jsem skoro čekal, že se nechá inspirovat Černým rytířem z filmu Monty Python a Svatý Grál a začne neviditelnou pusou řvát, že to je jen škrábnutí nebo povrchové zranění.
I umělá inteligence je stále tragická. Pominu stupiditu nepřátel, protože ti mají už z principu být hloupí, v případě spolubojovníků však nic takového říct nelze. Graysonovův kolega Ishi i fešná Trishka se každou chvíli někde zaseknou, většinou netrefí ani vrata od stodoly, často se pletou v ráně a celkově se hodí jen na výměnu peprných hlášek. Jinak jsou vážně spíš přítěž s inteligencí na úrovni poloprázdné lahve krému na opalování. Mrzí mě i to, že vývojáři nijak nezlepšili možnost skákání. Při hraní bohužel nemůžete vyskočit tam, kam chcete, překonávat překážky lze jen na určitých místech stisknutím požadované klávesy, což je hodně omezující prvek, i když se na něj dá poměrně rychle zvyknout.
S Dukem na věčné časy
Bez chyb není ani poslední důležitá novinka, a to přídavek Duke Nukem's Bulletstorm Tour, který z Graysona udělá Duka Nukema. Na pohled jde o parádní novinku. Stačí stisknout tlačítko v menu a rázem v Bulletstormu hrajete za steroidy nadopovaného frajera s hlasem, který by dokázal roztavit všechny ledovce na této planetě a přimět 90% mužů k zamyšlení nad jejich mužností. Duke zkrátka dokáže Graysona ve všech směrech nahradit, dokonce ho zastupuje v cut-scénách, protože se tvůrcům podařilo nadabovat klasického hrdinu tak, aby jeho hlášky víceméně pasovaly k původním prupovídkám dalších postav. V kombinaci s novými hláškami, které občas utrousí během hraní, a hlasem původního dabéra se jedná o hodně bizarní, ale satirický a místy vtipný přídavek.
Duke má ale problémy s pohyby úst, což je problém, který je výjimečně vidět i na tvářích ostatních postav. V jejich případě se jedná o sotva znatelný nedostatek, zatímco v případě Duka ten nesoulad pohybu úst s tím, co říká, vyloženě bije do očí. Rušivě působí také fakt, že klasický hrdina sice neustále promlouvá hlasem Jona St. Johna, ale veškeré řvaní či hekání stále patří Graysonovi a jeho dabérovi a ten rozdíl mezi jejich hlasy je dost znát. Ostatní postavy navíc Dukovi stále říkají Graysone nebo Grayi, ale chápu, že jen kvůli hláškujícímu svalovci nebylo v silách autorů shánět původní dabéry, aby změnili několik řádků dialogu. Koneckonců by se kolem toho dal postavit zajímavý příběh o tom, že se Duke znenadání objevil ve světě Bulletstormu, ale v pravé podobě se vidí jen on sám jakožto největší egoista ve vesmíru.
„Duke dokáže Graysona ve všech směrech nahradit, dokonce ho zastupuje v cut-scénách, protože se tvůrcům podařilo nadabovat klasického hrdinu tak, aby jeho hlášky víceméně pasovaly k původním prupovídkám dalších postav.”
Suverénně největším nedostatkem Full Clip Edition je nicméně její cena. Opravdu by mě zajímalo, koho napadlo prodávat šest let starou hru za 46 eur (60 eur v případě konzolových verzí). S ohledem na stáří Bulletstormu, odlišné platformy a překážky spojené s právy na vydání původního Bulletstormu zjevně nelze dát všem jeho majitelům remaster zdarma. V takovém případě bych ale očekával, že bude pro všechny hráče bez ohledu na vlastnictví původní hry stanovena fixní, avšak rozumná cena. Cenovka na úrovni zcela nového titulu je obrovský přešlap, který vrhá na vydavatelskou snahu Gearboxu hodně temný stín. Kdyby bylo novinek víc nebo kdyby se podařilo dát alespoň PC hráčům remaster zdarma, jako tomu bylo v případě podobně drahého a starého Skyrimu a jeho remasteru, snad by se ta cena dala pochopit. Jemně vylepšená audiovizuální stránka, nový mód kampaně a šest map pro mód Echoes ale nestačí. Už proto, že přídavek Duke Nukem's Bulletstorm Tour je zdarma jen pro ty, kteří si hru předobjednali. Pro ostatní je k dispozici za 5 eur, což považuji za další absurditu, protože možnost hrát Bulletstorm v roli Duka je jedním z největších lákadel Full Clip Edition.
Decentní návrat
Bullestorm: Full Clip Edition je jako celek solidní remaster, díky němuž si mohou veteráni i nováčci připomenout dost kvalitní, zábavnou a vtipnou střílečku, jejíž principy příliš nezestárly. Hra byla navíc obohacena o modernější grafiku a ozvučení, všechen původní dodatečný obsah, nový způsob, jak projít singleplayerovou kampaň nebo o šest nových map režimu Echoes. Tohle všechno je skvěle optimalizované a PC hráče by mělo těšit, že zatímco původní hře ubližovala implementace zrůdnosti jménem Games for Windows Live, Full Clip Edition spoléhá jen a pouze na Steam a mimochodem zabírá na dnešní poměry skromných 10 GB. Jen škoda, že kromě audiovizální stránky vývojáři nevyladili ještě umělou inteligenci spolubojovníků a výskyt bugů.
Gearbox v pozici vydavatele navíc zjevně prostřednictvím Bulletstormu zkouší, co všechno si hráči nechají líbit, protože cenu 46 či 60 eur za šest let starou, jen mírně vylepšenou hru považuji za pěknou drzost. Podobně by se dal označit i přídavek Duke Nukem's Bulletstorm Tour. V rámci možností je Duke do hry vsazen dostatečně dobře na to, aby jeho přítomnost nedělala dojem špatného vtipu. To on sám většinou trousí vtipy, ať už dobré nebo špatné. Chtělo by to ale zlepšit pohyby jeho úst během cut-scén, řádně ozvučit všechno řvaní, hekání a další verbální projevy a hlavně z něj udělat fixní součást hry, ne pouhý předobjednávkový bonus, potažmo DLC za 5 eur.
Takhle to vypadá, že se k jednomu z nejzajímavějších prvků Full Clip Edition mnoho hráčů vůbec nedostane. A s ohledem na cenu si možná mnozí nechají ujít i celý remaster. Osobně bych něco takového nedoporučoval. Je jedno, jestli jste původní Bullestorm hráli nebo ne. Jestli máte rádi kvalitní střílečky, mohu vám Full Clip Edition bez obav doporučit, protože se jedná o důstojný remaster, který má s ohledem na přijetí původní hry a její osud rozhodně smysl. Zároveň bych vám ale doporučil, abyste si tuhle edici pořídili až ve slevě. Myslím, že bychom neměli dopustit, aby se na Bulletstorm znovu zapomnělo jen kvůli hloupě stanovené ceně. Přesto zastávám názor, že by bylo moudré dát lidem z Gearboxu jasně najevo, že s vydáváním předražených remasterů to daleko nedotáhnou.
Recenze
Bulletstorm: Full Clip Edition - kreativní řezničina
Bulletstorm je zpět a doprovází ho solidní zlepšení technické stránky, několik novinek a účast klasické ikony FPS žánru. Full Clip Edition zkrátka představuje skvělou příležitost, jak si znovu vyzkoušet jednu z nejsvéráznějších a nejvtipnějších stříleček posledních několika let. Ta příležitost ale nemusela být tak zbytečně drahá.
Líbí se nám
- zachování všech předností a obsahu původního Bulletstormu
- dostatečně vylepšená audiovizuální stránka
- nové mapy Echoes režimu
- možnosti Overkill kampaně
- Duke Nukem, jeho hlášky a účast ve hře
- výtečná optimalizace
Vadí nám
- mizerná umělá inteligence spolubojovníků
- přítomnost řady bugů
- přemrštěná cena
- že je Duke Nukem jen jako předobjednávkový bonus/DLC
Tahle hra mě tenkrát neskutečně chytla a bavila. Dohrál jsem jí skoro jedním dechem a celou dobu čekal, kdy vyjde ten další díl. No nakonec vyšel remaster…. ok, tak snad je to konečně dokope k tomu pokračování
Puvodni Bulletstorm se mi na steamu valel dva roky nez jsem vyresil problem s GfWL. Ono EA se nejak neobtezovalo dat do instalacniho souboru fungujici verzi GfWL… Jinak Bulletstorm je jedna z nej fps a je skoda ze se v tomhle remasteru trohu nehecli a nepridali par misi navic
Odpověď na komentář uživatele
Martin Cvrček
zvycajne ked hry dostanu upgrade tak su potom na steame dosupne obe verzie… cize to ze stara verzia mala GFWL s tym vobec nesuvisi… dat tu hru majitelom povodnej verzie zadarmo by bolo technicky uplne bez problemov mozne
skor je to v tom ako si povedal ze za staru verziu dostala zaplatene EA a teraz sa chce nabalit aj Gearbox tak to nebude rozdavat zadarmo ludom od ktorych oni peniaze nevideli
Doufám že zaujme více lidí a že se začne sakra prodávat a vyjde pokračování protože takovýhle bezmyšlenkový masakr a absurdně brutální orgie se tu jen tak nevidí. DOOM je pro nás krvelačné psychopaty běsnící po "over the top" násilí a zbytečném "overkill" zabíjení docela dobrá alternativa ale stejně… Nakopnout na kaktusy deset nepřátel za sebou ve slow motion je něco co vám prostě jen tak nějaká hra nenabídne.
gbox se má raděj věnovat borderlands3. .
Tato hra byla a je vyloženě drzý produkt. Obyčejný PC port se zastaralou a náročnou grafikou, chybějící funkce pro PC platformu, otřesný aim, … a hlavně je to nedodělaný paskvil. Hra měla být daleko větší a propracovanější. Bohužel zase tu někdo byl nenažraný.
Slíbený Coop pro 2 nebo 4 hráče asi nepřidali takže vesměs za tu cenu je remaster ještě více drzej než originál.
Je to jedna z dalších her co si ani nezaslouží být zpirátěna.
Gearbox už mě začíná vytáčet jak přeprodává starý vyleštěný odpad jako nový produkt.
V podzimních slevách na Steamu to bude za 5 Euro… pak to možná koupím, jelikož originál už mám.
Odpověď na komentář uživatele
declare
S tím bych souhlasil, k víceméně stejným číslům jsem došel i já, když jsem včera přemýšlel, jaká cena by asi byla nejvhodnější. Určitě bych si představoval tu výchozí cenu kolem 20 až 25 eur/dolarů, a ten plusmínus pětidolarový upgrade je taky poměrně standard, když si vzpomenu třeba na Deus Ex: Human Revolution Director’s Cut nebo Hard Reset Redux. Za předpokladu, že by byl ten upgrade proveditelný.
Jak píšu v textu, já fakt chápu, že když původní hra na PC využívala to svinstvo jménem GFWL a práva na původní Bulletstorm podle všeho pořád vlastní EA nebo Epic, tak nebude jednoduché ten transfer provést (o konzolích se nechci bavit, protože ani nevím, jestli na nich vůbec k nějakému takovému upgradu může z technického hlediska dojít) . Že je to něco jiného než třeba ten Skyrim, kdy je původní hra i remaster na Steamu a vydavatel je stále stejný. V takovém případě by to prostě ta výchozí cena hry snad měla zohlednit
Odpověď na komentář uživatele
declare
Stim bych asi souhlasil. Nebo idealne pro vlastniky puvodni verze zdarma.
Plná cena 19, 99$, pro stávající majitele upgrade za 4, 99$, tak bych to ideálně viděl.
Super hra na víkendové odpoledne, pokud si jí člověk stáhne / koupí ve výprodeji. Dávat za to plnou cenu nemá smysl.
Mno radeji bych toho Duka se vším všudy a v novym grafickým kabátu.
idealni kandidat do humblebundle/ps plus/xbox gold… zaplatit za to plnou cenu? ani omylem
45éček za to může chtít jen magor
Pujde hra hrat na ps 4 Offline co-op ? tedy splitscreen ? btw ta cena je hodne vysoka a odrazuje me od koupi