Po vydání nové konzole Switch společnosti Nintendo by se mohlo zdát, že na svou handheldovou vlajkovou loď zapomene. Mnoho hráčů si to dokonce i myslelo, navíc, když je Switch napůl také kapesní konzole. A podstatně výkonnější. Ale opak je pravdou, a dokázat se nám to velmi obstojně snaží vydáním úžasného mixu žánrů jménem Ever Oasis. Budovatelská strategie zabalena do pohádkově vypadající grafiky v sobě ukrývá hutné akční RPG, okořeněné průzkumem zdejšího vyprahlého světa.
Semínko sem, semínko tam…
Ever Oasis si ale na nic nehraje. Uvrhne vás do vyprahlého světa, ve kterém jste jedním z posledních Seedlingů budujících ve všeobjímající poušti oázu. V poušti, kde všechny živé bytosti časem pohltí chaos a udělá z nich nepříjemná monstra. Vy si vyberete, jestli chcete hrát za muže jménem Tethu nebo ženu Tethi. Můžete si i trochu upravit vzhled a hned nato se vydáte na procházku za svým bratrem, se kterým žijete v poklidu v poslední oáze, o kterou se váš bratr stará. Než se ale máte šanci se svým sourozencem pořádně seznámit, je oáza napadena chaosem. Abyste přežili aspoň vy, předá vám bratr schopnost ovládat vítr a posílá vás jako malé semínko pryč. Přistanete u poslední vodní víly Esny a spolu s její pomocí začnete pomalu plnit bratrův odkaz a budovat novou oázu. Pomalu aspoň ze začátku.
Právě pomalý úvod může některé hráče odradit, ale studio Grezzo v čele s Koichi Ichiim umí důležité informace a zvraty dávkovat přesně tak, jak je třeba. Vždyť za sebou mají několik předělávek série The Legend of Zelda, a vytvořením úplně nové značky to potvrdili. Dokázali využít nashromážděných zkušeností a naservírovali nám sice ne moc originální, ale bezvadně fungující a zábavný titul.
Když se tedy trošku rozkoukáte a zjistíte, co po vás vaše nová kamarádka vodní víla chce, začnete svou novou oázu čistit pomocí síly větru a posléze ji také naplňovat novými obyvateli. Ač se to zdá jako složitý problém, najdou si k vám ze začátku nově příchozí cestu sami. Na vás je pouze splnit jejich potřeby a zajistit jim zázemí. Aby se stali obyvateli oázy, musíte nejprve splnit malý úkol. Poté už stačí jen postavit domeček, který je zároveň i obchůdkem a pokud má obchod co nabízet, máte o další nově příchozí víceméně postaráno.
….a máme celý dům!
Koncept semínek je ve hře Ever Oasis použit hned několikrát. Nejen, že musíte časem pěstovat různé plodiny, aby měly obchůdky co nabízet, ale i samotné domečky vlastně rostou ze semínek. Na vás je jen poskytnout prostor a pořádně je zavlažit. Od nově příchozích se pak dovídáte další podstatné informace ohledně zájmů, potřeb, ale i o cestovatelích, kteří hledají domov. Kromě plnění úkolů tak máte o důvod víc vyjít z oázy ven a hledat další osadníky.
„Lokality kolem oázy nejsou nijak obrovské. Vše je ale tak nějak úměrné konzoli, na které hrajete. A toho prostoru vlastně ani víc nepotřebujete.”
Tím se pomalu dostáváme k dalšímu hernímu aspektu a tím je průzkum a boj. Lokality kolem oázy nejsou nijak obrovské. Vše je ale tak nějak úměrné konzoli, na které hrajete. A toho prostoru vlastně ani víc nepotřebujete. Činností můžete všude okolo dělat dost a dost a navíc na vás čekají různé hádanky a souboje s monstry. Jak úkoly, tak souboje jsou velmi jednoduché a základy vás hra naučí sama. Jak používat předměty a jak bojovat je jen na vás, nikdy ale nemusíte mít strach z přehnaného mačkání desítek tlačítek. Prostě jednoduchost a efektivita.
Tady musím poukázat na aspekt, který mi do celkového konceptu pohádky příjemně zapadá. Ona monstra jsou vlastně jen zvířátka posedlá chaosem a vy ve své podstatě nikdy nikoho nezabijete, jen z něj sejmete břímě chaosu. Postupně tak objevujete další oblasti, podzemní prostory, řešíte drobné hádanky, potkáváte nové Seedlingy a zásobujete obchůdky v oáze zbožím.
Více obyvatel, větší kšefty
Tento koncept by se mohl zdát nudný a repetitivní. Ve své podstatě i je, ale místo nudného stereotypu vám hra postupně nabízí další a další rozšířené možnosti. Když už třeba sami na potvory nestačíte, můžete najednou vyrazit ven ve skupince. Jste sice jen tři, ale každý umí něco jiného, používá jinou zbraň, a tak, když vám někdo podstatný chybí, vezmete si příště někoho jiného a tam, kde jste předtím dobývali nerosty, tentokrát rozbíjíte kameny v cestě. Naštěstí zde funguje cestování pomocí vodních portálů, a tak odpadá zdlouhavé cestování.
Podobně funguje i doplňování zboží v obchodech. I když jste je museli ze začátku dodávat do každého zvlášť a postupně, najednou to jde komplexně a už neztrácíte zbytečně čas. Jsou to drobnosti, ale velmi pomáhají celkové hratelnosti a příběh tak netrpí zbytečným odváděním k rutinním úkolům.
„Ever Oasis není průlomovým titulem, ale tvůrci ukázali, že dokáží nasbírané zkušenosti využít do nejmenšího detailu.”
A proč vlastně obchůdky zásobujeme? Oáza musí být samozřejmě z něčeho živa, a tak máte za doplňování zboží nějakou tu provizi. A čím více obchodů máte, tím více pocestných se zastaví a utratí víc peněz. Tedy měny, zde prezentované v podobě životodárné vody. A jak se rozrůstá počet obyvatel, leveluje i oáza a vy máte více prostoru pro stavění domků, poskytujete občasné přístřeší cestujícím obchodníkům a s příchodem poutníků také objevujete nové recepty, pomocí kterých můžete vylepšovat svou výbavu.
Bez vody není nic
Ever Oasis není průlomovým titulem, ale tvůrci ukázali, že dokáží nasbírané zkušenosti využít do nejmenšího detailu. Jak už jsem zmínil, v místech, kde u jiných her dochází k nudnému opakování herních principů, se tady vždycky objeví nová možnost, jak si vše ulehčit. Časem už třeba nemusíte ani chodit pro suroviny a stačí vyslat pár obyvatel s jasným úkolem.
Osobně jsem měl nefalšovanou radost z každého nového návštěvníka, který se časem stal obyvatelem. Z každého nového obchodu, splněného úkolu a z každého vylepšení oázy. Také z každého kousku výbavy, a to dokonce hned 3x. Nejdříve za získaný recept, pak za vytvoření předmětu a nejvíc za jeho použití v praxi. To se týkalo hlavně zbraní.
Trošku může zamrzet chybějící dabing postav, ale u podobných her jsme si na mlčící, nebo podivné zvuky vydávající postavy dávno zvykli. Spíše je na škodu trochu monotónní a časem na nervy jdoucí soundtrack. Nicméně ten jde eliminovat třeba snížením hlasitosti, protože jinak nezbývá než Ever Oasis vřele doporučit.
Recenze
Ever Oasis - pohádkový průzkum vyprahlým světem
Ever Oasis je v dnešní době velmi příjemným překvapením, které by neměl minout žádný milovník JRPG, ale ani strategie. Může se stát, že vás bude jedna z těchto složek odrazovat, ale studio Grezzo ukázalo, že je umí vzájemně vybalancovat, dát jim tu správnou váhu a ještě je časem zjednodušit. A přitom se v tom všem pobíhání ani neztrácí příjemný příběh.
Líbí se nám
- pohádkový vzhled
- fungující management starání se o oázu
- soubojový systém
- schopnosti postav
- příjemně jednoduché hádanky
- krátké načítací časy
- že se pořád něco děje a mění
Vadí nám
- pomalý rozjezd
- absence dabingu
- monotónní hudba
Odpověď na komentář uživatele El Scorpio
Já nemyslím, že by tam to místo nebylo, ale prostě o snahu vydavatelů snížit velikost her. Z důvodu upřednostnění digitálních verzí (třeba nebo co já vím) . A mimochodem, zrovna Ever Oasis není dabované ani v Japonsku.
Odpověď na komentář uživatele Ivan Jeziorek
Oprav ma ak sa mýlim (mám ju doma, ale ešte som ju nehral) , ale Xenoblade Chronicles je obrovská a ukecaná hra a je plne dabovaná. A má 3, 6 GB. Čiže ešte stále je tam miesto na zaplnenie 4 GB kartridža, ktorý sa bežne na 3DS používa. Ďalej Tales of Abyss japonská verzia je tiež plne dabovaná a tam toho nakecajú. Podľa mňa šetria na anglicky hovoriacich dabéroch.
Odpověď na komentář uživatele El Scorpio
Podle mne je to prostě kapacitou, kterou by pak hra zabírala. dabing to podle mne nafoukne až moc Ale tady mi vyloženě chyběl.
Taky mě to dost štve, pochopím to u Ocarina of time, která vyšla před skoro 20 lety, ale nepochopím to u Breath of the Wild v roce 2017.
Absencia dabingu… to je uz akoby crta uspesnych hier na 3DS. Mario, Zelda, Pokemon, Animal Crossing… vsetky su neme. Skoda, ze takto setria.