Studiu Naughty Dog se musí uznat jedna věc. Jejich image je v současnosti prakticky neotřesitelná a v očích hráčů působí jako umělci s božským talentem, kteří vždy z konzolí od Sony vymáčknou to nejlepší a nechají konkurenci daleko za sebou, alespoň co se vizuálu týče. Navíc působí jako ryzí srdcaři. Avšak zatímco sláva série Uncharted dosahuje nebývalých výšin, sami autoři se nebojí oznámit, že s touto sérií končí.
Jistě teď namítáte něco ve stylu: „to přeci není pravda, vždyť je tady Lost Legacy” a máte pravdu. Jenže vývojářům ze studia Naughty Dog se musí přiznat ještě něco zcela jiného. Rádi totiž rychle za sebou mění svoje stanoviska. Před vydáním čtvrtého dílu rezolutně prohlašovali, že jde o poslední díl celé série, protože se chtějí věnovat také jiným hrám. Na základně této informace začaly vznikat fámy o tom, že Nathan Drake na konci čtvrtého dílu zemře, což samozřejmě autoři v době před vydáním hry nepotvrdili ani nevyvrátili. Jenže s příchodem hry začali obracet. Vše nastartovali náznaky toho, že svět Uncharted je veliký a lze tak s ním pracovat i nadále. To, že však jde o poslední hru s Nathanem Drakem, bylo potvrzeno jako jasná věc.
Jak se blížilo vydání čtvrtého dílu, pochlubili se tvůrci s pracemi na příběhovém DLC, které se rozhodli připravit po velkém úspěchu Left Behind pro The Last of Us. Po vydání hry dokonce kolovala zpráva o tom, že příběhové DLC popíše dobrodružství Nathanova bratra Sama a Sullyho, ostatně konec hry k tomu zcela evidentně sváděl a já sám jsem skočil Naughty Dog na špek, jako mnoho ostatních. Na svou obranu musím říct, že v raných fázích byla opravdu zvažována i tato dvojice, od které však bylo upuštěno jednak kvůli Sullyho pokročilému věku a také proto, že se prý scénáristé chtěli věnovat méně známějším postavám. A kdo byl velkým oblíbencem, ale ve čtvrtém díle se neukázal?
Alternativou či doplněním o audiovizuální zážitek k textové recenze je nové video ze seriálu „Jak se hraje…“, které najdete níže.
Jako voda a oheň
Výběr hlavní dvojice protagonistek nahrává tvrzení, že svět Uncharted je opravdu velký a jeho synonymem není pouze Nathan Drake. Hlavní slovo si tentokrát vezme duo již známých ženských postav. Chloe Frazer se představila již ve druhém díle, zatímco Nadine Ross je o něco větší neznámou, její postavu jsme totiž mohli doposud vidět jen v Uncharted 4. Tam si střihla roli záporné postavy, protože její nájemná armáda Shoreline stála proti Samovi a Nathanovi. Konec čtvrtého dílu však trochu naznačil, co s celou její armádou bude a není tak překvapením, že se na začátku Lost Legacy setkáváte pořád s tou ráznou Nadine, tentokrát už však bez své armády. Její spolupráce s Chloe ale nebude jednoduchá, mají sice společný cíl, k němu je ale ženou zcela odlišné touhy. Chloe bere hledání klu bohyně Ganeshi daleko více osobně, zatímco Nadine minimálně z počátku svití v očích dolary. Její jedinou touhou je totiž dostat zpět pod svou kontrolu Shoreline, k čemuž potřebuje tučný balík peněz.
„Příběh, ale i hra samotná, je plná zajímavých zvratů a především spoilerů.“
Jejich spolupráce není vůbec jednoduchá, Chloe je temperamentní, impulzivní a ukecaná, zatímco Nadine vše řeší chladnou vojenskou logikou. Jejich vzájemný vztah navíc zažije mnoho zkoušek, v tomto směru mě příběh hodně překvapil. Čekal jsem pouze nejrůznější variace na vzájemné pošťuchování a sarkastické narážky, postupem času se však příběh rozvine do takové hloubky, že budete spíše sledovat vzájemné dialogy než hru samotnou. Co do příběhu je totiž Lost Legacy stejně kvalitní hrou jako samotný čtvrtý díl a vzhledem k tomu, že se (konečně?) zaobíráme někým jiným než jen Nathanem a Elenou, bude vás příběh jako takový opravdu bavit. Autoři navíc pouze neřečnili, když se nechali slyšet, že Uncharted je více než jen Nathan Drake. Jak budete postupovat hrou, připletou se vám do cesty i jiné postavy, ale to už bych zabíhal tam, kam bych nechtěl. Příběh, ale i hra samotná, je plná zajímavých zvratů a především spoilerů.
Stará hratelnost, nový přístup
Při hraní Lost Legacy skoro až zapomínáte, že se jedná o pouhé DLC. Až tak je hra robustní. Základy však pevně stojí na principech vystavěných ve čtvrtém díle. Většinu času tak strávíte skákáním, houpáním se na laně, lezením, ještě dalším lezením, klouzáním se po zadku a samozřejmě bojováním. Hra se nám před vydáním snažila trošku namluvit, že se více přikloní ke stealth přístupu, s výjimkou plíživého úvodu jsem však tento pocit zcela pozbyl. Je sice pravda, že level design podobně jako ve čtyřce umožňuje většinu střetů řešit takticky a potichu, pokud však holdujete spíše Rambo stylu, nic vám nestojí v cestě. Prakticky jedinou novinkou tak zůstává páčení zámků, které se ke hře o hledačích pokladů (a zlodějích?) neuvěřitelně hodí, zároveň však Naughty Dog zvolili velmi jednouchý způsob, který sice vyžaduje přesnost, ale nezdržuje vás od hry, což já osobně hodně kvituji.
Zatímco základní elementy tak zcela bez překvapení zůstávají beze změny, Lost Legacy i tak přináší několik významných změn. Tou nejzásadnější je samozřejmě otevřené prostředí, jehož fungování nakousl už čtvrtý díl a jeho část na Madagaskaru. Tentokrát však dostanete k dispozici ještě podstatně větší a rozmanitější prostředí severního Ghátu, kam zavítáte ihned po úvodních kapitolách hry. V této části máte zcela volnou ruku v tom, kam se vydáte a v jakém pořadí budete aktivity řešit. Po vzoru open-world titulů máte k dispozici mapu a samozřejmě nechybí starý dobrý džíp a jeho věrný naviják.
Tato část hry působí robustně a detailně zároveň, je navíc chvályhodné, jak si autoři pomocí skriptů šikovně poradili s tím, že pořadí, jakým budete řešit své úkoly, vybíráte čistě vy, hře se však zároveň daří zůstat v kolejích filmového vyprávění příběhu. Zde se však dostávám k největšímu nedostatku celé hry. Po splnění několika aktivit totiž prostor severního Ghátu opouštíte a už se do něj bohužel nikdy nevrátíte. Tato rozlehlá část ale nabízí velké množství míst k prozkoumávání a také jedno velké tajemství, které představuje jedenáct tokenů národu Hoysala, které vás po jejich sesbírání odmění zajímavou relikvií. Ta pomůže především těm, kteří si libují v hledání pokladů.
Zhruba polovinu z Hoysala tokenů jsem posbíral (puzzly, jež je hlídají, vám dají opravdu zabrat), ale poté jsem pokračoval v příběhu v dobré víře, že se sem ještě později vrátím. Když ne v rámci příběhu, tak po skončení hry, tak jak to dnes již tradičně dělají všechny hry v otevřeném světě. Jenže ouha. Po závěrečných titulcích už není cesty zpět, a pokud si z nabídky misí znovu nahrajete danou kapitolu, všechen váš postup je pryč. Zatímco vývojáře z Nauhty Dog obdivuji za jejich precizní a místy až puntičkářskou práci, tento přešlap absolutně nechápu. Pokud se tedy v této části hry chcete do sytosti vyřádit poté, co dokončíte příběh, udělejte si samostatný save, jinak jako já budete nucení opětovně řešit už hotové puzzly.
Je to DLC, nebo už samostatná hra?
Přestože co do délky příběhu se nemůže Lost Legacy se čtvrtým dílem měřit, svou zábavností, skvěle napsaným příběhem a fascinujícím prostředím jeho kvality minimálně vyrovnává. V průběhu hry na vás čeká mnoho fantastických momentů, které vám utkvějí v paměti, a především se můžete těšit na plejádu dech beroucích scenérií. Pokud vám ve čtyřce čas od času hra učarovala nějakou přírodní scenérií nebo monumentální stavbou, v tomto případě budete tlačítko Share protěžovat daleko více. I samotné puzzly a jejich dávkování lze jenom pochválit, přičemž některé z nich dokáží zabavit na opravdu dlouho.
„Pokud čekáte od Lost Legacy jen několik hodin skákání v novém prostředí, budete opravdu hodně překvapení.“
Nedá se očekávat, že by autoři významně vylepšili něco z vizuálního repertoáru, avšak volba prostředí a level designu vás občas bude přesvědčovat o opaku. Všechno je daleko větší, monumentálnější a pompéznější. Nejenom samotný svět, ale také veškeré stavby nebo i některé puzzly. Je až s podivem, jak moc o hře vám nemohu říct, protože by se jednalo o spoiler. Jedním jsem si však jist – pokud čekáte od Lost Legacy jen několik hodin skákání v novém prostředí, budete opravdu hodně překvapení. Je jisté, že toto rozšíření ocení především fanoušci série, přinejmenším hráči čtvrtého dílů, ale i kdyby čistě náhodou bylo Lost Legacy startovním bodem do této série, neuděláte chybu.
Uncharted: The Lost Legacy kromě nového příběhu obsahuje také kompletní Uncharted 4 multiplayer (do něhož přináší nové předměty, skiny, postavy a další) a také do něj přidává nový režim Survival Arena. Osobně jsem se těšil, že konečně půjde o survival režim, jaký známe z Uncharted 2, tedy pouze vlny nepřátel a žádné plnění úkolů či speciální modifikátory, což přinesl Survival režim v Uncharted 4. Bohužel po vyzkoušení zjistíte, že se jedná prakticky o to samé, pouze jednotlivé vlny nepřátel jsou více rozmanitější, v zásadě se ale jedná o mix již zmíněného Survival režimu. Sice jsme od příběhového DLC v tomto směru ani nic neočekávali, ale pokud se už vývojáři rozhodnou něco přidat, mělo by jít o něco zajímavějšího.
Více než jen rozšíření
Když na mě vykoukly závěrečné tituly (neodcházejte od nich předčasně), v hlavě jsem si pohrával s maximálním hodnocením. Nádherné lokace, vytříbená hratelnost bez technických problémů, neuvěřitelné množství detailů (to by bylo na samostatný rozbor, jen způsobů jak nastoupit do džípu je více než 10) a samozřejmě také příběh, na kterém celá hra stojí. Pak ovšem přišel kiks v podobě nemožnosti navrátit se do otevřené lokace, kde jsem strávil hodně času vedlejšími aktivitami, které přišly vniveč. Trochu zbytečný multiplayer režim nevidím úplně jako mínus, ostatně Lost Legacy je příběhovým rozšířením, na dobrém pocitu ze hry mi ale moc nepřidal. Příběh vám vydrží, pokud budete opravdu pospíchat, něco přes šest hodin. Hra je však podobně jako ostatní Uncharted díly velmi detailní a opět nabízí velké množství pokladů k objevování. Přičtěte si k tomu otevřenou lokaci severního Ghátu s mnoha malými a jedním velkým tajemstvím civilizace Hoysalaů, a máte zaděláno na pěkně kulatých deset hodin.
Uncharted: The Lost Legacy vychází 23. srpna 2017 na PS4. Hru koupíte na Xzone.cz a GameExpres.sk.
Recenze
Uncharted: The Lost Legacy – DLC jako plná hra
The Lost Legacy dokázalo, že svět Uncharted opravdu není jen Nathan Drake. Ať už jste fanoušek série nebo máte jen rádi akční adventury, Lost Legacy si rozhodně užijete. Fandové budou navíc vrnět blahem.
Líbí se nám
- skvělý level design a vizuální zpracování
- zajímavý příběh se spoustou zvratů
- skvělé fungující hratelnost
- chemie mezi postavami
- otevřená lokace přímo vybízí k prozkoumávání
- chytré puzzly a hádanky
- plnohodnotný multiplayer z Uncharted 4
Vadí nám
- nemožnost vrátit se po dokončení hry do otevřené lokace
- režim Surivival Arena je jen kopií klasického Survivalu
Zatím je to docela dobrá hra. Né něco co bych musel hrát každý den ale jednou týdně až dva týdny si dám pokaždé kousek. První hodinka byla utrpením protože mi PSko jelo více jak po měsíci takže jsem si připomněl jak moc bolí 30FPS ale celkově dobrý. Příběh je tam minimální, akce zatím v rozumných mezích (neopakuje se skoro každé předešlé Uncharted kde v některých lokacích skoro nekončily zástupy nepřátel a na konci hry jich bylo 700-900 mrtvých
) takže velké plus ale bojím se že to stejně přijde. (podle videa kde to dohráli bez 15 minut za pět hodin jsem ve dvou pětinách) Takže zatím spokojenost. Za dobrou cenu jsem dostal zatím docela dobrý zážitek.
Už teď mám nahráno víc než v Zero Dawn které mám měsíce takže to hodně vypovídá. Kdo ještě nemá tak v tomhle herním suchu můžu jen doporučit.
cajteekanee: To je. Na desítku to rozhodně není ale i tak je to moje druhé nejoblíbenější Uncharted. Ale Lara je Lara
tak dohrano za 8 hodin a 10 minut …a za me 8/10, nektery dialogy moc "tlacily na pilu", jak se snazily bejt cool, na Sullyho a Nata proste nemeli, celkove byl pribeh trochu slabsi, oproti ctyrce, libilo se me, ze bylo min "strelnic", kde jindy nabihali desitky panaku, ale zase bylo az moc " hey, look how shiny our graphics are! ", a borticich se skalnich previsu, a ten boss fight na konci me taky nejakej nesedl, tenhle "skoro QTE" styl je snad jeste horsi, nez klasicky QTE, dil od dilu je boss fight horsi a horsi… kazdopadne ten jeden "open world" level byl dobrej, konecne je videt nejakej pokrok v level designu, jsem zvedavej na TLOU2
Pro mě je zase U4 přeceňovaná, i když skvělá hra. Každý to má jinak.
Odpověď na komentář uživatele
DesmondCZE
Nerekl bych, me tenhle datadisk bavil vic nez 4 dil
Já nevím, ale z recenze mám pocit, že pomalu upřednostňujete Lost Legacy před fantastickou čtyřkou. Lost Legacy je super, o tom není pochyb. Ale dle mého je Legacy více přeceňované, než ve skutečnosti je.
Odpověď na komentář uživatele
CzechNeverEnd
Přesně tak, prostě TOP a plnohodnotná hra. . Naughty Dog zase zvedaj laťku
[ odkaz ]

Odpověď na komentář uživatele
Vynex
Ámen:)
Tak dohráno
Ani nevím kolik mě to zabralo času, malé poklady jsem nehledal, ale tokeny jsem posbíral všechny. Vztah mezi Chloe a Nadine funguje skvěle, puzzly jsou super a občas dají i zabrat, je tu spoustu nezapomenutelných okamžiků, hlavní záporák mi přišel snad nejlepší z celé série Uncharted a celkově to byla jízda. Ta poslední mise je neco neskutečně božího. Je to prostě Uncharted tak jak ho známe a dostal jsem to co jsem očekával.
Já hledal jen těch 11 tokenů. Malý poklady v Uncharted nikdy nehledám. Ale třeba brácha je ve dvou třetinách a má už 8 hodin.
Ja si to vychutnavam:) zatim jezdim jeepem a hledam tokeny, jinak masterpiece jako vzdy:)
Odpověď na komentář uživatele
cajteekanee
Já za 11h. Ale hledal jsem i poklady a amulety.
PS: Jinak u mě na webu potom pár desítek obrázků ze hry v 4K. Někomu můžou posloužit jako tapeta.
Já to dohrál za 7 hodin a 5 minut. Naprostá paráda a nejlepší hra co jsem letos hrál.
Dohráno, všehovšudy mi to zabralo 9 hodin (hráno na hard) což je dost slušný. Prolezl jsem skoro každý kout a přesto mi pár pokladů, fotek či konverzací uniklo. Ta otevřená lokace se povedla na jedničku, celkově i hra. Je to prostě více Uncharted 4ky, a to jsem si dal moc rád. Grafika, přestřelky, level design, hádanky a příběh opět prvotřídně zmáknuty. Za mě teda super. A ten artbook od Xzone taky hodně potěšil.
Mám rozehráno a nádhera pohledět!

Tají se mi dech, když pomyslim jak bude vypadat The Last of Us 2