Recenzovaná verze: PC
Jen málokterá herní značka si získala fanoušky tak rychle jako výtvor německého studia Piranha Bytes. První Gothic je právem považován za jeden z nejvýraznějších RPG titulů všech dob. Díla kráčející v jeho stopách to neměla vůbec snadné. Překročit stín slavného předchůdce se podařilo prakticky jen druhému pokračování. Třetí jmenovec u hráčů i recenzentů propadl, protože byl technicky hodně nevyladěný. Neúspěch přiměl tvůrce série vrhnout se na projekt s pirátskou tématikou, který byl na svém startu podobně zdárný jako jejich prvotina, s přibývajícím počtem dílů však stejně jako ona ztratil dech. Nyní se k nám tvůrci nejvýraznějšího RPG všech dob vrací s novinkou nesoucí jméno Elex. Nadchla nás?
Konec světa
Zemi podobná planeta Magalan poskytovala svým obyvatelům po řadu staletí ideální podmínky pro život. Jednoho dne vše změnil gigantický meteorit, který prakticky během chvíle zbořil základy celé civilizace. Nyní je tento svět v troskách. Kdysi celistvý národ je rozdroben do několika menších uskupení bojujících o kontrolu nad mocným darem z nebes. Vy se jakožto zástupce dominantní frakce mutaci ovládajících válečníků vydáváte na tajnou misi, v jejíž průběhu jste vlastními bratry ve zbrani zraněni a hozeni z útesu. A aby toho nebylo málo, neznámý zloděj vás připraví o většinu vaší futuristické výbavy.
Dějová linka točící se kolem osudů bývalého Alba Jaxe je vyprávěna vcelku plynule. Příběh má obstojné tempo, které není výrazně narušováno velikostí světa, v němž se Elex odehrává. Podobně kvalitně jako primární linie jsou dle mého názoru navrženy i vedlejší úkoly, které mají klasický RPG nádech. Po většinu času v nich budete eliminovat nepřátele, rozsuzovat pře a přenášet předměty z jednoho bodu na druhý. Herní univerzum naštěstí obsahuje čtyřiadvacetihodinový cyklus, měnící se počasí a dostatečné množství různorodě navržených lokací, takže se vám jejich plnění jen tak nezprotiví. Na vašich toulkách zavítáte do ocelových chrámů, opuštěných vojenských pevností, těžbou narušených jeskyní a životem kypících měst.
„Rozsáhlé univerzum, v němž se Elex odehrává, ukazuje alternativní cestu, po níž by lidstvo mohlo kráčet v případě, že by jej postihla katastrofa globálních rozměrů.“
Při jejich návštěvě máte možnost žvatlat jen s postavami, které tvůrci obdařili jménem. Zda je to dobře či špatně, musíte posoudit sami. Dle mého názoru se vývojáři touto cestou vyhýbají problematice často se opakujících rozhovorových možností. Většina zásadních charakterů, díky jejich rozhodnutí disponuje obstojnou škálou konverzačních alternativ, jež mohou určitým způsobem definovat to, jak se na vás obyvatelé tohoto univerza budou dívat. Zpracování debatního mechanizmu je tu nadmíru povedené. V případě, že náhodou neovládáte jazyk, jistě vás potěší možnost zapnout si české titulky (pouze u PC verze, konzolové verze v angličtině), které vám značně usnadní pochopení různých herních aspektů. Jen pozor, lokalizace bude do hry přidána formou patche o něco později.
Tři základní tábory
Rozsáhlé univerzum, v němž se Elex odehrává, ukazuje alternativní cestu, po níž by lidstvo mohlo kráčet v případě, že by jej postihla katastrofa globálních rozměrů. Někteří jedinci by se zřejmě rozhodli vrátit ke středověkým kořenům, jiní by se naopak upnuli k víře v nedávno ztracenou technologii, která by je nakonec měla vyvést z temnoty, v níž se nyní nachází. Všichni by se však začlenili do společenství nejvíce vyhovujícím jejich představám a ideálům.
Podobně jako ve starších dílech série Gothic i v Elex máme několik různě navržených táborů, které se navzájem moc nemusí. Přidat se můžete například k technologii zavrhujícím berserkům, jenž se rozhodli kráčet cestou mečů a magie. V případě, že by vám jejich učení moc nesedlo, máte možnost vypravit se za kleriky věřícími ve stroje, futuristické zbraně a sílu lidské mysli. Pokud by vám náhodou nevyhovoval zákon a pořádek nastolený v prvních dvou zmíněných frakcích, můžete se přidat k psancům libujících si v braní drog, rozbíjení zbraní, výrobě nábojů a rabování.
Každé herní uskupení vám nabídne specifickou sérii úkolů, odlišně jednající a smýšlející postavy, jinak navržené tábory a značně rozdílné bojové styly a dovednosti. V táboře berserků umístěném ve starém rozpadlém hotelu se kupříkladu od zbroje zakutých tvrďáků naučíte ovládat meče, luky a přírodní magii. Technicky vyspělejší klerici žijící v ocelové pevnosti vám naopak umožní lépe si osvojit zacházení s energetickými štíty a futuristickými zbraněmi, které ostatní skupiny neovládají tak dobře jako oni.
Opět platíme rudou
Ti z vás, kteří měli možnost hrát kultovní Gothic, si jistě pamatují, že za výcvik, potraviny, zbraně a zbroje jste platili magickými rudnými valouny. V Elexu nám hoši z Piranha Bytes opět umožňují cálovat útratu za pomoci modře světélkujících krystalů, jež jsou tu podobně vzácné jako kouzelné úlomky v trestanecké kolonii. Prakticky s nimi hradíte všechny vaše výlohy, a že jich není málo. U kupčíků s neomezeným kapitálem zakoupíte výrobní plánky, lektvary, meče, sekery, palcáty, pušky, plamenomety, raketomety, futuristické smrtící hračky, těžební výbavu a magické svitky.
Abych byl upřímný, moc jsem si toho v průběhu hraní nekoupil. Díky jednoduchému, a hlavně zábavnému systému kradení to nebylo potřeba. Většinu potřebných předmětů jsem si totiž „vypůjčil“ z kapes a truhel náležících obyvatelům tohoto rozsáhlého univerza. Prakticky jsem platil jen za vylepšování základních dovedností mého protagonisty, který byl na zpočátku stejně mocný jako nejsilnější žravá štěnice.
„Zkušenosti, s jejichž pomocí budete skákat z jedné úrovně na druhou, získáte dvěma způsoby. Buď můžete plnit hlavní a vedlejší úkoly nebo se máte možnost pustit do eliminace nemalého množství nepřátel.“
Sílu mu dodáte tak, že zainvestujete vědomostní body do jednoho ze sedmi vývojových stromů. Zpřístupnit si touto cestou můžete silnější údery, zajímavější dialogové volby, dosud nepoznaná kouzla a různé pasivní výhody. Zlepšování schopností a získávání nových talentů je pevně svázáno s vašimi statistikami. Pokud nemáte dostatečně vysoký stupeň inteligence, mazanosti, síly, obratnosti či výdrže, některé dovednosti si prostě neotevřete. Proto je dobré stabilně vylepšovat vaše tělo za pomoci úrovňových bodíků, které obdržíte za nabyté levely.
Neustálá výzva
Zkušenosti, s jejichž pomocí budete skákat z jedné úrovně na druhou, získáte dvěma způsoby. Buď můžete plnit hlavní a vedlejší úkoly nebo se máte možnost pustit do eliminace nemalého množství nepřátel. Lovit lze trolly, radiací postižená zvířata, humanoidní mutanty, lidské protivníky a špatně určitelné formy života, které se z vás budou snažit vymlátit duši. Hodně se mi tu líbila interakce jednotlivých druhů, jež se navzájem požírají.
Většina zvířátek má minimálně po první desítku hodin vyšší úroveň než váš hrdina, takže mu dávají pořádné kapky. Herní svět před vás díky přítomnosti namontovaného vznášedla nestaví žádné viditelné bariéry. Počítat však stále musíte s tím, že když se dostanete do lokace, v níž nemáte co dělat, skončí vaše dobrodružství rychleji, než se dokážete pořádně rozkoukat.
S monstry v tomto univerzu naštěstí nemusíte bojovat sami. Na svých toulkách narazíte na řadu zajímavých postav s příběhem, které jsou ochotné likvidovat příšery stojící vám v cestě. K dispozici vám budou zuřiví válečníci, zdatní technici, spanilé krásky a systematičtí roboti. Já sám jsem si zřejmě nejvíce oblíbil udatného zástupce klanu berserků Durase. Se svou výbavou mi nejednou zachránil život, přestože to následně sám pořádně schytal.
Mohlo být lépe?
Pokud by se jednalo čistě jen o bojové schopnosti, nemohl bych společníkům, které Elex nabízí, nic vytknout. Kvůli své nepříliš odladěné umělé inteligenci však do střetů často ani nezasáhnou, takže jejich velká zdatnost v šermu či střelbě je vám ve finále k ničemu. AI se tu často chová nesmyslně (střílí do zdi, běhá do kolečka) a nereaguje na vyvstalé podněty dostatečně efektivně. Občas je vám díky tomuto faktu bez parťáka lépe.
„Ve finále mi vývojáři z Piranha Bytes dali k dispozici vcelku obstojně navržené RPG, které mou maličkost oslovilo především efektivní kombinací různě rozvinutých společenství, zajímavým dějem, obsáhlou škálou možností, slušnou paletou monster a přijatelným příběhovým pozadím. Komplet naneštěstí trápí stejné neduhy jako sérii Gothic, setkat se tu tím pádem můžeme s bugy, podivně jednajícími společníky a různými technickými nedostatky.“
Druhým zásadním nedostatkem Elexu je dle mého názoru soubojový systém. Minimálně kontaktní boj je tu i přes výskyt speciálních pohybů hodně toporný a nezáživný. Po většinu času jsem byl kvůli této smutné skutečnosti nucen běhat se střelnou zbraní. Vývojáři z Piranha Bytes se očividně nejsou schopni v tomto ohledu výrazně posunout kupředu. Osobně doufám, že v jejich příštím díle konečně naleznu odlišně fungující mechanizmus střetů než v Gothic či Risen.
Posledním nešvarem Elexu jsou bugy vyskytující se snad ve všech současných RPG. Nepřátelé se tu čas od času zasekávají do zdí. Stejným nedostatkem trpí občas i NPC, kterým dělají problémy především menší zábrany stojící v cestě. Optimalizace je naštěstí zcela v pořádku. Celek si bez větších obtíží drží stabilní počet snímků na všech dostupných nastaveních, což osobně považuji za velké plus, protože většina her má s tímto aspektem často problémy.
Příjemné překvapení
Nebudu vám lhát. Z prezentovaných záběrů mě Elex moc nezaujal, celek vypadal na první pohled hodně průměrně. Soubojový systém působil toporně, herní svět postrádal jakoukoliv jiskru a dostupné mechanizmy nevypadaly nijak zvlášť oslnivě. Skutečně jsem se obával toho, co nakonec dostanu do rukou. Ve finále mi vývojáři z Piranha Bytes dali k dispozici vcelku obstojně navržené RPG, které mou maličkost oslovilo především efektivní kombinací různě rozvinutých společenství, zajímavým dějem, obsáhlou škálou možností, slušnou paletou monster a přijatelným příběhovým pozadím. Komplet naneštěstí trápí stejné neduhy jako sérii Gothic, setkat se tu tím pádem můžeme s bugy, podivně jednajícími společníky a různými technickými nedostatky.
Nové dílo slavného vývojářského studia Piranha Bytes rozhodně není pro každého. Prakticky je to staromilské RPG, které sází na oblíbené mechanizmy prvních dvou zástupců série Gothic. Hráči uvažující nad koupí tím pádem musí zvážit to, jak jim uvedené tituly sedly. Za sebe mohu Elex doporučit především fanouškům legendární značky, žádný Zaklínač to není, takže od něj žádné zázraky nečekejte.
Elex koupíte v našich obchodech Xzone.cz a GameExpres.sk.
Recenze
Elex – návrat ke kořenům?
Hodně dlouho jsem přemýšlel, jaké hodnocení Elexu nakonec udělím. Prakticky je to staromilské akční RPG, které velmi úspěšně přebírá již zavedené mechanizmy z předchozích titulů Piranha Bytes. Možná právě proto jsem se po celou dobu hraní nadmíru bavil. Celek proto hodnotím nadprůměrnou známkou, kterou si dozajista zaslouží. Snad se jeho autorům příště bude dařit stejně jako nyní.
Líbí se nám
- živý svět
- dobrý mix různých tématik
- slušná znovuhratelnost
- zajímavý děj
Vadí nám
- přítomnost bugů
- topornější kontaktní soubojový systém
- zajímavě jednající společníci
Tak jo, asi tu slevičku na Steamu konečně využiju, díky za recenzi. A upřímně doufám, že se k CP dostanu dřív než po tolika letech.
Chtěl bych se zeptat, má to někdo na PS4? A jestli ano jsou tam CZ TITULKY?
Jen pc má CZ
Jinak vysel hodne zajimavej SweetFx, ktere meni hru k nepoznani, lepsi barvy atd.
Srovnani primo u me ve hre: [ odkaz ]
Obrazek nahore je upravena verze
No tak nejak sem to tušil…. budu muset jeste poradne nalevlovat nez budu moct jit po dějové lince, protoze hlavni Q pro mou frakci me zavádí k Album a dvoum robozabijakum, ktery muj energomec asi neudola….
Se vsi vážností a upřímností vas nenávidím
Odpověď na komentář uživatele
Benny666
Funguje tu takový ten klasický PB systém, takže výraznější zbroje dostaneš k dispozici jen za předpokladu, že budeš patřit k jedné z primárních frakcí. Jejich cena je vcelku vysoká, takže doporučuji šetřit
Odpověď na komentář uživatele
Benny666
Ja su furt dost na zacatku, nejakou zbroj sem si koupil, a podle tech rozhovoru sem pochopil ze poradny zbroje ziskas az vstupem do frakci. Ale nevim, mam nahranech sotva 9 hodin.
Hele mate taky problém se sháněním výzbroje? ? Zbraně kradu, nacházím nebo lootuju pořád ale zbroje nic…
Odpověď na komentář uživatele
Anciabl
Ok, o to me slo, jestli se ke me muze nejak teleportnout
Odpověď na komentář uživatele @Ljuk88
Bud ho pošleš do tábora nebo mu můžeš říct aby počkal na místě ale nějak z dálky si je přivolat nemůžeš a musíš vždy k němu
No hele kdyz potkáš nekoho jineho kdo se k tobě přidá tak ten co si ho mel původně odejde do vaseho tábora co je severně od bašty Berserku…. A tam se pak schází všichni…teda zatim to tak je
Jo, ja si je nejak najdu,
Jeste by me zajimalo jak je to presne se spolecnikama, kdyz ho nekde zapomenu muzu si ho nejak privolat? Nebo ho musim furt mit za pr. elou? A muzu jich mit vic?
Odpověď na komentář uživatele @Ljuk88
Já potkla Klerika venku na procházce s ten mě portnul přímo k jejich základně
Odpověď na komentář uživatele @Ljuk88
Odpověď na komentář uživatele
Benny666
Jo, dik