Recenzovaná verze: PC Vše o hře: Zde
Je to už nějaký ten pátek, kdy se PlayerUnknown’s Battlegrounds objevil jako blesk z čistého nebe a přitáhl k sobě neuvěřitelné množství lidí. Denně se na serverech potkávalo přes milion hráčů, což rozhodně není málo. Před Vánocemi se PUBG oficiálně zbavil statutu Early Access a navíc prošel i několika změnami. Jak se chlapcům a dívkám z korejského studia Bluehole povedla finální verze, se dozvíte v naší recenzi.
V jednoduchosti je krása
Nejdříve by ale bylo vhodné si říci, o čem vlastně PlayerUnknown’s Battlegrounds je. Hra je založena na úplně prostém nápadu, rčení „v jednoduchosti je krása“ se tak vyloženě nabízí. Sto hráčů je vysazeno na opuštěném ostrově (nově i poloostrově) a všichni mají jeden jediný úkol – přežít.
Ano, se stejným konceptem pracuje i série filmů Hunger Games s uřvanou Katniss a pekařem Peetou. Celé území ostrova se pro vás stává bojištěm na život a na smrt a na první pohled je patrné že už tu o přežití bojovala slušná sorta hráčů. Opuštěná města, chátrající domy, vraky aut, zahradní nábytek ledabyle postavený před chatrčí z plechu, pole, lány, skaliska. Mohl bych tu donekonečna vyjmenovávat jednotlivé prvky od urbanismu až po divokou bujnou přírodu, ale až při hraní sami poznáte, jak je bravurně mapa navržena.
„Sto hráčů je vysazeno na opuštěném ostrově (nově i poloostrově) a všichni mají jeden jediný úkol – přežít.“
Nejdůležitější částí tohoto „Battle Royale“ jsou samozřejmě zbraně a vybavení, které se většinou povalují v již zmíněných opuštěných domech nebo v jiných staveních. Fanoušci sbírání předmětů a vylepšování si tak zde přijdou na své. Plejáda různorodých zbraní od pánviček, kuší nebo třeba odstřelovacích pušek se dá navíc ještě všemožně upravovat. Kromě zbraní se na place povaluje i slušná dávka módních doplňků nebo ochranných prostředků, které vás v případě nouze udrží o nějaký ten čas navíc déle naživu.
Makej makej!
Na mapě o rozloze přibližně 8×8 kilometrů se nebudete muset pohybovat jen po svých. K dispozici vám budou automobily, motocykly nebo i lodě či skútry. Díky nim se budete moci přesouvat po celém území a není to jen čistě na efekt. Zapomeňte ale na představu, že se utáboříte na jednom místě a počkáte si až před vaši hlaveň naběhne nějaký ten nebožák. To z jednoho prostého důvodu v PUBG nepřichází v úvahu.
Úsek, na kterém se vedou boje, se totiž nemilosrdně zmenšuje. Jistá „elektrizující“ zeď se pomalu posouvá a pokud se náhodou ocitnete za ní, máte jen omezený čas se dostat zpátky do bezpečí. Prostor, ve kterém se bude odehrávat finální boj, je vždy náhodně generován, a tak dopředu nikdy nevíte, zda budete muset udělat jen pár kroků, nebo pro vás bude nalezení nějakého dopravního prostředku otázkou života a smrti.
Slyšíš to?
Vizuální stránka není špatná, jedná se ale maximálně o lehký nadprůměr. Větší důraz je kladen spíše na zvuk, který je zásadní především z hlediska orientace v prostoru a nakonec hraje důležitější roli než samotná grafika.
Pokud například rabujete nějaký ten rodinný domek a vyruší vás svištění brzd motocyklu před vchodem, okamžitě ustrnete a vyčkáváte. Cizí kroky se rozléhají celým sídlem a vy se jen bojíte, jestli nabíjení vaší upilované brokovnice protivník neuslyší. Schováte se za gauč a ani nedýcháte. Nezvaný host vchází hlavním vchodem (amatér) a ani si nevšimne záblesku hlavně, která mu hlavou nemilosrdně prohání broky. Jenomže ani potom nejste v bezpečí. Je na čase se sebrat a přesunout jinam. Výstřel byl totiž jako tlumený kašel astmatického děcka v kině slyšet široko daleko a vám tak někdo dříve či později půjde po krku.
„Cizí kroky se rozléhají celým sídlem a vy se jen bojíte, jestli nabíjení vaší upilované brokovnice protivník neuslyší. Schováte se za gauč a ani nedýcháte.“
Nemusí se všechno ale točit jen kolem vás. PUBG nabízí i hraní ve dvojici nebo v týmech. Výborný nápad, pokud tedy máte někoho, s kým hrát. Horší ovšem je, pokud jsou k vám automaticky přiděleni náhodní hráči. Neschopnost se dohodnout, jak se krýt a kam jít tak jen prohlubuje vaši frustraci a vy příště raději zvolíte cestu osamoceného vlka. Samozřejmě je to čistě subjektivní názor, ale pokud nemáte po ruce vlastní tým nebo alespoň partnera, uspokojivější je vyrazit na bojiště jako sólista.
PlayerUnknown’s Battlegrounds verze 1.0
Nyní je na čase si říct to nejdůležitější. Čím se vlastně plnohodnotný PUBG liší od Early Access verze? Není toho rozhodně málo, tou největší změnou je ale samozřejmě nová mapa. Ta původní působí jako ruská tajga obklopena nekonečnou vodou. Listí nebo jehličí se lehce pohupují v líném rytmu a vysoká tráva si tančí v jemném vánku. Tu a tam je idylická krajina narušena menším městem nebo opuštěným stavením.
Vše působí dojmem, jako by bylo pouhou otázkou času, než matička příroda pohltí i tyto poslední zbytky civilizace. Přesným opakem „staré“ mapy je pustá, kameny posetá nehostinná krajina, která ve vás okamžitě vyvolá dojem surového boje o přežití. Jakoby z oka vypadla mexickým prériím plným opuštěných měst.
„Každá z map díky různému prostředí nabízí i výrazně odlišný herní styl.“
Každá z map díky různému prostředí nabízí i výrazně odlišný herní styl. Na ostrovním bojišti se sice snadno schováte ve vysoké trávě, ale přes všechny ty zelené koruny stromů zase nevidíte tak dobře do dálky, jako z příhodně tvarovaných skal v poušti. Je tak jen a jen na vás a vašich schopnostech nakolik se v daném prostředí dokážete adaptovat, protože volba mapy je čistě náhodná.
Další výraznou změnou plnohodnotné verze je pohyb hráče. Překážky můžete konečně překonávat přeskočením nebo přelezením, už se tedy nestane to, že se při taktickém ústupu zaseknete o metrovou zeď a soupeř vás jednoduše odpráskne. PUBG tak získává slušnou porci nových možnosti, nyní se můžete dostat do stavení nejen dveřmi, ale i oknem, případně využívat nová místa k ukrytí. Souboje se tak konečné přesouvají i na střechy domů.
Nová verze nabízí také nové zbraně a dopravní prostředky. Samozřejmě se tu najde i pár dosud neviděných svršků, jedná se ovšem o čistě kosmetické záležitosti, které vám oproti ostatním hráčům neposkytují žádnou herní výhodu, což je dobře. Každý má tak úplně stejnou šanci na vítězství.
Něco tady skřípe
Bohužel i po opuštění Early Access je hra plná zbytečných bugů. Motorka vás po nárazu do neviditelné překážky katapultuje ze sedadla, při dopadu s padákem se místo odpojení od něj vznášíte na místě a tak podobně. Největším problémem je ovšem lagování na začátku každého kola a notný pokles frekvence snímků za sekundu. V titulu, ve kterém je důležitá přesná ruka a načasování, je to opravdu zásadní problém.
Dalším z nedodělků je někdy až moc dlouhé načítání textur, které sice nemá na hru velký vliv, celkový dojem tím ale utrpí. Je vidět, že PlayerUnknown’s Battlegrounds prostě stále není úplně dodělaný a ještě na něm zbývá dost práce. Řady fanoušků, kteří den co den bojují o titul posledního přeživšího už od dob Early Accessu, to ale určitě neodradí.
Dojmy z hraní Xbox One verze
Napsal: Michal “Miky” Burian
PC verze krátce před koncem loňského roku vylezla z předběžného přístupu a Xbox One verze pod dohledem Microsoftu do něj vstoupila. Jak jsem očekával, Xbox One verzi v prvních dnech provázely velké problémy. Frekvence snímků za sekundu i na výkonném Xboxu One X padala pod neúnosnou hranici a nebyl problém naměřit i méně než 15fps, zatímco na standardním Xboxu One to bylo kolem 12fps. Po vydání prvního patche se situace zlepšila, ale stále je před vývojáři ještě dlouhá cesta.
Kromě poklesu fps nejsem spokojen s grafickou stránkou. Uvědomuji si, že grafika v těchto hrách nehraje takovou roli, ale PUBG na Xboxu One X připomíná spíše hru z minulé generace konzolí. To v roce 2017/2018 nepůsobí zrovna nejlépe a spoustu hráčů to může odradit. Mne osobně se po pár desítkách minut dělalo z hraní nevolno, respektive jsem se necítil zrovna nejlépe. Až takový vliv na vás může mít pokles fps na velké 4K televizi.
Xbox One verze v současné podobě vůbec nereprezentuje aktuální PC verzi, je poznat, že autoři obě verze vyvíjejí zvlášť a jednoho dne snad dospějí do stádia, kdy budou totožné. To ale může na Xboxu One trvat klidně rok, nehledě na odfláknuté textury, podivné chyby a občas krkolomné ovládání (zejména v inventáři). Na tom všem musejí ještě zapracovat. V tomhle stavu bych Xbox One verzi nedoporučil, ale je na zvážení každého, zda se mu vyplatí v současné době utratit 749 korun.
Verdikt: PlayerUnknown’s Battlegrounds je kvalitní online hraní na „Hladové hry“, které může zabavit na dlouhé zimní večery. Očividná nedodělanost ale celkový dojem z hraní kazí i nadále, ačkoli se PUBG na PC už oficiálně zbavil nálepky Early Access.
Recenze
PlayerUnknown’s Battlegrounds
PlayerUnknown’s Battlegrounds je kvalitní online hraní na „Hladové hry“, které může zabavit na dlouhé zimní večery. Očividná nedodělanost ale celkový dojem z hraní kazí i nadále, ačkoli se PUBG na PC už oficiálně zbavil nálepky Early Access.
Líbí se nám
- Zpracování zvuku
- Úpravy zbraní a variabilita vybavení
- Reálnost
Vadí nám
- Propady snímků za sekundu
- Příliš mnoho bugů
- Hra působí pořád ještě nedodělaným dojmem
Odpověď na komentář uživatele
HruLeX
jj nějak tak
estě mám furt schovaný gamescom bedny
zda se zvedne cena 
Odpověď na komentář uživatele
RobotFish
Ještě chvíli a zaplatí mi to i další hry
. . sotva ty bedny hodím na market tak instant buy
Tato hra je skvela kupa. Skveláá zabava a za 10 dni hrania som predal bedne v hodnote 15€ na steame, takze este take 4 tyzdne (predpokladam, ze cena bední pojde dole) a hra bude celá splatená.
Odpověď na komentář uživatele
Phase
"It’s a feature"
ale toto je celkom zaujimavy bug, alebo hack?
[ odkaz ]
Odpověď na komentář uživatele
Adam Dvořák
mit ho doma taky
Odpověď na komentář uživatele
iNva
Aneb ten pocit kdyz se musi jeden obetovat, aby zbytek mel prehled o okoli
Odpověď na komentář uživatele
Phase
no je zajímavý že mají problémy s enginem, spíš to jen bude boj o licencích, však UnrealEngine je jeden z top enginů dnešní doby. Ale jak říkám nic proti pubg nemam jen ještě vyčkám chvilku
Jako na dayz nic nemá no
tam dva roky byla stále chyba že tě zabil žebřík apod
nevim jak teď a zkoušet už to nebudu na to nemam nervy
) )
Odpověď na komentář uživatele
Phase
tak to se sezenim se mi nestalo, párkrát jsem měl že jsem pořád jakoby padal na místě ale teď už se to neděje:)
Odpověď na komentář uživatele
Bonny
Jo jo konečně i já mohl být hrdý na to, jaký jsem řidič:)
Odpověď na komentář uživatele
Adam Dvořák
tak s tym som sa zatial stretol nastastie iba dvakrat a to este v alphe mam cca 100h, kamos mal bug este ze jeho postava ako keby stale sedela…. snad to odladia
Odpověď na komentář uživatele
Adam Dvořák
To znam s tou motorkou, to mi pripomina, ze si musim prebindovat zvedani a klesani cumaku na motorce pri letu, protoze jsem zvyklej zo mit trosku jinak
A konecne od 1. 0 i ja dokazi celkem dobre ridit xD
Odpověď na komentář uživatele
Phase
s vozidly je to vesměs dobré jen tu a tam se zasekneš o neviditelný předmět a ubere ti to zdraví. Když jedeš na motorce vysokou rychlostí tak to znamená smrt a to zamrzí:)
Odpověď na komentář uživatele
iNva
tak vo videach vidim aj ja vselijake bugy, ale osobna skusenost je zatial v pohode vo verzii 1. 0 som zazil len jeden bug ked som sa zasekol v skalach, je to ale taky bug ktory som zazil vo viacerych hrach, ale nastastie som sa po chvili skakania z neho dostal a pokracoval dalej, s vozidlami zatial ok musim zaklopat na drevo, ale zase chapem, ono podla mna zacal novy rok zacnu makat zase naplno zaklad maju dobry a v podstate hotovy, tak to sa bude len zlepsovat a zlepsovat, skor ja cakam kedy zacnu pracovat na grafike, napriklad ten slubeny engine na vodu co im microsoft slubil kedy pridaju
Odpověď na komentář uživatele
Jak už jsem tu psal milionkrát, počítačem to není ten mám výkonný. Propady fps se objevují převážně na začátku po seskočení a ohledně bugů ty tam prostě jsou ještě v hojném počtu, to je holý nevyvratitelný fakt. Já sám osobně tu hru mám moc rád ale je plná nedodělků které se při hodnocení nemohou přehlížet. Ano ano už jsem slyšel že hraji na bramboře a podobně "vtipné" komentáře na můj počítač, ale tím to opravdu není:) a za svou recenzí si stojím.