Oznámení Season Passu pro Far Cry 5 (recenze hry) někdy před vydáním nebylo nic neočekávaného. Když jsme se ale dozvěděli, co vlastně nabídne, kdekoho hned začal zajímat. Už na první pohled bylo jasné, že tři přídavky, kterých se dočkáme, budou něčím víc než jen dalšími misemi v Montaně. Čekají nás totiž expanze Hours of Darkness, Dead Living Zombies a Lost on Mars, které nás zavedou do Vietnamu, za zombíky a na Mars. Včera vyšel první z přídavků – Hours of Darkness, v češtině Hodiny temnoty – na který se v tomto článku podíváme.
Hodiny temnoty – Hours of Darkness
Datum vydání: 5. června 2018
Cena: 11,99€ (300 Kč) nebo jako součást Season Passu za 29,99€ (775 Kč)
V expanzi Hodiny temnoty se vžijeme do kůže Wendella Redlera, amerického vojáka, který kvůli nepřátelské palbě a nehodě zůstal zcela sám na pospas osudu v nehostinné, nepřátelské a Vietkongem zamořené džungli. Jeho úkol je ovšem v zásadě prostý – dostat se ke zbytku přátelských jednotek tři kilometry daleko a zmizet odsud. Ano, příběh prvního DLC je přesně tak prostý, jak zní a na seznamování se s novými postavami nebo obecně na nějaké dějové momenty opravdu nedojde. Tady jde především o hratelnost.
Hodiny temnoty se snaží přijít se dvěma novými herními mechanikami, které podporují samotnou náplň a atmosféru nepřátelské džungle. První takovou mechanikou jsou letecké nálety, které můžete využít kdykoliv chcete. Není vůbec problém s nimi vybombardovat celá území. Háček je ovšem v tom, že náletů můžete povolat nebo mít v jednu chvíli maximálně pět. To, kolik jich vlastně máte k dispozici, určují tzv. žetony. Co nálet, to jeden žeton pryč. Dají se ovšem snadno obnovit plněním vedlejších aktivit, jako je dobývání stanovišť, osvobozování vězňů nebo ničení protivzdušných děl (která vám v dané oblasti zabraňují nálety povolat, dokud je nezničíte). Není tedy třeba se desítky minut rozmýšlet nad tím, zda-li nálet využít, protože žetony získáte celkem rychle a snadno. A navíc, jak už jsem zmiňoval, můžete jich mít jenom pět najednou, takže šestý žeton nikdy nedostanete a tudíž zbytečně propadne, pokud splníte vedlejší aktivitu s pěti žetony v inventáři. Zároveň ale není dobré nálety vyčerpat okamžitě a pro nic za nic, protože jsou situace, kdy se hodit můžou.
Druhou zajímavostí Hodin temnoty jsou instinkty přežití. Pokud nepřítele tiše zabijete, ať už zblízka nebo na dálku, získáte jeden ze čtyř instinktů, které jdou v konkrétním pořadí. Každý z instinktů zvýší vaší účinnost v boji; mohou zrychlit vaší chůzi v pokleku nebo automaticky označovat nepřátelé poblíž. Ovšem na rozdíl od hlučných výbuchů z náletů, instinkty slouží pro tichý postup. Pokud vás totiž odhalí libovolný nepřítel, o všechny instinkty opět přijdete, dokud je znovu nezískáte dalším opakovaným tichým zabíjením.
Pokud jde o náplň DLC mimo tyto dvě změny, tak nečekejte nic, co by výrazně vybočovalo z toho, co už znáte z původní hry. Největší změnou je samozřejmě prostředí, kde nás tentokrát místo prosluněné Montany čeká zelená džungle s řekou, krokodýly, bambusovými chatrčemi a sítěmi podzemních tunelů všude okolo. Nejde ovšem o nijak zvlášť velkou nebo obsahem napěchovanou oblast. Struktura Hodin temnoty je totiž spíše lineární. V jádru je vaším úkolem se dostat z jednoho konce na druhý, a tudíž jít po takové „hlavní cestě”, ze které můžete čas od času odbočit, abyste udělali jednu z několika vedlejších aktivit a pak se zase na tu cestu vrátili a šli dál.
„Hodiny temnoty se snaží přijít se dvěma novými herními mechanikami, které podporují samotnou náplň a atmosféru nepřátelské džungle. První takovou mechanikou jsou letecké nálety, druhou zajímavostí jsou instinkty přežití.”
Všechno tohle vám přitom vydrží na zhruba dvě hodiny, když se budete věnovat plnění všech nebo většiny aktivit. A mnohem méně, pokud džunglí doslova prosvištíte. Vývojáři ze šanghajského Ubisoftu se snaží celkem krátkou herní dobu vyrovnat ještě dvěma dalšími obtížnostmi, které se po prvním dokončení odemknou. Obtížnost Přežití vám dá méně zdraví a inventář omezí pouze na jednu hlavní a jednu boční zbraň, zatímco obtížnost Akční film vám naopak dá čtvrtý slot pro zbraně a nechá vás používat letecké nálety i s nepřátelskými protivzdušnými děly poblíž. Ovšem bych neřekl, že je to dostatečný důvod si Hodinami temnoty projít podruhé nebo potřetí.
V rámci vydání DLC se také rozšíření dočkal editor map Arcade. V případě původní hry lze navíc nově využít také ikonickou útočnou pušku M16, odstřelovačku SVD, lehký kulomet M60-V a samopal MP5SD se speciálním skinem, dva speciální obleky vietnamského a amerického vojáka, tři varianty náklaďáku 1956 Hierarch Force a vrtulník Kaumbat OH-04B Foxfly. Tím ale obsah Hodin temnoty víceméně končí.
Za zhruba tři stovky tedy dostanete vietnamskou jednohubku o délce jednoho průměrného filmu, která nabízí pár zajímavých, byť ne nijak komplexních nápadů, pěkné, i když ke konci monotónní prostředí a nějaký ten obsah do původní hry a do Arcade. Nemohu říct, že bych z toho byl kdo ví jak zklamaný, ale přeci jenom by to chtělo víc. Něco, co by mělo dlouhodobější dopad. Snad budou Dead Living Zombies nebo Lost on Mars o něco ambicióznějšími přídavky.
Hodnocení: 5/10
Další DLC:
Dead Living Zombies – červenec 2018
Lost on Mars – srpen 2018
Nejnovější PC hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex UltraGamer 2018.
Nenamluvil náhodou hlavního hrdinu Kung Fury ?
ten hlas je mi nějaký povědomý ..
Já tyhle tři DLC beru trochu i tak, že si v Ubi chtějí otestovat, kam se v sérii vydat příště. A 3x pár hodin jako bonus k obří hře vlastně není zas tak špatný. Akorát by ten Season Špás mohl být levnější.
Přesně jak jsem to tehdy předvídal. Móda 2 – 3 hodinových DLC je prostě katastrofa a proto jsem zcela přestal kupovat hry se season passem. Stačí se podívat do minulosti. Mafia 3 DLC katastrofa na pár hodin. Wolfenstein 2 DLC to samé. Nyní Far Cry 5. Jsem si jistej, že stejně blbě dopadnou i zbylá DLC. Kde jsou časy poctivých datadisků s hromadou obsahu. Jediný, kdo mě teď namátakou napadá je Pillars of Eternity: The White March 1 + 2.
Tak třebas Zaklínač 3 měl oba dva datadisky dlouhé a skvělé
Takže krátká hra a kompenzuje to novými úrovněmi obtížností?! No co to kurňa je?! Teprve stahuju to DLC z Uplay a už mám depku
Tak jsem to udělal se vším za 2h 37min. Bylo to fajn: prostředí, Vietcong všude kolem, parťácký AI ale blbý jak vydlabaný necky; formát se mi přesto nezamlouvá. Jenže protože by hru natáhli jen větším množšvím stanovišť nebo roztaženější mapou, tak se ani moc nezlobím na délku, jen by to bylo uměle natahované alá Ubi. Ale pokud takhle „dlouhé“ bude i DLC z Marsu, tak mě už naštvou.
Zajímavé me to trvalo 4h 45min a jen 96% splneno.
Jen jednou jsem se musel vracet přes půlku mapy, jinak bych to měl tak o 15 minut rychleji… Rychle jsem našel zbraně s tlumičem. Umřel jsem jen jednou a to na konci, v poslední misi.
Začíná být příšerná ta úchylka – potřeby delších her, už i u dlc. Mě nikdy nevadily cca 8hodinovky, všechny starší hry se dali dohrát v období od 6 do 8h. Ať už šlo o MGS, plošinovky typu Jak a Daxter či Ratchet, nebo akční tituly minulé generace Uncharted atd. Ubisoft věděl, že lidi si koupí tím, že jim podstrčí prázdné open-world světy a opakování těch stejných úkolů a činností stále dokola. A ono to evidentně funguje mnohem více, než jsem čekal. Už u Mafia 2 mě zarazilo kolik lidí křičelo a naříkalo, jak je hra krátká. Přitom podle mě klidně i mohla být o trochu kratší. Někdy je méně více a jsou zase naopak hry, kde bych se nebál trochu přidat, ale musí pro to být prostor i příběh.
Zrovna u DLC jsem nikdy nepotřeboval dlouhou hratelnost, takový BioWare dokázal vždy vykouzlit z DLC velkou zábavu, ještě doteď pamatuji na precizní Lair of the Shadow Broker, které mělo velmi dynamickou hratelnost, spoustu lokací a novinek v rámci celé série. A i sám ME by klidně mohl mít o 20-30h delší hratelnost a asi by nikdy neomrzel. Ale jednohuba ve formě návratu do Vietnamu, osvobození vojáků… tam mi 2h přijdou za cenu celého season passu (se 3 DLC a hrou FC3) naprosto adekvátní + trofeje/achievmenty.
Vzhledem k tomu, že se i hry snažím dohrát na platinu zjišťuji, jak u některých her lze trávit opravdu až moc času a začíná mě to svým způsobem rozčilovat
Já třeba mám skoro dokonce radši kratší hry, protože už nemám na hraní tolik času jako kdysi, ale zrovna v tomhle případě mi to přijde málo. Jednak je to openworld, a pak, zrovna na Vietnam jsem se tolik těšil. Určitě šlo vymyslet zajímavější a spletitější příběh, než je přesun z bodu A do bodu B.
Jo zaměstnaní lidé a celkově, jakmile člověk dospěje do fáze – nestíhání ničeho
Ať už je zaplněn jakýmkoli posláním, rodinou či jinými věcmi, začne spíše vyhledávat kratší hry, nebo stejně jako já tráví v dlouhém RPG typu Zaklínač i více jak rok a půl.
Šlo vymyslet zajímavější a spletitější příběh, ale mluvíme tu o UBI, kteří snad nějaké velkolepé příběhy neměli nikdy v politice (možná naposledy Conviction). A zde zápletka a i zasazení připomíná Ramba 2, který též byl taková krásná jednohubka, kterou si rád zopakuji při zimních večerech a věřím, že to i tomuto DLC může sednout.
Kratší doba hraní DLC není problém, pokud k tomu není přepálená cena. Je to prostě jen další důvod, proč počkat na nějaké slevové akce, kde se to dostane na nějakou pro mě osobně rozumnou hodnotu- tj. za dvě hodiny zábavy řekněme 100 plus minus Kč maximálně.
Chválím pěkný a podrobný popis DLC, takhle zebrubně se DLCčkama zabývá málokdo. Jinak mě překvapila krátkost tohoto DLC, když už se někdo dělá s celou mapou navíc, mohli ji aspoň pořádně zaplnit- myslel jsem, že zrovna tohle pro Ubisoft není problém.
A souhlasím, že obtížnosti navíc opravdu herní dobu nenavýší.
Díky. Holt ne všechno se dá chytit, chybička se vloudí
V pohodě, díky za pěknou recenzi.
Taky děkuji za recenzi. Fakt paráda. Jen tak dál.
12E za 2hodiny hraní, a to se vyplatí
Divny, ja mam nahrany 2 hodiny a jeste jsem DLC nedohral ba nejsem ani v pulce… Navic se vsema vedlejsakama a na trofeje to bude minimalne na 15h… coz za 300kc je dost
Vycházím z informací v článku: „Všechno tohle vám přitom vydrží na zhruba dvě hodiny, když se budete věnovat plnění všech nebo většiny aktivit. A mnohem méně, pokud džunglí doslova prosvištíte.“
Venuju se vedlejším aktivitam a fakt ani po 5h nejsem u konce
Pravda nevim jakym zpusobem to pan recenzent hral, ale 2h to nema…
Na to, jak jsem to hrál, se můžeš podívat v tom videu na konci (sice je to jenom půl hodiny, ale ten způsob se nezměnil). Za dvě hodiny a něco hotovo, včetně splnění drtivý většiny vedlejších aktivit (chyběly mi asi 2 ty tlampače a ještě něco, zbytek hotovej).
Schválně jsem se ještě podíval na YT, co ostatní.
MKIceAndFire za hodinu 12, RabidRetrospectGames necelý dvě hodiny, GameRiot kolem 2 hodin, GameplayOnly hodina 50, RajmanGaming HD 2 hodiny ap.
Mě teda jak se píše v úvodu článku,moderní Montana vůbec nezaujala.Samozřejmě každý člověk má jiný vkus.Ovšem mapa základní hry,mi přišla jako jeden celistvý les s pár osadama.Čekal sem víc členitých vesnic.