I když jsem si osobně velmi užíval nečekaný hit, kterým byl nyní již pět let starý Wolfenstein: The New Order (a samostatný datadisk The Old Blood), dva roky staré plnohodnotné pokračování s podtitulem The New Colossus mě moc nenadchlo. Mělo své světlé momenty, nicméně mi většinou přišlo, že druhý díl byla prostě jenom chaotická splácanina starých a solidních, ale také nových a ne moc dobře fungujících nápadů. Kromě příběhu, který ke konci jakoby vyšuměl do prázdna, měl největší podíl na mém zklamání především level design, jenž vážně nebyl trefa do černého.
Tolik ke kontextu na úvod. Právě z toho důvodu, že mě druhý díl převážně zklamal, jsem k Youngblood přistupoval extrémně obezřetně a snažil se o hře dozvědět jenom ty absolutně nejpodstatnější detaily, abych neměl zbytečně velká očekávání. A nevím, jestli právě to je tou příčinou, ale Youngblood mě dokázalo udržet připoutaného k židli od samého začátku až do úplného konce.
- Vyšlo na: PC (recenzovaná verze), PlayStation 4, Xbox One, Switch
- Datum vydání: 26. července 2019
- Žánr: Střílečka z pohledu první osoby
- Česká lokalizace: Ne
Otče náš, jenž jsi někde bůh ví kde…
Jak už perex recenze prozrazuje – a jak je asi každému známo – ve Wolfenstein: Youngblood se tentokrát zhostíme role jedné z dcer B.J. Blazkowicze, a to zhruba dvacet let po událostech předešlého dílu. Jeho dvojčata, Jessie a Zofia, si daly za cíl najít svého ztraceného tatíka, který se jednoho dne někam vytratil. Jejich pátrání s pomocí kamarádky Abby je téměř okamžitě zavede do nacisty okupované Neu-Paříže v 80. letech, kde zároveň hrdinsky začnou vypomáhat místní složce odporu pod vedením ženy jménem Juju.
Podstata příběhu je vlastně jednoduchá. Dvojčata vypomůžou v boji proti náckům a Juju jim na oplátku pomůže se dostat do záhadné nacistické základny Lab X, kam vedly i kroky taťky Blazkowicze. Bojovat lze ledajakým způsobem, nicméně nejdůležitější je infiltrace tří nacistických základen Brother. Ty jsou ovšem extrémně dobře střeženy, a tak je potřeba, aby se na ně dvojčata, resp. vy, řádně připravila.
Zde přichází na řadu série vedlejších misí odehrávající se v několika lokalitách, do kterých máte libovolný přístup. A právě ty tvoří většinu herní doby, protože hlavních misí tu moc nenajdete. Členové odporu ukrývající se v pařížských katakombách po vás budou občas něco chtít – něco najít, někoho zabít a tak podobně – a to vám samozřejmě dovolí se postupně zlepšovat a postavit se postupně větším výzvám, tedy již zmíněným základnám Brother.
Vlastně jenom v tomhle je zakopaný pes celého příběhu. Nečeká vás žádná velkolepá bitva s ikonickým záporákem jako v The New Order ani větší cestování jako v The New Colossus. Prostě musíte najít svého otce a tím to začíná i končí. Je ovšem nutno podotknout, že to nijak zvlášť nevadí. Wolfenstein: Youngblood se především chová jako samostatný datadisk po vzoru Wolfenstein: The Old Blood. A stejně jako The Old Blood zastával roli přechodového můstku mezi prvním a druhým dílem, Youngblood ji zastává pro druhý a třetí díl.
Nebo to tak alespoň výrazně působí. Takové tvrzení samozřejmě nelze říct s jistotu, dokud ten třetí díl neuvidíme. Berte tak především na vědomí, že jde o – čistě z příběhového hlediska – kratší, o něco méně ambicióznější a v jistém slova smyslu méně důležitější hru, kterou lze dohrát za nějakých osm hodin, a jenom si připravuje půdu pro plnohodnotné pokračování The New Colossus. Přesně tak, jako to právě dělal datadisk The Old Blood. I přesto mohu s čistým svědomím říct, že kohokoliv, koho příběh Wolfensteina od MachineGames zajímá, by v žádném případě neměl Youngblood přeskočit. Dojde na pár zajímavých odhalení, která by byla škoda nevědět.
Zdvihněte vlajku. Těsně semkněte řady. A chcípněte.
I v rámci samotného vyprávění onoho příběhu došlo k pár změnám, které z Youngblood dělají trochu jiný zážitek. Místo spousty cut-scén a hlavní postavy trpící depresivní samomluvou se tu bude většina příběhu vyprávět přímo během hraní, a to za pomocí dialogů přes komunikátory nebo mezi oběma sestrami, které po ulicích Paříže neustále běhají bok po boku. Právě fakt, že zde nenajdete moc cut-scén, může vést k pocitu, že je Youngblood jakousi druhotnou záležitostí. Ale zároveň právě díky tomu působí nový Wolfenstein ještě akčněji a zběsileji, protože se jenom málokdy zastavíte, abyste se podívali na filmeček. Který když už se teda objeví, je zatraceně kvalitní, jak už je u nových Wolfensteinů koneckonců zvykem.
Jinými slovy mi ale přijde, že samotná hratelnost tu hraje poměrově mnohem větší roli než v případě předešlých dílů, a nejen z toho důvodu jsem si říkal, jestli mě bude likvidování nácků stále bavit. Přeci jenom, za posledních pět let jde o čtvrtého Wolfensteina a do toho ještě vyšel na podobně fungující způsob Doom z roku 2015. Nakonec mohu ale říct, že baví, a to zatraceně dost. Ten samotný základní princip z předešlých dílů se sice moc nezměnil, ale i tak došlo na několik změn, úprav, vylepšení a zlepšení, že prostě cítíte jakýsi posun dopředu a díky tomu se ten pocit únavy minimálně v mém případě nedostavil.
V první řadě jde o samotný pocit ze střelby, u něhož si nemohu pomoci, ale přijde mi mnohem lepší. A těžko se vysvětluje proč. Nejen, že mám pocit, že zbraně víc kopou a hůř (čtěte realističtěji) se s nimi míří, ale tu jejich sílu zkrátka cítíte o něco líp. Pravděpodobně i díky tomu, že se nyní nad nepřáteli objevuje jejich ukazatel zdraví, a tak máte vždy viditelnou zpětnou vazbu a víte, že ty zásahy z vašich zbraní prostě JSOU účinné.
Ukazatel zdraví přitom ale není jenom takový „casuální” doplněk a slouží ještě k jedné další věci, kterou je, abyste věděli, jaký typ brnění na sobě nepřítel má. Novinkou v Youngblood totiž je, že nepřátelé mohou mít buď lehkou, nebo těžkou zbroj. Vaše zbraně přitom mohou být účinné právě proti té lehké, nebo té těžké. Taková brokovnice jednoduše rozmašíruje lehkou zbroj a hodí se na zástupy více humanoidních nepřátel, jako jsou třeba Jägeři nebo obyčejní vojáci. Naopak útočná puška se zase hodí na tu těžkou zbroj, kterou na sobě mají především větší nepřátelé jako Supersoldati nebo robotičtí oponenti. Samozřejmě můžete v praxi používat co chcete na koho chcete, ale realisticky se to vůbec nevyplatí; pokud budete na nějaký typ brnění používat nesprávnou zbraň, může se také stát, že vystřílíte hned několik zásobníků, než dotyčný padne. Což snad nemusím zmiňovat, že není zrovna nejlepší situace. Už jen proto, že „bulletsponge”, kdy nepřátelé vydrží neskutečně hodně zásahů, je velmi nechtěná věc, která kazí atmosféru i tempo přestřelek.
Kolem a kolem to ale všechno znamená, že budete často v půlce soubojů přepínat mezi několika svými zbraněmi (nebo minimálně mezi dvěma). I to ovšem často může vést k trochu horšímu tempu. Jednak není přepínání zbraní ani zdaleka tak rychlé, jak by Wolfenstein potřeboval, a tak občas dojde na hluchá místa, kdy nemůžete střílet a prostě musíte přežít těch pár zásahů, co do vás nepřátelé nakropí, protože se nemůžete bránit; a jednak to vůbec není během těch adrenalinových bitev nějak zvlášť intuitivní. I když jsem rád, že je potřeba během střílení trochu přemýšlet nad tím, s čím, na koho a kam střílíte – jinými slovy že už to není jenom o bezmyšlenkovitém držení levého tlačítka myši plus mínus ve směru nepřítele – ta volnost si prostě střílet s čím zrovna chci, mi docela chyběla.
Naštěstí může být něco takového alespoň částečně vyváženo další novinkou, a tím je samozřejmě kooperativní režim. Kompletně celou hru lze projít s druhým hráčem, který zastane roli vaší sestry, a sám má přístup k přesně tomu samému, co vy. Ke stejným zbraním, stejným dovednostem a stejným Pep signálům, k nimž se ještě dostanu. Kooperace samotná, kterou jsem měl možnost s živým hráčem vyzkoušet jenom zběžně, přitom ale funguje přesně tak, jak byste čekali. Každý má svou postavu a prostě pobíháte spolu. V tomto případě asi není moc co dodat. I přesto ale působí kooperace velmi svěže.
Pokud navíc hrajete s někým, s kým se můžete dorozumět, můžete se právě dohodnout, kdo bude střílet s jakou zbraní, tak, abyste se krásně doplňovali. Něco takového ale bohužel není možné v případě, že hrajete sami. Sice s vámi bude běhat počítačem ovládaná sestra, která, nutno uznat, je docela schopná (i když má svoje momenty, kdy je to absolutní debil), ale onu živému hráči se samozřejmě nevyrovná. Už jenom proto, že nemůžete nějak přímo ovládat, čím právě střílí, jaké má schopnosti nebo jaké používá ty Pep signály.
Ty jsou přitom docela zajímavá, byť vcelku arkádová věcička. Jednou za čas lze vámi vybraný signál použít a vaší sestru jakoby povzbudit, což jí i vám dodá nějaký bonus, jako je třeba obnovení zdraví nebo brnění. Je to sice věc, která dělá Wolfenstein: Youngblood jaksi arkádovější, jak už jsem zmiňoval, a méně vážnější, ale taková ta hra prostě je. Oproti předchozím dílům je zkrátka šílenější, v jistém slova „pitomější” a celkově hravější, ale vzhledem k novým postavám se to hodí dokonale a vlastně to nijak nepřekáží. Dalo by se argumentovat, že nové díly Wolfensteina nikdy nebyly úplně obzvlášť vážné a v každém se dá najít hned několik momentů komedie a absurdity. Tohle je vlastně stejný případ, jenom se více mísí v samotné hratelnosti, což se zase vracíme k tomu, že jsem říkal, že tu podle mého ta hratelnost hraje poměrově větší roli.
A stejně jako už jsem říkal i předtím, málokdy se během celé hry zastavíte. Čímž se dostávám k další věci, a tím jsou Silver Coins. Během hraní můžete opravdu kdekoliv najít valící se stříbrné mince nebo je sebrat z mrtvých nepřátel. Za ně si můžete koupit kosmetické úpravy vaší postavy, skiny pro zbraně, již zmíněné Pep signály, boostery a především vylepšení vašich zbraní. Na první pohled jde o mechaniku, která přímo vybízí k monetizaci – a ve hře skutečně existuje prémiová měna – nicméně mi nikdy nepřišlo, že bych byl jakkoliv nucen samotné mince vyloženě vyhledávat nebo se odhodlat nedej bože koupit tu prémiovou měnu. Zisk stříbrných mincí je podle mě dostatečně rychlý a děje se vlastně neustále. Díky tomu můžu jednou za čas pouhým hraním a zabíjením hord nepřátel koupit vylepšení zbraně a zase střílet dál.
V neposlední řadě je tu ještě jedna věc, která se od předešlého dílu výrazněji zlepšila, a tou je fungování té série menších otevřených levelů a level design celkově. MachineGames si totiž během vývoje přizvali na pomoc Arkane Studios (autory Dishonored a Prey), kteří jsou podle mého mistry v level designu, takže toto rozhodnutí sekunduji. A jejich rukopis je vidět na každém kroku. K téměř každé situaci lze přistupovat vícero způsoby. Pokud se například potřebujete dostat do nějakého bytu v druhém patře, už nejste odkázání jenom na hlavní vchod. Většinou lze najít třeba nějaký druhý vchod v boční uličce nebo se můžete pokusit dostat na balkón (což je díky implementaci dvojitého skoku vcelku snadné) a dostat se dovnitř oknem. A to je jenom jeden případ mnohem otevřenějšího a vertikálnějšího level designu. Do každé lokace se dá dostat hned několika způsoby a vertikalita tu hraje mnohem větší roli. Postupně si budete otevírat zkratky, které vám dovolí se dostat z jednoho místa do druhého ještě snadněji, a také stealth je díky tomu o něco užitečnější. I když u něho je největší problém fakt, že nepřátelé jsou absolutní dementi. Někdy vás sice dokáží zpozorovat snad i zpoza rohu, jindy ale můžete být skoro před nimi a nevidí vás. Ani v boji bohužel moc inteligence nepobrali a většinou na vás tak akorát nabíhají a doufají, že jim pomůže početní převaha. Což… nepomůže.
„Ve všech ohledech bych řekl, že je Wolfenstein: Youngblood zkrátka starý dobrý Wolfenstein. Jsou tu nějaké novinky a zlepšení, ale pokud jste hráli jakýkoliv předešlý díl, víte, co čekat.”
Ačkoli musím říct, že se mi nové lokace v Neu-Paříži nezdají zvlášť pamětihodné ani originální, level design samotný je rozhodně obrovským krokem kupředu oproti The New Colossus. Všude jsou navíc roztroušeny sběratelské předměty a jejich hledání je díky tomu o něco větší zábava. Ten pocit, když vyskočíte na lustr a všimnete si nějakého otvoru ve stěně, který vás dostane za zamčené dveře, kde najdete kazetu s dobovou hudbou, jsou přesně ty momenty, kdy si nejde level design nevynachválit. A fakt, že můžete ke každé situaci přistupovat vícero způsoby a hned z několika úhlů, tomu nadšení také přidává. I přesto, že je Wolfenstein prostě v první řadě arkádovou střílečkou, a do tohoto statutu quo se hra vždy vrátí. Ať už se někde plížíte nebo hledáte ty sběratelské předměty, dříve nebo později se všechno vymkne kontrole a co nevidět se budou na zemi válet hromady mrtvých nacistů.
Paříž v rouše nacistickém
Ve všech ohledech bych řekl, že je Wolfenstein: Youngblood zkrátka starý dobrý Wolfenstein. Jsou tu nějaké novinky a zlepšení, ale pokud jste hráli jakýkoliv předešlý díl, víte, co čekat. A to i v rámci stylu a atmosféry. Jak už jsem zmiňoval, Youngblood je rozhodně o něco hravější a obě sestry rády vtipkují, ale jinak se hra furt drží té „realistické” atmosféry nacistické okupace. I přesto, že se trailery hodně snažily navodit retro styl.
Hra je celkově velmi podobná The New Colossus i v rámci grafiky (což dokazují třeba stejné hardwarové požadavky). Jinými slovy tak vypadá pořád skvěle a zní pořád skvěle. Dabing obou hlavních postav mi přijde na vysoké úrovni a atmosféra nacisty okupované Paříže se povedla na jedničku. V tomto ohledu si podle mě není na co stěžovat. A to ani v případě optimalizace, která se překvapivě povedla.
Abych to všechno nějak shrnul, Wolfenstein: Youngblood je jedním slovem překvapující. Čekal jsem od toho spoustu věcí. Čekal jsem, že nové postavy nebudou BJovi stačit ani po kotníky; čekal jsem, že otevřené lokace a level design bude stále podobně nedostačující jako v předchozím díle; a hlavně jsem čekal, že série jaksi ztratí tu svojí „absurdně přízemní – přízemně absurdní” atmosféru alternativní historie svým skokem o dalších dvacet let. Nic z toho se ale nestalo, a právě proto došlo na ono příjemné překvapení. A v mých očích hlavně došlo na potvrzení, že tahle série ještě má co nabídnout a stále se může posunovat někam dopředu.
Hru koupíte na Xzone.cz.
Nejnovější PC hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex UltraGamer 2019+.
Recenze
Wolfenstein: Youngblood
Na první pohled se může Youngblood jevit prostě jen jako další Wolfenstein. A vlastně tomu tak i je. Při bližším pohledu je ale cítit, že se to všechno hraje trochu jinak a že došlo k nějakému kroku dopředu. Pro fanoušky série určitě povinnost.
Líbí se nám
- stará dobrá hratelnost Wolfensteina
- nové hratelné postavy v podobě sester Blazkowiczových
- atmosféra nacisty okupované Neu-Paříže
- možnost projít hru s kamarádem v kooperaci
- mnohem lepší level design
Vadí nám
- příběh mohl být o něco delší a zajímavější
- nepřátelé mají se vším všudy IQ tykve
Tak vse bych prekousl, ale naprosto tristni system ukladani ne. Zarny priklad je level Brothers 2, kde se hra neulozi ani jednou a vždy vas vyplivne na zacatku. Nemam potrebu ukládat hru a minutu, ale delat cely level znovu a znovu je silne deprimujici.
Ještě sovinisticka poznámka, proc hrdinky vypadaji ja transky ??? Vzdyt mají tak peknou maminku……
Kdyby jste aspoň uváděli, že jde o zaplacenou promo recenzi … prý 9/10
No omlouvám se, ale 9? Tak možná 3, proč? Backtrackování, questy o ničem, protagonistky kalibru, že je mi stydno(HELL YEA DUDE, SIIIIISSSS), nepřátelé co mají armor typu = čtvereček/obdélník, takže ve fast paced shooteru, pořád sleduji jestli mám správnou zbraň= super design, levely nepřátel – proč?, braindead ai jak nepřátel tak vaše pokud nemáte kamoše/ku, checkpoint systém naprd, víceméně lze spoustu lokací jen proběhnout, příběh, který jsem někdy napsal v pátem třídě jako sloh = víceméně nevím proč jsou vlastně náckové tak evil, vždyť je vše fun a zabíjení super, klíčové okamžiky (smrt Hitlera) se udály mimo záběr, „perfektně“ implementované mikrotransankce atd. Pros? Grafika, zvuky, menší cena asi.
Je mi líto, ale jsem rád za nezávislé( možná bias?) recenzenty na youtube a steam recenze, apod. To co u téhle hry předvedli „profesionálové“ se blíží ofiko recenzím na poslední star wars film: D. Jo kvalita je subjektivní, tak určitě. Mimochodem, lze stáhnout ofiko demo, takže tak.
Celej svět jde do hajzlu
Recenze na Zingu jsou vtip už dlouho, tímto to jen pokračuje. Ono mít u hry, která dostane 5/10 odkaz na Xzone je vlastně zbytečný, to se pak člověk nemůže divit přestřeleným recenzím.
Btw opět singleplayer hra, kde by mohl být „příběh zajímavější a AI ne úplně dementní“ a stejně dostane 9/10. Ano příběh i u singleplayer hry není vše, ale tady i všechno ostatní je špatně. Bullet Sponge enemy, tupá kráva jako AI parťák, která akorát škodí víc tobě než náckům a nebo rpg prvky, které tam určitě nepatří.
To je zas přestřel tady… Ostatně jako každá druhá recenze poslední dobou.
9/10 za tak průměrnou hru? Naštěstí, že tu máme ještě redakce co nedávají přehnané známky průměrným hrám.
9 z 10 ? Autor by měl asi recenzi přehodnotit protože na toto hodnocení opravdu hra nemá
Boli časy keď sa písalo,že 7/10 je vlastne 5/10.No tak teraz platí,že 9/10 je vlastne 5/10.
Nevidím osobně důvod, mám nahráno nějakých 11 hodin, z toho nějaký 4 v coopu a královsky se bavím, mnohem lepší než New Colossus, doslova si tu krvavou řežbu užívám, hlavně za tu cenu. Klidně bych řekl, že tohle má k prvnímu Wolfovi nejblíž ze všech dílů dosavadní série
V dnešní době kdy se 7z10 považuje spíš za průměr, si Wolf těch 9z 10 zaslouží. Jedinou výtku mám k AI a nefunkčnímu stealthu, který v předešlých fungoval líp ale tady zase mnohem víc funguje masakrování nácků a pocit ze střelby je tady prostě prvotřídní.
Jako chápu odlišné názory, že se to nekomu nelíbí nebo ho to nebaví, ale myslím že by bylo od věci respektovat opačný názor.Protože pro mě osobně je Youngblood naprostý překvapení, tohle jsem nečekal.
Že je to nejblíž k prvnímu Wolfovi? To jsi sjetej, nebo co? Ani po paty to tomu nesahá. 9 z 10ti je opravdovej úlet v případě tohoto, ani se to nedá nazvat pořádně Wolfenstein, paskvilu. A že 7 z 10ti je průměr? A já vždy myslel, že průměr je 5 z 10ti. A ta cena omlouvá ten otřesnej zbytek? Páni. Ty jsi ideální zákazník. Dají ti hovno, sice zlevněný, ale pořád hovno, a ty to vesele přijmeš, protože proč ne za ty peníze, že? Masakrování nácků je v New Colossus a New Order skvělý. Tam je parádní kosení nácků. Tady je to pouhá trapnost. Pocit ze střelby? Kde? Tvá představivost asi zdaleka převyšuje tvé smysly, že? A že by nebylo od věci repektovat jiný názor? Bože, jak si uvědomělej a nestranej. Až se mi chce z toho blít na všechny světový strany. My bychom tuto recenzi přijali, nebýt toho, že autor absolutně zavírá oči před neuvěřitelnými chybami a kréténskými mechanikami hry. On absolutně ignoruje většinu idiotských změn, kterých hra doznala oproti předchozímu dílu. A ano…. Youngblood byl pro všechny překvapení…. hlavně ve chvíli, kdy to začali hrát maličko dýl. Tohle opravdu nikdo nečekal.
„tohle má k prvnímu Wolfovi nejblíž ze všech dílů“ si se pomátl? Levelování, nudný open world, neschopnost dát headshot(protože „rpg“ systém), … tohle má ke všem ostatním dílům největší propast.
Trendová blbost co těži z názvu Wolfenstein, u mě zklamání, mladi jistě kvičí blahem, užijte si to
Hru jsem eště nehrál, ale co jsem měl možnost vidět, tak mě hodně irituje překopaný systém protivníků a přítomnost mikrotransakcí a nepřítomnost Blazkowicze.
K*rva kde to jsme abych ve Wolfensteinu hrál za uřvanou štětku?
To už jsou lepší ty DLC ve Wolfensteinu 3.
Můj skromný názor.
Mimochodem by mě zajímalo, proč se to furt jmenuje Wolfenstein, když tam jsme mohli být v RTCW a naposledy v Old Blood.
Jméno sérií není mnohdy definováno jenom místem (v tomto případě hradem Wolfenstein), ale i mechanikou. Což například nové díly vcelku splňují (krev, náckové, nadpřirozeno, styl grafického zpracování apod.).
9/10? Hrál jsem, bohužel koupil sem. Ale nehrál jsem sám!!!!! ..když vy 9/10 tak vám můžu říct že 14/5 lidí ta hra přišla prostě a jednoduše jako totální sračka. Hoši po tolika letech?! Co se děje? Alespoň částečná objektivita?????…….
Asi je to tým, že Zing vlastní Xzone a je v jeho obchodnom záujme, aby sa hra u nich predávala. Objektivita sa teda čakať nedá, chlebodarca nepustí.
60%
Negativa:
1) Nepřehledná mapa Paříže a manager úkolů
2) V reálu nemožno hrát stealth – to co fungovalo v minulých dílech kdy jste se nejprve zaměřili na důstojníky přivolávající posily je tu zcela rozbité
3) Nepřátelé vydrží nesmysl, kdy toto jen umocňuje pocit nízké kapacity nesené munice
4) Level system nepřátel – proti kterému nic obecně nemám, ale zde je přinejlepším zbytečný
5) Možná jsem idiot, ale nepřišel jsem jak ukládat pozice – po zabiti mne hra hodila o hodinu nazpět
6) AI druhé postavy, kdy mnohdy Vám doslova vleze před mušku
7) Dnes již horší grafika i při maximálním nastaveni
Pozitiva:
1) Cena hry
2) Roztomilá brutalita
3) Dvě šílené hrdinky, i když chápu, proč mnohé spíše ser**
P.s.: Recenze zde na ZINGu mne přijde velmi zavádějící, kdy její autor u mne ztratil jakoukoliv věrohodnost.
zing už je dávno zaprodaná sféra , to co tu bylo předtím už dávno neplatí
Absolutně to zprznili. Rádoby mmorpg elementy, bulletspongy enemies, repetivní level design, cringe postavy.
Pamatuju časy, kdy jsem Vaše recenze bral jako takovou pojistku, že mě hra bude bavit. Je to už ale snad po 5. za tenhle rok, co je oproti mýmu vlastnímu bodování hra dost nadhodnocená. Říkám si pak: 1) Je to tim, že mam jinej vkus než recenzenti na Zingu? Nebo za 2) nadhodnocujou to schválně protože na konci recenzí maj odkaz na Xzone a přece větší hodnocení = více prokliků?
1) Každý recenzent hodnotí podle svého a Honza dal 9/10 protože se mu hra hodně líbila. Ale jak on sám už mnohokrát říkal a i já, důležitý je text samotné recenze a ne číslo na konci.
2) Odkaz na Xzone je z důvodu, že majitelem Zingu je obchod Xzone, ale na hodnocení hry nemáte odkaz žádný vliv. Samozřejmě je možné, že se díky vyššímu číslu prodá více kusů, ale pokud bychom něco takového dělali, byla by to cesta do pekel. Alespoň to je můj názor.
Řekl bych, že právě to číslo je asi nejdůležitější. Mnoho lidí třeba recenze nečte a jen koukne na číslo, protože nemají čas, nebo prostě se jim nechce číst toho tolik. Když se baví o různých webech jaký kdo dal hodnocení říká se číslo a ne „Tamti řekli tohle, tamti tamhle to, tamti tohle a tihle zase něco jiného.“ No a nebo verdikt se zmiňuje. To samé i třeba když se dělají nějaké trailery ke hrám „Obdrženo tolik a tolik ocenění.“ A pak tam lítá „IGN: 11/10, EuroGamer 11/10 atd.“ Nebo tam vloží jedna věta a né celá recenze.
Takže bych řek, že pro čtenáře webu, kteří jej častěji navštěvují ten text může být dobrý. Ale pro lidi mimo web, ať už se jedná o občasné čtenáře nebo pro nějaké další média, tak jde spíše o číslo.
Bych si myslel, že to vypadá, že chcete nějakým způsobem zapůsobit na ten vnějšek a upozornit na sebe jak skoro většinou jste v menšině, která nadhodnocuje. A jak říká Narw, není to poprvé, kdy vaše hodnocení, je na kompletně jiné koleji než co se povídá na netu mezi hráči.
Ale já tady nechodím kvůli recenzím, protože jsou většinou úplně mimo můj názor, takže už to jen proletím.
Radil bych asi to samé i ostatním, pokud mají pocit, že se tady nelze s redaktory shodnout.
Ale z čísla přece nejde v žádném případě vydedukovat, jak na tom ta hra je. Pokud sem čtenář přijde, podívá se na číslo – číslo od někoho, kdo má úplně jinou stupnici a pohled na to – a jenom z toho si začne vytvářet nějakej názor, tak to přece není naše vina. To je jako si koupit knihu, otevřít poslední stránku, přečíst poslední větu a usoudit jaká hovadina bez hlavy a paty to byla. My dáváme všechni prostředky k tomu, aby se čtenář dozvěděl o hře, co potřebuje a z toho si mohl usoudit, co chce. Že drtivou většinu ignoruje a místo toho se koukne na jedinou číslovku na konci fakt není náš problém. A nedostatek času přeci není omluva, pokud se o tý hře chce dozvědět, ten čas si udělá. Totéž ohledně toho, jestli se mu chce nebo nechce číst.
Je pravda, že se čísla hází do trailerů, jenže tam je to jenom proto, aby si vývojáři mohli honit triko. Koneckonců nikoho nemůže překvapovat, že v těch trailerech nikdy nejsou nízká čísla. A třeba v zahraničí může nějaké nadhodnocování smysl dávat, když se do takových trailerů dostanou. Je to skoro jak reklama zadarmo. U nás se něco takového neděje a spojitost s Xzone s tím nemá nic společného. Pro mě za mě si tam nikdy nic nekupujte, nám v redakci do toho fakt nic není a nemáme nějakou skrytou potřebu hry nadhodnocovat jenom pro to, aby si o pár lidí navíc kliklo na odkaz.
Myslím si, že jsem konkrétně v recenzi dostatečně popsal to, proč jsem tomu dal takové honocení, jaké jsem tomu dal. Pokud s tím někdo zásadně nesouhlasí, vždycky rád vyslechnu protiargumenty a nějak se o tom můžeme pobavit. Ale pokud kritika spočívá jenom v tom rádoby cool a originálním „9/10? lol“, což umí napsat i vytrénovaná opice, tak se není o čem bavit. Takže jinými slovy, ano, ten text je pořád nejdůležitější část. Pokud bychom začali vydávat recenze bez textu a dali bychom jenom číslo, nikdo by to asi recenzí nenazýval.
Dnes jakmile recenzent nemá stejný názor jako dotyčný, tak je hned podplacenej, dává vysoká hodnocení aby se hra líp prodávala v eshopu a nevím co ještě za nemysli. To je opravdu tak těžké respektovat odlišný názor než svůj? Já třeba s textem i hodnocením naprosto souhlasím, po dlouhé době fps který mě fakt baví a být lepší AI nemám si na co stěžovat, střelba baví, i pohyb po lokacích, masakr nácků a těším se až to rozjedu s kámošem v coopu. Takže hádám, že teď jsem hráč bez vkusu
Já se už od dob prvních Levelů a Score řídím vždy výhradně obsahem recenze.Číselné hodnocení fakt neřeším,protože 20 lidí dá 10/10 a 5 lidí dá 3/10 a výsledné hodnocení bude 8,6/10 i když ta hra bude totální odpad.Text vám řekne mnohem více a pokud vám nevadí i spoilery,stačí mrknout na gameplay
v době kdy už herní studia serou na demoverze se nevyplatí dávat peníze za hru,pokud si není člověk jistý že je dostane zpět.Proto pokud vím,že tu hru chci hrát bez ohledu na mé peníze,tak ji koupím,pokud váhám,počkám na první týden obsáhlých recenzí a pak až kupuju či ne 
Už se s tím sakra smiřte, pokud chcete real hodnocení hry, na Zingu ho nenajdete. Budete muset zabrousit na jiný web, kde ještě recenze berou vážně.
PS: Jestli to zase nějaký Okamurovec smaže, tak mi vážně už jebne.
Upřímně se například i filmové recenze, a to co předvádí (Venom, Lion King – profesionální recenze a ne každý pochopí, proč odkazuji), nemusí vůbec lišit od těch herních. Bodování je jenom číslo, které z něčeho vyšlo. Pokud s textem u Zing recenzí nesouhlasíš, tak buď napiš proč a nebo si najdi jinou recenzi, která by dle tebe „měla být brána vážně.“ Psal to tady Fisher (který byl dokonce jeden z mála a o svém hodnocení se bavil normálně) i Asura, ale jak je vidět, tak ne každý to pochopí.
Proč to píšeš mě ? Někde píšu že s recenzí nesouhlasím ? Wolfa jsem sehnal den před vydáním, a jelikož jsem hrál naposled staré 3D, tak jsem spokojený. Jen poukazuji na to, že pokud někdo chce opravdové „číslíčko“ které si hra zaslouží, tak ho tady nenajde. Ať si klidně někdo dá 10/10 Anthemu a Falloutu 76 když ho to baví, pokud se ale bude brát objektivní stav hry, dostanou těch 10 dohromady.
PS: Pokud tu někdo něco chce změnit, post šéfredaktora je volný.
Upřímně to vyznělo, že s recenzí/recenzemi moc nesouhlasíš, jelikož není/nejsou objektivní, ale ok. F76 a Anthem jsou oproti tomuhle ztracené případy (o F76 nemluvě a Anthem, jež svůj potenciál totálně potopil a snaží se to zachránit…) a dali jim dohromady 11 (což je ok). Jinak mi neříkej, že existuje někdo, kdo by hrál hry podle „čísel“
Takových lidí je, už x lidí mi říkalo, že je novej Wolf špatnej, a to ho ještě ani nehráli. Ale když na tím budeš trošku uvažovat, budeš věřit člověku který dá Anthemu a Falloutu 76 9/10 ? asi ne !
A když každá píčov*na dostane 9/10, tak to taky nevypadá moc dobře.
Hele, to bych se musel kouknout, co na tom hodnotí 9/10
Ale určitě ti řeknu, že to bude člověk, který o sérii Fallout a Bethesdě nemá ani ponětí
(a nebojím se říci, že bych dal raději 10/10 i novému Wolfovi než 9/10 F76 :D)
Ale když dáš Wolfovi 10/10, tak kolik pak dostane Wolf 3 který bude nejspíš lepší ? Zase 10/10 ? K čemu je bodová škála 1-10, když se používají jen 3/4 čísla.
To měla být jenom narážka na ten F76 s 9/10… takže to neber vážně
A možná W3 dostane jenom 8/10… co ty víš?
Ale jak jsem napsal dříve, jenom podle bodování („čísel“) člověk nic nezjistí…
Tak z psané recenze ti to taky nemusí nic říct, nejlepší je si tu hru zahrát a udělat si vlastní úsudek. Ale to uživatelské score na Metacritic, 2,8/10.
Zrovna user score na metacritic má snad nejmenší vypovídající hodnotu, tam si ty nuly nebo desítky může každý spamovat jako na běžícím páse
To už radši hodnocení na steamu
user score ano,ale user recenze už ne
stačí se mrknout proč dávaj nízké známky a odečíst ty nuly,které se tam spamují jen kvůli cílenému poškození hry 
Proč vytahuješ Anthem a Fallout 76? První hra dostala 6/10 a druhá 5/10.
Proč vstupuješ do diskuze, když nemáš čím přispět.
Neboj, nikdo tady Zingu neškodí.
Co by jsi řekl na člověka, který by dal Anthemu/Falloutu 76 9/10 ?
Já se pouze ptám, proč jsi vytáhl tyto dvě hry. Zajímalo mě to.
Protože jsou to 2 nejhorší hry za poslední rok.
Každej normální člověk, co má aspoň nějaký tušení o herní scéně, nemůže tomuhle výtvoru dát 9/10…Na metacriticu, steamu a na dalších hromadě stránek tahle hra schytává minimální hodnocení a jsem rád, že lidi ještě umí používat mozek.
Jen mi je líto těch, co si přečtou nějakou ultra pozitivní recenzi (jako je tady) a na základě toho to koupí…Ale takový lidi to třeba bude i bavit, protože mají nároky obyčejných sedláků.
Ty to tady píšeš, jak kdyby to byla největší sračka na světě, ale ta hra má na Metacritic průměr 76, což je pořád velmi dobré hodnocení. Kde je teda to minimální hodnocení? Pod minimálním hodnocením si představuji něco kolem nuly, respektive pod pět z deseti. A to nedal žádný web. Nejhorší je 60/100, tedy 6/10. A taky by nebylo špatné si ty recenze přečíst a srovnat, co komu vadí, co kdo hře vyčítá atd. Tohle vážně není jenom o tom jednom blbém čísle.
IGN Spain – 8,6/10
Game Informer – 8,5
PlayStation Universe – 8,5
Gamefa – 8,5
Everyeye.it – 8,4
GameSpot – 8
Guardian – 4/5
PC Gamer – 79
Polygon nedává hodnocení, ale hru doporučil.
Žádnej web nedá nízký hodnocení, na to jsou moc připosraní. A recenze lidí určitě nejsou v průměru na 76
1. Wikipedie 2. Fallout 76 – nízký hodnocení. Wau, přitom hledání jsem se vážně zapotil… někdo je tady chytrý jako rádio… Ale jak je vidět, kecat jde každému, ale hrát hru či ji dohrát dokonce, potažmo se nad tím trochu zamyslet a udělat svoji recenzi (nebo téhle recenzi něco vytknout) už je velmi těžké. Pokud se nepletu, tak si tady ještě nenapsal svoji verzi, proč je jejich recenze špatná, nebo si jenom neschopný a musíš být toxic a prudit?
Krapet jiné review https://www.youtube.com/watch?v=_LZd6FZMSYo Mack přitom rozbil zvonek…

Pro: It uninstalls fine
Ok…viděl jsem asi pár hodin ze hry a ještěže jsem to nekoupil 🤔 je mi líto,ale tohle není prostě wolf,tak jak ho znám.. výtahové scény,všelijaké hlášky jsou tak cringe,že jsem měl chuť to video vypnout a už se k tomu nikdy nevrátit.Proč tam rvali healthbary a levely enemáků ve stylu FC New Dawn? tohle je špatně.Paleta enemáků je dobrá,ale celkově ten příběh je sakra divný… jako takhle spoilerovat co se stane asi ve Wolfenstein 3 je fakt dobrý,protože jestli budou brát Youngblood jako regulérní díl (a hlavně příběh),tak se na Wolfa 3 vyseru,protože to nechci hrát..ne tohle…… New Order pecka,New Collosus ,dobrá nadprůměrná hra,tímhle tempem jdou Machine games s kvalitou wolf her dolů a dolů… čest těm,které tohle baví…. ale hodnocení od hráčů po světě tak nějak mluví za vše… 👍mimochodem ..nemějte Zingu za zlé hodnocení 9/10,se mrkněte na hodnocení všech recenzentů a novinářů po světě
Myslím si, že u spousty lidí je problém hlavně v jedný věci. A dovolím si teda použít kus toho, cos napsal ty, a to: „že jsem měl chuť to video vypnout“. Spousta lidí tu hru zkrátka hodnotí buď jenom z videí nebo po chvíli hraní, což přece není fér. Vůči nikomu. I mně ta hra zprvu přišla taková divná a něco na ní nesedlo. Kamarád, kterej je docela velkej fanda Wolfensteina, to měl úplně stejně. Po pár hodinách ale, jakmile člověk dostane pár schopností a trochu si vylepší zbraně, je všechno v pohodě. Nějaké levely nepřátel, na což si lidi stěžují, vůbec nijak nevadí ani nepřekáží. Všechno do pár výstřelů padlo přesně tak, jako v předchozích Wolfensteinech. Jediná zásadnější věc je teda to zmíněný brnění, u něhož musí člověk měnit ty zbraně, a když to dělá, tak jak řikám, všechno hned klekne. I větší nepřátelé. S výjimkou Supersoldatenů, u nichž bych tu kritiku ohledně bulletsponge dokázal pochopit, všechno ostatní umírá rychle. Včetně velkých robotických nepřátel. Někteří dokonce rychlejc než v předchozích Wolfensteinech.
Samozřejmě když se někomu nezdá ten příběh nebo ty postavy, tak tady asi není moc o čem mluvit. Nicméně jak řikáš ohledně hodnocení ostatních, všichni na to mají názor různej. Na Metacriticu je průměr 76, s hodnoceními od 86 k 60 (15 pozitivních a 7 smíšených recenzí). Ale zároveň je furt nutný brát v potaz fakt, že je to přeci jenom spin-off/samostatný datadisk (ať už to chce člověk nazývat jakkoliv) za polovinu ceny běžný hry. To jenom tak abych k tomu něco dodal…
Hele v pohodě,já to beru jako spin-off,jako u New Order byl ten Old Blood.. co mi fakt vadí,je jak tenhle Spin-off vypráví příběh po událostech wolfensteina 3 (který ještě nevyšel),zmíní ti tam pár věcí,takže můžeš rovnou usoudit,že tohle ve wolfenstein 3 bude,aby to navazovalo právě na YoungBlood. Až uvidíš finální cutscény,tak pochopíš,jak hloupě ten příběh zní
Jenže ty usuzuješ, že se Wolfenstein 3 bude odehrávat mezi The New Colossus a Youngblood. Což je teda možnost, neber mě špatně, ale mnohem pravděpodobnější varianta mi přijde, že se právě bude odehrávat PO Youngblood. Proto jak píšu v recenzi, že ta hra působí jako přechodovej můstek mezi druhým a třetím dílem.
Doufám,že máš pravdu s tím,že by se to mohlo odehrávat po Youngblood,s tím že
No, možný je, že to bude obojí, protože vývojáři říkali, že se má vrátit Mech Hitler. Takže je pravděpodobný, že Wolf 3 bude opravdu před Youngblood.
Záleží, jestli chvíli budem dobivat nacky a zabijem Hitlera a hra se potom presude po událostech spin offu, kde bude Mech Hitler. Zase by byla škoda, kdyby jsme neviděli, jak nackove prohrajou, ale zase by mi to nedávalo smysl s Hitlerem. No, zalezi na nápadu