Francouzské studio Spiders nás v posledních letech zásobuje různými hrami na hrdiny, oplývajícími několika povedenými nápady a neméně zajímavými světy, které jsou však vyplněny obyčejnou hratelností a povětšinou průměrným, až špatným příběhem. Zářným příkladem je akční fantasy Bound by Flame, jehož úžasnou myšlenku propojení hlavního hrdiny s vnitřním démonem, s nímž hráč mohl vést velmi zábavné rozhovory, zastínilo pochybné technické zpracování a poměrně slabý příběh.
- Vyšlo na: PC (recenzovaná verze), PS4, Xbox One
- Datum vydání: 10. září 2019
- Žánr: RPG
- Česká lokalizace: ne
Nyní je toto vývojářské studio zpět s dalším svým pokusem, se kterým opět doufají, že se konečně zbaví své neblahé pověsti tvůrců průměrných her. Ostatně Greedfall z promo materiálů působil velmi slibně. Neotřelý svět, kombinující francouzský klasicismus s fantasy prvky, doplněnými o rustikálnost nativních kmenů ostrova, zaujal nejednoho fanouška RPG her, mezi které jsem patřil i já. Povedlo se tedy francouzskému týmu konečně zlomit kletbu, nebo jsme se opět dočkali nenaplněného konceptu? Ve výsledku se dá říci, že povedlo. Ale hezky popořádku.
Nemoc, na kterou ani prověřené metody nestačí
Ve hře zaujmete roli šlechtice či šlechtičny rodu De Sardet, jejichž domovina je sužována nemocí jménem Malichor, která má na svědomí již mnoho životů, včetně i toho vaší matky. Lék na chorobu je stále v nedohlednu, nicméně nyní vysvitla malá naděje v podobě nově objeveného ostrova Teer Fradee, ukrývajícího mnoha tajemství, mezi něž pravděpodobně patří i odpověď na boj proti této chorobě. A tak jste na něj společně s vašimi věrnými druhy (mezi něž patří i bratranec Constantin a věrný bodyguard Kurt) vysláni jako diplomati, kteří mají navázat vřelé vztahy s domorodými kmeny a pokusit se tuto vytouženou medicínu nalézt.
Příběh představuje jednu z dvojice nejsilnějších vlastností hry.
A právě příběh představuje jednu z dvojice nejsilnějších vlastností hry. Ostatně ve hrách není úplně zvykem (a v RPG už skoro vůbec), že se zhostíte role vysoko postavené osoby na diplomatické misi. Díky tomuto dostává hra příjemný až dobrodružný punc, kdy se opravdu cítíte jako velvyslanec, jenž objevuje úplně cizí zemi, navazuje kontakty s místními, a přitom se snaží, aby ho nesežrala místní fauna (a někdy i ta flóra), jejíž design se pohybuje od klasického jeskynního netopýra, až po speciální lesní (a jiné) bohy, kteří svým zjevem připomínají nestvůry z Bloodborne, potažmo z pera H.P. Lovecrafta.
Dobrodružný pocit je dále utvrzen i postupným objevováním mapy, kdy při vstupu do nové oblasti máte k dispozici pouze slepou mapu s několika málo otazníky (v případě úkolů v dané oblasti i jejich ukazateli), které vás alespoň trochu nabádají, kam vést své další kroky. Samotné lokace jsou pak rozděleny do jednotlivých menších instancí (loading každé z nich trvá na PC jen jednotky vteřin), mezi nimiž cestujete se svojí družinou, složenou z vás a dalších dvou druhů, kteří se záhy stanou vitální složkou při boji proti místním nepřátelům. Bohužel vás hra nutí být stále v jejich doprovodu, takže pokud patříte mezi vlky samotáře, máte smůlu.
Na tomto místě si musím povzdychnout nad poměrně svazujícím pohybem po jednotlivých lokacích, kdy docela často budete narážet na neviditelné zdi a třeba seskočit dolů z malého svahu je v podstatě nemožné, pokud se tam zrovna nenalézá speciální stěna či žebřík. Taktéž v roce 2019 nepochopím absenci tlačítka pro skok. Na každý pád je ale celková velikost mapy i jednotlivých lokalit hezky kompaktní, takže toto nepředstavuje až takový problém. Občasnému zanadávání se ale nevyhnete.
Každopádně zpět ke společníkům. Každý z nich má svůj vlastní osobní příběh, jenž je rozveden v několika vedlejších misích, což jim přidává na hloubce a všichni si mezi nimi jistě najdou svého oblíbence. No a pokud se vám dotyčný zalíbí, můžete s ním po vzoru Dragon Age navázat milostný vztah.
Soubojový systém snadno a obyčejně
U společníků podobnosti s titulem od Bioware nekončí. Greedfall totiž oplývá soubojovým systémem, který obsahuje aktivní pauzu, umožňující si veškeré své bitevní tažení předem naplánovat. Musím ale říct, že jak jsem byl zpočátku tímto prvkem okouzlen, tak jsem postupem času od jeho užití upustil, jelikož zbytečně natahoval délku jednotlivých střetů. Zároveň pauza není příliš potřeba, jelikož náročnost soubojů je velmi nízká i na těžkou obtížnost.
Boje lze považovat za nutné lepidlo mezi jednotlivými příběhovými sekvencemi.
Samotný boj se tedy časem stane velmi triviální záležitostí, kdy si v podstatě vystačíte jen s úhybným manévrem, dvěma útoky, střelnou zbraní a když je to opravdu potřeba, občas položíte past či sešlete kouzlo, záleží na zvolených atributech. Možná to takhle sepsané zní poměrně zábavně, ovšem v praxi zhruba v polovině hry, tedy v nějaké 12-15 hodině, nastoupí monotónnost, kdy lze boje považovat za nutné lepidlo mezi jednotlivými příběhovými sekvencemi. Avšak rozhodně se nejedná o systém špatný, pouze přespříliš obyčejný.
Jednoduše, ale dostatečně
Mimo klasický boj lze využít v mnoha situacích (především v noci, když oponenti usnou) i opatrný stealth přístup. Sice jeho zpracování naznačuje, že se jedná o mechaniku „do počtu“, nicméně pořád se jde o další funkční způsob hraní, který přeci jen čas od času rádi využijete, především pak v pozdějších fázích hry, kdy se vám nechce bojovat se skupinkou potvor, které jste už vymlátili desetkrát předtím. Tedy ano, i zde se bohužel objevuje nešvar, že se monstra po nějakém čase respawnují. Ačkoliv je nutno podotknout, že toto znovuobjevování nepřátel neznepříjemňuje život tak, jak v některých jiných titulech, hlavně kvůli tomu, že se z téměř každé potyčky dá pohodlně utéct.
Ve hře naleznete poměrně rozlehlý vývojový strom všemožných skillů, rozdělených do šesti kategorií.
Ve hře dále naleznete poměrně rozlehlý vývojový strom všemožných skillů, rozdělených do šesti kategorií (pasti, kouzla, střelné zbraně atd.), doplněných o šest atributů a šest specializací, díky kterým si můžete vybrat, jakým směrem postavu vést, což ovlivní i možnosti řešení úkolů. Variant sice není nepřeberné množství, ale rozhodně jich je dostatečně na to, aby zajišťovaly příjemnou variabilitu v postupu hrou. Zároveň si veškeré schopnosti můžete pomocí speciálního krystalu redistribuovat, takže nemusíte zbytečně začínat novou hru jen kvůli vyzkoušení si nového přístupu.
Audiovizuální (ne)hody
A jak je na tom Greedfall po audiovizuální a technické stránce? Přirozeně jsme od takového studia nemohli očekávat grafické hody na úrovni AAA her, nicméně i přesto se tvůrcům občas podaří vykouzlit malebná krajinka jako vystřižená z pohlednice, čemuž dopomáhá i zvolená barevná paleta veselého podzimu. Všeobecně pozitivní dojem z vizuálního podání však bývá často narušen mnoha nedostatky, na něž během putování jistě narazíte.
Slabší animace postav, skoro neexistující mimika obličejů a špatná synchronizace rtů k mluvenému slovu.
Hned v prvních minutách hry vás totiž praští do očí slabší animace postav, skoro neexistující mimika obličejů a špatná synchronizace rtů k mluvenému slovu. Taktéž si velmi často všimnete znovupoužití stejných grafických modelů. To vás spolehlivě vytrhne ze zážitku v momentě, kdy vejdete do již několikáté budovy, která obsahuje naprosto stejné vnitřní uskupení, nábytek a postavy. Toto by se dalo pochopit v rámci jednoho města (ve hře se nalézají tři), ale rozhodně ne v měřítku celé mapy, ještě když se jednotlivé lokace liší vnější architekturou.
Samotný technický stav je jinak víceméně bezproblémový. Jistě, občas se objeví nějaký ten grafický glitch v podobě podivně poskakujících postav v rozhovoru či zasekaných NPC za překážkami, ale jinak mi hra za celou dobu hraní ani jednou nespadla a zároveň běžela krásně plynule. Taktéž díky o něco slabší grafice a menší velikosti instancí ji rozběhnete na slabším stroji.
Hudba je takový hezký, nevtíravý průměr, jenž ale občasně překvapí velmi povedenou ambientní melodií, doplněnou o ženské chóry. Nic víc, nic míň.
Pravé questové zlato
Teď si už určitě říkáte, v čem tedy vězí ona druhá největší síla Greedfallu, když soubojový systém je obyčejný, stealthové mechaniky velmi zjednodušené a jinak pohledná grafika kompromitována několika nedodělky? Inu, jsou to questy a dialogy.
Questy jsou opravdu nejsilnější složkou hry, která je dále umocněna velmi povedeným namluvením postav.
Veškeré mise jsou napsány tak dobře, že jen kvůli nim budete s radostí prohledávat svět a plnit všechny možné vedlejší úkoly, které se vám podaří nalézt. Téměř zde nenaleznete otravné fetch questy, které byly trnem v oku například i Dragon Age: Inquisition. Veškeré vaše snažení je založeno právě na faktu, že jste především diplomat, jehož úkolem je navazovat vztahy. Jednou budete muset zařídit mírová jednání mezi domorodým kmenem a kolonizátory, zatímco jindy budete mít za úkol řešit problémy se strážnými, kteří vybírají výpalné a šikanují místní obchodníky.
Každý takový splněný úkol posléze ovlivní mínění několika frakcí, které se ve hře nalézají. Bude pouze a jen na vás, jakou z nich budete chtít podporovat a jakou naopak zavrhovat. Pokud se vám jedna z nich nelíbí, není nic snazšího, než jim schválně svými rozhodnutími škodit. Naopak pokud budete sympatizovat se všemi, tak s trochou snahy si vás může oblíbit každá z nich, čímž se projeví vaše mistrovské diplomatické schopnosti. Berte však zřetel na to, že míra obliby u frakcí značně ovlivní závěr příběhu. Zkrátka a dobře jsou questy opravdu nejsilnější složkou hry, která je dále umocněna velmi povedeným namluvením postav.
Konečně pořádná hra od Spiders?
Greedfall rozhodně není špatnou hrou. Spíše naopak. Fanoušci dobrých příběhů a originálních světů v něm naleznou kvalitní kousek, a právě pro ně platí ona osmička. Nicméně pokud vás příběh zase moc nezajímá a ani vás neláká premisa šlechtického diplomata, jenž problémy řeší raději bez prolití krve, tak dostanete „pouze“ lehce nadprůměrné RPG s obyčejným soubojovým systémem a téměř žádnou výzvou. V tomto případě si od finálního hodnocení odečtěte klidně až dva body.
Greedfall vyšel 10. září 2019 na PC, PS4 a Xbox One. Konzolové verze zakoupíte na Xzone.cz.
Nejnovější PC hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex UltraGamer 2019+.
Recenze
Greedfall
Pokud hledáte RPG s poměrně neotřelou premisou, dobře napsaným příběhem, povedenými questy a skvělým pocitem z objevování nového ostrova, a přitom jste schopni překousnout nižší obtížnost, lineárnější instance a docela neobroušený vizuál, koupí Greedfallu rozhodně nešlápnete vedle.
Líbí se nám
- Skvělé hlavní i vedlejší mise
- Povedený dabing
- Perfektní optimalizace a relativně nízké nároky
- Úžasný dobrodružný pocit
- Sympatičtí společníci s vlastní osobností
- Kompaktní nezahlcující svět
Vadí nám
- Po několika hodinách triviální a jednotvárné souboje
- Slabší animace, špatný lipsync a nadužívání stejných grafických modelů
- Nízká úroveň obtížnosti i na těžší nastavení
- Příliš omezující pohyb po instancích
Tak včera už jsem si hru taky zahrál. cca 5 hodin odehráno. A jsem celkem spokojen.
Graficky nic extra, našel jsem pár grafických bugů, jako stíny na těle seskládány z kostiček, ale to opravdu si všimnete jen někdy při dialozích. Ale celkově ta grafika ani neurazí ani nenadchne.
Co se týká optimalizace, řekl bych, že úplně paráda. RTX 2070, i7 8700, 16 GB 3000MHz, hra je na HDD. FPS na maximální detaily se mi pohybují tak jako u většiny nových AAA her. I když samozřejmě tady ta grafika nedosahuje takové kvality. 80-100fps. Snad žádné dropy. Občas se stane, že dojdu do nové oblasti, tak to trochu klesne aby se asi všechno načetlo, a po pár vteřinách můžu pokračovat.
Animace trochu… meh. Neohrabané. Tam to celkem zaostává.
Když už mluvím o tom technickém stavu… jak jsem včera dohrával, hra se jakoby… rozpadala. Prvně mi přestaly svítit ukazatele lootovatelných objektů, a když ještě nevíte jak vypadá něco co se dá vylootit, tak to trochu nasere. No a posledních 15 minut hraní, jsem vůbec nemohl uložit hru, nemohl cestovat, otevřít bednu, prostě jsem nemohl s ničím interagovat. Tak jsem ztratil 15 minut. „naštěstí“.
Jinak příběh a story telling, celkem paráda. Připojím se k těm co to přirovnávají k Bioware hrám. Jen vykutit ten gameplay a tu technickou stránku a jsou nahoře. Jsem spokojen. 👍
A gameplay se taky celkem dá, soubojový systém (ten akční), se zdá být také trochu neohrabaný, ale funguje celkem krásně. Určitě s ním nemám problém, i když chápu, že se můžou najít někteří, kteří s tím problém budou mít, jako třeba u 3. Zaklínače. Tomu bych asi ten soubojový systém přirovnal.
Co jsem si taky všiml… není dobré jen tak cestovat světem. Většinou se dostanete někde, kde to vypadá super cool, logicky vám dojde, že by tam asi měl být quest, ale aktuálně tam není nic. A to je velká škoda. Tak to bych hře taky vytkl. Nejlépe se držet hlavního questu a sbírat vedlejší úkoly okolo něj.
Asi bych tohle označil za nejlepší projekt od Spiders. Taková 7 nebo 8/10.
Já co koukal na videa, tak je to docela toporný běh a takový prkenný souboj. Nepůsobí to na mě moc plynule. Tak nějak váhám nebo to je docela značná část gameplaye. Jinak to vypadá moc hezky.
Tak to nedopadlo zas tak zle a to mě velice těší.
Asi počkám na CZ od Farflama a jdu do toho. 
Ona k tomu bude nějaká čeština?
Bude to krapítek delší, ale nemohu jinak. Můj osobní názor na GreedFall:
Tak jsem včera předsosnul, dnes dotáhnul a konečně se do GreedFall pustil. Nečetl jsem ani jednu jedinou recenzi, protože nechci být ovlivněn. Jen jsem mrknul na hodnocení a zcela nepřekvapivě oscilují, jak jsem očekával. Nicméně zde mé rychlé dojmy:
Jsem naprosto spokojen. Předně grafika – až na animačky, které jsou v enginu a které prakticky 1:1 připomínají kvalitativně cut scény z Assassina, jde o naprosto parádní zážitek. Jakmile člověk vyjde z tutorialové, zcela prázdné arény, za první roh do města… nádhera. Naprosto vůbec si nemohu na nic stěžovat. Na ultra nastavení jde o nádhernou hru. Textury jsou ostré jako břitva a mě osobně nejvíce sedí barevná paleta, která je velice „soulsovsky“ příjemná, temněji laděná (město sžírá nemoc). Postavy – npc jsou asi o 3 řády vejš než random npc v Assassinech, Ghost Recon či Watch Dogs. Radost pohledět. V pohybu na PC, na vytuněné ultra nastavení, prostě jde o krásnou hru. Nemluvě o přírodě. Interiéry jsou krásné, každá ulička má své kouzlo. Velice dobře se autorům podařilo zapracovat na světlech a jak už jsem zmínil, celkovém barevném podání. Není to žádná křiklavá sra*ka a la Just Cause 4 (třeba). Hlavní postava by snesla více péče. Myslím v detailu v cut scénách, ale drtivou většinu člověk stejně sleduje postavu z 3rd pohledu a z tohoto úhlu je moc hezky propracovaná.
Druhý aspekt, který mě nadchnul a u kterého jsem očekával, stejně jako u grafiky, druhou jakost, je soubojový systém. Okamžitě se mi vlil do žil a nemám byť ani písmenko proti. Vynikající souboják. Velice zábavný, intuitivní. Rychlé souboje, které ale vyžadují přesné parírování, úskoky a pauzování. Vše nádherně odsýpá. Nepřátelé nečekají, ale klidně se na vás vrhnou tři najednou. Dva s rapíry a jeden z dálky střílí z muškety. Na extrémní obtížnost je to vyloženě lahůdka. Naposledy jsem takhle zábavné souboje hrál v Zaklínači 3, ale musím napsat, že zde se mi líbí snad ještě o chloupek více. Absolutní požitek a přiznám se, že stejně jako u grafiky, jsem od Spiders opravdu očekával druhou ligu. Mýlil jsem se.
Hudba – výborná. Žádný tuctový ambient a la Ubisoft. Výborná hudba. A další položka, kterou jsem strašně kritizoval, je dabing. Ano, domorodci hovoří jako ruští Američané
ale jinak barvitost a škála hlasů je rozmanitá a jsem spokojen. Na nějaký lipsync kašlu. To je pro mě nepodstatný detail. Hlavně, že to zní pěkně. A zní to skutečně hezky.
Teď trochu kritiky: postava je toporná a působí jako dřevo. Nevím čím to je, ale je taková statičtější i v běhu
Ale u mě nic, co by mi kazilo zážitek. Holt to není motion capture jako v hrách od Ubisoftu… to se nedá nic dělat.
Co je ale horší – propady FPS. V drtivé většině času mi GreedFall šlape na 60 FPS, ale zničehonic se třeba otočím a spadne to na 40 – 35 – 20. Na vteřinu. Je to velice nepříjemné, ale v zájmu výše uvedeného to toleruji. Očekávám ale, že by s tím mohli v rámci patchů ještě něco udělat.
Čili asi tak. Mám neblahé tušení, že hra bohužel neprorazí a že si v recenzích nedonese moc dobrá hodnocení, i když v průměru bude určitě někde na 7,5/10 (Metacritic aktuálně PC verze 8.0). Veliká škoda. Ta hra je malý klenot. Nelituji ani koruny. Čili asi tak.
Naprostý souhlas! Moc hezky jsi to shrnul, moje prvotní dojmy po pár odehraných hodinách byly téměř totožné
Ve skutečnosti se ve většině bodech, kromě soubojáku (který mě právě echt nebavil ani u Zaklínače 3) a hudby, shodneme.
Já té hře rozhodně přeji ať uspějeje, protože se skutečně jedná o velice zábavnou záležitost. Nicméně ta oscilující hodnocení víceméně chápu. Rozhodně nemusí sednout každému.
Ale k těm pádům snímků za sekundu. Zkoušel jsem to na dvou sestavách (RX 580 s Ryzen 3600 na ultra a GTX 660 s i5 4460 na low a medium) a ani u jedné jsem pády nezpozoroval. Možná to bylo zaplou vertikální synchronizací, kterou mám kvůli tomu, že mám PC zapojen k televizi. Tak možná bych ji zkusil zapnout, jestli se to nezlepší.
Začal jsem teď hrát a soubojový systém zatím budu těžko hodnotit, protože jsem teprve vyhrál můj druhý souboj, nepočítaje základní výcvik, ale narazil jsem na jeden hrozný do očí bijící bug, který nechápu jak se mohl dostat do finální hry…
Stojím proti třem nepřátelům a jeden má pušku, no myslel jsem si, že se schovám za zeď když bude střílet, ale to byl omyl, on umí střílet i přes zeď a jelikož mě zabije na dvě rány, tak je to teda pěkný oser.
EDIT: Tady je ukázka, kdyby někdo nevěřil. https://youtu.be/9mm9Kpm0CCg
Takže jakmile přijdu domů, zapnu stahování. Neví někdo kolik to má GB?
25GB myslím
Steam mi stahoval tuším něco kolem 20GB, jestli si pamatuji dobře
Než dojím večeři, tak to bude, super!
Jen škoda, že to není česky, když teda hra staví na příběhu.
Na takových hrách se angličtina učí nejlépe
Na to potřebuješ čas a ne rychle běžící titulky.
Není tak úplně pravda. Pokud člověk umí základy, je naposlouchání angličtiny v kombinaci s titulkami úplně to nejlepší (tedy hned za komunikací s někým na úrovni rodilého mluvčího).
Ne, dělá mi to problém většinu rozhovorů přeskakuji a celkem mi vadí jak nevědomky ovlivňují příběh.
U her kde jde hlavně o příběh je to pro mě nutnost, navíc z obličejů postav nejde ani vyčíst jestli jsou naštvání, spokojení atd..
Tak to nezni az tak spatne. Pro me je hlavni gameplay a az pak pribeh. Tady to vypada ze bych mohl byt zklamanej, ale dam hre sanci a treba ten pribeh to potaha. Ale bojim, bojim. Byla by to skoda.
Tak, přečteno. Je to v podstatě přesně to, co jsem od hry čekal, čili něco, u čeho se bude člověk držet zejména tedy kvůli příběhu a s ním spojenými úkoly. Nemůžu se dočkat, až dneska hru poprvé zapnu. Recenze moc pěkná, o hře se toho z ní člověk dozví spoustu
1min po… Máte štěstí.
To asi automat, co? 
Automat je jistota, ale zároveň u toho většinou někdo sedí a hlídá .)