Moderní válka s terorismem je komplikované téma.
Jakkoliv strašlivé byly hrůzy válek minulých, do nějaké míry bylo možné alespoň vědět, že se tyto hrůzy blíží k vám, že válečná fronta organizovaně postupuje určitým směrem. Jenže teroristé záměrně hledají způsoby, jak zasahovat bez varování a co nejblíže vašemu domovu. Jejich cílem je zasít teror do vašich myšlenek, vzít vám pocit bezpečí. Podobně neortodoxní tedy musí být při potírání terorismu také bezpečnostní složky. Staré taktiky přestávají fungovat, je potřeba adaptovat nová pravidla.
Modern Warfare se snaží tuto moderní válku ve své kampani věrně zobrazit a ačkoliv se jí to ne vždycky daří, místy se vám rozhodně zavrtá pod kůži. Tón a zasazení příběhu ale není tím jediným, co nejprodávanější (300+ milionů kusů) série stříleček mění v odvážném letošním pokračování.
- Vyšlo na: PC, PS4 (recenzovaná verze), X1
- Datum vydání: 25. října 2019
- Žánr: FPS
- Česká lokalizace: ne
Vytrženo z televizních zpráv
Příběhová kampaň Modern Warfare obsahuje několik misí, které jako by vypadly z večerních televizních zpráv v našem současném, reálném světě. Již v minulých dílech jsme viděli realisticky vyobrazené vojenské konflikty na středním východě, včetně mrazivě odtažitých operátorů zničujících leteckých sil nebo fanaticky obětavých válečníků, vyzbrojených samopaly i tanky. A zažili jsme také jeden neslavně proslulý útok na zalidněné civilní letiště. Nicméně letošní díl série jde ještě o krok dál a kromě tradičních válečných zón klade mnohem větší důraz na teroristické útoky i protiteroristické zásahy uprostřed současných západních velkoměst.
Samozřejmě nejde o nějaké tabu, je celá řada kvalitních a úspěšných filmů či seriálů, které s těmito ožehavými moderními tématy pracují. Co ale fanoušky videoher a obzvláště fanoušky Call of Duty série překvapí, je intimnost a umírněnost, se kterou hra některé z těchto scén servíruje. Jedna z nejnapínavějších misí ve hře zobrazuje zásah protiteroristické jednotky uprostřed noci v několikapatrovém domě na předměstí poklidného velkoměsta. Jak jdete budovou od místnosti k místnosti, vybaveni nočním viděním a s prstem na poušti, čeká vás celá řada nepříjemně lidských situací a nečekaných nepřátel či konfrontací, kdy budete muset bleskově rozlišovat mezi civilisty a ozbrojenými teroristy. Tato mise má možné nejmenší počet nepřátel na minutu hratelnosti v historii série, ale každá vteřina vám bude připadat jako věčnost.
Jedna z nejnapínavějších misí ve hře zobrazuje zásah protiteroristické jednotky uprostřed noci v několikapatrovém domě na předměstí poklidného velkoměsta.
Podobně šokující byl také rozjezd teroristického útoku uprostřed přelidněného náměstí v jiné misi. Musím říct, že první momenty jsem doslova panikařil, jak jsem v tom zmatku a mumraji nezvládal rozlišovat kde a kdo je vlastně nepřítel – panika, exploze, křik a všudepřítomný chaos sloužily jako dokonalá kamufláž pro hrstku zákeřně skrytých atentátníků i ozbrojenců, které jsem měl opravdu problém v pobíhajícím davu rozlišit, kromě jiného i proto, že mezi nimi nebyli jen muži. Modern Warfare samozřejmě obsahuje i tradičnější válečné operace na bojišti fiktivního ruského státu, nicméně právě ty civilní kapitoly představují největší změnu oproti minulým hrám a představují zdroj nejsilnějších momentů v kampani. Filmový zážitek dále prohlubují skvělé filmové sekvence od studia Blur, maskující nahrávání a prohlubující většinou charismatické postavy hlavních hrdinů.
Na hraně fotorealismu
Velkou součástí toho, jak mrazivě realisticky hra občas působí, je kromě samotného tématu či obsahu samozřejmě její audiovizuální zpracování. Po dlouhých sedmnácti letech jsme se dočkali zcela přepracovaného herního engine, což sebou samozřejmě přináší klady i zápory. Jednoznačným kladem je mnohem kvalitnější nasvětlování scény (včetně volumetrické mlhy i její interakce se světlem) a často téměř fotorealistické zpracování prostředí, postav i zbraní, především v menších interiérech. Tuto herní sérii původně rozjížděli zkušení filmaři z Hollywoodu a její výpravně filmová DNA je cítit dodnes, ačkoliv místo „romantických“ válečných dramat typu Zachraňte vojína Ryana hra nyní připomínáš spíš výše zmíněné televizní zprávy nebo filmy typu Sicario.
Jak jsem ale zmínil, nová technologie sebou přináší také nové problémy. Zatímco jsme se dočkali zatím největších bojišť v historii série, obzvláště v multiplayeru, kde na jedné mapě může být až 64 hráčů, cena za tuto rozlehlost je vysoká. Obnáší především „mikro-lag“ v animacích postav, kdy za určitých okolností (slabší ping, příliš mnoho akce zároveň) dochází k vynechávání nebo zpožďování určitých fází animace postav, takže se postavy hýbají citelně trhaně a nepřirozeně. Je to problém, který se dostaví jednou za čas a není nikdy natolik zásadní, že by měl přímý dopad na samotnou hratelnost, nicméně hra v takových momentech prostě vypadá nepřirozeně a rozbitě, tím spíš, v jakém jsou kontrastu s jinak excelentním dojmem z grafiky celkově.
Mnohem kvalitnější nasvětlování scény a často téměř fotorealistické zpracování prostředí, postav i zbraní.
Co se ale povedlo absolutně dokonale a povyšuje to celý zážitek ze hry na úplně novou úroveň, to je ozvučení. Nepochybně jde o kombinaci nové technologie s reálnými zdroji a špičkovou prací zvukařů, ale zbraně v této hře zní výrazně lépe a reálněji než v jakékoliv dosavadní Call of Duty. Dokonce si troufnu prohlásit, že zní i lépe, než v Battlefield sérii, která je tímto proslulá. V praxi to znamená, že zadunění výstřelu z brokovnice vás doslova kopne do břicha a při spuštění palby z kulometu snadno přijdete o uši. Společně s tradičně rychlou úmrtností AI nepřátel i hráčů to drasticky posiluje dojem ze smrtících schopností vašich zbraní. A samozřejmě to funguje mnohem lépe na kvalitních sluchátkách, než na sebelepším domácím kině.
Proti lidem
Příběhová kampaň hry má nějakých 5 – 7 hodin, pokud ji tedy hrajete na některou z nižších obtížností. Jakmile se rozhodnete s ní prát na některou z těch realistických, můžete v ní být podle vašich schopností zasekaní i několik dní. Osobně mi nijak nevadí její „krátkost“, zastávám názor, že je mnohem lepší špičkově vybroušená a citlivě dávkovaná zábava na kratší dobu, než rozbředlejší natahovaná záležitost. I na tomto malém prostoru se ale může stát, že vás některé mise stihnou zprudit – to bude záležet na tom, jak moc se vžijete do příběhu a situace postav v těch méně akčních pasážích. Každopádně dříve nebo později budete na konci příběhu a nastane čas pro vstup do multiplayeru.
Zde najdete prozatím (tvůrci postupně přidávají nové módy pomocí patchů) relativně tradiční mix gun-and-run bezmyšlenkovité bleskové akce s poněkud taktičtějšími módy. Zatímco ta první se vyznačuje menšími mapami a téměř okamžitým respawnem po smrti, taktičtější módy se hrají pomaleji a po smrti musíte buď počkat na oživení od spoluhráče nebo sledovat zbytek zápasu z jeho pohledu. Tvůrci také postupně experimentují s velikostí map a týmů, takže jsme se třeba dočkali dvou různých variant na týmový deathmatch (s 12 nebo 20 hráči). Samozřejmě nesmíme zapomenout na zbrusu nové režimy typu Gunfight (bleskové zápasy dvou na dva s jedním životem) nebo Ground War (ta sice není zas tak nová, ale počet 64 hráčů na mapě a přítomnost vozidel ano).
Tvůrci postupně experimentují s velikostí map a týmů, takže jsme se třeba dočkali dvou různých variant na týmový deathmatch.
Vaše řádění v multiplayeru je podpořeno tradičně hlubokým systémem odemykaní nových zbraní, schopností, postav a příslušenství. Obzvláště všemožné přídavky na vaši zbraň (zaměřovače, držáky, tlumiče apod.) působí ještě pestřeji než dříve a jejich dopad na hratelnost je neoddiskutovatelný. Díky tomu je dobrá šance, že si rychle najdete nějakou tu svoji oblíbenou hračku (aktuálně se zdá, že meta je MP5 samopal a M4 puška) a bude vás bavit s ní odemykat další a další vylepšení. Hra vás také motivuje ke zkoušení nových věcí pomocí specifických úkolů za bonusové zkušenosti. Jinak asi nikoho nepřekvapí, že konzolisté si okamžitě vypínají crossplay s PC hráči (aby nebojovali ovladačem proti klávesnici a myši). Nicméně Ground War tohle vypnutí neumožňuje (asi z obavy o dostatek hráčů?). A na druhou stranu jsem slyšel příběhy, kdy se konečně sešli pohromadě kamarádi z konzolí a PC v jednom týmu.
Zápisky z bojiště
První víkend s novou Call of Duty na mě každopádně udělal dobrý dojem – hra se tradičně skvěle ovládá, její důraz na moderní realismus je příjemnou změnou oproti všemožným fantaskním a nesmyslným střílečkám, stejně jako oproti nekonečnému opakování historických válek s jejich arzenálem. Těch 10 map se sice relativně rychle okouká, nicméně stačí změnit herní režim a hned se proberete ze stereotypu. Fajnšmekři si mohou opět zapnout „realistický“ mód bez herních ukazatelů. Citelnější důraz na pestrost arzenálu i prostředí se projevuje kromě jiného dominancí určitých taktik a zbraní na určitých místech ve hře (campeři mají žně, čemuž ještě napomáhá poněkud opožděný systém střídání stran během boje), ale jsem si jistý, že tohle budou tvůrci ladit a hráči proti tomu najdou účinné proti-taktiky. Mnohem důležitější bude vyladit místy nesmyslné spawnování a případně nějak podchytit onen občasný „mikro-lag“ animací, pokud to vůbec půjde.
Co mne ale hodně zklamalo, to je režim Spec Ops. Čekal jsem od něj to samé, co v minulosti – špičkově vystavěné dramatické mise pro coop několika hráčů, které si skoro v ničem nezadají s těmi z hlavního příběhu. Bohužel ale působí mnohem více jako mapy osázené boty, kteří se vyloženě nefér spawnují všude kolem vás a podle všeho je ani není možné takticky vyčistit, než se přesunete k dalšími cíli mise. Přísné checkpointy tomu také nepomáhají, takže ve výsledku je skoro nemožné jakoukoliv z těchto misí dokončit s random matchmaknutým týmem. Potřebujete čtveřici sehraných a komunikujících přátel – i potom to ale bude boj o nervy. Je to tím větší škoda, že Spec Ops navazují na příběh hlavní kampaně a rozšiřují jej, i pomocí dalších filmečků. Paradoxně je za těchto okolností lepší zábava hrát místní hordu (mód Survival, exkluzivní na rok pro PS4), protože tam je spawnování nepřátel alespoň trochu kontrolované a smysluplné.
Nejnovější PC hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex Super 2019.
Recenze
Call of Duty: Modern Warfare
Pokud bych hodnotil pouze příběhovou kampaň, asi bych jí navzdory relativní krátkosti udělil ještě o bod více. Sice nemusí sednout každému a zpracování silných témat v ní může někomu připadat povrchní... jenže mi v jejím průběhu opakovaně naskakovala husí kůže a donutila mne přemýšlet nad praktickými aspekty moderní války s terorismem. Tomu přispívá skvělá výprava, podpořená novými technologiemi. Multiplayer nabízí tradičně pestré menu s náležitou hloubkou, byť ho trochu trápí technické porodní bolesti. Fanoušky potěší důraz na moderní realismus prostředí, výzbroje i postav. Uvidíme, co přinesou budoucí přídavky.
Líbí se nám
- Silné téma příběhu
- Skvělé audiovizuální zpracování
- Tradičně parádní hratelnost
- Pestré multiplayerové menu
- Hloubka progresu v multiplayeru
- Důraz na realismus
- Crossplay
Vadí nám
- Neférová obtížnost Spec Ops
- "Mikro-lagy" v multiplayeru
- Občas nesmyslné spawnování
- MP mapy se rychle okoukají
Multiplayer je neskutečně špatný kvůli skill based matchmakingu, kdy si pořádně zahrají jen campeři. Nikdo si pořádně nezahraje a hráči se drží kolem 1.0 k/d
ENGIN u hry je stále ROVNAKÝ. Len riadne modifikovaný.
Za mě je největším zklamáním omlazení kapitána Price. I přes ty vousy vypadá maximálně na pětadvacet a to se pak hroutí celé universum postavené na legendárním a opotřebovaném veteránovi s desítkami let zkušeností…
Recenze je v pohode ale s hodnocenim singlu nesouhlasim:
1) oproti IW a posledni misi AW jde o nekolik kroku zpet
2) AI je velmi smutna (ve srovnai napr s Destiny 2 kde je jedna z nejlepsich az mne zarazi jak se tato skutecnost casto opomiji) a to jak nepratel tak partaku, kteri doslova – specialne na nejtezsi obtiznost – ztezuji hru vice nez nepratele.
3) pribeh je vlastne velmi tendencni
4) a TA potitruska propaganda je trapna kdy se nedivim ze je hra v RU zakazana
Zaver: oproti napr singlu Gears 5 jde o nekolik radu slabsi hru
Celkove dil ale doporucuji pro MP – krasnejsi a rozlehlejsi mapy jsem v CoD MP jeste nevidel (hrajte SD HC a nejspise mne date za pravdu – pozor v normal SD tyto mapy nejsou)
Nemyslíš The Division?
Protože mě nikdy nenapadlo považovat AI v Destiny za jednu z nejlepších.
Co jsem se dočet k té protiruské (americké) propagandě, tak IW vzalo historické události, a špatnosti hodili na rusy aby US vypadali jako ti dobří.
Na Redditu o tom byla dost hustá konverzace kde se dalo.
na r/modernwafare byl týpek co přímo vypsal ty skutečné události, ale pak svůj příspěvek smazal, ale komentáře jej zachytili tak tady:
https://www.reddit.com/r/pcgaming/comments/do3ryf/modern_warfare_2019_fully_lies_about_a_us_war/f5jsucy/
Tu je originální post pokud vás zajímají komentáře:
https://www.reddit.com/r/modernwarfare/comments/do49t1/if_you_think_the_campaign_was_realistic_its/
Taky se dost dohadovalo jestli Highway of Death byl nebo nebyl válečný zločin, protože ten IW také hodili na rusy a přitom to byli amíci kdo zbombardovali, a celkově, zaútočili na ustupující iráčany včetně civilistů. Podle novináře Seymour Hersh, co třeba odhalil My Lai masakr při Vietnamské válce, se prý střílelo i na ty co se vzdali.
Je to pěkně drsný.
Achh ten multiplayer…,at se nikdo nezlobí,ale mám pocit že je přímo tvořený pro kempování.Když se tam snažím jako jeden z mála používat klávesnici a hrát trochu akčněji(myšleno spousty akčních úmrtí),říkám si že bych si mohl zkusit dát po každé killkameře kde uvidím aspon náznak pohybu velkýho panáka vodky a s tímhle vylepšením bych možná zvládal hrát i víc hodin v kuse.
Vlastně jak nad tím přemýšlím lepší by bylo dát si ty dva panáky hned na začátku a pak ty tři hodinky hraní.
Jinak singl je dobrej,ale kdo si to kvůli tomu kupuje….
Tak to já mám spíše problém s brokovnicemi. 1v1 na blízko je zaručená prohra a smrt, pokud ten hráč samozřejme není úplný tydýt a zaraduji se, že se mi ho podařilo zabít dříve než on mne.
Je třeba hrát více takticky a rozvážně (na některých mapách), ne všude běhat přes otevřené prostranství a rushovat jak trulo. Toto není Black Ops.
Ta hra mě fakt baví,když to srovnám s BF tak je to propastnej rozdíl v kvalitě.8/10
Konečně po BO2 dobrý a povedený single… žádný futurismus,hezky bojiště dnešního světa.Na to ,že je tohle vlastně reboot/reimaginace série,narážek na původní trilogii je tam habaděj 😂Cpt. Price s novou vizáží vypadá dobře,dabing je v pohodě.Politickou korektnost přehlídnu,protože ta je dnes v každé druhé AAA hře a nějak nemám nic proti tomu,že odboj vede žena.Mám ale pocit,že autoři to s tou protiruskou propagandou trošku přehnali (v původní MW sérii sice rusové taky napadli Ameriku,ale tady je to o level výše no).Líbí se mi,že se zase vrátili k možnosti hraní za více postav v příběhu 👍Příběhově je to dobře zpracované.Co se týká technického zpracování singlu.Grafika je tady hezčí než v MP,mise Clean House mi tím zpracováním vyrazila dech.Předrenderované cutscény jsou taky kvalitní,jen škoda toho,že se v jejich průběhu loaduje další level a celé cutscény se lagují,někdy i tak,že se desyncne audio s videem.Možná by nebylo od věci,zůstat u klasické Loading obrazovky a až pak přehrát filmeček 🤔.Co se týká MP,tam nemám moc výhrad… grafika ujde,pocit ze střelby je dobrý,kustomizace postav a zbraní je taktéž povedené,menší vadou na kráse jsou občas problémy s kolizním systémem,kdy je člověk schovaný za zdí a umře.V killcamu pak vidí,že procházel půlkou těla zdí a borec pak neměl problém s mým zabitím.Respawn občas taky zazlobí.Chválím TDM a Domination pro 20 lidí a HC režim.Nejméně pak hraju Ground War,ten mě i přes svou velikost nebaví A to jsem hráč Battlefieldu,kde mi 64 hráčů a velké mapy vyhovují.tady mě to prostě nebaví.nevím jestli je to tou CoD komunitou,kde všichni převážně jedou na K/D nebo prostě jen na to nemám feels 🤔Abych to shrnul…tohle CoD se letos povedlo a těším se na 2.díl 😎👍
Za mě určitě jedno z lepších Call of Duty. Kampaň se povedla, příběh sice není kdovíjaký, ale ty charaktery to vynahrazují (hlavě Cpt. Price). Mise jsou odlišné, jednou jste v obří přestřelce, poté potichu infiltrujete barák. Atmosféru to má hutnou a tématika je prostě aktuální. Na internetu jsem slyšel hodně stížností na multiplayer. Ale já jsem rád že se to konečně hraje jinak než většina dílů Call of Duty. Skvělý pocit ze střelby, jiný a více těžkopádný pohyb postav. Na výběr je celkem dost map (konečně nejsou 3 lajnový jako většinou v sérii bývali). Ne všechny jsou skvělý, ale snad žádná mi nevadí. Hodně módů – nejvíce mě baví 2v2, Domination nebo klasický TDM. I ten Ground War neni vůbec špatný, i když je jasný že to není na stejný úrovni jako Battlefield a u těch map jsou více než u jiných znát jejich nedostatky. TTK (time to kill) je podlě mě akorát, i když nevadilo by mi kdyby byl maličko delší. Jenže to všechno (movement, ttk a hodně propojených míst utváří prostory kde lidi rádi kempí a řekl bych i více než předtím. Ale nenarušuje mi to zážitek do té míry že by mě to nějak štvalo a furt si to opravdu hodně užívám. Special Ops je bohužel omyl – 1 kratší mise a 4 nudné a táhlé operace v polootevřeném světě. Naštěstí Survival je opět zábavný tak jako dříve, ale možná mu mohli věnovat trošku větší péči a přinést i nějaký ty větší inovace.
Celkově za mě též 8/10. Kvalitní akce.
Škoda jen promarněné kooperace. Určitě by to bylo i na 9.
Ano, já jen doufám že ten Spec Ops doladí a nebo stylem Activisionu snad nebudou přidávat mise v „DLC“
DLC má hra zdarma tak proč ne ?
Kde zacit. Totalne neoptimalizovana sracka, to udajne kontroverzni nasili neni nic co bysme uz nevideli, naprosta priposranost ze vsech tech sjw cu****, kdy islamskej odboj vede zenska, nehorazne nesympaticky postavy, nudny walking simulator mise, kampan 0/10. Nastesti mp je zatim zabavnej, uvidime na jak dlouho.
Tak konecne som dostal MP ktory ma fakt bavi nie ako u BO serie kde som pri kupe jednotky aj dvojky lutoval ze som to kupil no a co sa tyka SP ten sa mi pacil ale prekazalo mi tam ze niekto ocividne nenavidi rusov tak to musel dat do hry a spravit z nich najvacsie zlo
Přesně .. na MW 1 a 2 mám v MP něco přes 500 hodin v BO 1 a 2 to nebude ani těch 50 hodin a tam taky moje působení v CoD prozatím skončilo
MW1 netusim to som hraval na Gameparku, MW 2 -775 hodin a MW3 – 698 hodin tolko premrhaneho zivota za PC No a po BO serii som presiel na BF 1 a BF V a teraz som sa vratil k COD po dlhej dobe
Velkou součástí toho, jak mrazivě realisticky hra občas působíhm a proč se figurky škubou jak když maji epilepťák i s gtx 2080ti? Pohyb postav je pokaždé stejný, a když už se na tom tak namakali, mohli nechat otevirat dveře rukou jako v Battlefieldu a ne debilnim kolečkem, kazi to hru
Zase další sto gigová obluda co bude bobtnat módama co bez seasson passu nespustíme. Já už se bojím zapnout battlenet aby mi BO4 nepřelezla na skoro 200Gb. Zase tak dobré hry to nejsou aby si to obhájily. Ale nedají vám na výběr. Prostě to stáhnout musíte.
Tak dohromady mi disky dávají 5000Gb Nemám s tím žádný problém
Já používám jen SSD a v nich mám jen terra takže jsem dost limitovaný.
Jo tak to potom chápu
to se da, my zelezo ma 13,5 TB
V SSD?
Teroristu v cod neni možné minout, všichni nosí tričko značky Abibas 😁 větši debilitu nemohli do hry dát
Ja bych chtel jen rict ze na PS4 hra plne podporuje mys i klavesnici Sam jsem to zkousel
Zatím je to průměrný díl CoD. Když se opraví nefunkční spawn system, netcode a něco se udělá se spec ops modem, který je nehratelný tak to může byt hodně povedené. Ale zatím jediný + je singleplayer