Zaklínač. Sága, která se i přes nechvalné recenze prvního dílu udržela na nohou a s každým dalším dílem získávala na slávě. Nepochybně má na úspěchu této značky největší podíl díl třetí, který je však zároveň ukončením Geraltova příběhu, a ačkoliv zanedlouho po vydání tohoto robustního RPG zasazeného do otevřeného světa vyšly ještě dva vynikající datadisky, které mimochodem zvedly laťku pro obsahové dodatky ke hrám zatraceně vysoko, byl to alespoň pro zatím konec. Konec Geralta a konec Zaklínače. Studio CD Projekt Red se již po vydání třetího dílu označilo studiem dvou her – Cyberpunku a již zmíněného Witchera. Práce na Cyberpunku se však i přes odklady blíží ke konci, a i když studio po jejich ukončení bude pracovat na multiplayeru a rozšířeních, nic nebude bránit tomu, aby se ať už ve větší či menší míře rozjely práce na další hře, na níž se navíc ve velmi malém týmu dle březnového vyjádření Adama Kicinského již pracuje a jež je zasazena do tohoto světa. Světa, který je silně inspirován knižní sérií Zaklínač od polského spisovatele Andrzeje Sapkowského.
Právě těmito knihami se inspirovala i trojice polských moderů, kteří se doposud podíleli jen na menších modifikacích pro tuto herní ságu. Před pěti lety se však Konrad Chlasta, Kamil Leniard a Patryk Adamkiewicz spojili, aby vytvořili něco velkého a velmi ambiciózního. Jejich cílem bylo vytvořit plnohodnotný epilog, který uzavře všechny dějové linie.
Cílem autorů bylo vytvořit epilog, který uzavře všechny dějové linie.
Nyní hra konečně vyšla, a proto se na ní můžeme podívat opravdu do podrobna. Berte však prosím na vědomí, že se stále nejedná o plnohodnotnou hru, nýbrž o „pouhou“ modifikaci vytvořenou v REDkitu pro druhého Zaklínače.
- Datum vydání: 26. října 2020
- Platforma: PC
- Žánr: adventura
- Česká lokalizace: ano
- Dat ke stažení: 6 GB
- Cena: zdarma
Bílý vlk odchází
Nejprve si tedy ujasněme, co můžete či naopak nemůžete od této modifikace očekávat. Tak za prvé nemůžete očekávat plnohodnotnou hru. REDkit jakožto nástroj má svá omezení a rozpočet, který se musel omezit jen na volný čas vývojářů také. Proto zde nenajdeme voice acting či jakýkoliv dabing. Pakliže se spolu dvě postavy baví, vy se, chtě nechtě, budete muset zaměřit pouze na titulky – postavám sice lidově řečeno klape huba, ovšem nic z ní nevychází. Vlastně se musím přiznat, že mi nikdy naplno nedocházelo, jak moc velkou roli herci či dabéři ve hrách mají. Tu si plně uvědomíte až tehdy, když se bez ní musíte obejít. Hudba i ozvučení však hře nechybí, ovšem i s tím se pojí další, pro někoho větší a pro někoho menší problém, čímž jsou velmi hrubé přechody mezi jednotlivými scénami – hraje krásná hudba, kterou jsme si všichni na mapě Kaer Morhen tak strašně oblíbili a najednou bum, černá obrazovka, hra vás hodí do cutscény či do jiné pozice, hudba se rázem utne a započne zcela jiná část soundtracku. S tímto se budete muset smířit i při nutnosti spuštění nějakého zvuku – pokud se vaše postava v dialogu napřáhne a udeří, může to opět skončit onou černou obrazovkou s tím, že zvuk úderu a smrti následuje až poté, co už nebohá postava leží na zemi v kaluži vlastní krve.
Tyto neduhy, nebo spíše limitace využité technologie jsou ale vším, co by vás mohlo od hraní odradit, neboť tu na vás čeká naprosto nádherně zpracované prostředí, na kterém si tvůrci dali opravdu záležet, poutavé, byť mnohdy vleklé questy a mnoho dalšího. Začněme ale příběhem, přičemž se jej pokusím pojmout co možná nejvíce bez spoilerů.
Příběh ve znamení ukončení všech dějových linek
Jak jsem již zmínil v úvodu. Cílem moderské trojice bylo ukončit všechny dějové linky, které ve hrách zůstaly otevřené, přičemž autoři často vycházeli i z méně známých věcí, které se v knihách nacházejí. Co v této recenzi mohu prozradit je hlavní struktura příběhu, která se točí kolem Geraltovy svatby s Yennefer. Přípravy na ní započnou krátce po spuštění modifikace a postupně narážíte na staré známe postavy, které se s vámi velmi rády dají do řeči a vy se pak ve vzpomínkách ujmete jejich ovládání. Aby bylo jasno, nehrajete zde pouze za Geralta, ale chopíte se i například Ciri či Eskela.
Příběh jako takový startuje poměrně nezajímavě a je cítit, že jej nepsala vypsaná ruka. To se s postupem času zlepšuje, přičemž to vůbec nejdůležitější je, že mě udržel až do samotného konce, k němuž se dostanete zhruba po sedmi hodinách. Opravdu hodně hratelných sekvencí se objevuje ve druhé polovině hry při samotné svatební hostině, kde už dle mého názoru pomalu začala hra ztrácet dech. Jinak zde ale naleznete několik zajímavých questů, během nichž budete muset učinit morálně šedá rozhodnutí a syrovost Zaklínačského světa mě i po mnoha a mnoha hodinách, které jsem strávil čtením knih a hraním her, nepřestala udivovat.
Technická stránka hry – aneb propojení druhého a třetího Zaklínače
Pokud jste někdy slyšeli o nástrojích REDkit, pak víte, že se jedná o poměrně komplexní nástroj, který už ale pomalu zastarává – ostatně také vyšel pro druhého Zaklínače. A jelikož CD Projekt nic podobného pro třetího Witchera nevydal, museli se autoři spokojit právě s tímto nástrojem – tedy, ne tak docela.
Jak je již z veškerých materiálů, které jsou k tomuto rozšíření dostupné zřejmé, tvůrci se snažili co nejvíce přiblížit vizuálu třetího dílu. Vylepšení grafiky je navíc natolik zásadní a tak dobře provedené, že by si rozšíření mohl leckdo na první pohled splést s dílem třetím. Tato skutečnost pak jen dokazuje, jak dobrou práci na Farewell of the White Wolf vývojáři odvedli.
Modifikace nabízí i českou textovou lokalizaci, o kterou se postaral Filip Ženíšek.
Krátce se zde musím zmínit ještě o soundtracku, který kombinuje skladby ze všech dílů, což zaručuje dobrou atmosféru a nechybí ani český překlad od Filipa Ženíška, který si zachovává profesionální kvalitu. I tak jsem ale narazil na spojené předložky se slovy, přičemž zde se musím přiznat, že jsem kvůli velmi častému výskytu tohoto jevu úplně nepochopil, zda se jedná o chybu či záměr, aby věty působily více hovorově – jako příklad uvedu Yennefer zVengerbergu, vtom, vté, vhlavě atd. Ať už to ale je jakkoliv, je to jediná výtka, kterou vůči překladu mám.
Povedená modifikace, ale kdo by si jí měl zahrát?
Inu, odpověď na tuto otázku je zcela jednoduchá. Všichni, kteří milují herního Zaklínače a chtěli by se ještě jednou se známými postavami setkat. Pro neznalé hráče by ale zpracování mohlo působit až moc hrubě a bez znalosti postav by jim hra velmi pravděpodobně přišla až příliš vleklá a nudná.
Do finálního hodnocení absence namluvení postav zahrnuta není, nebylo by to vůči autorům, kteří jí prakticky bez finančních prostředků vyvíjeli, férové. Samotná skutečnost, že zde recenzi na modifikaci publikujeme však do značné míry vypovídá o její výjimečnosti a kvalitách. A vzhledem k tomu, že jí autoři nabízejí zcela zdarma už nikomu nic nebrání v jejím vyzkoušení.
Modifikaci si můžete zdarma stáhnout přes Nexus Mods.

Recenze
The Witcher Farewell of the White Wolf
The Witcher Farewell of the White Wolf je povedená modifikace druhého Zaklínače, kterou bych doporučil všem fanouškům této ságy. Hra se, zejména ve druhé polovině trošku vleče, ovšem i tak se ve výsledku jedná o nadprůmerné dílo. Jen je potřeba dbát ohled na to, že se stále jedná o modifikaci, kterou trojice moderů nezištně vytvořila pro fanoušky hry.
Líbí se nám
- Nádherné prostředí
- Tvůrcům se podařilo přiblížit vizuální zpracování třetímu dílu
- Soundtrack ze všech třech her
- Některé zajímavé questy
Vadí nám
- Hra se příliš táhne
- Obzvláště na začátku je cítit, že scénář nepsali zkušení lidé
- Příliš hrubé přechody mezi jednotlivými částmi hry
Je mozne nejak redakci upozornit na gramaticke chyby v clanku, aniz bych o tom psal do diskuse? Mam na mysli nejaky reportovaci formular nebo neco podobneho.
Redakční email máme např. v tiráži na spodku homepage (sekce „Redakce“).
Za pomoc tohoto typu předem děkujeme
Díky za recenzi, dvě poznámky:
“ Sága, která se i přes nechvalné recenze prvního dílu“ – ehm, co? Už první díl měl převážně velmi pozitivní recenze, 81 na metacriticu, 86 pro enhanced edici. Na české databaze-her.cz má 88.
„narazil na spojené předložky se slovy“ – na tohle už existuje hotfix, Filip Ženíšek o tom psal na twitteru.
Jinak jsem na mod zvědav, ikdyž se mi docela chce počkat zda k tomu ještě dodatečně neudělají ten dabing.
Děkuji za poznámky.
Co se týče překladu, tak jsem rád, že už se to podařilo opravit.
K recenzím: Nyní jsem si Metacritic pročítal a je velká škoda, že většinu recenzí už nelze rozkliknout, zajímalo by mne datum jejich zveřejnění. Dnes už je první díl kultem, vlastně se jím stal krátce po jeho vypuštění do světa. V den vydání ovšem vycházely recenze smíšené. V jednom magazínu si tuším hra odnesla pouhopouhé dva body z deseti (což je extrémní příklad). Každopádně jsem při psaní této věty lovil z paměti a při porovnání s recenzemi, které nyní visí na Metacritic pak věta může působit poněkud podivně (některé magazíny dokonce hru recenzovali poměrně nedávno, tedy v době, kdy už je pohled na tuto herní ságu velmi kladný).
Update k dabingu: Během hraní jsem se s tímto dotazem na vývojáře obrátil, dokonce jsem se zeptal, zda zvažují třeba i crowdfunding na něj. Odpovědí však bylo, že jeho realizace je nad jejich možnostmi, takže se do něj pouštět nebudou, což je velká škoda. Nezbývá tedy než doufat, že se toho chopí někdo jiný.
Já si tedy pamatuju recenze vesměs pozitivní, odpovídající tomu co je na MC. Vyjímka byl Edge, který dal pokud si dobře pamatuju 5/10.
Přesně tak, úplně pozitivní to nebylo na počátku, ona většina zahraničních recenzí vyšla zdá se mi až mnohem později, ne hned ale z počátku opravdu byl Zaklínač dost rozporuplný. Mám na to i krásnou vzpomínku, kdy se mně kámoš ptal co hraju a koukal na mě jak na magora že zrovna zaklínače místo HF2: Epizody 2, Portalu, nebo jiných pecek snad i Mass Effect myslím.
Tak nějaký ty „rozporuplný“ recenze linkni. Protože já ho hrál když vyšel v září 2007, recenzí četl spousta drtivá většina byla pozitivních. Ikdyž se kritizovaly dlouhý loadingy, nějakej ten bug a opakující se modely postav. To pak bylo samozřejmě opraveno.
Už to sosám!
A ještě k tomu s češtinou od mistra Ženíška… neuvěřitelné! 
Už se to stahuje
Jen jsem nečekal že to bude mod na druhý díl ale na třetí. 
Berte však prosím na vědomí, že se stále nejedná o plnohodnotnou hru, nýbrž o „pouhou“ modifikaci vytvořenou v REDkitu pro druhého Zaklínače.
Z čehož plyne? Že je reálné dopracování na vyšší úrovni zpracování nebo je to vyšší forma amatérského, byť s profi kvalitou provedeného počinu?
To já vím. Herní mody jsou tu odjakživa a komunita často umí i větší kouzla než samotní vývojáři i když tohle asi nebude ten případ.