Pojmout dobře dílo H. P. Lovecrafta, případně se jím jistým způsobem inspirovat, není disciplínou úplně lehkou, kdy si na ní vylámalo zuby už mnoho autorů, ať už filmových, videoherních, případně i knižních. Další problém těchto adaptací taktéž častokrát je, že jsou příliš explicitní, sázejíc na různé strašidelné výjevy, kde nechybí rybí lidé, velká chapadlovitá monstra apod., z čehož se posléze vytrácí ona atmosféra, která jeho díla dělá kultovní.
Španělé z týmu Out of the Blue Games se však této inspirace nezalekli a rovnou si za svou videoherní prvotinu vybrali explorativní adventuru, která s lovecraftovskými tématy operuje. Avšak to dělá velice nestandardní cestou, takže zde neočekávejte depresi a propad do šílenství. Spíše úplný opak.
- Platforma: PC (recenzovaná verze), Xbox One a Xbox Series X/S
- Datum vydání: 8. 12. 2020
- Výrobce: Out of the Blue Games
- Žánr: Explorační adventura
- Česká lokalizace: Ne
- Multiplayer: Ne
- Dat ke stažení: 35 GB
- Herní doba: 5 hodin
- Přístupnost: 7+
- Prodejní verze: Digitální
- Cena: 569 Kč v Microsoft Store / 19,99 eur na Steamu / dostupné v předplatném Xbox Game Pass
Láska, věrnost, ploutve
Příběh se točí kolem hlavní hrdinky Nory, kterou taktéž ovládáme. Ta se jednoho dne vydává po stopách svého manžela Harryho, jenž téměř beze stopy zmizel. Nicméně po nějaké době Noře dorazí speciální zásilka s prapodivnou dýkou a psaním, které říká, že pokud chce hrdinka svého manžela opět nalézt, měla by se vydat na tajuplný ostrov, jehož se však téměř všichni místní obyvatelé bojí. To Noru však neodradí od toho, aby se na něj vydala s vidinou toho, že se znovu shledá se svým milovaným, případně alespoň přijde na kloub tomu, co se s ním nakonec tedy stalo.
Příběh je napěchovaný neskutečnou dávkou emocí.
Víc vám prozrazovat nebudu a ani nechci, jelikož právě toto vyprávění je hlavním důvodem, proč se do této prvotiny pustit. Příběh je napěchovaný neskutečnou dávkou emocí, kdy jsem třeba já osobně měl na jeho závěru neskutečnou husí kůži, přičemž jsem dojetím uronil nejednu slzu. Celé cestování je jednoduše putováním plném lásky, věrnosti a sebenalezení. Tato cesta je pak překvapivě poměrně pozitivní, kdy zde nenaleznete depresi a děs, typické pro příběhy s lovecraftovskými proprietami, ale spíše naději a melancholii, a to i přesto, že oba ze dvou konců jsou spíše hořkosladké. To ovšem neznamená, že bychom se zde nedočkali občas hutné atmosféry. Kdepak, některé úrovně vám přeci jen to mrazení na zádech vyvolají, ale bez jakéhokoliv použití hororových prvků.
Ráj kousek od Tahiti
Na oné pozitivnosti celého díla pak velice přidává i grafická stylizace a vizuální zpracování ostrova. Prostředí totiž hraje obrovskou paletou jasných a sytých barev, přičemž vše je mířeno spíše do kreslené podoby. Díky tomu se mnohokrát zastavíte, přičemž vám nezbude nic jiného, než se kochat. V podstatě každý screenshot, který jsem ze hry udělal, by mohl být skvělým adeptem na nové pozadí plochy, protože místní výjevy, které tento tajuplný ostrov je schopen vykouzlit, jsou jednoduše dechberoucí. Tohle je jasné potvrzení toho, že nepotřebujete ty nejlepší technologie, abyste vykouzlili něco překrásného. Na mé sestavě Ryzen 3600, RX 580 8GB VRAM a 16 RAM jsem sice pro kompletně plynulé hraní při FullHD musel detaily ubrat z epických na vysoké, avšak rozdíl mezi tímto nastavením jsem asi v praxi moc nezaznamenal.
Místní výjevy jsou jednoduše dechberoucí.
Melancholie je taktéž umocněna místním soundtrackem od Eduarda de la Iglesia. Ten si sice až na jednu výjimku (závěrečnou klavírní skladbu) mimo hru pouštět nejspíše nebudete, ovšem při hraní funguje naprosto bezchybně a opět velice slzopudně. Pochválit musím taktéž i Cissy Jones, která propůjčila svůj hlas hlavní hrdince. Ta opět předvedla skvělý výkon, jenž se naprosto v klidu může řadit vedle skvělého Firewatch, kde se její hlas také objevil.
Puzzly, pot a slzy
Každopádně Cissy Jones není jedinou styčnou plochou, díky které si na Firewatch vzpomenete. S tímto menším titulem má Call of the Sea také společné to, že se jedná o explorační záležitost, kde chodíte po okolí a interagujete s předměty, jako jsou zanechané dopisy, fotky či jiné věci, skrze něž zjišťujeme podrobnosti v příběhu a více se seznamujeme s postavami (opravdu doporučuji všechno pročítat, ale ono asi stejně budete chtít sami od sebe). Nicméně zde nečekejte typický simulátor chození, jelikož prvotina od Out of the Blue Games ono slovíčko „adventura“ nemá v popisu jen pro nic za nic. Během svého cestování totiž narazíte na poměrně velkou řádku různých hádanek, které čekají na své vyřešení, bez něhož se není možné posunout dál.
Narazíte na poměrně velkou řádku různých hádanek.
V podstatě by se dalo říci, že každá z kapitol je jedním velkým rébusem, kdy zde nalézáte jednotlivé indicie, které jsou zaznamenávány do vašeho deníku. Vy si následně musíte spojit dvě a dvě ve své hlavě, abyste došli ke správnému řešení. Všechny hádanky jsou posléze navrženy velice zajímavě, kdy po chvilince dumání na ně povětšinou bez problémů přijdete. Nicméně u jedné jsem se přeci jen sekl, kdy v onu chvíli jsem si uvědomil, že hra kompletně poztrácí jakoukoliv formu případné bonusové nápovědy. To někomu vadit může, někomu ne, avšak jistou neinvazivní variantu bych zde možná přeci jen uvítal (minimálně v tom jednom případě).
Skutečné milostné příběhy nekončí svatbou
Během hraní se mi posléze párkrát stalo, že jsem narazil na nějaký ten grafický glitch, či se mi nespustil skript po vyřešení hádanky, případně při interakci s předmětem, tudíž jsem musel chvíli počkat, nebo restartovat od blízkého checkpointu. Ovšem to se zde nevyskytovalo v takové míře (spíše výjimečně), aby mi to celý zážitek z hry jakkoliv zkazilo.
Na konec tedy zcela jednoznačně musím prohlásit, že jsem si těch asi pět hodin neskutečně užil, ba možná daleko více, než bych třeba původně očekával. Vynikající příběh ve mně zůstane ještě nějakou dobu, stejně jako dobrý pocit z toho, že jsem vyřešil místní dobře zpracované hádanky. Pokud tedy víte, že podobné exploračně adventurní tituly můžete, případně chcete ve vánočním období dopřát svému srdci trochu té melancholie, tak se do hry okamžitě pusťte, jelikož opravdu za to stojí.
Hru zakoupíte v obchodech Microsoft Store a Steam. Taktéž je hratelná v rámci předplatného Xbox Game Pass.

Recenze
Call of the Sea
Call of the Sea je pohlcujícím příběhem o lásce a věrnosti, který navíc umě pracuje s proprietami spisovatele H.P. Lovecrafta, což dělá i poměrně neočekávaným způsobem. Navíc nabízí zábavné puzzly, dechberoucí vizuál, skvělou hudbu a výbornou Cissy Jones, tvoříc dohromady celek, jenž by si neměl nechat ujít nikdo, kdo má byť jen trochu rád příběhové adventury.
Líbí se nám
- Melancholický příběh
- Hádanky
- Povedená hudba
- Dechberoucí vizuál
- Hlavní hrdinka s hlasem Cissy Jones
- Zajímavá práce s lovecraftovskými prvky
Vadí nám
- Občas grafické glitche a bugy
- Pro někoho absence nápovědy
Ondřeji, hru jsem si také parádně užil. Jen pro zajímavost, na které hádance ses seknul? To by mě fakt zajímalo, jestli je to ta samá, co já
Když tak označ spoilerem a můžeme to probrat. Pěkná adventura, kterou jsem vyvažoval hard core temný Cyberpunk. Teď si vedle Cyberpunku dávám Starlink (space opera).
Hra vypadá moc dobře, ale jediný problém u mě je ten její hlas, který je mi nepříjemný a že tu pusu nezavře
U jedné z nejlepších herních dabérek? Hm… zajímavé…
Může být sebelepší, ale když mi není osobně sympatický, tak je mi to upřímně jedno
Dodal bych, že na Series X hra běží při 4K60fps, ale alespoň pár dní po vydání ten framerate nebyl úplně dokonalý, a to hlavně v 5. epizodě, kde klesal docela citelně. Hra má na konzoli také docela nízké, až klaustrofobické FOV, bez možnosti nastavení, což mi vadilo ještě víc než ty propady frameratu, nebo drobné a výjimečné grafické glitche. Přiznám se, že jsem se zasekl u dvou hádanek a musel jsem se podívat na internet na správné řešení. Nutno dodat, že ani potom jsem nepochopil, jak tyto hádanky vlastně mají fungovat a řešení, zvlášť u jedné z nich, mi přišlo zcela nelogické. Možná jsem ale jen hloupý.
I přesto se mi ale hra strašně líbila, obzvlášť grafika, atmosféra a příběh. Myslím, že zrovna tento typ her je výborná ukázka, proč má Game Pass smysl. Hra mě zaujala už z videí před vydáním, ale kdyby nebyla na Game Passu, tak bych si řekl, že budu čekat na slevu a možná bych si ji nikdy nezahrál, podobně jako skvělé Pathologic 2, nebo nedávno vydané Morkredd. Pokud vás hra zaujala, tak ji určitě doporučuji, už jenom proto, že podobných povedených adventur, ani povedených her s Lovecraftovskou tématikou moc nevychází.
Se kterou hádankoui/hádankami jsi měl problém? Když tak označ spoilerem a můžeme to pro zajímavost probrat.
Hmm moc pěkný. Škoda že to nemá cz titulky protože jinak bych do toho šel.
Mrazík dělá neofiko češtinu