Série SpellForce byla dosud prezentována primárně jako mix RTX a RPG. Nyní je tu tahová strategie SpellForce Conquest of Eo, ve které samozřejmě nescházejí RPG prvky. Jaké aspekty tu převažují, co říkáme na systém mágů a jak jsou na tom tahové bitvy, vám povíme v naší recenzi.
- Platforma: PC
- Datum vydání: 3. 2. 2023
- Vývojář: Owned by Gravity
- Vydavatel: THQ Nordic
- Žánr: Tahové strategie
- Česká lokalizace: Ne
- Multiplayer: Ne
- Dat ke stažení: 9 GB
- Herní doba: 20+ hodin
- Cena: € 29.99 (Steam)
Ve SpellForce Conquest of Eo nastal čas ovládnout svět
Váš mistr je mrtev. Někdo napadl jeho krásné sídlo a udělal z něj kůlničku na dříví. Je na vás pustit se do pátrání, na jehož konci na vás nemusí čekat vítězství, nýbrž smrt z rukou vraha muže, který pro vás býval téměř jako vlastní otec. Příběh SpellForce Conquest of Eo je zasazen do otevřeného světa, v němž nejste sami. Nachází se tu města plná lidí, elfů a orků existujících svým vlastním životem. A „uprostřed“ toho všeho ruiny magické věže, jež je nutné dát do pořádku a ovládnout s její pomocí svět.
Na první pohled vypadá věžička nenápadně. Po pár kolech je jí však možné pěkně povznést do vzduchu. Tím se z ní stane fantasy verze mimozemského korábu, který se přesunuje primárně kvůli surovinám. Stejně jako dobyvatelé z cizích světů, i mágové vysávají vše kolem sebe a následně ze získaných prostředků financují, či lépe řečeno pohání, chod svého vojska. Určitá místa jsou nevyčerpatelná. Kupříkladu taková hospoda si na mapě stojí až do konce věků. Většina však má omezené zásoby, takže dříve nebo později musíte vždy své sídlo zvednout ze země a opět se s ním vydat na cestu za zdroji.
Tedy minimálně do okamžiku, než svou věž pořádně vylepšíte. Sídlo tu má možnost procházet vývojem, jenž je pevně provázán s tím, jak se prodíráte herním světem. Ten je doslova plný různorodých úkolů, které je nutné splnit proto, aby se vám, nebo jeho obyvatelům lépe dýchalo. Totožně jako v jiných RPG většinou vezmete svou armádu a vydáte se z jedné části mapy na druhou, abyste zničili armádu sběhů, či sebrali potřebné bylinky. Přestože se to zprvu nezdá, zakázky jsou to relativně zajímavé. Vůbec bych se nebál říct, že jejich zpracování je jedním z pilířů SpellForce Conquest of Eo.
Dalším je bezesporu koncept odlišně fungujících kouzelníků, kteří do akce jdou vždy s odlišným repertoárem schopností. Kromě tří základních směrů vám následně SpellForce Conquest of Eo nabízí možnost vybrat si ještě dvě ze šesti magických škol, které do jisté míry definují to, jak budete hrou procházet. Když započnete tažení za alchymistu ovládajícího převážně školu života, můžete počítat s tím, že vás čeká relativně pohodová cesta, v jejímž rámci vás bude lid milovat. Horší to však máte za nekromanta, jehož služebníky jsou především nemrtvá monstra. Toho nikdo zrovna dvakrát nemiluje. Tedy když zrovna nemá jako druhou specializaci manipulování.
Na automatiku se tu vsázet nedá
V bitvách mágové nebojují sami. K ničemu takovému se nesnižují. Namísto toho do nich posílají své pomocníky, náhodou se naskytnuté hrdiny, vyvolané potvory a také obyčejné obyvatele herního světa, jimž nevadí vzít do rukou nějakou tu zbraň a dát se do boje za vaši věc. Velikost armád je však hodně omezená, takže nedoufejte v to, že zažijete nějaké větší bitvy. Stejně tak i manipulace s nimi není zrovna nejlehčí, takže třeba na to, jak sloučit jednotky, nebo upravit kompozici armád jsem nepřišel ani po dvaceti hodinách hraní.
Hodně zajímavě je ve SpellForce Conquest of Eo zpracován systém krytí a oplácení úderů. Zatímco v jiných tahovkách jsou bojovníci schopni útočníkům vracet údery ať už přicházejí z jakékoliv strany, zde reagují pouze za předpokladu, že je na útočící postavu upřena její pozornost, s čímž lze velmi efektivně pracovat. Když kupříkladu máte k dispozici hordu skřetů, není nic lehčího, než s jednou skupinou sokovým jednotkám vpadnout do zad. Při prvním útoku napadený není schopný reagovat, ale pouze se otáčí, což následně využíváte s ostatními svými válečníky, s nimiž otlučete jednotlivce jako bábovičku. Celek vás tímto způsobem nutí k aktivnější práci se svou malou armádou.
Bitvy samotné jsou jednoduššího rázu. Jednotek je sice dostatek, ale většina z nich má relativně omezenou škálu útoků. Velikost map bohužel hodně malá. Vaše taktické možnosti jsou tím pádem často dost omezeny. S tím bych neměl až takový problém. Formát automatických bitev byl ale minimálně ve verzi SpellForce Conquest of Eo, jíž jsem v posledních dnech hrál, porouchaný, takže když jsem nechtěl zbytečné ztráty s nuzáky, nezbývalo mi nic jiného než absolvovat prakticky všechny bitvy ručně. Občas to byla dost otrava, v pozdějších fázích se však škála nepřátel navýšila dostatečně na to, aby se z každého střetu stala zajímavá partie.
Povedeným světem SpellForce Conquest of Eo se musíte prosekat sami
Dá se říct, že SpellForce Conquest of Eo je poměrně příjemným překvapením. Jedná se o tahové RPG, jež sází na odkaz King’s Bounty, avšak zpracovává ho tak nějak po svém. Díky tomu tu máme partu soupeřících mágů s odlišným zaměřením, jejichž hlavní prioritou je za pomoci své levitující věže, připomínající do jisté míry mimozemskou koloniální loď, sbírat sílu a pomaličku definovat svět Eo podle svých představ. Na vašich cestách vás vedle mírně se opakujících tahových soubojů čeká hromada vedlejších úkolů a informací, jež vám o tomto vesmíru řeknou více než většina SpellForce her.
Děj točící se okolo budování věže vašeho mistra představuje v SpellForce Conquest of Eo jeden z pilířů hratelnosti. Nejsem si však jist, že je natolik silný, abych ho označil za něco nezapomenutelného. Spíše naopak. Výrazným nedostatkem ovšem rozhodně není. Primárním problémem je nedořešený formát automatických bitev a jistá míra stereotypu spojená s tím, že se často po řadu hodin střetáváte s dosti omezeným spektrem nepřátel, jejichž škála roste až časem. V základu však má celek co nabídnout, takže pokud toužíte po titulu podobném King’s Bounty nebo HoMaM, tak je tohle možná hra právě pro vás.
Recenze
SpellForce: Conquest of Eo
SpellForce Conquest of Eo je nadmíru povedeným tahovým RPG, které hodně sází na velký svět plný úkolů. V rámci bitev už na tom tak slavně není, nelze však říci, že by se jednalo o vyložený průšvih. Stereotypní jsou hlavně mezifáze a automatické bitvy. Jakmile se touto etapou prokoušete, dostanete nadprůměrný zážitek, který dokáže upoutat ke hraní většinu fandů King's Bounty a HoMaM.
Líbí se nám
- Příběh plný náročných voleb
- Hromada vedlejších úkolů
- Pestrá škála jednotek
- Velký herní svět s nímž lze pracovat
- Jedineční mágové
Vadí nám
- Automatické bitvy nejsou moc dobře vybalancovány
- Bojiště by mohla být větší
- Práce s armádami tu není snadná
*age of wonders
Nevím kde jste přišel na to, ze je to podobne kings bounty a homam.. Uplny nesmysl. VŮBEC.Kvůli tomu jsem si to pořídil a jediné s čím se to dá dost srovnávat a je to více než podobne je své of wonders,konkrétně třetí díl. Nemystifikujte prosím lidi.Díky.
Otázkou je, jak se na to díváte. Každá z těch značek prošla nějakým vývojem, takže ve výsledku k nim má hodně blízko. Upřímně naopak nevím, zda to lze přirovnat k Age of Wonders, protože některé ty koncepty z té hry jsou tu zastoupeny minimálně a naopak.
Jelikož sem Spellfoprce dohrál X krát. Tak se zeptám. Jak je to dějově? Je to ve stejném světě jako původní Spellforce? Je to před nebo po? Jsou tam vůbec nějaké odkazy na původní postavy?
Odehrává se to ve stejném univerzu. Lze tam narazit třeba na orčího šamana Gora, temného elfa Raitha a pár dalších kousků, takže při hlubším vplutí do herního světa z toho SpellForce jako takové úplně cítí. Zmíněná dvojice představuje hráčovi soupeře, takže si s nimi člověk užije hromadu zábavy.
Himl, to jsi mi nasadil, Ondro, brouka do hlavy. Vypadá to docela slibně. Navíc nyní -20% zaváděcí cenovka na Steamu za příjemných cca 550 Kč! To je hodně muziky za relativně málo peněz. Jinak pěkná recenze! Díky.
Je to silné tahové RPG no. Nebýt nešvarů uvedených v recenzi, tak bych možná byl schopen dát i o bodík více.