Vývojáři z italského studia Milestone se postupem let vyprofilovali ve známé specialisty na závodní hry, kteří každý rok vydávaní hned několik titulů. V poslední době hrají v portfoliu společnosti prim zejména motocyklové série Ride, MotoGP, MXGP a Monster Energy Supercross. Právě s novým Supercrossem jsem strávil uplynulé dny.
- Platforma: PS5 (recenzováno) PS4, Xbox One, Xbox Series X/S, PC
- Datum vydání: 9. 3. 2023
- Výrobce: Milestone S.r.l. (Itálie)
- Žánr: závody
- Česká lokalizace: ne
- Multiplayer: ano (online, split-screen)
- Dat ke stažení: 20 GB
- Cena: 1849 Kč (PS Store)
Vzhůru do Ameriky
Série Monster Energy Supercross staví podobně jako zmíněné MotoGP nebo MXGP na oficiální licenci reálného šampionátu. V tomto případě se jedná o americkou sérii motocyklových závodů s názvem AMA Supercross Championship. Je proto zřejmé, že autoři se značkou Supercross cílí především na hráče v Severní Americe, kde se nachází hlavní fanouškovská základna skutečného seriálu, na které se hra primárně zaměřuje.
Pro příznivce online zápolení je vůbec poprvé v sérii k dispozici cross-play.
Poskytnutou licenci se autoři snažili maximálně využít, díky čemuž šestý Supercross nabízí 80 licencovaných jezdců, 29 týmů a 17 tratí z aktuální sezony, které vás vezmou na východní i západní pobřeží Spojených států. Pokud reálný supercross nesledujete, tak je důležité poznamenat, že samotné závody probíhají na uměle vytvořených tratích uvnitř velkých stadionů. Tím se série i samotná disciplína liší od v Evropě známějšího motocrossu a série MXGP.
Už z principu relativně úzce zaměřený titul se chlubí překvapivě bohatým množstvím herních režimů. Kromě stěžejní kariéry a pro závodní hry klasických přidružených herních módů v podobě rychlého závodu, šampionátu a jízdy na čas stojí za pozornost online multiplayer a split-screen. Pro příznivce online zápolení je vůbec poprvé v sérii k dispozici cross-play mezi jednotlivými platformami.
Obsahové novinky
Zmíněný cross-play multiplayer ale není jedinou obsahovou novinkou, kterou si italští vývojáři připravili. Vypíchnout si zaslouží nový režim s názvem Rhythm Attack, který nabízí krátké sprintové závody dvou hráčů. Dále je k dispozici přepracovaný Supercross Park, což je otevřená oblast, ve které můžete plnit různé doplňkové výzvy a zkoušet různé motocykly.
Z pohledu herních režimů se hra nemá za co stydět.
Třetí podstatnější inovaci představuje rozšířená výuka, kterou vás nově provede jeden z nejúspěšnějších jezdců tohoto sportu Jeremy McGrath. Ačkoli jde o příjemné inovace, tak se v rámci celkového zážitku nejedná o novinky, které by hru nějak zásadně rozšiřovaly. Je však pravdou, že se postupnými krůčky a každoročním vydáváním nového dílu série stala co do obsahu výrazně nabitějším titulem, než tomu bylo v počátcích této série. Oproti loňskému dílu se však jedná o méně významné inovace.
Kromě přítomnosti split-screenu nebo editoru tratí, které jsou ale k dispozici i ve starších dílech, mohu dále pochválit především kariérní režim. Ten kromě série závodů obsahuje například strom dovedností nebo systém únavy a fyzického stavu vaší postavy. Z pohledu herních režimů se hra v součtu nemá za co stydět.
Příklon k arkádě
Zatímco množství obsahu se s novými díly postupně navyšuje, situace okolo hratelnosti a grafiky už tak pozitivní není. Značka Supercross se minimálně až do třetího dílu řadila mezi náročnější závodní hry, které toho hráči příliš neodpustily. Vyšší obtížnost a náročnost jednotlivých tratí v kombinaci s poměrně realistickým jízdním modelem představovaly slušnou výzvu. Již loňský pátý díl ale z této cesty značně vybočil.
Ze Supercrossu se stal výrazně přístupnější titul.
Aktuální ročník na svého předchůdce navazuje a například v porovnání s oblíbeným třetím dílem nabízí o poznání arkádovější jízdní model i fyziku, která vám většinu chyb odpustí. Celkové snížení obtížnosti se podepsalo i na umělé inteligenci. Ze Supercrossu se zkrátka stal výrazně přístupnější titul, který tím ale přišel o kouzlo svých předchůdců. Byla to totiž právě náročnější obtížnost a do jisté míry specifická hratelnost, kterou se tato značka odlišovala od jiných motocyklových sérií. Ačkoli tento směr mohou nováčci ocenit, tak pro mě jako pravidelného hráče těmito změnami série ztratila jeden ze svých důležitých charakterových rysů.
Oblast, ve které značka Supercross v posledních letech stagnuje, je audiovizuální stránka. Na tomto faktu nic nemění ani letošní díl. I přes využití osvědčeného Unreal Enginu 4 na konkurenci i sesterské série Ride a MotoGP jednoduše Supercross ztrácí. S výjimkou vyššího rozlišení na tom nic nezměnil ani příchod nových konzolí. Grafickou stránku táhne dolů především nepřesvědčivé nasvícení a okolí jednotlivých tratí. Světlou stránkou zůstávají pouze modely motocyklů. Celkový dojem z technické stránky nezlepšují ani zvuky, delší nahrávací časy a prezentace s animacemi.
Pochvalu si naopak zaslouží využití ovladače DualSense, který v ruce při hraní rozhodně pocítíte. To však nic nemění na tom, že technická stránka v čele s grafikou a zvuky už z dnešního pohledu působí zastarale. Je to škoda, protože například série MotoGP od stejných vývojářů je na tom z pohledu grafiky o poznání lépe. Pouze roční rozestup mezi jednotlivými díly si tak v kombinaci s omezeným rozpočtem vybírá svou daň. Alespoň roční přestávka a delší čas na vývoj by mohl některé problémy vyřešit. Je však otázkou, zda takovou možnost autoři v budoucnu dostanou.
Recenze
Monster Energy Supercross 6
Šestý Supercross nabízí uspokojivé množství herních režimů i obsahu, který dokáže fanoušky závodního žánru na slušnou dobu zabavit. Postupný příklon k arkádovému jízdnímu modelu však způsobil, že série ztratila část svého kouzla, kterým se odlišovala od jiných her žánru. Vše při starém bohužel opět zůstalo v oblasti audiovizuálního zpracování, ve kterém hra na konkurenci výrazně ztrácí.
Líbí se nám
- Slušné množství různých herních režimů
- Dobrá přístupnost pro nováčky
- Bohatý licencovaný obsah
- Solidní režim kariéry
- Využití funkcí ovladače DualSense
- Cross-play a editor tratí
Vadí nám
- Audiovizuální zpracování
- Nevýrazný arkádový jízdní model a fyzika
- Z pohledu hratelnosti minimum novinek a inovací
- Slabá a zastaralá prezentace
- Absence větší výzvy