Po dlouhé přestávce se série Age of Wonders opět vrací na scénu. Tvůrci tentokrát slibují řadu inovací, a především reálnou snahu o napravení předchozích chyb. Skrze naši dnešní recenzi Age of Wonders 4 se podíváme na to, jak se jim povedlo slavnou značku posunout a nastíníme také, zda funguje koncept bez jasně definované příběhové kampaně.
- Platforma: XSX|S, PS5, PC (recenzováno)
- Datum vydání: 2.5.2023
- Výrobce: Triumph Studios
- Žánr: 4X strategie
- Česká lokalizace: ne
- Multiplayer: Ano
- Dat ke stažení: 14,5 GB
- Herní doba: 40+ hodin
- Cena: od 1225 Kč (Steam)
Temnota chce pohltit svět Age of Wonders 4
Vesmír Age of Wonders byl vždy místem plným magie a různorodých druhů. V rámci čtvrtého dílu však dochází k invazi temných mágů, kteří rozhodně nemají v plánu zušlechťování světa. Vše si chtějí podrobit a je jim jedno zda silou, nebo skrze diplomacii. Vaším úkolem je v podstatě postavit se tomuto zlu a v ideálním případě při obraně světa získat i nějaké to území navíc. Přeci jen to nelze dělat zadarmo, že? Přestože tu nemáte vyloženě nalinkované tažení s předem nastavenými hrdiny, tak vám Age of Wonders 4 nabízí relativně slušný příběh, který má hlavu a patu.
Prim zde však minimálně dle mého hrají vedlejší úkoly. Ty se na vás valí v obrovském měřítku. Jejich kvalita je vysoká, vedle jiného vám nabízejí řadu zásadních voleb, které následně definují podobu vaší říše, diplomatické vztahy, či tempo růstu některých částí impéria pod kontrolou vašich sil. Jestli je něco, co bych Age of Wonders 4 v tomto ohledu vytkl, je to minimálně v případě větších map skutečnost, že vás hra po čase zakázkami doslova zahltí, kvůli čemuž se vám nejednou stane, že na zadaný úkol prostě zapomenete a začnete plnit jiný, který vám v daný moment bude připadat zajímavější.
Předtím, než se však pustíte do plnění úkolů a boje proti zlu, je třeba si zvolit frakci, skrze niž uplatňujete své zájmy. Vybrat si můžete jednu z řady přednastavených, avšak lepší volbou je vytvořit si rovnou své vlastní uskupení. Možností je opravdu hodně. Nabídnuto je vám deset ras s šesti unikátními kulturami, šestnácti aspekty společnosti a také elementární magickou knihou, která ve své podstatě určuje, jakým směrem vaše společnost míří. Alternativ je tu tolik, že se vám z toho zatočí hlava. Fanoušci vytváření postav však budou nadšení, protože základní formování vaší frakce je opravdu komplexní a bezpochyby představuje jeden z prvků, díky nimž stojí za to Age of Wonders 4zapnout a popravdě tímto krokem nemáte v rámci vytváření frakce ještě hotovo.
Svůj národ totiž definujete prakticky po celou dobu hraní právě za pomoci magických knih. Ty v Age of Wonders 4 plně nahrazují tradiční formát výzkumu. Namísto něj si otevíráte nové kouzelnické směry a s nimi spojené schopnosti a také jednotky. Magie přírody vám dá přístup k regeneračním kouzlům, zatímco materialistické směry jsou pro ty, co mají rádi želené golemy, obléhací magii a také transmutace spojené s výdrží. Právě díky transmutacím nemusí být vaše rasa nikdy stejná jako ta předchozí. Kupříkladu při hraní za trpaslíky si máte možnost vytvořit pořádně odolné válečníky, avšak když nechcete, nic vám nebrání z tyhle malé zakrslíky transformovat v lesní lid obrostlý lišejníkem a bojující převážně na dálku.
Já sám jsem na počátku své cesty v Age of Wonders 4 sáhl po trpaslících. Ty jsem nejprve obohatil o vylepšení měnící jejich těla v kámen. To mi však bylo málo a tak po nějaké době nastal čas vložit jim do genetického základu kov. Díky tomu se z nich stala takřka neporazitelná armáda, kterou bylo v boji opravdu náročné porazit. Jediným háčkem byla nízká odolnost vůči elektřině, avšak s tou jsem si nakonec vždy poradil vygenerováním většího množství armád schopných rozdrtit nepřátelské síly za pomoci vysoké odolnosti a počtů.
Bojovat budete na bojišti i mimo něj
Jakmile budete mít vybráno / vytvořeno, nic vám v Age of Wonders 4 nebude bránit v tom, se vrhnout na tažení, které je jako stvořené pro milovníky průzkumu herního světa. Všude na vás čekají ruiny s pestrým příběhem a monstra, která je třeba porazit. Nuda je něčím, čím na nabídnutých mapách rozhodně netrpíte. Jejich škála je pestrá a nabízí různé formy výzev založených hodně na volbě destinace, do níž vyrazíte. Těšit se lze na nemrtvé, skřety, pekelné bytosti, nebo také netvory z jiných sfér. Každá jednotka má sama o sobě určitou sílu, která se následně sčítá se zbytkem hodnot celé armády. Vojska jsou relativně malá, avšak lze je podporovat skrze další prapory.
Když se pustíte s někým do křížku, tak právě hodnoty armád z velké části definují to, kdo vyhraje. Nelze se na ně však zcela spoléhat, protože některé jednotky dokáží skrze kouzla redukovat šance, přestože to ve statistice není ukázáno. Do jisté míry je to problém hlavně když neradi bojujete, jakmile ale naopak milujete porážení nepřátel v přímém střetu, je to banalita, kterou díky vysoké kvalitě nabízených bojišť snadno přehlédnete. Pokud jde o bitvy, tak ty jsou impozantní. Jakmile je zapojeno více armád, můžete se vždy těšit na pořádný masakr, při kterém vzduchem létají šípy, kouzla a všude se rozléhá křik bojujících. Magie tu často hraje hodně zásadní roli nejen během střetů, ale také mimo ně, protože ji můžete použít k vyvolávání a zlepšování vašich měst.
Metropole v Age of Wonders 4 fungují na podobném principu jako ve většině 4X her. Máte tu vždy několik složek, s nimiž je nutné pracovat, aby město rostlo, efektivně provádělo výstavbu, výzkum a také nábor nových jednotek. Svou základnu můžete jasně zaměřit, nebo z ní udělat místo, kde si každý něco najde . Zajímavé je, že je zde možnost konvertovat populaci a tak přetvořit základní obyvatelstvo a tím pádem také podobu jednotek, které v něm verbujete. Sloužit vám vaše městečka a pevnosti mohou vedle verbování také k řešení diplomatických problémů. Mají totiž vysokou hodnotu a tak je můžete kdykoliv hodit na misky vah. Samotná diplomacie je tu zpracována dobře a jako celek funguje výborně.
Strategie Age of Wonders 4 vás vtáhne a nepustí
Age of Wonders 4 se povedl na jedničku. Jedná se o strategii, která v rámci žánru přináší řadu zajímavých inovací posouvajících celkovou hratelnost na vyšší úroveň. Hlavním faktorem definujícím hru je tu formování vlastní rasy, při jejíž tvorbě a následném vývoji se lze opravdu neskutečně vyřádit. Tahové souboje jsou náročné a pracují s terénem, což je samo o sobě dobře. Škála jednotek je díky už zmíněné úpravě národů natolik pestrá, že jen těžko lze tento kus srovnávat s konkurenčními žánrovými tituly.
Hodně jsem přemýšlel nad tím, zda něco Age of Wonders 4 vytknout a je tu zřejmě jeden faktor, který si zaslouží mírnou kritiku, a tím jsou vedlejší úkoly. Zatímco na menších mapách je jste schopni normálně plnit, v případě rozsáhlejších světů vás vyloženě zahlcují, z čehož jsem minimálně já neměl velkou radost. V ostatních ohledech je to však naprosto perfektní dílo ukazující, že když Paradox chce, je schopen podpořit vývoj tak, aby z něj nakonec vyšel perfektní titul, u kterého díky jeho propracovanosti strávíte desítky a možná i stovky hodin.
Recenze
Age of Wonders 4
Age of Wonders 4 představuje perfektní 4X strategii, která v rámci žánru přináší nebývalou škálu možností. Rasy jsou propracované, souboje zábavné a svět jako takový vyloženě láká k průzkumu. Nebýt občasného zahlcení, nebál bych se sáhnout i po vyšší známce. A nyní mě omluvte, za chvíli svítá a já musím zvládnout ještě poslední tah.
Líbí se nám
- Neskutečně kreativní formát a vývoj vašeho národa
- Herní svět plný příležitostí a poutavých úkolů
- Propracovaná bojiště
- Nebývale pestrá škála jednotek
- Fungující diplomacie
- Magické knihy plné promyšlených kouzel
Vadí nám
- Úkoly vás na velkých mapách mohou zahltit
Perfektní hra, ne a ne pustit. Jen doufám, že na Xboxu Series S opraví celkem časté padání hry, jinak naprosto skvělá hra která posouvá značku na vrchol tahových strategií, v mnohém teď předčí Heroes! 😁
No v některých faktorech určitě. Nejvíce fascinující jsou asi ty transformace ras, s tím si lze hrát opravdu do nekonečna.
Ještě by mohlo být zaměření rasy více osobitější, např: zaměření Vznesená rasa má zbroje které by odpovídali elfům, ale lidem by slušely více zbroje typu platových zbrojí středověku a tak podobně.
Mě se to líbí víc než Heroes snad ve všem, resp. Je to jako Heroes a Total War dohromady, což je pro mě nejlepší spojení jaké jde. 😁
Sérii AoW hraju od dětství co vyšla. První díl je hodně jako HoMaM, dvojka je nejlepší fantasy tahovka své doby a trojka stála za prd. A hle! AoW4 je nejen návrat ke kořenům, ale parádní rozvinutí konceptu. Neksutečná porce zábavy pro všechny stratégy i roleplayery!
Je tam nějaký tutorial? Byl by to pro mě vstup do série. A s mou hodně základní angličtinou se tím dokážu prokousat? Díky.
Tutoriál je vlastně přítomen po celou dobu hraní. Paradox do svých her už chvíli implementuje formát, který vám dokáže kdykoliv objasnit jakýkoliv prvek. Příliš divoké fráze tam nejsou, takže by snad nemusel být problém, nejsem to však schopen říci na 100 %. Základní mechanizmy jsou ovšem relativně snadno pochopitelné.
Super! Zítra se na to vrhnu! Díky za povzbuzující recenzi.
Já jsem se od toho zatím ještě neodtrhl a spánkový deficit stále roste

Věřím, asi jako já a poslední Civilizace 😂