Motocyklová série TT Isle Of Man: Ride on the Edge se tři roky po vydání dosud posledního dílu vrací s plnohodnotným pokračováním. Zatímco první dva díly z let 2018 a 2020 vznikly ve francouzském studiu Kylotonn, tak pro třetí díl otěže převzali italští vývojáři ze studia Raceward, kteří v minulosti přinesli vlastní motocyklové závody RiMS Racing.
Nový díl po vzoru svých předchůdců staví na oficiální licenci slavného závodu Isle of Man Tourist Trophy, který se pyšní více než stoletou historií a často se o něm mluví jako o nejnebezpečnějším motocyklovém závodě na světě.
- Platforma: PS5 (recenzováno) PS4, Xbox One, Xbox Series X/S, PC
- Datum vydání: 11. 3. 2023
- Výrobce: Raceward Studio (Itálie)
- Žánr: závody
- Česká lokalizace: ne
- Multiplayer: ano (online)
- Dat ke stažení: 15 GB
- Cena: 1599 Kč (PS Store)
Vzhůru do otevřeného světa
Za tuto pověst podnik vděčí především prostředí a trati, na které se odehrává. Více než 60 km dlouhá trať zasazená na ostrov Man je tvořena rychlými klikatými cestami, které po zbytek roku slouží běžnému provozu. Jednou ročně se však jinak poklidný ostrov mění v Mekku road racingu, jak jsou motocyklové závody na běžných cestách označovány. Není proto příliš překvapivé, že hlavním tahákem hry TT Isle Of Man: Ride on the Edge 3 nejsou licencované motorky nebo jezdci, ale právě ostrov Man a slavná trať s názvem Snaefell Mountain Course.
Už zmíněné starší díly série nabízely věrohodné zpracování celé trati. Vývojáři z Raceward se ale rozhodli kompletní ostrov využít ještě více. Výsledkem je přechod z uzavřených závodů do otevřeného světa, který nabízí více než 200 km cest. Vůbec poprvé v sérii se díky tomu můžete po velké části ostrova Man volně projíždět i nad rámec striktně ohraničených závodů. Pokud bych měl zmínit tu nejvýraznější věc, kterou se třetí díl odlišuje od svých předchůdců, tak je právě přechod do otevřeného světa, který už sám o sobě otevírá další možnosti.
TT Isle Of Man: Ride on the Edge zůstává i se třetím dílem poměrně úzce zaměřeným titulem.
Z hlediska struktury herní náplně autoři vsadili na systém sezón a dvě striktně oddělené kampaně, z nichž každá se věnuje jedné ze dvou dostupných tříd motocyklů v podobě Supersportů a Suberbiků. Na začátku vaší cesty herní kampaní, která představuje stěžejní režim, si zvolíte u obou tříd jednoho z dostupných licencovaných jezdců a motocyklů, mezi kterými můžete v průběhu jednotlivých sezón volně přepínat. Jednotlivé závody jsou však vždy určeny pro konkrétní třídu motocyklů, takže se opravdu jedná o dvě striktně oddělné kariéry.
Každá sezóna se skládá z několika závodů, časově omezených událostí a dalších nepovinných úkolů. Základ ale tvoří několik hlavních závodů, které musíte vyhrát, abyste se následně kvalifikovali do zmíněného Isle of Man Tourist Trophy, jež představuje pomyslný zlatý hřeb každé sezóny. Ještě předtím ale musíte lokace jednotlivých závodů najít a odemknout průzkumem ostrova ve volné jízdě. Za výhry v jednotlivých podnicích následně získáte kredity, jež lze v zásadě utratit pouze za výkonnostní vylepšení motorky. Vizuální úpravy nebo možnost založit a spravovat vlastní tým byste hledali marně. Hra ve skutečnosti nad rámec samotných závodů nenabízí téměř žádný další obsah. Za zmínku stojí pouze postupné odemykání textových informací o skutečném závodě a jeho historii.
V jádru stále úzce zaměřený titul
Je proto nutné pamatovat na to, že TT Isle Of Man: Ride on the Edge zůstává i se třetím dílem poměrně úzce zaměřeným titulem, který rozhodně neohromí šíří obsahu nebo počtem aktivit či motocyklů. Navzdory tomuto už na první pohled zjevnému předpokladu jsem toho názoru, že šlo i přesto z celého konceptu otevřeného světa vytěžit o poznání pestřejší obsah s různorodější nabídkou aktivit, které by mohly potenciálně zajmout širší skupinu hráčů. V aktuální podobě se totiž série opakujících se závodů, kvalifikací a dalších doplňkových výzev poměrně rychle vyčerpá. Následující sezóny v režimu kariéry proto ve výsledku představují pouze další variaci toho, co už jste absolvovali v minulosti. Ačkoli v součtu hodnotím přechod do otevřeného světa jako chytré rozhodnutí, tak šlo z celého konceptu zkrátka vytěžit o poznání více.
Oproti do určité míry sterilním okruhům je jízda po klikatých cestách ostrova Man opravdovou výzvou.
Striktní zaměření autorů pouze na ostrov Man se podepsalo také na relativně úzké nabídce tratí. I se započtením 60 km dlouhého Snaefell Mountain Course hra nabízí v součtu pouze 8 tratí, které se všechny odehrávají na zmíněném ostrově. Řada zajímavých skutečných i fiktivních okruhů, které vás v minulých dílech vzali například do Irska či Anglie, jednoduše ve třetím díle chybí. Příliš neohromí ani už naťuknutá nabídka motocyklů, která je limitována dvojicí tříd, jež zastupuje několik málo značek a modelů.
Kromě popsané kariéry se titul chlubí už pouze možností rychlého závodu a online multiplayerem. Ten však i z důvodu absence propracovanějšího lobby hraje velmi málo hráčů. Osobně jsem byl v průběhu recenzování rád, když jsem vždy narazil alespoň na jednoho hráče. Pokud byste se chtěli přece jen projet po Manu ve více hráčích, tak vám nezbude nic jiného, než se domluvit s partou kamarádů. Náhodné seance totiž aktuálně za moc nestojí.
Skvělá hratelnost a rozporuplná technická stránka
Zatímco Isle of Man Tourist Trophy se dá považovat za nejobtížnější motocyklový závod na světě, tak hra TT Isle Of Man: Ride on the Edge 3 se stejným primátem může pyšnit na poli závodních her s motorkami. V oblasti jízdního modelu a fyziky třetí díl pochopitelně těží ze základu, který nastavily díly minulé. Vývojáři z Raceward proto přináší spíše jistou evoluci. I přesto jsem měl z jízdy o něco lepší pocit než u předchozích dílů. Zmizely například kostrbaté a nelogické pády či podivné chování chování motorky na horizontech. Výsledkem je robustní jízdní model, který vám dovolí jízdu na limitu a postupné zlepšování.
Je to však až kombinace povedeného jízdního modelu a zmíněného prostředí, které utváří unikátní mix, jež vám nenabídne žádná jiná motocyklová hra na trhu. Oproti do určité míry sterilním okruhům je jízda po klikatých cestách ostrova Man opravdovou výzvou, která si vyžádá maximální míru soustředění a určitou dávku zkušeností, bez kterých skončíte brzy na zemi. Doslova adrenalinovému zážitku přispívá i výborný pocit z rychlosti. Zejména pro méně zkušené hráče bude několik prvních hodin se hrou představovat doslova boj o přežití. Právě v těchto momentech bez ohledu na zkušenosti zjistíte, že hlavním soupeřem nejsou vaši soupeři nebo stopky, ale už několikrát vyzdvihované cesty ostrova Man.
Na testované PS5 verzi hra trpí poměrně výrazným a nepříjemným doskakováním textur.
Z přiložených materiálů už jste si mohli udělat alespoň základní obrázek o grafice. Pochválit mohu modely jednotlivých motorek a jezdců i celkové nasvícení, které dokáže vykouzlit pěkné scenérie. Mezi slabší stránky hry se naopak řadí zpracování okolního prostředí. Je však pravdou, že vzhledem k vysokým rychlostním průměrům a důrazu na maximální soustředění není na kochání nad přírodou a okolními objekty příliš prostoru. Na testované PS5 verzi ale hra trpí poměrně výrazným a nepříjemným doskakováním textur. V některých momentech se vzdálené objekty nestihnou vykreslovat vůbec, takže místo vzdálených kopců často vidíte pouze rozmazanou nebo kompletně nenačtenou texturu. Právě zde se zřejmě projevila určitá nezkušenost italského týmu s vývojem her disponujících otevřenějším světem. Podíl na tom může mít i použitý KT Engine, který se neřadí k těm nejmodernějším.
Třetí TT Isle of Man sází na náročné adrenalinem nasáklé závody, které díky povedenému jízdnímu modelu, dobrému pocitu z rychlosti a vyšší obtížnosti z pohledu hratelnosti hledají na poli motocyklových závodních her jen těžko konkurenci. Na robustní základ ale autoři bohužel navzdory přechodu do otevřeného světa nedokázali navázat dostatečně pestrým množství obsahu, kterým by hra dokázala zaujmout širší skupinu hráčů. Třetí TT Isle of Man tak po vzoru svých předchůdců cílí především na tradiční fanoušky motocyklových závodních her, kteří ocení důraz na jízdní model, vyšší obtížnost a přítomnost licencovaného obsahu.
Recenze
TT Isle Of Man: Ride on the Edge 3
Pokračování série TT Isle Of Man přináší náročné motocyklové závody, které z pohledu hratelnosti nemají konkurenci. Mezi přednosti hry se řadí propracovaný jízdní model i fyzika, vyšší obtížnost a unikátní zasazení na ostrov Man. Zjevné limity hry i samotného vývojářského týmu jsou však patrné jak na technické stránce, tak v nabídne obsahu, což jsou oblasti, které navzdory přechodu do otevřeného světa zůstaly za očekáváním. I přes tyto nedostatky se jedná o unikátní závodní titul, který pouze naplno nedokázal naplnit svůj potenciál.
Líbí se nám
- Věrohodně a detailně zpracovaný ostrov Man
- Možnost volně prozkoumat celý ostrov
- Pocit z rychlosti
- Fyzika a jízdní model
- Dvě souběžné kariéry
- Licencovaný obsah
Vadí nám
- Malá variabilita závodů a událostí
- Nevyužitý potenciál otevřeného světa
- Doskakování textur a objektů
- Poměrně chudá nabídka motocyklů a okruhů
- Online režim by si zasloužily větší péči
Na Vortex 4 tady 7 bodu!
