Obrovská marketingová kampaň a pověst jakéhosi duchovního nástupce Dead Space, na The Callisto Protocol se těšila spousta fanoušků vesmírných hororů, nakonec se z něj však vyklubalo zklamání. Problémem byl nejenom nepříliš zajímavý příběh, ale především příšerný soubojový systém, jenž se zaměřoval na boj z blízka, jenže v kombinaci s velkým množstvím nepřátel vůbec nefungoval. Po více než půl roce, během kterého přišlo i několik patchů s různými úpravami, jsme se dočkali prvního a zároveň posledního příběhového DLC s názvem Final Transmission. Stojí ale vůbec za pozornost?
- Platforma: PC, PlayStation 4, PlayStation 5 (recenzovaná verze), Xbox One, Xbox Series X|S
- Datum vydání: 27. 6. 2023
- Vývojář: Striking Distance Studios
- Vydavatel: Krafton
- Žánr: 3rd person akce
- Česká lokalizace: Ne
- Multiplayer: Ne
- Dat ke stažení: 49 GB
- Herní doba: 2 hodiny
- Cena: 369 Kč (PlayStation Store)
Stejné problémy i přednosti
Rozšíření se odehrává po samotném konci základní hry, přičemž vám dá dokonce na výběr, zda chcete pokračovat s uloženou pozicí (a tím pádem i zbraněmi a upgrady), nebo začít nanovo. Po připomenutí událostí a krátkém úvodu se chopíte hlavního hrdiny Jacoba a pustíte se dohraní. Zde však přichází první zásadní problém.
Na špatný soubojový systém upozorňovala spousta lidí, a tak bych očekával, že se v DLC dočkáme nějaké změny. A ano, sice tady narazíte na několik stealth pasáží, které jsou, stejně jako v základní hře, zdaleka tím nejlepším, co přídavek nabízí, ale není jich mnoho. Boje jako takové se pak odehrávají úplně stejně. Podivný úhybný systém a mlácení nepřátel obuškem s občasným střílením, přičemž kamera se pořád lockuje na jedno monstrum, kvůli čemuž nemáte šanci vědět, co se děje kolem vás.
Mimochodem zmiňuji tady obušek ze základní hry. Pokud jste ale pečlivě sledovali materiály, které vývojáři postupně představovali, možná už víte, že mělo rozšíření obsahovat kinetické kladivo. A taky je tam, problém však je, že ho dostanete skoro až na samotném konci, takže si ho užijete přibližně nějakých 20 minut. Celá situace okolo kladiva je poněkud bizarní, jeho přidání mělo být ze strany tvůrců nejspíš řešení problémů se soubojovým systémem, protože kladivo umožňuje útok s plošným poškozením. Vtip je v tom, že společně s kladivem na vás hra pošle absolutní hordy nepřátel. Z něčeho, co se aspoň trochu tvářilo jako horor, se tak ke konci stává spíš Devil May Cry s nemotornou zbraní i kamerou.
Abych ale aspoň na chvíli přešel k pozitivům, jedno se přídavku upřít nemůže. Stejně jako základní hra nabízí fantastickou grafiku. Pokud na konzolích navíc sáhnete po Quality režimu, můžete se těšit na bohaté využití ray tracingu, což nasvícení pozvedá ještě na novou úroveň. Ale není to jenom o světle, byť to je samozřejmě u takovéto hry mimořádně důležité, hra nabízí celkově výborné detaily, především v obličejích postav. Po technické stránce se zkrátka vývojáři nemají za co stydět. Skvělé je také audio, jež dotváří temnou atmosféru, ale nutno říct, že ani v DLC se úplně bát nebudete.
Čistokrevná akce
V rozšíření se pohybujete v poměrně rozmanitých prostorách, co se týče vizuálu, horší je ale samotný level design. Už v základní hře jsem měl problém s tím, že nebylo jasné, kudy vede cesta dál a kde je odbočka se zásobami navíc, kam jsem logicky chtěl zajít jako první, aby mě hra nezamkla. Vzhledem k absenci mapy je zkrátka orientace velmi složitá. A v DLC je to bohužel ještě mnohem horší. Vývojáři si totiž pohrávají s halucinacemi, které místnosti různě mění, což ale v kombinaci se zmíněnými problémy vytváří absolutně matoucí prostředí, kde se budete často točit v kruzích.
Během vašeho putování mimochodem nenarazíte jenom na známá monstra, ale také úplně nové nepřátele v podobě jakýchsi biorobotů. Ti jsou velmi příjemným přídavkem a ze začátku působí děsivě. Jenže po pár stealth pasážích se už s nimi utkáte v přímých soubojích, kde se mlátíte hlava nehlava. A akorát pořád dokola sledujete animace smrtí, které sice vypadají „cool“, ale skutečně si vývojáři mohli dát víc záležet raději na podstatnějších věcech. Mimochodem umírat nebudete jenom kvůli špatnému soubojovému systému, pojí se s tím i rychlost healování. To bylo sice od vydání původní hry urychleno, ale stále je příliš pomalé na to, abyste ho vůbec v boji mohli použít.
Zbývá probrat poslední důležitý aspekt – příběh. Základní hra končí velmi otevřeně, za což si vysloužila nemalou kritiku, protože to vypadalo, že skutečného konce se dočkáme právě až v rozšíření. Můžu vás ale uklidnit, protože ve Final Transmission na vás nic převratného nečeká. Kromě těch hlavních několika disků, které máte za úkol sbírat, se zde nenacházejí žádné audio logy s prohloubením loru, ani nějaké vysvětlovací sekvence. Po stránce příběhu zde zkrátka není nic, alespoň tedy kromě finále, jež zrovna moc uspokojivé není.
Třešničkou na dortu je pak potitulková scéna, ani tu totiž nedokázali vývojáři udělat správně. Místo toho, abyste si mohli přečíst jména tvůrců, musíte několik minut sledovat zglitchované logo studia Striking Distance. Abyste následně dostali záběr, který spíš působí tak, že to už se značkou vývojáři úplně vzdali.
Recenze
The Callisto Protocol: Final Transmission
Příběhové rozšíření, které vlastně vůbec příběhové není. DLC má úplně stejné problémy jako základní hra, akorát se ještě prohloubily. Pokud už přídavek vývojáři chtěli vydat, měl být alespoň zdarma, ale za vaše peníze rozhodně nestojí. A nezachrání ho ani excelentní audiovizuál.
Líbí se nám
- Fantastický audiovizuál
- Stealth pasáže
- Zajímavý nápad na nové nepřátele
Vadí nám
- Stále nefunkční soubojový systém
- Matoucí level design
- Neuspokojivý závěr příběhu, téměř nic nového se nedozvíte
- Kladivo hráč dostane velmi pozdě a nemá šanci ho pořádně využít
- Závěr postrádá jakékoli temnější aspekty a ze hry se stává nepovedená mlátička
ten konec nic moc
49GB ke stažení a délka dvě hoďky?
Konec jsem viděl na YouTube a je to teda fakt mimo. Jestli Callisto měl nějaké fanoušky, tak teď jim flusnuli do obličeje.
souhlasim stebou a to nejsem fanoušek callisto
Zrovna včera jsem koukal na gameplay a nijak mě to neuchvátilo. A to mám Callisto docela rád. Na rozdíl od ostatních se mě soubojový systém docela líbil + grafika, zvuk, level design, ale hlavně atmosféra. Nicméně toto DLC si nechám ujít, souhlasím s recenzentem, že tím množstvím nepřátel to poněkud mění celý gp a pak skutečně můžou ty souboje být nekomfortní a podle toho co jsem viděl, tak i ten level design šel trochu kvalitou dolů. Škoda.