Starfield je zahlcující. Zatímco ve Skyrimu se po prologu otevřel svět a my jen zírali na herní mapu nebývalé rozlohy, v novém vesmírném dobrodružství od Bethesdy převládají nad místy, kam jít (ačkoli i těch je až běda), činnosti, které lze provádět na ploše desítek, ale také třeba stovek hodin. Vězte proto, že každý jeden aspekt hry v následujícím textu nenajdete. Snad vám ale pomůže pochopit, jestli je Starfield pro vás.
- Platforma: PC, XSX (recenzovaná verze) a S
- Datum vydání: 6. 9. 2023
- Vývojář: Bethesda Game Studios
- Vydavatel: Bethesda Softworks
- Žánr: akční RPG
- Česká lokalizace: ne
- Multiplayer: ne
- Dat ke stažení: 125 GB
- Herní doba: 25 až stovky hodin
- Cena: 2099 (Xbox)
Z jeskyně ke hvězdám
Ve chvíli, kdy mě autoři v první misi poslali do temné jeskyně s paprskometem a za úkol jsem dostal těžit minerály, horniny a bůhvíco ještě tím nejnudnějším způsobem známým z nespočtu podobných her, cítil jsem se poněkud zaskočen. První dojem jsem si rychle nechal vyvrátit. Nejprve, když jsem se dostal do první ozbrojené potyčky, podruhé, když jsem vstoupil na palubu vesmírné lodi a potřetí, když jsem s ní vzletěl do kosmu. A pak ještě znovu a znovu, když jsem se jal objevovat úplně nový svět, což je už samo o sobě na poli AAA titulů poslední doby dost vítané oživení.
Ovšem jedno po druhém. V rámci úvodních dojmů přichází zpravidla na přetřes audiovizuální stránka. Při zmiňovaném premiérovém pohledu do útrob lodi jsem byl upřímně ohromen. Míra detailů a množství objektů v prostoru dodávají interiérům nevídanou hloubku. Nemluvě o interaktivitě – ledasco jde zvednout, nemálo obrazovek je použitelných a všechno má svou výborně fungující fyziku. Jakmile jste uvnitř, radost pohledět. Zřejmě čekáte nějaké ale… Grafika má opravdu i slabé chvilky. Někde na půl cesty se nacházejí exteriéry měst a nejrůznějších základen, velmi slabé pak někdy dokážou být třeba neobydlené planety. V takovém případě záleží i na štěstí, pokud jde o místo přistání.
Řadu grafických nedostatků ale perfektně zakryje výtvarný styl Starfieldu. Realistické sci-fi, jehož technologie vypadají skoro jako dnešní a jehož vesmír není ani zdaleka tak naleštěný jako ve Star Treku nebo Mass Effectu, je příjemným oživením žánru. Stylu pomáhá i epická orchestrální hudba, která dá nejednou vzpomenout na Interstellar nebo Vesmírnou odyseu.
Příjemný průchod skrz nepříjemné loadingy
Když s vesmírnou lodí vzletíte, otevře se před vámi nekonečný prostor. Nebo ne? Hra dává poměrně jasně najevo, kam chce, aby hráč zavítal. Přirozeně vás nasměřuje do soustav s přívětivou úrovní obtížnosti, a naopak vás nepustí tam, kde byste neměli nárok. Osobně jsem tenhle styl otevírání světa snášel velmi dobře, ale pro někoho by mohlo jít o zklamání.
Podobné zklamání lze zažít při zjištění, že veškeré cestování vyžaduje fast travel. Volně se můžete se svou lodí pohybovat jen na oběžných drahách planet. Jak chcete dál, musíte zpravidla do menu.
I když je načítání relativně rychlé, celkově zabere odpudivé množství času.
Se samotným fast travelováním bych se asi ještě dokázal smířit. Bohužel je ale doprovázené loadingy, které jsou dále přítomné i na místech, kde bychom je už zřejmě v roce 2023 neočekávali. Připravte se proto, že loading vás čeká při vstupu do většiny obchodů ve městech. Loading vás čeká i při jízdě výtahem. A čeká vás při každém přistání na planetě. A při každém vzletu… Zkrátka i když je načítání relativně rychlé, celkově zabere odpudivé množství času.
Dost to znepříjemňuje jakékoli prozkoumávání, před které klade hra i další překážky. Opět tak trochu plýtvá hráčovým časem, když ho nutí pobíhat po planetách stovky metrů po svých, místo aby mu naservírovala obyčejné vozítko typu Mako z už zmiňovaného Mass Effectu. Právě první Mass Effect přitom průzkum až nápadně připomíná. Byť propracovanější, detailnější a o něco více odměňující, v zásadě kopíruje mustr, kdy přistanete na planetě a k dispozici dostanete oblast, ve které se nachází několik objektů zájmu. Většinou najdete loot, nějakého nepřítele, čas od času narazíte na vedlejší misi.
Na planetách se pak dají stavět také základny, které by mohly být samostatnou kapitolou. Sám jsem v jejich rozvoji a správě nenašel výraznější zalíbení, ale přiznávám, že mít síť stanic, které lze kastomizovat do nejmenších detailů a využívat převážně pro těžbu surovin, je příjemná představa. Podobně komplexní jsou stavba a úpravy lodí. Strávit se zde dají hodiny a létat ve vlastním výtvoru je skvělá odměna za utracený čas i virtuální měnu.
Spousta směrů, jeden cíl
Základní představu o světě už máte. Jaké v něm má ale váš unikátní hrdina místo? Stanete se členem Konstelace, organizace několika málo lidí, kteří odhalují tajemství kosmu. Nejnovějším projektem téhle party dobrodruhů je sbírání artefaktů, které jsou rozházené všude možně a na jejichž nalezení potřebují právě novice v rukách hráče. Stejně banálně, jako zní námět, působí i zhruba polovina hlavního příběhu. V první polovině děje spočívají úkoly v prohledávání jeskyní a nacházení artefaktů. Nevíte proč, víte jen, že jsou tajemné a propůjčují vám jakési nevysvětlitelné vize.
Nápaditější řešení new game plus, případně endgamu, jsem asi dosud neviděl.
V jednu chvíli se příběh zásadně promění. V mém případě to bylo po sedmadvaceti hodinách ve hře, kdy události nabraly neočekávaný vývoj a spád. Objevily se nové postavy a s nimi nové otázky, na které jsem si opravdu přál odpovědět. S atraktivnějším vyprávěním dorazily i originálnější mise a hratelnost. Vyvrcholení příběhu je pak nadmíru elegantní, a především plynule přechází v mód new game plus, který může být možná největší výsadou Starfieldu. Aniž bych prozrazoval příliš, musím prohlásit, že nápaditější řešení new game plus, případně endgamu, jsem asi dosud neviděl. Více než kdy dřív platí, že tahle hra se závěrečnými titulky teprve začíná.
Nejen členové Konstelace se mohou stát vašimi společníky na cestách. Postavy a jejich příbehy, podobně jako příběhy organizací, klanů, náboženských kultů, flotil, osadníků, dokáží být velmi zajímavé. Snadno se angažujete v životě jak svých partnerů ve zbrani, kterých může být opravdu hodně, tak i postav, na které narážíte zdánlivě náhodou. Koneckonců celý lore je poutavý a pokud vás nebude bavit objevovat místa, dozajista rádi objevíte události a odhalíte historii světa.
Bohužel pokud čekáte skutečnou RPG družinu, nepotěším vás. S postavami si vybudujete určité vztahy a jak už jsem naznačil, do jejich osudů se můžete ponořit poměrně hluboko, ale stejně jim i světu kolem chybí jakási živost. Vzájemné vztahy na palubě lodi? Neočekávejte. Reakce na vaše činy? Předvídatelné a bez většího významu. Angažování postav v rozhovorech? Minimální a zpravidla jen s vaším souhlasem. Nakonec i lidský tým hlavního hrdiny působí skoro jako další nástroj v inventáři.
To nejlepší na Starfieldu
Kdo by to byl řekl, že zdaleka nejvíc jsem se při hraní těšil na akci. I když jsem sázel jeden skill point za druhým do diplomacie, akční pasáže jsou natolik strhující, že jsem si je většinou nenechal ujít. Příjemný gunplay doplňuje spektrum rozličných zbraní, z nichž každou je radost vyzkoušet, nebo speciality jako boj v nízké gravitaci a ve stavu beztíže. Zážitek nekazí ani velmi prostá umělá inteligence nepřátel.
Poměrně jednoduchá mechanika se rozrůstá o strategický rozměr, když dojde na přerozdělování energie do několika lodních systémů.
Další vrstvou je pak boj z kokpitu vesmírného plavidla. Nezhlédl jsem se v něm sice tolik jako v potyčkách na površích planet, ale má také něco do sebe. Poměrně jednoduchá mechanika se rozrůstá o strategický rozměr, když dojde na přerozdělování energie do několika lodních systémů, všechno pak doplňuje výborný audiovizuální dojem a pocit, že se stáváte pilotem, který by klidně zvládnul odrovnat i Hvězdu smrti.
Učebnicová hra zaseknutá v minulosti
Starfield dělá opravdu hodně věcí výborně. Ve své podstatě zůstává tou hrou od Bethesdy, kterou fanoušci tolik milují. Narazíte na základnu a náhodou kvůli pár vědcům, kteří zrovna potřebují vaši pomoc, odložíte plnění hlavní mise o dvě hodiny. Navštívíte městečko z divokého západu a myslíte si, že jste už viděli všechno, jenom aby vám po chvíli autoři naservírovali Night City ze Cyberpunku. Zjistíte, že i přes chvílemi slabší grafiku máte uložené stovky screenshotů, protože některé scenérie stojí za to si zapamatovat.
A jak v základu Starfield hrou od Bethesdy je, tak technický stav mluví jinak. Bugy se mému průchodu víceméně vyhnuly (nemluvím o nelogičnostech typu dostávám dopis od rodičů, kteří stojí přímo přede mnou), grafické glitche nikoli, ale na open-world podobného rozsahu byly vlastně dost snesitelné. Na Xboxu jsem zažil tři pády hry během čtyřiceti hodin, což bylo dozajista nepříjemné, ale jinak jsem výraznější technické potíže nezaznamenal. Mohli bychom dlouhosáhle řešit limit 30 snímků za sekundu, ale hra si je v naprosté většině případů drží a omezení není nikterak na překážku.
Kromě dílčích věcí jde Starfieldu vytknout jisté lpění na systémech, které jsou hrám vlastní už drahnou řadu let. S tituly jako Cyberpunk 2077 a předtím Zaklínač 3, také Red Dead Redemption 2 nebo čerstvý Baldur’s Gate 3, se přesouváme ke hraní, které je přece jen přirozenější, a do světů, které jsou uvěřitelnější a reaktivnější – zkrátka živější. A Starfield tam přece jen ještě úplně není. Svoje přednosti má jinde.
Recenze
Starfield
Starfield je další hrou od Bethesdy. Drží se konceptu otevřeného až sandboxového světa, do kterého vkládá bezpočet aktivit a příběhů, které hráče zabaví na stovky hodin. Oslní stylem a výpravou. Příběh se sice rozjede až v polovině, ale ta druhá stojí za to, o závěru a přechodu do new game plus nemluvě. Zážitek tříští množství loadingů a okolí pramálo reflektuje činy hlavního hrdiny, což obojí dává vzpomenout na tituly, které jsme hráli spíš před lety. Přesto drtivě převažují pozitiva a dojem z nového, od píky vybudovaného světa naplněného po okraj zajímavým obsahem.
Líbí se nám
- Možnosti, množství a rozmanitost aktivit
- Gunplay, akce
- Výtvarný styl, výprava
- Hudba
- Svět, lore
- Příběh
- Řešení new game plus
Vadí nám
- Loadingy
- Zastaralá koncepce fungování herního světa
- Zdlouhavé pobíhání po planetách
- Pomalý rozjezd příběhu
- Špatná přístupnost
Ta hra je jedno velké zastaralé zklamání a chápu recenzenty že nemají koule a nechtějí naštvat Microsoft a nedají reálnou známku okolo 6/10, ale dají tomu raději 8/10!
Tím to bude. Zaříznou jim Officy a bez Excelu nebudou vejplaty.
Přijde mi to skoro jako nějaké pokračování Mass Effectu. Rozhodně lepší než Andromeda, takže za mne dobrý.
No zatím tam mám 16 hodin, level 14, pár misí za sebou a popravdě se bavím čím dál víc. Nejsem moc velký fanda her od Bethesdy (mám stěží tak 200 hodin napříč čtyřmi Fallouty, Oblivionem a Skyrimem) ale tohle zasazení mi sedlo. První hodiny byly dost děsiví protože ten vstupní level je asi nejstrmější co jsem kdy u hry viděl ale zvykl jsem si a to jsem ještě ani nezavadil o crafting, research, budování outpostů, vybavení svého domu nebo úprav lodi takže toho mám ještě tunu před sebou. Navíc mi přišlo že každý s kým jde mluvit pro mě má nějaký úkol. Na začátek hry je to moc informací najednou. Moc se mi líbí skilly a to že je hráč musí procvičit než může investovat další bod. Není to tak líný jako si prostě něco naklikej a najednou máš superschopnost odemykání zámků z 0 na 100. Ta minihra lockpickingu je za mě taky super. Konečně něco nad čím se musí přemýšlet a plánovat. Možnost přistát na všech planetách, prozkoumat je, vyčistit lokace, zachránit posádky, ukrást loď pirátům co zrovna dělají výsadek
je zatím docela zábava ale nečekám že se to bude víc vyvíjet bez modderů. takže čištění lokací od pirátů je na tom průzkumu jednoznačně nejlepší. Co ale nemůžu vystát je absence map povrchu ve městech. I třeba obyčejný nástřel by stačil nebo dronová kamera jak jsou často řešené minimapy. Kiosek na letišti se nepřepne do defaultní volby jako ostatní obchodníci a zůstane v nabídce kterou jsem tam nechal takže když ze zvyku přijdu a zmáčknu Q na prodej jako všude jinde tak se přepne do nákupu a já nakupuju místo prodeje protože jsem ho minule nechal na záložce prodeje a nepřepnul se při odchodu. Taky management úložiště lodi by mohl mít oddíl pro součástky lodi protože když vezmu všechno z inventáře lodi tak s sebou tahám „X“ x 10kg co mají zůstat na lodi pro opravy trupu po souboji. Ale jinak jsem spokojený. Jen to asi bude hodně grind na crafting jako každá podobná hra a toho moc fanda nejsem takže toho asi moc nevyzkoumám a nevycraftím.
Mam zatim 20 hodin a k hlavnimu questu sem se jeste nak extra nedostal. Je to dobry no
asi ses ztratil ve vesmíru
Já vyjímečně budu hejtit aniž bych to vůbec zapnul, ale řeknu to stručně:
Na ten jejich pravěkej engine už fakt nejsem zvědavej a od fallout 3 už mě žádná jejich hra na tomto enginu nezajímala a nepřitahovala. Jsou líní investovat do technologie a nepříjde jím hloupé zabalit plesnivé jablko do blištivého kabátku a kasírovat masově hráče… fuj, nasrat …
Starfield je senzační, ale také jsem byl vůči němu v prvních hodinách dost skeptický.
Rozjezd je fakt pomalý, příběh začne být poutavý až po prvním setkání se Starborn a New Atlantis dělá oproti Neonu dost špatný dojem. Nikdo by neměl být nucený hrát hru přes 10 hodin, aby začala být dobrá, ale tady to prostě tak je.
Přeskinovaný Fallout, což není špatně, ale člověk by čekal za tu dobu nějaký posun. Na tuhle hru se čekalo až HW dostatečně výkonný? Hra nové generace ani náhodou.
mám tam zatím cca 15 hodin, čeká mě první hlavní mise ale zatím musím souhlasit ,ta 8 tomu sedí. Až na loadingy a tupou AI je to dobré RPG. Nečekal jsem od toho nic víc než vesmírný fallout a to jsem zatím dostal. Uvidíme co bude dál, přece jen se všude říká, že po hra se rozjíždí po prvních 12 hodinách 🤔 Mám akorát strach, že je to jedna z her, kde nechám stovku hodin a v době kdy vychází nejvíc her 😎 Kde na to ten čas brát 😂
No po 7 hodinách uninstall, vůbec mě to nebaví. Škoda
7 hodin = vůbec. Jo, to dává smysl..
Prej ,,velmi prostá umělá inteligence nepřátel“
Spíš úplně tupá…
První česká recenze této hry co se mi líbí ! Děkuji . Mohla být delší . Příjemně se čte a nabudila mě na hraní a to je můj názor že recenzent pokuď je nadšen by měl skrz psaní přenést zájem na hráče. Ne jen u této hry se mi zdá že recenze někdy testujou lidi co by radši hráli něci jiného … já třeba dost jedu období kdy jedu určitý thp her a pak dostanu náladu na jinej styl …
U Bethesdy víc než kdy jindy platí jak moc si chceš hrát tolik zábavy dostaneš.
Co jsem mile překvapen je shoda o hlavní příběhové lince …
Jenom neználek mohl očekávat svět bez načítání … v tomto si myslím že je lepší toto řeșení než riskovat nekonečný vývoj … zdravím Star Citizen … rád bych kdyby média více vzdělávali lidi že oni to neni technicky stále žádná sranda … a připomínání s No man sky mi nepříde fér …naprosto jiná hra …
Potom je naprostý úlet proč hry jako Calisto Protocol nebo posledni SW a letos kupa dalších vyjdou tak rozbitý …
Představte si že na RDD 2 pracovalo 1000 lidí 5 let … není to úlet ? Ta hra je perfektní. Jakoby 2d mapakdyž ale srovnáte s čím se popasovali se Starfield …
Nikde jsem se moc nedočetl víc o pasážích ve vesmíru (na orbitě) – dá se ten sektor srovnat třeba s prvním Everspace ? Jsou tam I epičtější bitvy ?
Proč vymizely spciální recenze ? Velké hry mají stejně znaků v recenzi jako lecjaká hříčka jakkoli zábavná …
Hele, já nevím. V dnešní době, kdy je bráno SSD jako standart, mi nepřipadají načítací obrazovky na každém kroku u AAA(A) titulu úplně v pořádku. Ono právě na RDR2 jsem před těmi několika lety koukal jak na zjevení, co to ta stařičká PS4 utáhla. Při spuštění sice člověk musel protrpět delší loading, ale pak mi mohly vypadnout oči z důlků, jak všude všechno plynule přecházelo z gameplaye do cutscén. Já myslím, že na novém hardware by to Starfield taky mohl zvládnout. Ale nechci to nějak soudit. Starfield jsem si zahrát zatím možnost neměl a popravdě je mi to moc líto, že ho nevybrousili k dokonalosti. Tohle je totiž přesně ten typ hry, u které bych si hrozně moc přál technickou dokonalost RDR2 nebo TLOU2 a která by mě přiměla ten XBOX koupit.
Ne, nemohl. Srovnáváš nesrovnatelné. Ten engine počítá fyziku všech předmětů, polohu planet a dalších detailů, které nevidíme. To zase v hrách jako rdr2 nebo tlou2 nenajdeš. Žádná hra nemůže mít všechno.
Já děkuju.
K pasážím na orbitě… Kromě soubojů je tam občas nějaká základna, se kterou jde komunikovat nebo v ní dokonce zadokovat, případně satelit sloužící ke komunikaci s osídlením na povrchu planety. Často se tu dá narazit na přátelské lodě, se kterými se dá povídat, když jim pomůžete odrazit nepřítele, nabídnou odměnu, ale taky se dají oloupit, pokud si zvolíte cestu piráta. S Everspace můžu srovnávat jen na pohled, ale vesmírný souboj ve Starfieldu (kromě toho, že není hlavní náplní hry) je očividně pomalejší a taktičtější. Lítá se s většími loďmi a nejde o klasické dogfighty. Epičtější bitvy spíš nečekejte. Ne vždycky je to jen 1v1 / 1v2, ale víc než 5–10 nepřátelských lodích najednou se do hráče spíš nepustí. (Největší vesmírný souboj, jehož jsem se účastnil v rámci konkrétní mise, mohl být tak 5v10.)
,,okolí pramálo reflektuje činy hlavního hrdiny“
Tak tohle je přesně to co dělá RPG RPG. Hodně her na to bohužel zapomnělo a já jenom doufám že v budoucnu hry jako DA4, TES6 atd.. navážou na to co vytvořili v BG3. Konečně mít pocit, že ten svět nějak žije.
Jinak na to jak dlouho se tahle hry dělala a kolik stála, tak prostě zklamání. Snad do budoucna z toho komunita udělá lepší hru.
Nahráno 180hodin a královsky se bavím, děkuji Phile a Todde za tuto možnost. (Koupena collectors edice)
Tak to spočítejme, řekněme že si začal hrát 1.9. kdy vyšla hra v předběžném přístupu, to je 240 hodin, od vydání, ty si nahrál 180, tj. během 10 dní ti na každý den vyšlo maximálně 6 hodin spánku a to bys nesměl dělat nic dalšího než hrát a spát, takže lžeš.
Tady člověk nemůže mít rád hru, protože hned dostane hate hate hate.
Tak asi by stačilo zbytečně nelhat hele
Pardón, pořád mám ze hry husinu a v žilách mi koluje hype..
A proto máš pocit, že hru hraješ celou věčnost?
Přiznej se, že ty sis koupil ty kolektorky rovnou tři
První AAAA hra, Microsoft prostě ví 💚 za mě 11/10. Jediné mínus jsou obličeje z roku 2006, 30fps na xku pořád stejná šablona Bethesdy. Jinak spokojenost 🙂
Prej 8 . Jasná 10/10
Možná tak před 10 lety XD docela funny že se tu nemluví o bugs ani o tom že NPC vypadají jak z Andromedy aka nejhnusnějši NPC EVER
Animace obličejů nejsou vytvořené pomocí motion capture. Tady je vidět rozmazlenost hráčů a jejich nesnaha pochopit náročnost videoherního vývoje.
I před deseti lety by byl Starfield technicky zastaralý. Gameplay není lepsi nez to co uz davno predvedl Skyrim nebo Fallout. Pribeh je nanejvys prumerny. Klasicky bugfest jako vsechny predesle Bethesdí starty.
Co je na ty hre podle tebe 10 z 10????
Jako chapu ze sou lidi nadseny z novy hry ale to samo o sobe na absolutni hodnoceni nestaci…