Je to déle, než si možná myslíte – vývojářské studio Rocksteady nám poslední díl jejich Batman: Arkham trilogie nadělili již před devíti lety. Od té doby pracovali na proměně jejich příběhových her pro jednoho hráče do mnohem akčnější kooperativní online střílečky, která by ale navázala na příběh i atmosféru jejich původní série. Asi se shodneme na tom, že po Redfallu tu máme další případ, kdy snaha překlopit skvělé hry pro jednoho do byznysového modelu „hry jako služby“ nedopadla zrovna nejlépe. Na druhou stranu ale Suicide Squad není zas tak špatná hra, jak o ní někteří říkají, o čemž svědčí kromě jiného například i poměrně vysoká uživatelská hodnocení na platformách, kde je k hodnocení vyžadováno vlastnictví hry.
- Platforma: PS5 (recenzováno) XSX|S, PC
- Datum vydání: 2. 2. 2024
- Výrobce: Rocksteady Studios (Anglie)
- Žánr: Online looter-shooter
- Česká lokalizace: ne
- Multiplayer: ano, 4 hráči
- Dat ke stažení: 45 GB
- Herní doba: 15+ hodin
- Cena: 1 765,- Kč (Steam)
Příběhová kampaň
Pět let po událostech hry Batman: Arkham Knight napadl Metropolis mimozemský zloduch Brainiac, který postupně mění obyvatele města v „loutky“, které následně využívá pro další postup svojí invaze za účelem nakonec ovládnout celou planetu a přetvořit ji k obrazu svému. Mezi ovládnutými loutkami jsou bohužel i superhrdinové z týmu Justice League. Amanda Waller tedy vysílá čtveřici vězňů z Akrhamu (Harley Quinn, Deadshot, Kapitán Bumerang a King Shark) do válečné zóny v ulicích dobývaného města, aby pomohli Brainiaca zastavit – což v první řadě znamená zlikvidovat bývalé superhdiny, kteří mu nyní slouží.
Hra bohužel začne poměrně suchým tutoriálem, který vás přinutí vyzkoušet si ovládání a schopnosti všech čtyř hratelných postav – není to dle mého šťastná volba, protože je tutoriál bez kontextu zasazen do poměrně prázdného prostředí a nemá příliš šanci vás vtáhnout do světa hry a jeho atmosféry. Následuje ale již mnohem lepší sekvence filmových sekvencí a pečlivě designovaných úvodních misí, které v sobě rozhodně nezapřou tvůrce Arkham série – atmosféra je skvělá, hudba dokonalá a například nástup Batmana na scénu opravdu vynikající. Hra místy dokáže překvapit tím, jak působivé a bombastické jsou její vážné příběhové sekvence. Ani ty humorné ale nejsou zas tak špatné, pokud vám místní svérázně sarkastický a černý humor sedne.
Některé mise v sobě nezapřou tvůrce Arkham série.
Podle toho, jak si nastavíte obtížnost hry, můžete odehrát příběhovou kampaň bez přerušování vedlejšími misemi či aktivitami v otevřeném světě (městě) hry. V této podobě se jedná o poměrně dobrou příběhovou jízdu, ačkoliv i zde vám možná začne připadat, že prakticky všechny mise jsou nějaká obdoba na zničte nepřátele v této lokaci nebo braňte tuto lokaci proti nepřátelským vlnám apod. Naštěstí jsou relativně povedené souboje s bossy, jejich nástup i unikátní mechaniky. Jako asi většina lidí, i já už po těch letech Hollywoodských pokusů začínám být unavený ždímáním superhrdinských příběhů a možná právě proto se mi příběh této hry líbil, vlastně i díky tomu, že s některými oblíbenými postavami naloží tak brutálně.
Endgame
Kampaň jsem si tedy docela užil a některé její pasáže považuji opravdu za povedené, stejně jako mi sedly i hlášky protagonistů, byť často kopírují šablony nejen z vlastní předlohy, ale třeba i ze Strážců galaxie (King Shark se chová vyloženě jako Drax). Kampaň se nestihne zprotivit kromě jiného i díky tomu, že je poměrně krátká – zhruba deset hodin. Nicméně tohle nemá být příběhová hra na jedno zahrání, ale „hra jako služba“, do které se budete vracet s kamarády pravidelně, abyste pokračovali v příběhu napříč dalšími multiversy, s dalšími hratelnými postavami a tak dále. Pro tento účel již základní hra obsahuje také endgame, kde můžete dále zvyšovat úrovně svých postav a sbírat, vylepšovat a optimalizovat svoje vybavení, podobně jako třeba ve hrách The Division nebo Destiny.
Zřejmě také proto je vlastně celá hra spíše střílečka, než akční adventura. Hratelné postavy se sice odlišují způsobem pohybu (Harley se houpe na laně, Bumerang se teleportuje házením bumerangu, Shark skáče jako Hulk a Deadshot létá na jetpacku) ale pro boj všichni používají střelné zbraně, byť se někteří specializují na určitý typ (sniperky versus samopaly apod.). Loot samotný je docela zajímavý, zbraně mají nejen různé statistiky, ale hlavně zábavné schopnosti typu „exploze po třech headshotech“ apod. Navíc máte možnost si je výrazně modifikovat a stejně tak je docela dobře vyřešené postupné zvyšování obtížnosti v duchu „World Tier“ nastavení, jak jej známe například z Diabla.
Zřejmě také proto je hra spíše střílečka, než akční adventura.
Problém je ale v tom, že poměrně působivé město je zaplněno již zmíněnými stereotypními aktivitami, které prakticky vždy obnášejí dobývání či ochranu určitého území nebo likvidaci určitého počtu nepřátel v něm. Naprosto zběsilé jsou místy modifikátory, kdy například můžete nepřátele zranit jen trefou do „kritické oblasti“, zatímco střelba do jiné části jejich těla nejen že jim nic neudělá, ale dokonce je vyléčí. Hra není na tuhle preciznost stavěná, akce je příliš rychlá a zběsilá. Designových přešlapů je ale mnohem více, například když dostanete úkol zabíjet nepřátele jen granáty, ale mezi těmi nepřáteli jsou snipeři, kteří se teleportují, pokud se k nim na potřebnou vzdálenost přiblížíte. Hry jako služba se mohou docela výrazně proměnit k lepšímu i horšímu, jak na nich autoři bez ustání pracují v reakcích na připomínky hráčů. Stavební kameny v tomto případě ale nepůsobí příliš nadějně.
Recenze
Suicide Squad: Kill The Justice League
Příběhová kampaň místy nezapře tvůrce Arkham série a pokud skousnete místy groteskní zvraty příběhu a jeho svérázný humor, dokáže vás na deset hodin úspěšně zabavit. Horší je to ale s dlouhodobou životností, protože většina aktivit si je příliš podobných a relativně kompetentní mechaniky pohybu, boje či lootu podráží citelně slabší design misí.
Líbí se nám
- Místy působivé příběhové pasáže
- Špičková mimika postav
- Náležitě velkolepá hudba
- Zábavný pohyb a boj
- Loot a jeho modifikace
Vadí nám
- Nepovedený úvodní tutoriál
- Přílišná podobnost misí
- Místy absurdní modifikátory
- Málo využitý hlavní zloduch
Prusvih od prvniho gameplaye…
Tohle ukázalo, jak ohromnej potenciál by ta hra měla, kdyby se nehrálo za Sebevražedný oddíl, ale přímo za Wonder Woman, která by byla dokonalá pro tenhle typ příběhu apod. Spoustu lidí by si to pak zahrálo o to raději. Bylo by opravdu parádní hrát za Wonder Woman a „lovit“ zdivočelou Ligu spravedlnosti. Ten příběh a styl vyprávění by perfektně seděl pro hru za WW. Měli to udělat takhle. Mělo by to větší grády. Však Sebevražednej oddíl by byl během chviličky vyřešenej i jenom samotným Batmanem díky jeho znalostem těch čtyř. A nebo Flash… ve chvíli kdy by se nedržel zpátky, tak by celej Sebevražednej oddíl sejmul během nanosekundy, kdyby se jó nějak extra flákal. Tohle měla být hra Wonder Woman: Kill the Justice League a rázem by z toho byla mnohonásobně lepší hra. A i by tam mohli udělat tu kooperaci se Sebevraždeným oddílem. Nebyl by to problém. Aletakhle? Tak dehonestující zakončení Kevina Conroye jako Batmana? Hodně mizerný a až děsivý jak někdo může naložit s DC universem a to zcela bezstrestně.
Jak už sem zde v komentářích řikal. Přes svojí repetetivnost mě hra baví. Audiovizualně je to hrozně příjemný počin, který i svým gameplayem mě nechává se prozatím do hry vracet. Příběh pro mě asi spíš byl stupidní, a spousta situací vypadala že by se dala vyřešit uplně jinak. Nic méně se těším na budoucnost hry a co mají v plánu přidat, ikdyž asi je pravděpodobné, že tolika sezón jako bylo v plánu se nedočkáme. Přál bych rocksteady aby dostali ještě jednu šanci a udělali hru třeba právě o justice league, nebo alespoň o jednom z členů
Ja chápem, že recenzia je silne subjektívna, ale snáď každý máme nejaké nároky na kvalitu… „Zábavný pohyb a boj“ v plusoch? Keď pominiem všetku tú propagandu a always online darebáctva, tak Suicide Squad má príšerne repetetívny gameplay. Skáčeš z jednej strechy na druhú, rozstrieľaš protivníkom nohy, dorazíš, vezmeš štít, skočíš na ďalšiu strechu a opakuješ. Po 10 minútach je to úmorne otravné. Je to to isté ako prvý Assassin’s Creed. Vylezieš na stĺp, rozhliadneš sa, zachrániš 5 občanov pred strážami, urobíš 3 dookola sa opakujúce misie (odposluch, krádež dokumentu, zabitie stráži na čas) a v ďalšej štvrti znova, v ďalšej znova, v Jeruzaleme to isté a v Acre znova a znova a znova.
A Suicide Squad má aj ďalších hriechov milión, každú chvíľu je prerušovaná prestrihovými scénami. Keď niekto hrá looter-shooter vo viac ľudoch, posledné čo chce, je každú chvíľu sledovať príbehové scény. To je ako hrať závodnú hru a pri každom preradení prevodového stupňa hrať minihru s tetrisom. Absolútne mimo žáner. Keby si nalejeme čistého vína, tak viac ako 3/10 sa tomu dať nedá. Má to obstojnú grafiku, aj keď ľudia nadávajú, že Arkham Knight je o 9 rokov starší a vyzerá lepšie, ale toto je kooperácia pre štyroch a škaredé to proste nie je. Mimika perfektná, dabing výborný. Čiže audio-vizuálna prezentácia (keď sa odprostíme od toho primitívneho príbehu) je jediné plus tej hry. Gameplay príšerne plochý a nudný, žiadne rozdiely medzi postavami, žiadna variácia v hernej náplni a hlúpy príbeh od feministiek navrch.
Ozaj by som chcel vidieť čo robili ten extra rok a v akom stave bola tá hra vtedy, keď ohlásili odklad. Neviem si predstaviť ešte slabší gameplay.
Jak sám píšete, recenze jsou subjektivní.
Na mém dobrém pocitu z pohybu a akce se určitě i podepsalo i to, že jsem hrál hlavně za Deadshota, který neskáče (místo toho vyloženě létá, což se dá dále prodloužit perkem) a při střelbě se vyloženě (automaticky) zastaví ve vzduchu, což mi přišlo o hodně příjemnější než u ostatních postav. Střelba ze sniperky byla také uspokojivá, kromě jiného i proto, že jich tam je více druhů s různými kadencemi a extra perky.
Příběhové pasáže mezi misemi nám u podobných her nikdy nevadily, naopak jsme se na ně těšili a živě je pak během mise rozebírali (hlavně Destiny, ale třeba i Outriders), ale uznávám, že to může být tím, jaké spoluhráče si pro hraní podobných her většinou vybírám (takové, co mají rádi lore a „omáčku“ kolem).
Jinak si dovolím upozornit, že recenze hráčů, kteří hru vlastní, vypadají takto:
Steam: 82% pozitivních hodnocení
PlayStation: 4.45/5 průměrné hodnocení
Xbox: 4.5/5 průměrné hodnocení
Ale no tak Martin, ty si dosť starý na to, aby si si pamatäl, že v hráčskej komunite si všetci tykáme (a ideálne píšeme pod gamertagmi). Za to máš u mňa malý čierny bodík, že ste si všetci na Zingu dali občianske mená a vykáte. A áno, ja som veľký zástanca Steam recenzií, pretože je to najrelevantnejšie hodnotenie, avšak Steam ich má len čierno-biele a logicky si hru kúpia ľudia, ktorí jú chcú. Rôzne niche hry tam majú hodnotenia cez 90% a veľmi málo AAA hier má slabé hodnotenia na Steame (napr. Tales of Zesteria je fakt slabá Tales hra, hodnotenie má 81%, ale keď si človek prečíta texty tak to vyzerá inak). Podobne to má aj Suicide Squad, kedy tie pozitívne recenzie textovo hru práve nevyzdvihujú do výšin a zhodujú sa, že je predražená. Bohužiaľ zo Suicide Squad kričalo mesiace dopredu, že to nie je typická Arkham hra a mnoho ľudí to odratilo od kúpy. Podľa počtu súčasne hrajúcich hráčov, je to komerčný prepadák.
Souhlasím, že se hře určitě nedaří tak, jak by si tvůrci a vydavatel představovali.
Nemyslím si ale, že je až tak špatná, jak o ní někteří říkají.
Hru nemám ale hodně lidí tu hru hejtí a shazuje i když ji nehráli hlavně proto že čekali dalšího Arkham knighta. Měli moc jiné očekávání já sem čekal v podstatě co vydali ale koupím až někdy ve slevě a určitě si to zahraju až to bude tak za 30 eur do té doby dohraju aspoň co mám rozehrané
Vyčkat s koupí rozhodně je na místě, já to kupoval hlavně protože jsem DC fanda a prostě i když mě to baví, tak si myslím že nikdo to s čistým svědomím nemůže za plnou cenu doporučit. Tady bych to prostě viděl minimálně si rok počkat do konce sezony, až tam snad přidají více obsahu a i možná i příběh bude méně otevřený a bude jasné kam bude směřovat.
SS mělo a stále dle mě i má potenciál, ono i přes to halo a uměle vytvořenou kontroverzi okolo hry, základ není vůbec špatný a vlastně gunplay je zábavný, jen škoda že postavy nejsou výrazněji odlišné po herní stránce, že jejich aspekty nejsou vytaženy víc do extrému i v rámci jejich hratelnosti. Hlavní problém je ale nezkušenost studia s live servis, ty hry prostě musí mít pestřejší a odlišnou náplň, různé mody, dovedl bych si představit i nějaké PvP vzhledem k multiverzu a Brainiac může mít i svůj SS, stejně tak pestřejší prostředí. Prostě podobné hry musí mít hromadu obsahu už ze začátku, aby udrželi zájem a nespadly po pár hodinách do jednotvárného stereotypu. Potom zamrzí i nevyužitý potenciál JL, ty souboje s nimi mohly být víc nápadité než jen pif paf.
Jinak příběh je prostě prolog, jak to u live servis příběhu je a jsem upřímně zvědavý, kam s ním budou směřovat.
Tady prostě musí máknout a rychle to začít vylepšovat, a mohl by to být podobný návrat jako NMS.
Snad dostanou Rocksteady ještě příležitost. Jejich Arkham trilogie byla fajn.
To byla hlavně jiná doba
po tomhle už asi ne zatím to vypadá na hodně velký finanční propadák, nedivil bych se kdyby to Rocksteady zlomilo vaz a zanedlouho sme četli jak se tam propouští či se že studio zavírá