Jestli letos vyšla hra, která se dá bez přehánění označit za kontroverzní, je to Star Wars: Battlefront 2 (recenze). Po měsících čekání, během nichž projekt studií DICE, Motive a Criterion vypadal jako splněný sen všech fanoušků Star Wars, jsme se dočkali titulu, jehož vydání se neslo hlavně ve znamení odporu k mikrotransakcím, zamykání obsahu za hodinami nesmyslného grindu a dalších nepříjemností. Pod tím vším však už od začátku dřímalo překvapivě velké množství kvalitního herního obsahu, na nějž nyní navazuje první várka bezplatných novinek, souhrnně označovaná jako The Last Jedi Season, tedy sezóna spojená s osmou epizodou s podtitulem Poslední z Jediů, která je zrovna v kinech. Dokáže ale nynější snaha vývojářů něco zlepšit?
Varování: Článek obsahuje spoilery spojené s průběhem singleplayerové kampaně Star Wars: Battlefrontu 2. Jestli jste ji dosud neabsolvovali, čtěte na vlastní nebezpečí.
Příběh Iden Versio pokračuje
Star Wars: Battlefront 2 je sice primárně multiplayerovým počinem, ale i tak nám v listopadu přinesl solidní singleplayerovou kampaň, která sleduje příběh elitní imperiální jednotky Inferno Squad a její velitelky Iden Versio. Tuhle slibnou premisu poněkud zhatil fakt, že po několika misích se Iden a její kolega Del přidají k povstaleckým silám nově vznikající Republiky, ale i tak singleplayer nabídnul kvalitní, i když krátkou a hlavně neuzavřenou příběhovou jízdu galaxií Star Wars. To se snaží aspoň částečně napravit významná složka první sezóny, a to singleplayerový přídavek nazvaný Ressurection. Ten přímo navazuje na konec základní kampaně, takže se ihned ocitnete v období vzestupu Prvního řádu, v němž je Iden na straně Odboje a přirozeně je z ní poněkud postarší, prošedivělá, ale stále nezlomná bojovnice.
Prioritou Iden je tentokrát nalezení Dela, s čímž pomáhá nejen oblíbený Duros Shriv, ale také dcera Iden a Dela Zay, která po matce sdělila povahu, po otci bundu a po některém z vývojářů nejspíš piercing na nose a v uchu. Tyhle tři hrdiny příběh zavede zpět na Vardos, domovský svět Iden, který funguje trochu jako středobod letmé, ale ucházející zápletky, která se rozprostírá přes tři solidní mise, postupně se zaměří na více témat a probíhá paralelně s událostmi filmu Síla se probouzí. Navíc má jisté spojitosti s osmou epizodou, ale nemusíte se bát, že by vám hraní něco prozradilo nebo že by přineslo spoilery. Maximálně se dozvíte něco málo o technice, s níž se v novém filmu setkáte.
Po stránce hratelnosti Resurrection nijak nevybočuje z lajny, kterou nakreslila původní hra. Během těch tří misí si užijete pár vesmírných bitev, nejednu přestřelku a sem tam je prostor i pro plížení, stejně jako na využívání levitujícího droida Iden, který může na povel zneškodnit nepřátele. Nechybí ani krabice, v nichž si lze vybírat výbavu, i když třeba na sběratelské předměty tentokrát nedošlo. Rozhodně ale došlo na další várku velmi kvalitních cut-scén, pěkně zpracovaných a solidně optimalizovaných scenérií a na bídnou umělou inteligenci nepřátel, která je srovnatelná s inteligencí zastaralého šrotu na pouštích planety Jakku.
Ressurection je zkrátka singleplayerovou jednohubkou, která s sebou nese všechny přednosti i slabiny původní kampaně, přičemž ji dohrajete zhruba za hodinu a půl a ani tentokrát nedojde na nějaké šokující příběhové zvraty nebo na vysloveně nepředvídatelné události. Fanouškům Star Wars a těm, kterým se kampaň základního Battlefrontu 2 zalíbila, bych ale její absolvování rozhodně doporučil, už proto, že díky Ressurection se příběh Iden Versio konečně uzavřel, i když zadní vrátka na další přídavky tu samozřejmě stále jsou. Upřímně řečeno bych byl radši, kdyby bylo tohle všechno k dispozici už v listopadu, ale navzdory měsíčnímu čekání tu máme vyhovující a hlavně bezplatný příběhový nášup, díky němuž je koupě Battlefrontu 2 kvůli singleplayeru o něco smysluplnější a výhodnější.
Sůl nad krystaly
Doménou nového obsahu pro multiplayeru je mapa na nové planetě Crait, kterou si můžete zkusit v módu Galactic Assault. Ustupující vojáci Odboje se zde brání útoku Prvního řádu a jeho kráčejících kolosů AT-M6, kolem jejichž zničení nebo obrany se točí první fáze zápasu. Následně je třeba postarat se o kontrolní bod ve vstupu do základny a po něm následuje nutnost ubránit nebo zničit trojici masivních konzolí. V rámci herní náplně tak boj o Crait příliš nevyčnívá nad ostatní mapy dostupné pro Galactic Assault. Nejvýraznější odlišností je tudíž prostředí. Crait může zprvu vypadat jako takový Hoth 2.0, třeba kvůli kráčejícím kolosům nebo na pohled holé bílé pláni. Ta je ale posetá četnými zákopy, pod povrchem se navíc skrývají tunely, jež ukazují, že planeta je pod bílou solnou slupkou bohatá na jakési červené krystaly a minerály, které prostupují celou mapu. Zajímavým detailem je i přítomnost krystalových lišek, které běhají v interiérech a dokonce úskokem reagují na zásahy do země v jejich blízkosti.
Zprvu se může zdát, že v první fázi je První řád nepřekonatelný, zatímco v pozdějších etapách může mít navrch Odboj, a to díky výhodnější pozici ve skalnatých útrobách základny. Někdy tomu tak opravdu může být a i díky tomuto faktu se dá říct, že je Crait nejbližší podobně laděnému Hothu a jeho mapě Outpost Delta. Vždy ale záleží hlavně na schopnosti týmu. Zažil jsem zápas, v němž si První řád užíval neochvějnou krasojízdu, protože tým Odboje se moc nesnažil, stejně tak jsem se ocitl v bitvě, v níž se odbojářům téměř podařilo zničit oba kráčející AT-M6 a První řád celkově neměl moc šancí na výhru a nedostal se ani za první kontrolní bod. Spoluhráče zkrátka zajímalo jen zabíjení nepřátel, ne plnění úkolu.
S výhrou může pomoci i využívání specifik nové mapy. Už jsem zmínil tunely, které mohou efektivně využívat obě strany, výrazné slovo může mít i technika. Na straně Prvního řádu jde hlavně o AT-ST, stroj účinný třeba při zabírání prvního kontrolního bodu při vstupu do základny. Odboj má zase v první fázi k dispozici na pohled vachrlaté spídry V-4X-D. Moc toho nevydrží, ale automaticky rozrývají povrch solných plání a tím vytváří silný rudý oblak, který může posloužit jako šikovné, pohyblivé krytí na otevřeném prostranství, na němž jste za normálních okolností extrémně snadným terčem.
Možná že z hlediska vyváženosti Crait nemusí vždy působit úplně ideálním dojmem, ale rozhodně jde o sympatickou mapu, která může občas nabídnout svérázný zážitek. A která nic neprozradí o příběhu osmé epizody, protože bitva o Crait probíhá ve filmu o poznání jinak. Nejen zde si navíc lze vyzkoušet dva nové hrdiny, kteří se vám momentálně odemknou při prvním přihlášení do hry. Jednak tu máme Finna, který je díky svým schopnostem ideálním podpůrným hrdinou. Ani v přímém boji ale není úplně k zahození, i když je třeba mít na paměti, že toho moc nevydrží. Jistým bonusem je pak věrné vizuální ztvárnění a kvalitní dabing herce Johna Boyegy. Naprostým protipólem je Phasma, kapitánka Prvního řádu, která je vyloženě útočnou postavou. Má sice schopnost, která dokáže spojencům pomoci, ale hlavní slovo má velmi účinný blaster a schopnost využívající kopí. Abych řekl pravdu, Phasma mi zatím úplně k srdci nepřirostla, Finn mi připadá mnohem praktičtější, ale občas jsem se v její stříbrné zbroji přeci jen dost dobře bavil.
Další kličkování mezi troskami
Tvůrci nezapomněli ani na vesmírné bitvy, tedy na mód Starfighter Assault. Ten byl obohacen o mapu nad planetou D'Qar, kterou podobně jako pozůstatky druhé Hvězdy smrti symbolizuje věčné kličkování mezi troskami. I v tomto případě došlo na drobné osvěžení hratelnosti, a to díky jednomu typu cílů, který obklopuje magnetické pole. To se pravidelně probouzí a vysílá výboje, které mohou s ovládáním stíhačky dost zahýbat. Jinak jde ale o standardní mapu Starfighter Assaultu, pro nějž je bohužel stále typické časté ignorantství hráčů, které nezajímají cíle módu, protože hlavní je přece zabíjet a stíhat letouny, které nemají na vývoj zápasu žádný velký vliv.
I v případě Starfighter Assaultu došlo na odklon od událostí filmu, takže mapa nad D'Qarem nic přímo neprozradí, a na novinky v oblasti hrdinů, potažmo hrdinských lodí. Černý X-Wing Poea Damerona je nově vybaven schopností Boosted Accelerated Pod. Jde o zařízení, díky němuž může Poe zrychlit a navíc poskytuje větší odolnost a možnost zbavit se zaměření nepřátel. Z toho důvodu jde o dost šikovnou věcičku. Pak je tu A-Wing modré velitelky Tallie Lintry. Zatímco Finn a Phasma se vám minimálně v období sezóny filmu Poslední z Jediů odemknou automaticky, hrdinský A-Wing je třeba odemknout za 5 tisíc kreditů, které získáváte hraním. Stále si myslím, že odemykání hrdinů je donebevolající pitomost, ale tentokrát je aspoň nutná poměrně nízká částka, jejíž utracení se navíc může vyplatit. Nová loď je z hlediska výdrže a odolnosti relativně slabá, ale během útoku na nepřátelské lodě mi připadá zatraceně účinná. Na nedostatek palebné síly si rozhodně stěžovat nemůžu.
Stěžovat si nemůžu ani na aktivity v podobě výzev. I když jsme se nového obsahu dočkali ve středu 13. prosince, sezóna filmu Poslední z Jediů formálně začala o týden dřív, a to možností zvolit si, jestli se přidáte k Odboji nebo k Prvnímu řádu, a poskytnutím různých týdenních a denních výzev. Díky jejich plnění můžete mít k dispozici pravidelný přísun kreditů a součástek, navíc má mít úspěšné dokončování výzev vliv na konečné vítězství frakce na konci sezóny. Výhra nebo prohra vámi zvolené strany se pak odrazí v náplni krabic, které dostanete jako odměnu. Zatím sice nepozoruji, že by konflikt Odboje a Prvního řádu měl na hru výrazný vliv, ale aspoň vás mohou výzvy donutit k využívání obsahu, na který třeba běžně nesáhnete. Jinak jde ale vážně jen o bonus a o poskytnutí několika dalších cílů během hraní.
Víc takových novinek
Jestli čtete mé články spojené se Star Wars hrami pravidelně, možná jste si všimli, že rád využívám různé citace z filmové ságy. Tentokrát je myslím nejvíc na místě prohlášení Lor San Tekky z úvodu filmu Síla se probouzí: To je první krok k nápravě. Nejde přitom jen o nový obsah, tedy o mapy, hrdiny a rozšíření singleplayerové kampaně. Patch, který sezónu filmu Poslední z Jediů doprovází, více či méně vyřešil lagující servery a neaktivní hráče a všem odemknul všechny sloty pro karty čtyř základních tříd. Dokonce zamezil tomu, aby bylo možné hned zlikvidovat hrdinu jediným přejetím spídru. Mezi přínosné novinky patří i rozšíření obrazovky na konci zápasu, která vám nyní ukazuje, jaká mapa bude následovat, nebo možnost nastavit si, aby hudba Johna Williamse konstatně doprovázela vaše hraní.
Často jde o chyby, prvky a nedostatky, které měly být vyřešeny hned nebo které do hry dorazily až s některým z nedávných patchů, ale je rozhodně příjemné vidět, že se někdo začíná o Star Wars: Battlefront 2 doopravdy starat. Myslím, že v tuhle chvíli mohou hře a jejím příznivcům prospět hlavně následující kroky:
• zlepšit stále mizerný systém postupu
• pokračovat ve vydávání bezplatného dodatečného obsahu (samozřejmě včetně hrdinů v čele s Anakinem a Obi-Wanem)
• přidat možnost zvolit si, na kterou mapu se chcete připojit
• rozšířit obsah a možnosti Arcade módu, určeného pro offline hraní a zápasy s boty
• nepodělat si to s mikrotransakcemi, jejichž návrat a forma zůstávají velkou neznámou
Jestli se tohle všechno podaří, může být myslím ze Star Wars: Battlefrontu 2 velmi kvalitní hra, která si ještě dokáže najít své příznivce a ze které se může stát po všech směrech kvalitní Star Wars hra. Bohužel je ale stále na místě otázka, jestli už na to náhodou není pozdě.
Star Wars: Battlefront 2 koupíte v obchodech Xzone.cz a GameExpres.sk.
jo a takove, zavody speedrů, to by byla bomba. stačí vyzkoušet ten který je ve hře a mám stejný pocit rychlosti jako u lodí ve vesmíru. Nebo řídit křižník? ne to už je moc ale uznejte 40 křižníku? mega event
Já jsem ted dělal achivment a musím říct že heavy trooper je docela jednoduchej a vykonej. Jenze když třeba držíte průchod a šetříte čas nebo postup druhé strany nedostanete žádné body: / většinou je to dál než objektiv a lidem dáváte po 40dmg. Ovšem tam nikdo nechce lézt:) Já se těším na úpravu score v které tiše doufám. Hraju jako kosmický bůh , dostanu 500. Jím u toho létám kolem objektiv a 2 000. to že zničíte důležité věže nebo stavení se často započítá několika body.
Díky nekomunikaci hráčů je to jedno ale přijde nato, že jen killuju a objekt narazím náhodou.
Odpověď na komentář uživatele Strec
Han dokáže být docela k užitku, když člověk dokáže pořádně mířit, protože jeho zbraň dokáže udílet slušné poškození a ta jeho nálož se také často hodí. Na Jakku jsem třeba jednou zažil Hana, který dokázal skoro sám bránit vyvýšený kontrolní bod v zásadě jen tím, že z šikovné pozice házel nálože a odpaloval je ještě ve vzduchu. Finn se vážně hodí hlavně jako podpora, ty jeho buffy mohou leckdy znamenat solidní rozdíl. A souhlasím, že Phasma je vážně takový odolnější pěšák. S kopím může být zábava, sentry droid (třetí schopnost) se občas hodí, blaster je dost účinný, ale tím to tak nějak hasne
Odpověď na komentář uživatele Atlantis
No ten Finn není úplně k zahození. Jako podpůrná postava je celkem slušnej. Dost mě překvapil, bral jsem ho jako takovou postavu do počtu. Phasmu jsem jen trochu ohmatal a je to pro mě taková postava k ničemu (odolnější pěšák) . Když mám možnost volby beru jiny adepty. Asi tak jako Hana Solo, toho jsem vzal jednou, když nebylo co vzít a už byl konec zápasu .
No Finn a Phasma nejsou dost drsní na to první DLC, chápu že je to kvůli provázání s novým filmem, ale budu se opakovat: Ať je tam zavčas ten Obi-wan s Grievousem! Co to je zač nějaká Phasma? V těch dvou filmem měla tak 5 minuty dohromady. .
Jen ať počkaj. On jedi je bohužel trošku ower. a kdo to trosku ovlada stim snad zabije cokoli ve velkém množství : /
Odpověď na komentář uživatele Atlantis
To se zatím neví, ale počítal bych s delšími intervaly. Vytvořit nového hrdinu není žádná sranda a už za časů Battlefrontu 2015 a jeho DLC to pro vývojáře byla obvykle práce na docela dlouhou dobu. I Finn a Phasma se plánovali dost dlouho
Přidávání nových hrdinů se dá očekávat po měsíčním intervalu?
Mě dost vadí, když se připojím do hry s někým, tak ve hře stejnak nelítáme ve skupině. Každý sám za sebe (v náhodných skupinách, co se hned rozprchnou) . Na mapě se občas potkáme nebo vidíme z dálky. Kdybych hrál sám, tak by to vyšlo na stejno, jen bych v tabulce neviděl naše jména vedle sebe.
A´T pridaj komunikaci, vic kluzaku a je to parada. naletal jsem dost hodin a ani neznam jeden nick. nemohl jsem utocit na cile pac potrebuju dalsiho. to je nejvetsi minus v tak velke hre. jinak jsem rad ze nam davaji hru postupne a nechteji penize. chapu rozssekat hru na tri casti a pak patchovat je hardcore ale porad lepsi dooownlooaad
Odpověď na komentář uživatele Martin Cvrček
Já si říkal že ty screenshoty se neshodují s tou krásou co člověk zažije na Ultra. Mám i7 + Rx 580 8GB a s freesync monitorem je to krásné plynule. U dřívějších Battlefield her i BFront1 mi přišla grafika obdobná na všech nastaveních, i na low hra vypadala krasne. To se zmenilo. Nicméně když jsem ještě na staré kartě zapl betu BFront 2 na nejmenší tak to bylo otřesné a zrovna tady výkonnější PC poskytne opravdu nádhernou podívanou, Kashyyyk je graficky porno, když je po tmě a kolem vás střílí MTT
Odpověď na komentář uživatele Martin Cvrček
Dík za info
Odpověď na komentář uživatele cajteekanee
Ty dvě hodiny, co zmínil Strec, jsou myslím maximum, kterého dosáhne málokdo, možná tak příznivci nejvyšší obtížnosti. Já Resurrection absolvoval na střední obtížnost asi za hodinu a půl, a to jsem se ještě občas někde zdržel, protože jsem se chtěl kochat
Odpověď na komentář uživatele Angeller
Je to někde mezi low a medium. Pořád používám postarší hardware, takže radši volím nižší nastavení za cenu plus mínus stabilních 60fps. Zvlášť když i při tom low nastavení hra většinou pořád vypadá skvěle
Odpověď na komentář uživatele Draper
Ve srovnání s prvním dílem je toho offline obsahu pro splitscreen (který je jen na konzolích) i pro sólo hraní mnohem víc. Ale chtělo by to na můj vkus ještě víc. Ten Arcade režim, pod nímž je ten offline mód skrytý, má velký potenciál a dokáže zabavit na slušnou řádku hodin, ale pořád by toho v něm mohlo být mnohem víc, když se člověk podívá na to, co nabízí online multiplayer