Oznámení hry BioMutant od THQ Nordic přišlo zcela z nenadání. Hra s poměrně ošklivým hrdinou v hlavní roli láká na post-apokalyptické RPG s otevřeným světem, což nezní vůbec špatně, ale jinak se z toho nedalo moc tušit. Na hře pracuje švédské studio Experiment 101. Jeho členové stáli za hrami Just Cause a Mad Max. Mladé studio bylo založeno v roce 2015 a dá se předpokládat, že již od té doby jeho zaměstnanci pracují právě na značce BioMutant, kterou vydá THQ Nordic.
Na začátku hratelného dema jsme všichni dostali možnost upravit si biomutanta podle svého, což zahrnovalo změnu pohlaví, velikosti, typu mutace a stylu. Následně výběr hlavní a vedlejší barvy. Z dostupných možností jsem mohl vytvořit opravdu zajímavého hrdinu, který přesně padl mým představám. Díky tomu jsem si ho okamžitě oblíbil. To považuji za velké plus, hlavní hrdina v základní představené podobě mi totiž vůbec nesedl, ale poté, co jsem mu mohl nahodit zelenou barvu, udělat ho vysokého a tenčího s jiným druhem ochlupení a mutace, hned jsem si ho zamiloval. Zajímavostí celého tohoto creatoru byla i tabulka ukazující sílu, vitalitu, inteligenci, výdrž a brnění, což mi říká, že součástí RPG prvků této hry bude přidávání bodů, či levelování.
Po vytvoření hrdiny vás poutavý hlas vyprávěče (připomínající hlas z LittleBigPlanet), který mě celým demem provázel, převedl do onoho tajuplného světa. Ten se ze začátku skládal jen z vysokých stromů/listů a kamenité cestičky. Vyrazil jsem tedy se svým zeleným skákavým (během chůze poskakuje) hrdinou na dobrodružství. A hned nastala situace rozhodnutí. Vyprávěč vás seznamuje s tím, že jste došli na křižovatku a musíte si vybrat cestu. Na výběr pak máte ze tří odpovědí – kladná, záporná a nejsem připraven. Za jednu kladnou dostanete -10 a za druhou +10. Čeho přesně netuším, ale dané, řekněme body, se vám přičtou či odečtou na ukazateli Jing-Jang. Hra nijak nestaví na pořádném rozhraní, tudíž nemá žádný HUD. Vidíte vždy před sebou nějaký cíl a pak akorát jakou máte u sebe munici. To je vše bez minimapy, health baru a podobně.
Tvůrci se soustředili na propracovaný bojový systém. Nepřátelé jsou velmi často větší a zuřivější než vy, což jim samozřejmě přidává jak na výhodách, tak i nevýhodách. Naštěstí vás hra naučí hned několik skvělých komb, díky kterým jde nepřátele vyřadit celkem jednoduše. Co se týče zbraní, tak v demu jsem měl možnost si vyzkoušet střílení z dvou pistolí na nepřátele. K tomu můžete využívat různé zpomalené skoky dozadu se střelbou ve stylu Max Payna, či různé otočky ve vzduchu a podobně. Komb je hodně a všechny jsou nejenom velmi účinné, ale hlavně zábavné. Kromě dvou pistolí má váš hrdina k dispozici i poměrně velký meč, se kterým umí velké divy.
V demoverzi nebyla možnost zažít onen prezentovaný otevřený svět. Do rukou jsem dostal jen naskriptovaný tutoriál, po němž hra nabízí prohlídku dalšího prostředí. Postupně se podíváte do rozbitých starých budov, seznámíte se s další rasou protivníků, naučíte se využívat jisté schopnosti a navštívíte workbench.
Trvanlivost dema zajišťovaly především poměrně dlouhé souboje. Hlavní hrdina není ze začátku tak silný a porazit i toho zdánlivě nejmenšího protivníka může trvat delší dobu. Souboje jsou o to složitější, když proti vám jde více nepřátel, a to včetně nějakého velkého, skoro bosse. Soubojový systém je nejvíce podobný hře Devil May Cry. Souboje jsem si tak opravdu užíval.
Kromě komb a možností zpomalení skoku máte v soubojích k dispozici i schopnosti. V demu jsem se tak setkal se schopností vypuštění včel, které daného protivníka na delší dobu zaměstnaly. Druhou ze schopností byla levitace, tudíž nebyl žádný problém vzít velký barel a hodit ho po nepříteli. Dále se objevila možnost vytvářet na vámi určeném místě houby, díky kterým se lze odrazit pro dosažení vyššího patra. Nepřipomíná vám to sérii Ratchet and Clank? Do vínku dostanete ale i elektrickou schopnost, kterou lze využít na usmažení vašich nepřátel.
„Když si vyrobíte super velký kulomet, můžete se spolehnout, že hlavní hrdina bude mít vždy do každé ruky jeden, díky čemuž je střelba hned zábavnější.“
Věřím, že se ve hře bude nacházet strom dovedností, nebo nějaký jiný způsob, jak budeme svého biomutanta zlepšovat a dělat ho silnějším. V současné době jsem si mohl vyzkoušet workbench, kde si můžete upravit a vyrobit silnější zbraň. To platí na střelné zbraně, tak i na ruční zbraň. Díky tomu jsem si mohl vyrobit větší a silnější bojový nástroj a rovnou i silnější samopal. Když si vyrobíte super velký kulomet, váš hlavní hrdina bude mít vždy do každé ruky jeden. Aby to bylo správné RPG se vším všudy, ve světě budete objevovat různé itemy. Jednou z možností, co lze najít, je druh munice, kterou na nepřítele střílíte. V demu byla k dispozici elektrická a ledová munice.
Po zachránění mistra Třísky (mistra na vozíku) od holomků s helmami, jste učeni technice růstu stromů a následně posláni ven, do otevřeného světa hry BioMutant. Tím hratelné demo bohužel skončilo a já chvíli musel přemýšlet, co jsem to vlastně hrál. Naštěstí díky hezky vytvořené ukázce na konci mi bylo zodpovězeno hned několik velkých otázek a dozvěděl jsem se, že se toho bude dít opravdu mnoho. Čekají nás lokace podobné pralesům a loukám, poušť s rudým pískem, mrazivé počasí v zasněženém prostředí, městské bulváry nebo možnost proletět se s letadlem, případně vyzkoušet rogalo. Kromě toho nás čeká velká sbírka zbraní, strojů a nových schopností.
BioMutant je opravdu jiná hra. Podle hratelné ukázky nám přinese rozsáhlý post-apokalyptický svět, ve kterém zažijeme příběh vyžadující od nás volby. Bojový systém vypadá zajímavě a pestře a potěší rovněž možnost upravit si hlavního hrdinu a zachraňovat s ním bezmocné. Jakmile si svého mutanta oblíbíte, započne velké dobrodružství, ve kterém budete většinu času bojovat s ošklivými nepřáteli. Věřím, že po odhalení příběhu, zápletky a dalších lokací, které nás v celém dobrodružství mají čekat, půjde o originální hru, kterou herní průmysl již dlouho potřebuje. Mechanismy ve hře totiž připomínají jiné tituly, ale celek je pozoruhodný a hra mě po celou dobu bavila. Stále vás totiž překvapuje něčím novým a dle závěrečné ukázky na konci dema lze říci, že bude překvapovat po celou dobu. Tenhle titul stojí za sledování, a ještě více za samotné hraní.
BioMutant vyjde v roce 2018 na PC, PlayStation 4 a Xbox One. Hru předobjednáte v našich obchodech Xzone.cz a GameExpres.sk, včetně sběratelské edice.
Btw, jinak ten název -Biomutant – je jak dělanej pro ňákou automatovku…
Odpověď na komentář uživatele
Víš co? Když jsi tak chytrej a dokážeš plivat na vše počínaje Disney, EA, co takhle přejít z barikády zhrzeného nas*aného hráče, a vytvořit hru vlastní? ? ?
Pak bych se určitě pobavil na ůčet tvojí osoby.
Odpověď na komentář uživatele
Už lepší pane profesore? Omlouvám se, víckrát se to nestane.
Odpověď na komentář uživatele Narw
Uhm, přesicenej.
Odpověď na komentář uživatele Carljack
Přesně. Já teď po dlouhý době rozjel AC: Black Flag a to ohromný množstvi prázdných úkolů mě hrozně odrazuje tu hru vůbec ještě zapnout. Při tom, když jsem ho hrál dřív, hrozně mě bavil. Už jsem těch open-worldů nějak přejedenej.
Odpověď na komentář uživatele
Rozumím ti. Někdy cítím to samé, například jak si sám zmínil u Andromedy, Inquisition a podobně. Open-world či sandbox moderním hrám spíše škodí, než je nějakým způsobem obohacuje, čím jsem starší, tím více mě láká klasický koridor či lineární hratelnost typu Wolfenstein, Doom, Uncharted a podobně. Nebo RPG ve stísněném prostředí Mass Effect Trilogie. Ale objeví se velké výjimky a myslím že třeba série od Rockstar Games jsou mezi nimi, nebo Zaklínač 3. BioMutant ale na tomhle úplně nestaví. Jeho síla naopak podle mě spočívá v jeho maličkosti, ten titul od začátku na sebe se nesnaží strhávat pozornost, jako-by šlo o nějakou extrémní novinku – ve které je vše strašně originální. Ani se nesnaží o nablýskanou grafiku, nebo o něco velkého a efektivního, naopak. Ono je to tak správně punkové, post-apo. Jednoduchý hrdina bez žádné hluboké filozofie, snadno si ho můžete upravit (můj se mi fakt moc líbil – bral bych možnost pak výroby plyšáka , poté se učíte různé triky a objevujete krásný a různorodý svět plný všeho možného. Hra pak upozorňuje na ovládání robotů, jízda na lodi, letadlo a podobné věci. Já bych před takto zajímavým a svým způsobem originálním titulem rozhodně nezavíral dveře.
já do toho asi půjdu
Na PS4/X1/PC po tomhle podle mě neštěkne pes. Být to exkluzivně pro Switch, docela bych i jásal, ale jako multiplatformní titul? Nechápu, že někoho tyhle generické nudné rádoby hity baví. Tuna možností až jde z toho hlava kolem, super grafika, všechno velké a efektní, ale plné bugů, chybějícího obsahu a prázdnoty. Velká část větších titulů je v dnešní době fakt o ničem. Jednoduché komerční šity. Kopie kopií vykrádající sami sebe tvářící se jako the next big thing prodávané za plnou cenu i když hodnota a kvalita produktu je řádově mnohem níž. Kde jsou ty doby, kdy hry byly originální, bylo jich málo, nechyběl jim obsah, přicházely s novými nápady a především kladly důraz na hratelnost a zisk byl vedlejším produktem kreativity a ne primární cíl na její úkor? Biomutant je podle mě nahypovaná překombinovaná kravina podobně jako Horizon nebo kdysi Just Cause, kterému rovněž nemůžu přijít na chuť. Horizon je ale alespoň exkluzivita ve větším rozsahu a má aspoň trošinku něco do sebe. Ale je to všechno podobnej guláš. Novej egyptskej Assassin působí úplně stejným dojmem a upřímně jsem měl stejný pocit u Andromedy, Watch Dogs nebo GTA5. Těch titulů je za posledních 5+ let, kdy se tahle blockbuster kategorie objevila, habaděj. A že by filmové blockbustery na tom byly lépe se říct nedá. Artové a menší filmy začínají být chytřejší a lepší podobně jako menší indie hry. Velká studia ať se jdou bodnout. Jenom prachy, prachy a obsah nula na druhou. Sorry za tenhle menší rant, ale když vidím tohohle mutanta, kterýho nám budou cpát marketingem jako zlaté sele, nejde se neozvat.