Na Univerzitě Karlovy a Akademii věd mohou slavit. Po téměř ročním čekání vychází jejich počítačová hra Attentat 1942 v Německu. Tamní úřady blokovaly hru kvůli nacistické symbolice. Mohlo za to kontroverzní vládní opatření, které zakazovalo zobrazování nacistických symbolů v počítačových hrách. Po nedávné změně tohoto opatření dostal Attentat 1942 povolení od úřadu USK, který počítačové hry před uvedením na německý trh schvaluje. Attentat 1942 se tak začal prodávat v Německu a stal se první PC hrou, jež obsahuje nacistickou symboliku a zároveň získala oficiální rating USK po změně politiky hodnocení.
Od teď bude německý úřad USK posuzovat každou hru individuálně s ohledem na její společenskou přijatelnost. Doufejme, že to znamená méně překážet pro tvůrce her s nacistickou symbolikou.
Attentat 1942 vypráví příběhy z období protektorátu z pohledu lidí, kteří okupaci zažili. Hra je založena na filmových rozhovorech, interaktivních komiksech a autentických záběrech. Postavy ve hře a jejich příběhy jsou fiktivní, ale byly vytvořeny na základě historického výzkumu a dobových svědectví.
„Attentat 1942 ukazuje, jak hluboký dopad měla válka a nacistická totalita na životy obyčejných lidí. Hráčům umožňuje ponořit se do živých vzpomínek na ne až tak vzdálenou minulost, do příběhů osobních tragédiích, ale také okamžiků neuvěřitelné odvahy,” říká Vít Šisler, vedoucí projektu a hlavní herní designér.
Hra Attentat 1942 se na celosvětovém trhu objevila v říjnu 2017 a od té doby získala mnoho cen („Nejlepší výuková hra” na festivalu Games for Change 2018, „Česká hra roku 2017” a nominaci na festivalu IGF 2018 v kategorii Nejlepší příběh. Přesto zůstávala v Německu už téměř rok nedostupná.
„Snažili jsme se vytvořit příběhy a postavy lidí tak, aby co nejvíce respektovaly realitu protektorátu, včetně dobových předmětů a archivních záznamů,“ říká Marie Černá z Ústavu pro soudobé dějiny AV ČR. „Odstraňovat nacistickou symboliku z vážné hry o hrůzách nacismu by bylo absurdní,“ doplňuje Jakub Gemrot z Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy, vedoucí programátor projektu.
„Vítězství Attentatu 1942 na festivalu A MAZE bylo důležitým krokem k oficiálnímu uznání počítačových her v Německu jako kulturního média, které je posuzováno stejně jako ostatní umělecké formy,“ doplňuje Thorsten S. Wiedemann, zakladatel a umělecký ředitel festivalu A MAZE. Úřad USK nedávno udělil povolení nejméně dvěma dalším vážným historickým hrám, které obsahují symboliku Třetí říše. Prozatím nevydaný titul Through the Darkest of Times, zpracovávající občanský odboj v Berlíně během nacistické vlády, obdržela hodnocení pro demoverzi určenou pro německou herní konferenci Gamescom. Stejné hodnocení úřad přidělil mobilní a tabletové hře My Child Lebensborn o výchově dítěte vojáka nacistické armády v poválečné společnosti.
Hru Attentat 1942 vyvinuli odborníci z Filozofické a Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy a Ústavu pro soudobé dějiny Akademie věd České republiky. Vývoj hry finančně podpořilo Ministerstvo kultury České republiky, Technologická agentura České republiky a Akademie věd České republiky. Zisk z prodeje hry je investován do podpory vědy a výzkumu. Hra je dostupná na digitálních platformách Steam a Humble Store ve verzích pro PC a Mac.
Súčasných Nemcú si naopak nesmírne vážim po vojne to mali ťažké byli na nule ale tvrdo makali a vypracovali sa,takže nám možú byt vzorem naopak nemám co dodat…
Němci jsou čím dál tím více tragikomičtější, jediné co člověku vadí že s nimi sousedí a až se tam zase něco semele, semele to i nás.
Copak se němci za svou historii stydí?
A právem, měl by celý národ chodit kanálama a nemít zase tendenci rozkazovat Evropě.
Člověku se to líbit nemusí, ale zkrátka Německo je velmi citlivé (pochopitelně) na jakoukoli nacistickou symboliku a nemá to nic společného s tím, že by snad popírali svou vinu na 2. světové válce. Naopak. Těžko lze najít stát, který by tak kriticky reflektoval své dějiny jako právě Německo.Tenhle omyl se na českých diskuzích objevuje dost často, ale ono je to paradoxně úplně opačně. Němci si totiž moc dobře uvědomují co způsobili, kolik utrpení tahle doba pod jejich „velením“ přinesla do celé Evropy. Téma příčin nacismu a druhé světové války se v Německu vcelku podrobně probírá na všech vzdělávacích stupních. A ta cenzura vší symboliky spojené s tou dobou je právě opatřením proti tomu, aby se nic takového z jejich strany nemohlo už nikdy opakovat. Nikdo v Německu nestojí o to, aby si tamní pravicové organizace pořádali pochody a demonstrace oficiálně určené na podporu nového Wolfensteina nebo třebas Call of Duty a mávali tam hákovýma kříži.
Proto je to prostě šmahem zakázané všude a až teď aspoň začali dávat výjimky věcem z oblasti kultury.
Treba si aj uvedomit že súčasný nemci nemožú za to co kedysi Hitler stváral,možú sa stydit za neho a vtedajší generaci ale proč by s amali stydit za seba…