Popularita počítačových her v České republice každoročně stoupá. O tom vlastně nikdo nepochybuje, jaká jsou však skutečná čísla? A jak si stojí v tomto srovnání Wargaming? Společně s marketingově analytickou společností Newzoo připravila firma stojící za World of Tanks zajímavá čísla, ukazující rostoucí popularitu videoherního průmyslu u nás v roce 2018.
Newzoo je globálním leaderem zabývajícím se výzkumem trhu v oblasti videoher, eSportu a mobilních her. Zveřejněná data pak ukazují, kolik lidé v jednotlivých segmentech videoherního odvětví utráceli v loňském roce. Česká republika má rostoucí herní trh, přestože každoročně utrácíme za digitální zábavu více peněz, srovnávat se s našimi západními sousedy nemůžeme. Z našich sousedů zcela logicky nejvíc za videohry utráceli hráči v Německu, kteří vytáhli z peněženek téměř 5 miliard dolarů. Za německým trhem zaostává dokonce i Francie, jejíž hráči v roce 2018 utratili „jen“ 3,5 miliardy dolarů.
Tabulka ukazuje srovnání mezi roky 2017 a 2018 v ČR
Česká republika | Celkem | $148,0M | $157,4M | 6,4% |
PC hry v prohlížeči | $7,9M | $7,3M | -7,6% | |
PC download/retail | $40,0M | $42,4M | 5,9% | |
Smartphony | $48,9M | $52,5M | 7,3% | |
Tablety | $19,4M | $20,9M | 7,6% | |
Konzole | $31,8M | $34,4M | 8,3% |
Přestože se domácí trh nemůže s těmi velkými evropskými srovnávat, ukazuje se, že i u nás hráči rádi digitální zábavu. Výsledná tabulka neukazuje žebříček nejprodávanějších titulů, ale jde po jednotlivých platformách, na nichž se dnes hry hrají. NewZoo tak nabízí pohled nejen na trh konzolí a klasických počítačových her, ale také na dění u mobilních a tabletových her a zajímavá čísla ukazuje i u stále populárních browserových her, které se hrají v internetových prohlížečích.
„Počítačový herní průmysl je velmi dynamicky se rozvíjecím se odvětvím a Češi rozhodně nezaostávají. S rostoucí životní úrovní se tak nebojí utrácet více za zábavu, kam patří i videohry. Český trh je pro Wargaming samozřejmě důležitý a to nejen z pohledu hráče, ale také vývoje. I proto jsme otevřeli jednu z největších evropských kanceláří v Praze,“ komentuje Newzoo data Karel Drda PR manažer pro východní Evropu.
Rostoucí zájem o hraní videoher se samozřejmě projevuje i v číslech, které má k dispozici Wargaming. Tvůrce populárních her jako World of Tanks se v roce 2011 mohl pochlubit 90 tisíci registrovanými hráči. V loňském roce už registrace dosáhly úctyhodného čísla 2,873,482 hráčů. Pod tímto číslem jsou schovány registrace napříč Wargaming portfoliem, kam patří nejen World of Tanks PC, ale také World of Tanks for Consoles, World of Warships PC, World of Warships Legends a World of Warplanes PC. S trochou nadsázky lze říci, že hry Wargamingu obsáhnou dnes více než 10 % populace České republiky.
Součástí Wargaming portfolia jsou i mobilní hry jako World of Tanks Blitz a World of Warships Blitz.
V loňském roce se dařilo i vlajkové lodi Wargamingu, PC hra World of Tanks překročila více než 1 milión registrovaných hráčů. V roce 2011 hra začínala s 57833 hráči, dnes se může pochlubit 1 089 329 registracemi.
Zajímavosti ze světa World of Tanks, aneb trochu jiná statistika:
- počet střel = 2591171639
- počet zásahů = 1521408452
- celkový čas ve hře = 75370028913 vteřin
- celková damage = 244962884893
- počet odehraných bitev = 282487892
A přesto pořád někdo bude tvrdit že se nevyplatí lokalizovat hry?
Však jsme na tom listu se světem předposlední. Maďarsko je poslední.
Jestli se to vyplatí… nevím no. Těch pár tisíců čechů nikomu chybět nebude.
Já tě nevím ale 40000+ prodaných Spidermanu stále nestojí za řeč?
Jestli by náhodou na tom ten trh nebyl daleko líp kdyby ta lokalizace nebyla pomalu ale jistě standard alespoň u tech očekávaných her…jak vidno,Sony,Ubisoftu nebo Focusu se to vyplácí a proto to dělá
40 000? O tom se píše kaj?
Ono si myslím ta lokalizace by moc změny nenadělala. Toho Spidermana bez lokalizace by se prodalo kdyžtak o pár tisíc míň u nás, ale stále by to bylo úspěšné tady.
To si myslíš špatně…ale to chce možná trochu více sledovat herní trh,jiné herní weby,Fb stránky…protože pokaždé když Sony oznámí cz tak se strhne lavina předobjednávek.Jako když Petr Škaloud a další zainteresovani sami říkají že lokalizace vysoce ovlivňuje prodejnost tak na tom asi něco bude…ono je to pro některé asi překvapující,ale drtivá většina lidí všude na světě hraje a chce hrát ve svém jazyce
Jasně, ale to může být pár procent lidí. Ti co jsou na webech a píšou: „Překlad? Předobjednáno.“ Ne každý se musí vyjádřit. Ne každý leze na tyhle weby. A ne každý, sdílí názor.
Však si vemte třeba Reddit. Největší mezinárodní forum. Na r/pcmasterrace nebo r/pcgaming například je okolo 2,5mil členů. Znamená to, že existuje jen tolik PC hráčů? Ne. Nebo r/gaming s 20mil členů. Znamená to, že existuje jen tolik hráčů? Ne. Tohle vše je jen prťavé procento skutečného počtu.
Takže, jestli tamhle na tom herním webu a tamhle na facebooku a tamhle, a tamhle řeklo pár stovek čechů „Překlad? Předobjednáno.“ Je nic a irelevantní.
A hlavně myslím český trh. Je nás tady jenom pár. My takový velký rozdíl v prodejích nenaděláme. Na nás se tak moc zaměřovat nemusí, ale je to hezké, že tomu tak občas je. Však i z toho porovnání nahoře to jde vidět.
Škoda, že ty prodeje jednotlivých her, tady nikdo nesdílí a když už jo, tak se to fakt nestává často. Jen u některých velmi úspěšných her. Protože si opravdu myslím, že ten rozdíl mezi hrou bez překladu a s překladem by opravdu byl pár tisíc a možná i nějaké vyjímky s deset tisíc. Třeba takové GTA V.
Když bude hra dostávat 10/10 a nebude mít překlad, tak si ji stejně lidi koupí. Přece si to nenechají ujít. Navíc v dnešní době většina mladých hráčů angličtinu umí když ji do nich lidi cpou už jak vylezou ven. Není to takový problém, jako kdysi. Angličtina se cpe kam může.
tvl telefony 52mega$
shame on you.
Ale pěkný, zajímavý článek. Ikdyž je to jen o hrách Wargamingu.
Těm počtům se zdráhám uvěřit. Neznám nikoho, kdo kupuje hry do mobilu, kdo kupuje hry ve web. prohlížeči. Tipl bych si, že minimálně 95% z peněz, utracených v ČR za hry budou klasické PC hry (retail/download) + konzole.
A jak ta statistika započítá, když jsem si hru koupil na gamesplanet.de, WinGameStore, BFG či nakonec na Steamu? Já to nikde nehlásím a předpokládám, že banka také ne.
Souhlas.
Máte jen špatnou sociální bublinu. Hodně mých známých (muži i ženy ve věku 30-45) do mobilních her peníze dávají a jsou to stokoruny i víc každý měsíc . I já sám si občas něco koupím do Simpsonů, nemalé částky (řád nízkých tisíců) jsem byl dřív schopen ročně utratit třebas v Settlers Online na webu.
Věřím že ta čísla sedí, hry na mobilní zařízení jsou celosvětově zlatý důl a proto ten byznys taky tak vypadá :(. A to nepočítám „velryby“, které jsou v každé mobilní hře a které tam jsou schopni nechat desetitisíce každý měsíc…