Naši recenzi na poslední velkou exkluzivní hru pro PlayStation 4 Ghost of Tsushima si můžete již od úterního odpoledne přečíst, kdy jsme hře udělili hodnocení 8/10 a shrnuli jsme ji následujícím textem:
„V jádru relativně jednoduchý příběh a poměrně tradiční open world hra, kterou ale zásadním způsobem obohacuje dech beroucí estetika herního prostředí, geniální hudba a naprostá věrnost žánrovým klasikám samurajských filmů. Navzdory dílčím slabinám je tak výsledkem pohlcující zážitek, od kterého by se konkurence mohla pár věcí přiučit.“
Každopádně jak už většina z vás ví, tak titul se odehrává na japonském ostrově Cušima během éry Kamakura, přesněji v roce 1274, kdy Japonsko čelilo nájezdům Mongolů.
Kdykoliv se pak západní země snaží vyobrazit japonskou kulturu či historické události, tak se k tomu samotní Japonci staví povětšinou negativně, jelikož konečné zpracování častokrát jejich národ spíše uráží.
Vypadá to nicméně, že Ghost of Tsushima není tento případ, jelikož japonští kritici hru chválí.
Akiba Souken – Tento japonský magazín především chválí oficiální japonský překlad hry, který je zpracován kvalitně a operuje i s množstvím archaismů, což umocňuje atmosféru celé hry. Pozitivem je taktéž hlavní protagonista, jenž evokuje skutečné japonské samuraje a jeho povaha není příliš západizována.
Dengeki Online – Tato stránka je jedním z nejpopulárnějších japonských herních webů a hru chválí především pro citlivé zpracování a pochopení zobrazené historické éry (i filmů, kterým vzdává hold). Mezi pozitiva pak podle něj patří i příběh a soubojový systém.
Engadget Japan – Zde je chválena všeobecná absence klasických stereotypů, které většinou západní lid promítá do svých děl, jako jsou třeba filmy. Samotný příběh posléze podle nich ukazuje respekt zobrazované době a celý titul je všeobecně zábavný i pro japonské obyvatele.
Famitsu – Tento magazín pravděpodobně zná i mnoho lidí u nás, jelikož se jedná o jeden z největších tištěných videoherních plátků v Japonsku. Ten hře udělil perfektní hodnocení 40/40, což z Ghost of Tsushima dělá teprve třetí západní hru, která toto skóre získala (předtím se jednalo o The Elder Scrolls V: Skyrim a Grand Theft Auto V). Stejně jako u předchůdců je zde chváleno citlivé zpracování prostředí a doby, společně se samotnou hratelností a především i speciální Kurosawa mód, jenž hru ještě více přiblíží filmům tohoto legendárního japonského režiséra. Jedna z výtek pak patřila k rychlosti, jakou hlavní hrdina mluví, která je prý rychlejší, než by to v té době mělo být.
Pokud vás tedy tato slova od japonských kritiků přesvědčila o tom, že si hru pořídíte, můžete to udělat v obchodu Xzone.
Taky je to lepší hra jak tlou2 jsi ji užívám jak svině a 10/10 nemá protože v ní nejsou černí tim nemyslim recenzi na zingu ale celosvĕtovĕ XD je úžasné že ještě existují studia která se Neserou s nějakou blbostí jako to dělalo TLOU2 ale dají ti hru co je v Japonsku a kde jsou kurva japonci a ne jako př Zaklínač černé dryady a černej ELF XD a z her třeba Battlefield 1/5 černí vojáci , ženské atd
Kde je muj kamarad jmeno*??nejak zmyzel z komentu?proc
Před chvilkou komentoval PS5 ovladač novinku .)
Čekal jsem že tam budou víc řešit soubojový systém ale je fakt že pro ně musí být docela zázrak si zahrát západní hru aniž by je nějakým způsobem neurážela nebo třeba i jen neúmyslně neparodovala. Trochu jde strach z toho jak by to dopadlo kdyby se do toho pustila opravdu ta partička Ubisoftu z oddělení AC jak si tolik lidí přeje.
asi by se jim nelíbio hrát za lesbickou samurajku kdyby to dělal ubi
Měla by bicáky větší jak Hulk a říkala by „Abby smash“… Na jednom by měla vyjetou kérku „I love LGBTHRUDJVKFIRUTJGLDKSMCXN99“ a postupem času by zčernala protože když si v dnešní době můžeš vybrat jaké jsi z milionu různých pohlaví tak si přeci musí jít vybrat i rasu. Transformace by nejspíš proběhla za doprovodu Gangsta Rapu
Ja čekal že japka budou kritizovat malo barev, zbraň nemá 3 metry, hlavni hrdina neni kozatá hrdinka co má 30kg-1,5m výšku a nemá ten 3 metry dlouhej meč, chlapy nejsou homoBlondŠašci a nikdo nemá elf uši….
Já zase čekal že takový hloupý koment tady nebude
Tak tady ta hra dostala hodnocení takové jaké dostala protože se nejmenuje TLOU2…
Nebo možná mají různí lidé na různé hry různé názory – a není na tom nic špatného?
Názor není recenze, nebo snad všechny recenze na Zingu jsou pouze názor na hru ?
Všechny recenze všude na světě jsou „pouze názory“.
Ale s trochou štěstí jsou to názory zkušených lidí z oboru, kteří se pro ně mohou opřít o rozsáhlé mnohaleté zkušenosti a zároveň je profesionálně formulovat a argumentovat.
Recenze by hlavně měly být objektivní jak to jen jde takže poukázat na chyby, věci co nefunguji nebo nedávají smysl.
Číselné hodnoceni je názor. Psaný text recenze není názor, pokud teda to není souhrn pocitů které autor recenze prezentuje což pokud udělá tak automaticky selhává jako recenzent, protože každý člověk je jinak emočně založen. Recenze by se neměly vůbec dotýkat emocí autora, ale měly by prezentovat věci co jdou objektivně zhodnotit. Například takový příběh JDE objektivně hodnotit – jde říct jestli je kvalitně napsaný nebo naopak na základě daných kritérií jako například kontinuita děje, výskyt děr v příběhu (plot holes), nelogické chování postav na základě předchozího chování, nevysvětlitelný výskyt luck faktoru (sequel trilogie Star Wars je jedna šťastná loterie)
Objektivně hodnotit hry je složitější jak hodnotit filmy/seriály protože gameplay elementy někomu prostě sednou a někomu ne, ale když něco nefunguje tak by se to mělo zmínit a snížit „hodnocení“
S tvrzením že recenze je názor naprosto nesouhlasím
Určitě se shodneme na tom, že recenze musí být především informativní.
To znamená, že svým obsahem musí dát dobrou představu o recenzované věci.
Samotný styl recenzí je velmi pestrý nejen napříč herními médii, takže tam se asi neshodneme.
Kdyby to všichni dělali podle stejné šablony a bez emocí, byla by to podle mého názoru velká nuda, asi jako číst návod k domácímu spotřebiči.
I proto mám rád třeba Skill Up nebo Angry Joe recenze.
(psané nebo dokonce české recenzenty hodnotit nebudu, protože bych byl zaujatý)
Každopádně díky za zajímavou diskuzi
Recenze by měla na stopro měla být informativní to je jasny, měla by zmínit vše podstatné co se tyce produktu.
Nemám problém s tím když recenzent zmíní jaké emoce cítil, ale když na tom založí celou recenzi mám s tím už problém.
Jinak k té šablonovisti. Sleduji na YouTube spoustu kanálu, které se snaží držet věcí co jdou objektivně zhodnotit a přitom se všechny kanály liší ve stylu videí. Rage videa, vtipné videa založena na vyjmenování kládu/záporů, videa která se snaží být co nejvíce seriózní, videa která ukázají chyby ve filmech které zároveň v jiném filmu fungují. Krátká videa několik minut az po několik hodin dlouhá videa.
Skill up neznám a AngryJoea nemusím moc, co se týče her mám rád Mandalore Gaming, Gmanlives, Rhykker
Co se týče filmů mám rád Medojeda, Mauler, Rags, Critical Drinker
Já jsem vždy otevřen diskuzi ke které mám co říct a jsem do ní zainteresován.
Je mi jasný že spousta mých komentářů je hodně unpopular a někdy i ofensivní, ale nikdy nekomentuji něco jde absolutně mimo mě, vždy je to něco o co se aspoň trochu zajímám
Z těch vyjmenovaných jediný, kterého neodebírám, je Medojed
Myslím že všichni recenzenti se vždycky snaží o maximální objektivitu, ale pořád je potřeba vzít v potaz, že jediné opravdu objektivní zhodnocení může přijít z více stran. Jedinec je vždycky nakonec jen jeden subjekt.
Skvěle to dělají třeba Kinda Funny Games, kteří si na recenzi každé větší hry pozvou 4 různé lidi, aby ji zhodnotili/probrali společně:
https://youtu.be/1uD-jXBoarc
Pokud by českému webu byli vydavatelé ochotní také poskytnout více než jeden kus hry na recenzi, moc rádi to budeme dělat stejně.
Souhlasím že více lidí na jednu obsáhlou recenzi by byl nejlepší způsob, pokud možno vícero odlišných lidí s jinými názory, preferencemi a taky zkušenostmy ( člověk co má nahráno tisíce hodin v XYZ uvidí věc jinak než člověk co má nahráno desítky hodin v XYZ )
Už na základní škole se učí, že recenze není objektivně založenej útvar. Pokud z textu vycítím, že autor hrám nerozumí a neumí se nad jejich aspekty zamyslet, k jeho recenzím už se prostě nevrátím. Rozhodně po něm ale nebudu chtít, aby začal psát dle nějaké šablony. Finální číslo má pak představovat pozici na pomyslné stupnici, kde by 5 (1-10) měla znamenat průměr. To jak ty definuješ recenzi a názor, z toho se mi trochu zamotala hlava…
Rozhodně po něm nebudu chtít aby se držel šablony….to chtít nemusíš, ale když napíše špatnou recenzi je dobré dát mu najevo kde udělal chyby a co mu v recenzi chybělo. To je snad účel kritiky – pokud je něco špatné, poukázat na to aby se autor poučil
Recenze sice nemůže být objektivní, ale to neznamená že by autor recenze neměl o objektivitu pokusit.
Finální číslo nemá žádnou odpovídající hodnotu mimo to že ukaz jestli je produkt nad/pod průměrný
Názor: líbí nelíbí, protože bla bla bla, poukázání na to jaké emoce to ve mě vyvolává (jen pár příkladů)
Recenze: ukázání chyb/kladů, informace o tom co zahrnuje produkt
Rozdíl na příkladu:
1. já mám hrozně rád Avengers Endgame, když jsem to viděl totálně jsem ten film žral, ALE po zamyšlení nad příběhem jsem si uvědomil že spousta věcí nedává smysl – mám film velice rád, ale rozhodně to není nijak extra kvalitně napsaný film.
2. Zaklínač 3 je hra která mě vůbec nebavila a to jsem ji zkoušel asi třikrát, ale objektivně je to jedna z nejlepších her vůbec
Snažím se rozlišit co se mi líbí a co je kvalitní.
Baví mě se dívat na Transformers filmy, ale rozhodně bych neřekl že je to něco kvalitního do se týče scénáře.
Tohle má pro mě větší hodnotu než všechny recenze mainstream médií od nás na západ, vypadá to, že PS4 nakonec přece jen dostal kvalitní zakončení současné generace konzole.
Asi tak, čím dál víc mám pocit že ti Asiati mají nějakou vypovídající hodnotu narozdíl od takových jako je Polygon, IGN atd