Z Returnalu se podle všeho klube nejen první výraznější zcela exkluzivní hra pro PlayStation 5, ale dost možná také rovnou jeden z těch zásadních trháků, díky kterým PlayStation jako platforma tak často vyhrává hlasování o hrách roku. Sám jsem zážitek z Returnalu ve svých dojmech z hraní přirovnal k tomu, když jsem poprvé hrál Bloodborne. Také jsem ale v preview zopakoval své obavy, o kterých jsem mluvil i na našem streamu, že v pozdějších fázích hry se může dostavit recyklování prostředí nebo že třeba onen velmi dospělý a fascinujícími záhadami nabitý sci-fi příběh může vyvrcholit nějakým neslavným způsobem. Každopádně si ale nyní můžeme prozradit, kdy se dozvíte konečný verdikt nad hrou:
Server OpenCritic, který kombinuje hodnocení her ze všech platforem do jediného souhrnného čísla a využívá větší množství recenzentských zdrojů, než Metacritic, zveřejnil informace o přesném dni i hodině embarga na recenze Returnalu. Tímto termínem je 14:00 ve čtvrtek 29. dubna.
Tímto termínem je 14:00 ve čtvrtek 29. dubna.
Na sociálních médiích se ale rozběhla diskuze mezi herními novináři a dalšími recenzenty, kteří se tohoto termínu obávají, respektive naznačují, že se možná dočkáme mnoha recenzí napsaných autory, kteří hru nedohráli a neviděli celou. Nejspíš tušíte, co k těmto obavám vede:
„Recenze Returnalu budou zajímavé – mám podezření, že je příliš obtížný pro většinu novinářů na to, aby jej dohráli ještě před embargem. Pravděpodobně se dočkáme řady recenzí založených na částečném průchodu hrou.“
Returnal reviews will be interesting because I suspect it’s too difficult for a lot of journalists to beat before the embargo. Probably will be a bunch of reviews based on partial playthroughs #PS5 pic.twitter.com/DPA8Ga0sF0
— Hunter 🎮 (@NextGenPlayer) April 23, 2021
„Modlete se za recenzenty, kteří se snaží dohrát Returnal do příštího týdne, protože tahle hra je opravdu těžká.“
Pray for reviewers tryna finish Returnal by next week because dear lord this game is hard
— Blessing Adeoye Jr. (@BlessingJr) April 24, 2021
Na podobné výroky známých tváří zahraniční herní scény samozřejmě reaguje celá řada fanoušků i odpůrců, kteří kromě jiného upozorňují na minulé přešlapy některých novinářů u her, které byly „příliš dlouhé“ nebo „příliš těžké“. Někteří přitom očekávají, že 60% recenzí se bude soustředit právě na téma vysoké obtížnosti hry, na úkor zhodnocení jejích ostatních aspektů, což se nejspíš odrazí i v hodnocení takových recenzí. Jak je poslední dobou stále častější, tato debata se v zahraničí zvrhává v téměř politickou přestřelku mezi nezávislými tvůrci obsahu, herními magazíny a hráči samotnými. Pokud se ale ptáte, co na obtížnost a dohrání Returnalu před termínem recenze říkám já, je to zhruba tohle:
Dohrál jsem Returnal.
Něco mi ale říká, že těch recenzentů, kteří to před embargem zvládnou, moc nebude 😶
— Martin Zavřel (@martinzavrel) April 24, 2021
Jak jsem se snažil vysvětlit v našich minulých podcastech o Demon´s Souls i v dojmech z hraní Returnalu, tyhle hry mohou působit jako nečekaná srážka s obtížností, pokud k nim nesprávně přistoupíte a očekáváte, že se na konec kapitoly jednoduše prostřílíte nebo dokonce proběhnete. Jsou to hry, které si opravdu zakládají na hratelnosti a to na hratelnosti originální, nápadité – takže se i veteráni mezi námi musí zastavit, soustředit a naučit se, podle jakých pravidel se tato konkrétní hra hraje. Pokud to ale uděláte, najednou se všechno to zdánlivě „nepřekonatelné“ stane mnohem jednodušším. Snažil jsem se to rozebrat také během našeho streamu z hraní, který si můžete připomenout zde:
Těšit se můžete i na náš druhý stream, zaměřený na to, jak hraní Returnalu vypadá s dostatkem tréninku:
O reccenzi zde na Zingu nemám absolutně ani ty nejmenší obavy.
Jaká sluchátka doporučujete, abych ze hry vytěžil co nejvíc, co se audia týče? Oficiální sluchátka od Sony pro PS5 nejsou nikde dostupná.
Asi kazda ktera podporuji 3D prostorovy zvuk. Myslim ze jde spis o vyuziti te technologie nez ze by jsi potreboval specialne sony sluchatka
kdyztak mne vyvedte z omylu
Jakákoliv kvalitní (dobře zakrývající uši, s dobrými výškami i bassy) sluchátka.
Technologie 3D zvuku Tempest nevyžaduje přímo konkrétní sluchátka od Sony.
Osobně používám Steelseries Arctis 9.
Když to budeš sledovat tak narazíš na e-shop kde skladem budou, já jsem například v pátek našel skladem na supergamer a v pondělí jsem je měl doma. Ale člověk musí hledat a být trpělivej. ☺️
Těším se na recenzi od Martina 👍
420/69
Grafika není vše, ale u příběhové hry je pro mě především na prvním místě kvalitní příběh a jeho plynulost. Hratelnost je důležitá, ale originální herní mechaniky opravdu nezávisí na vysoké obtížnosti, to by bylo velmi demagogické. Čas je opravdu drahý a her je dost na to, aby byl každý hráč ochoten mrhat jím kvůli nějaké hře, která jako by nedokázala zaujmout něčím zajímavějším. Hry mají především bavit, občas naštvat, ale hlavně udržet hráče až do konce svým příběhem, detaily a hratelností (která do určité míry respektuje odlišné povahy hráčů a ne aby je otrávila). Nikdy se nelze všem hráčům úplně zavděčit a neznamená, že se každá hra bude líbit každému, ale je nutné pochopit, že někteří lidé těm hrám nemohou věnovat tolik času a pokud už si někteří vývojáři tvrdohlavě zakládají na obtížnosti, pak musí počítat s následky, které se projeví jak v hodnocení novinářů a hráčů, tak také v prodejích.
Ta obtížnost je dost infividuální, protože si tu hru vlastně děláš obtížnou sám, a to vlastníma chybama..
když se budeš soustředit a mít reflexy, tak to bude easy..
když ti trvá hodinu než se rozkoukáš, easy umřeš, jedeš od znova a easy to nebude..
když víš že jsi nemehlo, nemáš reflexy, neudržuješ si duchapřítomnost, nemyslíš – tak to nekupuj – easy.
Ale nevymlouvej se na obtížnost, je to jen iluze
Zcela 100% se shodneme v tom, že pouze obtížnost jako taková není dobrým zdrojem „zábavy“. Náročné výzvy mohou některé hráče lákat, ale musí být podpořené kvalitním designem, ovládáním a pokud možno také zpracováním, případně odměnou v podobě unikátního herního zážitku nebo zajímavého příběhu apod.
Jinak ale různí lidé hledají u her různé věci, někdo opravdu chce především dobrý příběh a je mu celkem jedno, jakou je podpořený hratelností, jiný třeba vyloženě potřebuje divokou akci, aby ho hra bavila atd.
Jak jsem se snažil vysvětlit v preview a streamu Returnalu, zrovna tady si hráč může tu obtížnost výrazně ovlivnit tím, jak moc spěchá a dere se kupředu nebo jak si naopak dá načas a pečlivě nasbírá všechna vylepšení po cestě. Vzhledem k tomu, že hra se točí okolo (časové?) smyčky, příběh je sice vyprávěn nelineárně, ale s každou hodinou se zajímavě prohlubuje a rozvíjí (přinejmenším v prvních kapitolách, o kterých zatím můžeme dle embarga informovat).
Náročné výzvy mohou některé hráče lákat, ale kolik takových hráčů doopravdy je? Myslím, že hráčů, které zajímá příběh u her je víc než dost. Prostě si nemyslím, že většina vývojářů, co do svých her implementuje zjednodušenou obtížnost pro milovníky příběhů, to tam dávají jenom pro srandu králíkům. Popravdě bych si hru, kde není možné nastavit obtížnost nebo je prostě příliš náročná, ani nekoupil. Nemyslím si, že by byl problém hru navrhnout tak, aby sedla, co nejvíce hráčům z obou stran spektra a zároveň si stále zachovala něco ze své charakterističnosti.
Naprosto vám rozumím a jsem si jistý, že lidí s vaším názorem je hodně.
Na druhou stranu tu ale máme v poslední dekádě obrovský vzestup From Software a Soulslike žánru, který zcela cíleně staví na nemožnosti nastavit si obtížnost a vrací hardcore hráčům ten pocit výzvy, který jim poslední dvě dekády v mnoha hrách chyběl. Dle mého názoru se tímto trendem inspiroval třeba i veleúspěšný novodobý Doom.
Pokud vím, tak původní Doom je na nejlehčí obtížnost celkem jednoduchý (až na to občasné bloudění) a to je skoro 30 let starý a není jediný, kdo v devadesátkách přihmuřoval oko. Hry jako Resident Evil, Silent Hill nebo i Tomb Raider byly také celkem mírné. To i Doom III byl podle mě těžší. Co se týká tvůrců Souls žánru, tak se není, co divit. Japonští vývojáři a jejich tvorba je dost kulturně specifická a značně se odlišuje od západních děl. Navíc podle toho, co jsem viděl na obrázcích, se jedná o dost temné hry, takže ta obtížnost zřejmě ještě více podtrhuje jejich atmosféru beznaděje a zmaru.
Já měl ale na mysli Doom 2016 a Doom: Eternal.
From Software hry existují už dekády (King´s Field apod.), ale s příchodem Souls série právě dobyly i ten západ ve velkém stylu.
Docela by mě také zajímalo, zda vývojáři hrají vlastní hry.
Samozřejmě že ano, v práci a pracovně.
Pokud je pak ale hrají i doma, je to docela výjimečná situace.
Já jsem tedy za tu dobu hrál opravdu hodně her, ale neznám moc her, které by v těch 90. letech nebo v prvním desetiletí 20. století byly tak těžké. U dosti her se dala nastavit obtížnost, takže bylo možné si zvolit, zda má být hra pohodová procházka nebo fakt maso. Je pravda, že spousta her se zjednodušuje až moc, až dělá z hráčů pomalu úplné hlupáky, nejvíc mi vadí rentgenový zrak, spousta poletujících ikonek či označení aktuálního úkolu a důležitých kláves (hlavně to, že to je stále přítomné na obrazovce). Rozhodně nejsem žádný moderní hráč, který chce super easy hry, neboť jsem ze starších her jsem zvyklý na absenci různých berliček a na určitou míru frustrace. Avšak připadá mi, že hry jako Souls jsou extrém a působí to na mě, že je to určené hlavně hráčům, co mají dost volného času a nudí se.
No, já hrál v té době (90. léta) hlavně na konzolích a tam to bylo pořádně peklo občas, navíc samozřejmě chybělo ukládání pozice a tak dále.
Hry jako Souls umí díky skvěle vyvážené obtížnosti strhnout jakéhokoliv hráče, což vím z vlastního okolí, kde se do nich zamilovali i kamarádi nebo kamarádky, kteří se za hardcore hráče nepovažují. Ona je celá ta debata o tom jak jsou vlastně těžké a v čem ta obtížnost spočívá poněkud zkreslená.
Ono je to s tou obtížností asi individuální. Za ta léta už mám něco nahráno a i ty hry, které jsem považoval za náročnější nebo frustrující mě přijdou dnes jednodušší. Na druhou stranu u takového Kingdom Come jsem tu hru měl chuť vypnout hned při prvním questu. Nakonec jsem tu hru dohrál do půlky, vypnul a nakonec odinstaloval. Už mě přestalo bavit nejen přehlížet otravné mechaniky, ale hlavně nesmysly, které naprosto popíraly logiku (na to že se tedy hra ohání realismem, není zas tak moc realistická). Takhle by podle mě obtížnost ve hrách vypadat neměla.
Tuhle hru (Returnal) samozřejmě neznám a jistě má své kvality. Jestli mi však něco vadí nejvíce, tak je to, že tato hra tak jako většina her nemá českou lokalizaci a místo toho, aby byla nějaká snaha ze strany velkých herních firem proces lokalizací zjednodušit, zefektivnit a zlevnit, tak se stále pracuje se takovým systémem, který to akorát prodražuje nebo se snad mýlím? Každopádně to jsem zase hodně odbočil.
Lol.ne, díky tady ty houmousarne udelejme všechno pro vsechny, už sme přišli o hodně her. Wow. Wot. wows. Atd atd. Když si toy nebudeš hrát složitý hry. Pokud neumíš plavat nepolezes do vody. Tak jaký pak pro všechny .. omg
Jedna plačka vedle druhý 😀 boys zkuste někdy nebýt tak „optimisticky“
S pokorou sklaním poklonu před
Martin Zavřel , kdyby měla většina hráčů (a recenzentů) takovej skill, dávno by byl herní průmysl dál.. Někdy je hratelnost klíčová, grafika neni vše, ale z toho, co jsem zatím přečetl a viděl, to vypadá na velmi dobrý mix a pomalu měním názor na Returnal 
Děkuju, já to říkám vždycky všem mým zaměstnavatelům, že jsem hráč na prvním místě a cokoliv jiného teprve až na tom druhém. Kromě jiného jsem si třeba vždycky bral dovolenou, když vyšla nějaká zásadní hra, i kdyby se v práci zrovna dělo úplně cokoliv.
Jen mám prostě to štěstí, že moje největší celoživotní vášeň se nakonec stala i mou prací, ale opravdu to nedělám pro peníze ani nejdu „na ruku“ jakékoliv firmě nebo platformě apod. Snažím se prostě co nejlépe se dělit o moje herní zážitky s ostatními hráči tak, abychom se všichni mohli radovat, jak úžasného koníčka jsme si vybrali.
A navzdory pár dokola se opakujícím prudičům v diskuzích se upřímně těším, že se budu moct pořádně rozepsat a rozpovídat o Returnalu, který mě po dlouhé době zvedl ze židle jako máloco.
„A navzdory pár dokola se opakujícím prudičům v diskuzích se upřímně těším, že se budu moct pořádně rozepsat a rozpovídat o Returnalu, který mě po dlouhé době zvedl ze židle jako máloco.“ – Tak a je to jasný, to bude možná i desítka, minimálně devítka. U pana Zavřela je všeobecně známo, že se dokáže až nepřirozeně nadchnout pro kdejaký emocionální klišé, viz třeba tlou2, a kritický problémy ve většině případech do hodnocení výrazně nezasahují. Takže tu máme další masterpiece, kvůli kterému byste si měli pořídit PS5. Schválně, jak moc budu při vydání recenze vedle.
@truman A i kdyby dal na truc 10/10, tak co? Ty jsi tu odpoveď nepochopil, viď? Jinak, recenze budou vždy subjektivní, jinak to neni recenze, ale statistika. A navíc, proč by to měl recenzovat někdo jiný, když tady máme herního veterána s párem zářezů na pažbě? Dal bys to teda někomu kdo se specializuje jen na fps střílečky nebo hraje jenom strategie? Nebo někomu, kdo do teď hrál na nintendu nebo jenom na klávesnici? Nebo někomu koho tenhle typ hc her nebaví? V tom připadě byl tvůj komentář irelevantní..
„Nepřirozeně nadchnout… kritické problémy do jeho hodnocení nezasahují“.
Jak si tedy vysvětlujete těch dalších asi 50 světových herních magazínů, které TLOU2 udělily stejné hodnocení? Jak si vysvětlujete, že ty samé známky hře udělily také další redaktoři z českých herních magazínů? To jsou všichni tak nepřirozeně nadšení, jako já?
Není jednodušší vysvětlení, že zkrátka ta hra (která mimochodem nasbírala rekordní počet ocenění také přímo od hráčů samotných) je opravdu mimořádně dobrá? Jen prostě sebelepší dílo nikdy nesedne úplně všem, v tomto případě takhle hra nesedla vám, ale to je přece v pořádku. Co není v pořádku, je ponižovat lidi, kteří nemají stejný názor jako vy.
A právě proto, se budu těšit na recenzi
Je to vždy jako jíst jídlo od dobrého kuchaře, kterého baví vařit a neplatí ho vitana

Tipuji 9/10, jako každá taková hra.
9/10
je to PS hra to nemůže mít nic jiného než 10/10 i kdyby to stálo zaprd
tak tak
jen dodatek nemyšleno vážně možná sem tam mohl hodit nějakej emote
nevěřím tomu že Sony má všechny recenze podplacený aby to boostlo prodeje PS5 jak si hodně lidí myslí, netroufám si odhadnout kolik to dostane protože o té hře vím skoro prd
Sám PSko nemám takže se max podívám na stream
8/10
Já tipuju 9/10. Z hlediska gameplaye mi to přijde jako něco, co kombinuje mechaniky z několika různých her, nic extra inovativního, grafika normálka už několik let na pc, příběh uvidíme. Ale je to exluzivka na PS, takže pár bodů nahoru.
Mezi 8-10. Min nez 8/10 to nebude, na to jsou na zingu moc posrany
I kdyby to byla ta nejvetsi LIDLovka plna bugu tak to dostane 10/10.