Včera večer jsme psali o bizarním rozhodnutí ze strany společnosti, která stojí za herním enginem Unity. Od 1. ledna 2024 plánuje zavést poplatky pro vývojáře za každou instalaci hry, a to včetně těch opakovaných, tedy alespoň tak to firma prezentovala původně. Po obrovské kritice ze strany tvůrců totiž muselo Unity z části ustoupit, Stephen Totilo pro magazín Axios přinesl nová vyjádření.
Nově platí, že se bude platit pouze za první instalaci, nikoli opakovanou. Nicméně stále se bude započítávat instalace na jiná zařízení (například Steam Deck). Za instalace demoverzí se platit nebude, pokud nepůjde o demo, v rámci něhož se stahuje celá hra. Za early access se platit bude. Jak je to s pirátskými verzemi, stále nebylo vyjasněno. Stále každopádně platí, že se budou poplatky vztahovat na všechny hry, které kdy vyšly, pokud překročí stanovené hranice tržeb a počtu stažení. Právě kvůli tomu už údajně jedna velká skupina vývojářů plánuje podat na Unity žalobu.
Poněkud nevídaně Unity zareagovalo na kritiku ze strany indie studia Aggro Crab, jež jako spousta jiných plánuje své hry vydat v Game Passu, kde si je mohou zdarma stáhnout miliony lidí. Poplatky za takové instalace vývojáři platit nemají, ale úplně nezmizí, protože je má podle Unity platit distributor, což by byl v případě Game Passu Microsoft. To se ale určitě společnosti líbit nebude a není úplně vyloučeno, že by pro Game Pass Microsoft zakázal hry postavené na enginu Unity.
NEW – I got a major update from Unity about their new fees
– Unity "regrouped" and now says ONLY the initial installation of a game triggers a fee
– Demos mostly won't trigger fees
– Devs not on the hook for Game PassMore here:https://t.co/GCKjEeFtYR
— Stephen Totilo (@stephentotilo) September 13, 2023
Ne, pořád to nedává smysl
Tak že by konečně byla pravda „počet zpirátěných kopií = ušlý zisk“? Si pamatuju, že EU udělala výzkum, ve kterém zjistila, že pirátství nemá vliv na počet prodaných kopií a potom se to snažili ututlat ještě více penězi, teď by už to mohla být i pravda
To by mě zajímalo, jak chtějí vymáhat retrospektivní platnost. V civilizovaném světě je podle mě právní nesmysl. Opravdu by mě zajímal pohled znalého právníka, ne jenom nějaká dojmologie.
Nějak jsem neměl důvod se Unity zatím zajímat. Junior si doma hraje s Unrealem. Po tomhle si ale sakra rozmyslím Unity použít, spíše sáhnu po nějakém OSSW nástroji (Godot nejspíše), pokud budu potřebovat.
🤦
Nebýt na trhu UE5 tak by jim to asi prošlo ale takhle si vykopali hrob
Už jsem si na Unity začal zvykat. No nic UE5 it is. A na doma Godot.
Phile prosím zaplať