V září vydané sci-fi RPG Starfield se navzdory přísunu bezplatných aktualizací a opravných balíčků musí aktuálně na Steamu spokojit s průměrným hodnocením 69 %, což hru řadí do kategorie „Smíšené“. Přísun negativních recenzí se podle všeho snaží zmírnit zákaznická podpora Bethesdy. Ta začala v poslední době ve větší míře reagovat na uživatele, kteří na Steamu přidali negativní recenzi.
Na tento trend mezi prvními na Twitteru upozornil uživatel s přezdívkou JuiceHead, který rovnou několik odpovědí od Bethesdy přiložil. Reakce na uživatelské hodnocení a komentáře nejsou zejména u autorů menších nezávislých her nic výjimečného. U velkých AAA her to však minimálně na Steamu rozhodně pravidlem nebývá.
Část uživatelů se však pozastavuje nad zněním některých argumentů, které mohou působit genericky, přičemž se dojmy a jednotlivé kritizované vlastnosti hry snaží spíše vyvrátit a Starfield v součtu možná až příliš okatě obhajují. Reálně je tedy otázkou, co si Bethesda od této „komunikace“ s hráči slibuje.
Bethesda is responding to negative Starfield reviews on Steam. Absolutely bizarre if you ask me and despite media attention this hasn't stopped, the last response is from today pic.twitter.com/ay589tg8cc
— JuiceHead (@JuiceHead33) November 28, 2023
Ta hra je stejně už mrtvá. Ani modery to moc nezajímá
Když vezmu v potaz, že Microsoft jim doslova zakázal vydat Starfield tak jak původně chtěli, tak se ani nedivim. Celý tým Microsoftu, který se zabýval kontrolou kvality musel týdny a týdny opravovat co všechno Bethesda zkurvila. A jak dlouho to bylo. Nezapomeňte kdy to chtěli původně vydat. Takže celou tu dobu od původního data vydání pracovali na tom, aby to bylo alespoň trochu funkční. Což ve výsledku vyvolává otázku, v jak moc zuboženým stavu ta hra musela být, že už Microsoft řekl, že to vydávat nebude dokud to neopraví. To muselo být něco neskutečnýho. Ti mohou děkovat Bohu za Microsoft, že jim to alespoň minimálně opravil. Ani si neumím představit, co by to bylo za smršť, kdyby to vydali tak jak to vydat chtěli.
Když mi někdo dá negativní hodnocení za to že se může teleportovat do lodě nebo rovnou na planetu aniž by tam musel doběhnout nebo doletět nebo si stěžuje na to že je vesmír prázdný a planety bez života tak si s takovým člověkem taky rád popovídám abych nahlédl do toho jak jeho mysl funguje. A na tomhle nevidím nic špatného. Kde je problém? Hráče neuráží, vysvětlují věci jak fungují nebo proč tak jsou. Dokonce jim vysvětlí že vesmír je skutečně prázdný takže je i vzdělává. Velká firma se projednou vyjadřuje a komunikuje se zákazníky a věnuje se jejich zpětné vazbě a lidé se z toho snaží dělat aféru. Tohle by naopak měla být norma. Na steamu se běžně vyjadřují vývojáři v diskuzích a teď mají i možnost poslat zpětnou vazbu zpětné vazbě a lidé to považují za něco špatného. Je to jen kvůli tomu že je to Bethesda/Starfield nebo jsou lidé fakt tak zakrnění?
Jestli máš pocit, že každá pustá planeta potažmo měsíc obsahuje generické základny jejichž absurdní šablonovitost zachází do extrému, a tohle všechno má nějaký vzdělávací potenciál, tak je to zajímavá sonda do tvé mysli…
Ano… mám pocit že každá planeta kterou zatím známe je pustá. Pokud máš nějaké informace o planetách překypujících životem tak by jsi o tom měl dát vědět NASA. Nebo si pusť Starfield a trochu se vzdělej v tom že vesmír opravdu není plný života. I to málo mimozemských druhů co tam dali je až příliš oproti realitě. Ale tak je to hra a musí tam být i něco pro ty co mají rádi fikci. A jak myslíš že bude vypadat rané osidlování, těžba a průzkum cizích planet? Že každý modul bude unikátní a na zakázku navržený od vyhlášeného architekta aby se bylo na co dívat když tam jednou za rok někdo přistane nebo půjde o prefabrikované moduly které do sebe budou zapadat tak aby byly funkční?
No, teď si nejsem jistý, jestli má dál cenu s tebou diskutovat, když ani nerozumíš psanému textu, ve kterém nebylo nic o tom, že pusté planety a měsíce neexistují…
Takže ještě jednou: Starfield může těžko hráče vzdělávat jak vesmír funguje a že je z drtivé většiny složený z pustých a prázdných světů, když se na každé planetě a měsíci vyskytují desítky generických staveb ve kterých je i nedojezená svačina na stejném místě.
Vzdělávat může protože někteří lidé v hodnocení brečí nad tím že jsou planety prázdné a bez života a ti očividně nevědí že takový vesmír skutečně je nebo jen potřebují něco nad čím brečet. Ty hra vzdělá v tom jaké planety opravdu jsou a jaké budou pár set let po našem osídlení. A to že je na každé nějaká stavba je tím že se hra odehrává po kolonizaci a kde se dá přistát tam se dá stavět. Neodehrává se dnes kde na planetách není zatím ani cihla. Například na naší planetě není kontinent bez lidské stavby od doby co mezi nimi dokážeme cestovat. Proč by planety měly být jiné až budeme schopní cestovat mezi těmi. A tomu že se některé spawn pointy budou nevyhnutelně opakovat se zabránit nedá když máš náhodně generovaný obsah. Tohle není a ani to nemá být simulátor takže se spousta věcí neřeší do detailu. Mít rotaci pár podobných předmětů je lepší než pak řešit jejich clipping. A nevzpomínám si že by tohle nějaká hra dělala výrazně lépe. Když už nějaká generuje svět tak se v něm také objevují stejné stavby a pokud do nich jde vlézt tak mají stejné interiéry. Takže proč brečet u jednoho nad tím co prakticky nikdo nedělá jinak.
S tím realismem se musí ale opatrně a vychytat poměr mezi zábavou a realitou. Zvlášť když to není simulátor. Ale jelikož si tam lítáme ve vesmíru a střílíme po sobě, tak myslím že více toho mimozemského života by tam neškodilo. Ale to je otázka preferencí, tobě to zdá se vyhovuje, což je v pořádku. Ale to jak oni reagují právě na tyhle věci, jako ty planety, tak oni na to „Planety ve vesmíru jsou pusté běžně, nechápeme co je za problém“. Tak když už se tu opíráme o realismus, tak dále někdo udělal video o tom, jak žádné NPC nehne ani brvou, když se na ně namíří zbraní nebo střílí centimetr od jejich hlavy, dokonce ani těm střážníkům to nevadí. A Todd na to „Tohle není GTA, takhle tu hru vůbec neporovnávejte“. A když padla otázka proč ta optimalizace není lepší, tak odpoveď „Optimalizace je v pořádku, prostě máte slabé PC“ Sestavy za 60k+ a většině nedokážou udržet hru na 60 FPS. A ejhle, teď nám vyšla aktualizace, která tu optimalizaci zlepšuje… náhodička.
Jo mě se právě líbí že si vybrali tenhle směr a udělali hru zasazenou do realisticky podaného vesmíru v počátcích kolonizace namísto další scifi a ukazují jak to reálně může vypadat takže já bych se obešel i bez rostlin a zvířat. Kdo chce kolonizovaný vesmír tak tu má Star Citizen nebo Freelancer a kdo chce vyloženě sci-fi sh*t-fest tak má No Mans Sky ale tohle tady chybělo. Ale brečet nad tím že si někdo vybral zasazení a já čekal něco jiného je vyloženě hloupost. Třeba u Project C.A.R.S nenajdeš komentáře typu kde jsou power-upy nebo jak položím banán na vozovku protože tam lidé chápou že má jít o realisticky zasazenou hru. To že lidé nereagují na střelbu je sice divný ale u spousty RPG můžeš máchat mečem nebo kouzlit aniž by to s někým hnulo. A vzhledem k tomu že se tam dialog přeskakuje stejně jako se střílí tak jsem to občas i ocenil že to neřeší. Protože vysypat inventář a pak muset loadovat by mě moc nepotěšilo. No a optimalizace je obecně téma. Ona totiž není o tom aby každá hra jela na 4k v 60 FPS i na kalkulačce jak si lidé myslí jenom proto že to říkal ten prodavač co jim tu kartu prodával ale je o tom aby hra jela co možná nejlépe na co největší škále sestav. To že se pak výkon zlepší když vývojáři dostanou diagnostická data od milionů hráčů tak to je samozřejmost to je tak snad u každé hry. Třeba já s ní měl problém u Hogwarts Legacy.
Presne tak! Starfield = kopie reálného vesmíru. O tomhle simulátoru lidstva ještě hodně uslyšíme. První AAAA hra. Prý se bude brzy vyučovat na vysokých školách podle Starfieldu. Za mě GOTY a v reálném životě modla.
Tak nevím co od takové hry čekají. Zabugované. Nedodělané. Nedodržené sliby.
Možná kdyby Todd Howard nebyl tak ublížený, kdykoli někdo řekne něco proti Starfieldu a přiznal jak se věci mají, možná by lidé byli přívětivější. Od Bethesdy se čeká takový jejich standartní rukopis, který se nedá srovnávat s těmi nejlepšími, ale přijde mi že si prostě hraje na něco víc než je.
It just works
Tady nezbývá nic než jen souhlasit. Bethesda to prezentovala jako nejlepší co kdy vydali/vydaj. Každý realista od toho čekal Bethesdí klasiku, kterou taky dostal. Bohužel tohle nemůže vedení překousnout a co je ještě aspoň dle mě spíše horší je, že než aby se to snažily nějak tedy změnit, radši budou vnucovat svůj názor hráčům. Jak říkám, sto lidí, sto chutí.