Studio Ninja Theory v úterý vydalo dlouho dobu vyhlíženou akční adventuru Senua’s Saga: Hellblade II. Hra se dočkala převážně pozitivních recenzí, ve kterých je nejčastěji zmiňována výborná vizuální i audio stránka, zajímavý příběh a postavy i nápadité hádanky a level design.
Některé oblasti ale hráče naopak rozdělují. Jde například o filmové pruhy, které na obrazovkách se standardním poměrem stran ořezávají obraz. Hlavní problém představuje fakt, že tyto pruhy nejde v nastavení jednoduše vypnout, na což si někteří hráči stěžují. Nejde rozhodně o první podobný případ, kdy se vývojáři tímto směrem pokusili navodit filmovější zážitek. Černé pruhy se svého času řešily například u prvního dílu série The Evil Within nebo u PlayStation exkluzivity The Order: 1886 z roku 2015.
Zatímco u verzí pro konzole Xbox Series X a Xbox Series S se pruhů v současnosti nezbavíte, tak v případě PC verze je můžete při dodržení níže přiloženého postupu vcelku jednoduše deaktivovat, což mohou ocenit na příklad hráči využívající menší zobrazovací zařízení. Bližší informace o samotné hře najdete v naší recenzi, ve které si Senua’s Saga: Hellblade II odneslo známku 9/10.
Naštěstí mám monitor 21:9 (2,39:1), takže tohle mě netrápilo, jinak by mi to vadilo dost, za mě by mělo být na výběr to jednoduše přepnout.
Co jsem tak četl, tak na konzoli Xcocks ⚡⚡ (nebo jak se to píše) hra běží v rozlišení 615p a 20-30FPS. Co se stane, když tuto skvělou mašinku připojíte na 21:9 monitor? Využije se celá jeho plocha, nebo ten „filmový zážitek“ je jen kamufláž pro jednodušší aby si mysleli, že hra běží ve super vysokém 615p rozlišení, ale ve skutečnosti se jedná o letterbox a část toho rozlišení je pouze počítání a vykreslování černé barvy (pruhy po všech stranách)? Ale i v tom lepším případě bude plynulost a ostrost obrazu evidentně mezi generacemi PS2/PS3, tedy celkem nic moc po všech těch 4K/8K 60/120FPS heslech. Jsem si jistý, že v příští generaci jim to už na tuty vyjde. Když se dívám na gameplay, tak to vypadá, že tvůrci obraz vertikálně ořízli a tím vytvořili tento psedo ultrawide. Tam je snad méně obrazu než v 4:3 Gothic1
Ty pruhy tam jsou aby skryly nedostatky a chyby hry
Pruhy jsem zažil u The Order 1886 a neměl jsem s tím žádný problém
Vypada suprove.![smile](https://www.zing.cz/wp-content/wpdiscuz/emoticons/zing/img/smile.png?v=1)
Ultrawide Master Race netuší kde je problém.![razz](https://www.zing.cz/wp-content/wpdiscuz/emoticons/zing/img/razz.png?v=1)
tohle je odvekej boj
s vs. bez
nekde jde o vizualni/vytvarnej zamer, nekde s tim autori kompenzuji ztratu vykonu…
u podobnych her typu „prochazka“ mi filmovost a pripadna prace s kamerou vubec nevadi…
blby je, kdyz se pri vyvoji s pruhy nepocita, a ty se implementuji az dodatecne, coz ma vliv na celkovou kompozici v obrazu kamery… tam to lze povazovat za neomluvitelnou chybu, coz neni pripad Hellblade II
Já teda černý pruhy u her nemůžu vystát. Je mi jasný, že tam jsou kvůli výkonu, protože ten propad fps je opravdu dost citelný. Na RTX 4080 Super bez pruhů na native 4K rozlišení a High preset hra jede jen kolem 35 fps. U konzolí to chápu, ale na PC by měli přidat možnost hru přepnout na klasický poměr stran. Ta možnost je ve photo režimu, takže by to neměl být zas tak velký problém.
Pokud bylo záměrem tvůrcu vytvořit film v herním podaní, ale stále se držet určitých prvků filmu, jako je například volba 2.39:1 poměru stran, tak jsem určitě proti jakémukoliv odstranění těchto prvků. Jsou tam totiž z určitého důvodů. V tomto případě je to záměr umělce, který se rozhodl, že hře bude tento poměr stran slušet více, než klasických 1.85:1, a je to zkrátka způsobm, kterým chce prezentovat svůj výtvor. A asi souhlasím. Širokoúhly poměr dává filmu mnohem hlubší a silnější atmosféru, stejně tak analogový šum. Asi se teď nedokážů ale rozhodnout s frameratem. Ano, 24, 23.976 a 25 fps dává filmu lepší požitek, než vyumělkovaných 60fps z reklam na toaletní papír, na druhou stranu stále se jedná o interaktivní médium a tam ten vysoký framerate je prostě lepší.
Možná by nebylo od věci, když už je tu novinka o něčem, se do toho tématu ponořit hlouběji a prozkoumat ho o něco více, než jen takhle povrchně a taktéž chybně. Ano, na počítačích jde upravit pár řádků v jednom .ini souboru a tudíž se zbavit černých pruhů, ale za cenu toho, že je obraz přiblížený, tudíž část obrazovky chybí. Díky tomu postava zabírá i více prostoru, což zkrátka není vůbec ideální řešení (a pro dost lidí bych řekl, že bude vhodnější tam ty pruhy nechat a nějak je přetrpět, než to tam mít takhle).
Pruhy tam nejspíš jsou kvůli tomu, aby ušetřili na výkonu, ale i tak je to blbost. Ohánějí se filmovým zážitkem (což ostatně platilo i pro těch 30 fps na konzolích), ale mně osobně by tyhle pruhy spíše vytrhávaly z dění na obrazovce, protože bych je neustále vnímal. Snad časem vydají nějaký patch, protože i když se mi první díl hodně líbil, tak tohle je jedna z věcí, která mě od hraní dvojky dost odrazuje.
Nejdou jednoduše vypnout, je to pouhý zoom. Takže menší fov pro nás
Za mě černé pruhy jsou odpornost, úplně to nenávidím. Není to pro filmový zážitek, bylo to dělané na poměr 2.39:1, pro těch pár % hráčů co má wide-screen. Těžce mi to zkazilo radost až jsem to chtěl vrátit, já to úplně nenávidím, nechápu proč nám to udělali..
To je stejny, jak rikali, ze to jede na 30fps kvuli filmovejsimu zazitku ne
A idioti jim na to stejne skoci.
No přesně, tohle jsou prostě jen výmluvy nic jiného.
Na me 85″ tv je to s pruhama daleko lepsi pozitek…
Hele, kdybyste vedeli neco o filmu a fotografii, tak se dozvite, ze sirokouhlost umocnuje krajinarskej uhel pohledu (dochazi k vetsi dramatizaci, ztisnenosti prostoru… no, jenze o tom vite +/- kulove a jen se blbe divite, bohuzel 🤣
Ano rozumím proč existují černé pruhy… Tady se bavíme ale o hře ne filmu a k hrám se to za mě vůbec nehodí, první díl je neměl a byla to pecka. Pro mě ty hry nejsou pak tak čisté ? nevím jak to vysvětlit to je fuk. Prostě je to hnus. Mě to jen irituje při hraní než aby to dodávalo nějakou atmosféru..
makal se o ty hre bavi spis jako o walking simulatoru… mne prisla jednicka jako prochazka v neci hlave… ta hra je spis o sledovani sveta kolem nez hrani jako takovem a ano, vic se k ni hodi pruhy…
Nechapu, komu tohle mohlo prijit jako dobrej napad. Jeste horsi to bylo svyho casu v evil within, ktery jsem kvuli tomu prestal hrat a pak uz se k tomu nikdy nevratil, i kdyz pruhy byly pryc. Je to vylozene stupidita. Fakt bych chtěl videt ksicht toho cloveka, ktery mu to prislo jako dobrej napad.
tvoje chyba, nehrál jsi kvůli naprosté drobnosti skvělou hru a ještě se tím chlubíš…
Mne to prijde s pruhama na 85″ tv uplne v pohode… ten obraz pusobi vic krajinarsky a dramaticteji nez kdyz ty pruhy oddelam… hele, co ty vis o designu, nic…
Osobne som si tie pruhy pocas hrania ani nevsimol takze v tom nevidim taky problem (hral som na tv)… ale chapem ze ak ma niekto monitor 24/27 tak pruhy mozu posobit rusivo a pridat jeden checkbox na odstranenie nemoze byt problem
Ty pruhy tam z nejakyho duvodu jsou a myslim ze ne kvuli vykonu…
Bez pruhů FPS mírně kleslo, přibližně o 5-7
Fakt se resej hovadiny…