Jsou okamžiky, které člověk nosí v paměti a v srdci celý život. První pusa, první sex, první svatba, narození prvního dítěte nebo dohrání Bravely Dafault. Tyto okamžiky sice s časem lehce ztrácí na intenzitě, ale pokud je jejich původce inteligentní a má dostatek fantazie a dokáže vnést do případných opakování těchto zážitků dostatek invencí, lze příjemné pocity obnovit, zintenzivnit je nebo je vyvolat úplně znovu.
Přesně tohle je i případ série Bravely, který svým druhým číslovaným dílem opustil vody kapesních konzolí. A když se od toho handheld způsobu hraní neoprostila Bravely Dafault II úplně, zamířila hlavně na velké obrazovky. Původně jsem měl z tohoto přesunu strach a dětský vzhled série jsem si neuměl představit na velké ploše při vyšším rozlišení, než jaké nabízelo třeba 3DSko, ale jak jsem již mohli z dojmů z hraní dema poznat, šlo u mne o úplně chybný prvotní úsudek.
- Platforma: Nintendo Switch
- Datum vydání: 26.2.
- Výrobce: Claytechworks Co. Ltd.
- Distribuce: Square Enix
- Žánr: JRPG
- Česká lokalizace: Ne
- Multiplayer: Ne
- Dat ke stažení: 14,6 GB
- Herní doba: klidně 100 hodin
- Přístupnost: 12+
- Prodejní verze: Digitální
- Cena: 1 499 Kč
Dospěle dětský příběh
V poslední době jsem většinu JRPG zredukoval na menší věci a přesunul jsem svůj zájem na roguelike dungeon RPG. Prozkoumávání bludišť, podzemních labyrintů a procházení nekonečného množství chodeb v kombinaci s vývojem postav je pro mne stále dostatečně uspokojujícím žánrem, ale přes velmi dobře napsané scénáře, v těchto hrách prostě něco chybí. A proto se vždycky rád vrátím třeba k Dragon Questu nebo k sérii Ys. Ty totiž po vás vyžadují určitou dávku trpělivosti, ale taky hodně odhodlání a tvrdou práci. Bravely Default II tyto požadavky splňuje dokonale.
Na první pohled nabízí Bravely Default II relativně jednoduchý a nenáročný příběh. Ale stejně jako je vzhled hry relativně jednoduchý až dětský, jde pouze o zdání. Ve světě hry zmizely čtyři krystaly hlavních elementů a samozřejmě je jen na vás a vašich přátelích, zda je najdete a dokážete ochránit klid a mír kontinentu Excillant. Z této lehké přímé linky dokázalo studio Claytechworks vytvořit neuvěřitelně přitažlivý, větvený příběh, jehož úspěšné dokončení leží na bedrech všech čtyř hlavních postav. Úvod hry sice startuje klasicky “japonsky”, kdy se hlavní hrdina probouzí na pláži s lehkým otřesem mozku, ale docela brzy se k vám připojí další postavy a nebojím se říct, že si své hrdiny oblíbíte takovým způsobem, že když se někomu z nich něco stane, vyvolá to ve vás ty správné emoce. V příběhu hry Bravely Default II najdete také několik překvapivých temně laděných zvratů, které asi nebudete čekat. Navenek roztomilý a přívětivý vizuál, je tak okořeněn několika emocemi nabitými tóny.
Na své cestě potkáte opravdu širokou škálu postav, ale úvodní čtyři členové skupiny zůstávají až do konce Bravely Default II stejní. Vaše zachránkyně, princezna Glorie, je příjemná, čestná a starostlivá a jedná primárně podle morálních norem. Pro mne nejpřitažlivějším zůstal vědátor Elvis. Nejen že není vyloženě černobílý, ale je vtipný, rád se baví s ostatními a navíc je v japonštině i angličtině nadabován s geniálním akcentem. S Elvisem se ve stejnou dobu dostane do hry Adelle. Tvrdá, suchá, hrůzu budící válečnice, se kterou se určitě nechcete potkat v tmavé uličce a která je pravým opakem Elvise. No a nakonec jste tady vy. Námořník se srdcem na pravém místě, který se vždy snaží dělat “tu správnou věc” a je všem ochotný pomoci. A také vděčí Glorii za svůj život.
Nadšení…
Své nadšení z Bravely Default II jsem neskrýval už při hraní prvního dema (mezitím, před vydáním plné hry, vyšlo ještě jedno). Podle mne je přechod z malého displeje 3DSka na větší plochu s vyšším rozlišením nádherný, hlavně proto, že je hra plná barev a neskutečných detailů. Města, která navštěvujete, jsou opět ručně namalovaná se spoustou detailů a venkovní prostředí zase plná příšer, poschovávaných truhel s poklady a občas narazíte i na osamělou lidskou duši. Truhly plné lektvarů, zbraní a dalších užitečných předmětů najdete vlastně v úplně každé lokaci, v každém dungeonu a pro mne se nalezení úplně všech stalo stejně důležitým cílem, jako plnění úkolů hlavního příběhu anebo rozmanitých vedlejšáků.
Do dungeonů se bez pořádné výbavy lektvarů nevydávejte.
Cestovat budete mírným pásmem, ale taky po zasněžených tundrách, rozlehlých pouštích a hustých lesích a kde kromě řadových nepřátel a příšer, na vás čekají i jejich přesílené boss verze. Každé místo je příjemně živé a žádné dvě oblasti na vás nepůsobí stejně. I dungeony mají různý tvar, různou rozlohu a nejdete mezi nimi horské průsmyky, stoky, jeskyně a mohutná rozpadající se sídla nebo i ruiny. Jejich nevýhodou je, že svůj postup zde nemůžete ukládat libovolně, ale pouze na předem určených místech a těch není zrovna moc. Takže do dungeonů se bez pořádné výbavy lektvarů nevydávejte.
Od toho existuje v každém městě hry Bravely Default II obchod, ve kterém seženete spoustu věcí. Novinky v obchodech nejsou příliš časté a většinou si je již přinesete z průzkumu nebo je najdete v truhlách, ale obchody jsou pro vás důležité díky nabídce podpůrných prostředků. Lektvary doplňující zdraví nebo magii, věcičky k léčbě různých onemocnění, lepší zbraně a brnění a nebo oblíbené předměty, které fungují jako útoky elementy nebo určitým typem zbraně. Vzhledem k tomu, že kromě lektvarů a magie lze HP a MP doplnit do plného stavu pouze spaním, jsou mobilní stany jednou z výborných alternativ městských hostinců. Používat se ale vyplatí třeba i Ward Light, který vás učiní neviditelnými před nepřáteli nebo Teleportation Stone, který vás přenese na začátek dungeonů. Když to tak shrneme, tak je prakticky každá položka seznamu potenciálním esem v rukávu.
…pokračuje
Jak už to ale u JRPG bývá, trávíte ve hře hodně času cestováním napříč kontinentem Excillant, ale v Bravely Default II se musíte připravit na obrovské množství času, stráveného bojem. Pokud bychom to chtěli spočítat, ve finále budete bojovat se stovkami, možná spíše tisícovkami, nepřátel, monster a příšer. A přirozeně nastanou chvíle, kdy z tohoto herního elementu budete odpovídajícím způsobem frustrováni.
V Bravely Default II se musíte připravit na obrovské množství času, stráveného bojem.
Velice často se vám stane, že než porazíte daného konkrétního bosse, budete trávit hodiny pilováním techniky a levelováním postav. Tedy jednoduše řečeno, před každým velkým bojem musíte strávit hodně času získáváním XP. Pokud byste se tomu chtěli vyhnout, tak osobně opravdu nevím jak. Takže když tedy nejste připraveni doslova utopit desítky hodin nepřetržitým bojem s nepřáteli, vůbec Bravely Default II neinstalujte. Ne, vůbec si ji nekupujte! Ale zase nezažijete ty nádherné pocity, kdy vás najednou od určitého levelu přestanou příšery napadat a naopak začnou utíkat hned, jakmile vás zahlédnou. Nic z toho se ale nevyrovná luxusně vyvolanému pocitu zadostiučinění, když najednou vyhrajete, doslova s prstem v nose, nějaký boss fight.
Bitvy, bitvy a zase bitvy
Jak jsem již zmiňoval před několika měsíci v dojmech z dema, má Bravely Default II jeden z nejlepších bitevních systémů, jaké jsem v žánru JRPG měl tu čest používat. Jde o systém Brave/Default, který je svým způsobem minihra plná pokusů a omylů. Jen na vás záleží, zda zaútočíte nebo se v tahu jednotlivé postavy budete raději bránit. Obranou, zvolením funkce Default, získáte jeden Brave Point, který můžete použít později a doufat tak, že se vám tato “nečinnost” později vyplatí a bodík využijete jako bonusovou akci v dalším kole. Pokud vás v tomto kole nikdo nezabije nebo jinak neomezí, budete moci udělat tolik akcí, kolik máte BP v zásobě. Zároveň ale můžete použít až tři BP dopředu a rovnou udělat více akcí za sebou. Riskujete ale, že se nepřítele nezbavíte a pak budete tři kola nechráněni. Je to ale systém, který když dobře uchopíte a znáte možnosti svých nepřátel, může vaší partičce poskytnout v boji opravdu výrazné bonusy.
Bitevní systém Brave/Default, který je svým způsobem minihra plná pokusů a omylů.
Každé postavě pak můžete přiřadit několik povolání (Job). Ze začátku jste silně omezeni a máte přístup k povoláním jako je Black Mage a Freelancer, ale postupně se vám s každým zlomovým boss fightem odemkne další. Každý Job sice není vázán s jednou konkrétní postavou, ale vždy vás Bravely Default II nenásilně upozorní, komu byste měli novou třídu přiřadit. Navíc třeba Elvis začíná jako Black Mage, který používá mix různých elementárních magických útoků, ale díky tomu mi k němu tak nějak seděly až do konce hry magická povolání. Ale kdykoli mu je můžete vyměnit za jiný. Každá postava má navíc možnost vybrat si hlavní a vedlejší Job, takže jakmile dosáhnete maxima s jedním Jobem, můžete jej přeřadit jako vedlejší a jako hlavní si zvolit nový druh. Tento systém pomáhá vaší skupině zajistit hodně možností, jak v každé bitvě získat navrch různými způsoby.
Mezi mými oblíbené Joby patří bezesporu Berserker, který je neskutečně silný v útoku, ale zároveň vám každá akce ubere část zdraví. Dále Tief, který sice není moc silný, ale jeho útok jsou zákeřné a dokáže kromě různých předmětů ukrást nepřátelům i BP, nebo Bard se svými buffy a debuffy. Nejvíc mne ale bavil Beastmaster. Ne moc silné povolání, které ale umí zasáhnout všechny nepřátele najednou, ale hlavně umí chytat oslabené bestie a pak je posílat do útoků místo vás. Povolání je ale opravdu hodně a najít si vhodnou kombinaci hlavního a vedlejšího Jobu vám asi taky zabere nějakou dobu.
Každé monstrum navíc také dokáže využít soubojovou mechaniku Brave/Default. A dokonce mohou mít vlastní Job. Většina soubojů s bossy pak znamená provést jeden boj, ve kterém prohrajete, zjistíte jeho slabiky pomocí funkce Examine a pak se musíte naučit jeho vzorec chování a vylevelovat postavy. Každý nepřítel má také nějakou slabost, ať už jde o elementární efekt nebo druh zbraně. Další klíčovou vlastností každého útoku vůči řadovým nepřátelům, je možnost překvapení. Pokud se přiblížíte k nepříteli a stisknete tlačítko Y, zahájíte boj, ale s jedním BP pro každou postavu navíc. Začínáte tak se dvěma akcemi hned na začátku. Někdy ale budete zase přepadeni vy.
Povolání je ale opravdu hodně a najít si vhodnou kombinaci hlavního a vedlejšího Jobu vám asi taky zabere nějakou dobu.
Souboje s bossy jsou pak za prvé vzrušující, ale hlavně je každý jiný. U Bravely Default II se nemůžete vyhnout tomu, že některé budete několikrát opakovat. Některé jsou jednodušší, ale narazíte i na dost složité. Laborujete tak docela často s myšlenkou zahodit ovladač nebo rovnou celý Switch do kouta. Jenže i když konzoli vypnete nedá vám to a za chvíli už minimálně běháte po krajině a levelujete. Pocit z vítězství se tady popsat nedá a trpělivost je dokonale odměněna. Jde o frázi, kterou v souvislosti s boss fighty slýcháme často, ale tady to platí dvojnásob. Zážitek z výhry mám nově umocněný soubojem s Lily, kterou jsem sice napodruhé porazil celkem lehce, ale díky zvoleným Jobům postav a zbraním, byli všichni sidekickové Lily imunní vůči 90% všech mých útoků. Navíc byl jeden z nich healer a tak i když jsem Lily sejmul asi za 10 minut, třičtvrtěhodinu jsem obtížně likvidoval zbývající tři démony. Ale stálo to za to!
Hlavní je osobní růst
Prioritou Bravely Default II je hlavní příběhová linie a praktický posun od jednoho souboje k druhému. S některými NPC si ale můžete zahrát karetní minihru, plnit vedlejší úkoly a vydělat si tím nějaké další předměty, zbraně nebo brnění. K dispozici je také možnost získávat výbavu v době, kdy nehrajete. Můžete totiž v zastoupení vyrazit na expedice, přepnete konzoli do režimu spánku hromadit na moři poklady. Výhodou je, že kromě předmětů můžete získat XP a JP orby bez nutnosti hraní.
Bravely Default II je hlavně o bitvách. Můžete se pustit do křížku s bossem a trpět, ale levelování je ta jediná správná cesta. Pro někoho to můžete být dost frustrující, zvlášť když se obtížnost soubojů boss od bosse zvyšuje. Fanoušci oldshoolových JRPG to asi přijmou bez reptání, ale nevím, jestli to skousnou nováčci.
Přechod na novou konzoli tak sérii rozhodně prospěl, protože města a prostředí jsou skutečně krásná a některé scény, animace postav a kouzel jsou luxusní. Na druhou stranu to asi dokážou ocenit pouze ti, kdo mají sérii Bravely zažitou na malé obrazovce. Hudba je také úžasná, občas se trochu opakuje, ale dokáže podpořit a navodit tu pravou atmosféru. Stejně tak musím pochválit dabing, který jsem si po pár hodinách přepnul z japonštiny na angličtinu a dojel to s ní až do konce. Takže pokud jste trpěliví a jste ochotni trpět a trávit čas neúnavným bojem, je Bravely Default II nesmírně obohacujícím zážitkem.
Hru můžete zakoupit v Xzone.
Recenze
Bravely Default II
Bravely Default II je náročná hra na trpělivost a na čas. Pokud jste jej ale ochotni trávit levelováním postav, nabízí pro trpělivé hráče spoustu odměn jak v podobě herních předmětů, tak na poli reálných pocitů zadostiučinění. Vrcholem série je pak soubojový mechanizmus Brave/Default, který nemá mezi JRPG obdoby.
Líbí se nám
- příběhové zvraty
- soubojový systém Bravely/Default
- systém hlavních a vedlejších Jobů
- grafika
- automatické herní systémy
- pocit z vítězství
- hudba
Vadí nám
- únavné levelování
- těžké bossfighty
BD mám už nějakou dobu vyhlídnutý a jsem rád, že se hra povedla. Akorát mě děsí a zároveň těší ta stovka hodin, takže si ji přidám do seznamu a zahraju si to, až zase budu víc cestovat. Na projetí dungeonu a vyexpení postav během cesty to vypadá ideálně
Určitě doporučuju. Sice mi u BD vyloženě chybí ta druhá obrazovka 3DSka (ta hra ji uměla skvěle využít), ale pokud to člověk bude hrát poprvé na Switchi, problém to nebude. Zkus to demo.
Těžké bossfighty v mínusech hry? Jako já nevím, ale od toho bossák je, aby potrápil, ne?
Na jinou platformu se zde nebojíte dát i desítku, ale jakmile ta platforma není PS, tak jako jeden mínusový bod automaticky dolu?
Jinak jsem moc rád za Switch recenze!
Ty boss fighty jsou v mínusu proto, aby bylo jasné nováčkům, že nejde o pohodovou dětskou hru.
Jinak trošku nerozumím tomu bodu dolů? Osobně považuji Switch za nejlepší konzoli už od jejího vydání a 80% her hraju na něm.