Jedna z prvních větších prezentací, která nás na Gamescomu 2018 čekala, byla v režii vydavatele 1C Company. V ní je zaměstnána také řádka Čechů, takže se celková prezentace v délce okolo 15 minut vedla ve velmi přátelském duchu. Nebojte se, že by nás tak rychle odbyli. Poté jsme dostali asi tři čtvrtě hodinky na to, abychom všechno poctivě vyzkoušeli pod dohledem tvůrců, takže dojmů máme na rozdávání. Vybere si každý, protože nám byl ukázán simulátor, realtimové i tahové strategie a jeden akční klenot. Račte vstoupit.
Devil’s Hunt
Konfliktů mezi peklem a nebeskými výšinami už jsme zažili mnoho (mezi jinými se nabízí Diablo), takže nás zasazení nové nadějné značky nedávno založeného studia Layopi Games zase tolik nepřekvapí. Hráč se dostane do kůže Desmonda schopného ovládat jak temnou, tak světlou magii. Podle osobních preferencí se bude měnit nejen spektrum nabízených útoků, ale také vizáž hrdiny. Nakonec bude záviset pouze na mladíkovi v kožené bundě, jak se mocenský konflikt vyvrbí, protože právě on by měl vychýlit pomyslný jazýček na vahách jedním směrem. Jestli vám příběh přijde povědomý, možná se vám do rukou dostal komiks Equilibrium polského autora Pawła Leśniaka, jenž je předlohou titulu Devil’s Hunt.
Slibný titul se mi poštěstilo zahrát asi na čtvrt hodiny. Během nich se mladík, jenž v průběhu života přišel o většinu své lidskosti, pustil do porcování démonů ve velkém stylu. Díky velmi intuitivnímu ovládání jsem tvořil úderná komba, která ovšem nebyla tak zběsilá jako u série Devil May Cry. Spíše šlo o taktický tanec s pekelníky na jednom parketu. Při správném rozložení jednotlivých úderů se podařilo nepřítele omráčit a sestřelit dorážecími chvaty ne nepodobnými poslednímu Doomovi. Bojová složka tak ve mně zanechala veskrze pozitivní dojem.
Mnohem horší to bylo s pohybem hrdiny po úrovních, ale pevně věřím, že se titul od představené alpha verze ještě řádně posune vpřed, než jej vydavatel na podzim roku 2019 vypustí na počítače, Xbox One a PS4. Podobná očekávání mám rovněž ohledně grafické stránky. I v rané fázi vývoje vypadá vizuál této akční adventury z pohledu třetí osoby velmi pěkně, ale s řádnou péčí se může posunout mezi špičku žánru. Více osobních zkušeností bohužel nenabídnu, ale jsou slíbeny přes dvě hodiny cutscén, přepínání mezi lidskou a démonickou podstatou hrdiny a bohatý svět k prozkoumání. Osobně jsem na Devil’s Hunt velmi zvědavý a tajně doufám v budoucí hit. Snad tvůrci neusnou po relativně vřelém přijetí hratelné ukázky.
Stygian: Reign of the Old Ones
Druhým velmi nadějným titulem, jenž mi padl do oka, je temný titul ze světa H. P. Lovecrafta. Fanoušci amerického hororového klasika se mohou těšit na bohatou žeň, protože mimo Sinking City a Call of Cthulhu se na disky našich počítačů chystá Stygian: Reign of the Old Ones. Začínající studio Cultic Games tvoří působivý mix izometrického RPG s tahovými souboji, v nichž se mísí noční můry s křehkou realitou našeho světa. Mám pocit, že nadějný titul vývojářů z Turecka se mezi konkurencí neztratí už jen díky zajímavě zvolenému vizuálu, který se k lovecraftovským výjevům ideálně hodí.
Pod dohledem vedoucího designéra Cana Orala jsem si mohl zahrát několik prvních minut, během nichž jsem byl okamžitě pohlcen hutnou atmosférou. Už při tvorbě vaší postavy totiž budete mít nepříjemné pocity. Každý z osmi archetypů nabízí výhody a nevýhody v budoucích střetech s mimozemskými stvůrami. Dále připočtěte specializace, dovednosti a povolání, rozsáhlý systém úpravy vlastností a dostanete velmi komplexní systém tvorby charakteru. Kdybych měl více času, tak bych se mu věnoval mnohem pečlivěji, ale spěchal jsem do samotné hry.
Hned na startu jsem se probudil z noční můry naznačující, jakým směrem se bude mé putování světem dvacátých let minulého století ubírat. Děsivé výjevy prostupují každý můj krok a já se opatrně prohrabával inventářem a učil svůj mysticky založený charakter novým kouzlům. Asi jsem to přehnal, protože po pročtení několika grimoárů se můj Rasputin, jak jsem si sympatického mladíka pojmenoval, pohyboval na hranici šílenství. Příčetnost je možné ztratit také během soubojů v rámci vyvolávání kouzel (to přece není v našem světě normální) a kontaktem s děsuplnými stvůrami.
Bitky zde probíhají na hexově rozděleném prostoru, v němž se střídají dle jasného pořadí jednotlivé postavy. Pokud myslíte na sérii Heroes of Might and Magic, nejste na špatné cestě. Vaše postavy, které časem naverbujete do party, mohou tedy přijít o život nebo se zbláznit. V případě, že jste se dostali do kontaktu s deskovkami Eldritch či Arkham Horror, zcela jistě chápete základní principy boje.
Atmosférický 2D ručně kreslený titul Stygian se na naše počítače přiřítí již příští rok, takže nováčci mohou načíst Lovecraftovu tvorbu a fanoušci se mohou třást nedočkavostí. Sami tvůrci jsou fanoušci amerického autora a chtějí mu svým dílkem vzdát hold. Bude to temná strašidelná cesta, a díky demu na Steamu si ji můžete z části vychutnat již nyní.
Re-Legion
Třetím a posledním titulem, který jsem si vyzkoušel osobně, je zajímavě koncipovaná RTS Re-Legion polského studia Ice Code Games. Příznivci žánru se ovšem musí dívat na tento titul opatrně, protože hned na začátku boří jeho základní premisu – nic zde nestavíte ani nenajímáte armádu. Vžijete se totiž do role proroka ve futuristickém cyberpunkovém světě, který má přivést svou vírou místní porobené obyvatelstvo k blahobytu. Nevěřící se k vám ovšem nepohrnou ze všech koutů sami, musíte si mezi spodinou, tvořící 90 % místního obyvatelstva, hledat své přívržence sami a poté je konvertovat do své družiny.
Poté již můžete členům vaší náboženské pospolitosti diktovat, co mají dělat. Z některých se stanou ranaři hájící vaši bezpečnost, z jiných kněží pomalu rozšiřující vaši víru nebo hackeři dolují peníze z bankovních systémů. V hratelném demu jsem během několika chvil ovládal celou čtvrť a rozhodl se expandovat do okolí, kde jsem narazil na odpor jiné víry. Došlo tedy ke střetům dvou přesvědčení, jež lidské pokolení provázela celou historii. Nakonec jsem některé vojáky konvertoval přímo v bitvě, jiní padli pod silnými biči mé sebemrskačské jednotky. Po zabrání místních kasáren se do řad mých přívrženců dostali i střelci z laserových zbraní a má dominance byla totální.
Dokud jsem nenarazil na roboty, kteří rozcupovali mé minivojsko na kousky včetně vyvoleného proroka. Naštěstí se okamžitě převtělil do jednoho z nohsledů dlících u kostela, kde se shromažďovali mí noví věřící. Velmi jednoduchou hratelnost ženou dopředu morální volby, jež budete muset učinit během odhalování příběhu. Postupně tak vytvoříte kodex své nové víry a definujete bezbožnému světu nový řád spasící lidstvo budoucnosti.
Re-Legion vyjde již v průběhu tohoto září, takže si sami budete moci vyzkoušet přibližně desetihodinový pohled na vizuálně zajímavou možnost vývoje lidstva. V průběhu několika měsíců bude dotvořen také kompetitivní multiplayer umožňující porovnat sílu vaší skupiny věřících proti sektě kamaráda.
Fell Seal: Arbiter’s Mark
Další tahovkou, jež se na prezentaci 1C Company objevila, byl Fell Seal: Arbiter’s Mark. Ve fantasy světě s políbením stemapunku se budete moci prohánět se svou skupinou soudců (arbiterů), jejichž specializace budou od základu definované dle vašich potřeb. Vpřed vás požene hluboký příběh, v němž s rozhodcem Kyriem budete udržovat na zemí řád a stabilitu. Očekáváme spoustu taktických bitev, v nichž budou rozhodovat sebemenší detaily, takže možná něco pro hardcore komunitu. Lákavě vypadá také ručně kreslený vizuál odkazující se ke klasickým fantasy strategiím.
Strategii Fell Seal, kterou tvůrci přirovnali k Final Fantasy Tactics, můžeme očekávat v průběhu příštího roku.
Eternity: The Last Unicorn
Co se stane, když smícháte norskou mytologii s fantasy prostředím elfského lidu? Dostanete klasické RPG z pohledu třetí osoby. V Eternity: The Last Unicron bojujete za budoucnost elfského národa. Nejvyšší bohyně věnovala lesnímu lidu čtyři jednorožce zajišťující jim nesmrtelnost. Postupně ovšem byli očarování temnou silou toužící po jejich magické moci. O záchranu posledního vznešeného zvířete se má pokusit mladá válečnice Lead Aurehen, v níž doufá celá špičatouchá společnost. Prohánět se budete v nádherně designovaných lokacích, střetávat s řadou mytických příšer a především zdokonalovat svou výbavu na základě získané kořisti.
Tvůrci z Void Studios se zaměřili na aktivní zlepšování zbraní a široký strom dovedností, jež by měly pomoci upravit naturel charakteru podle hráčových preferencí. Jednotlivé úpravy by se měly viditelně projevit v boji proti tuhým nepřátelům. Abyste byli ve střetech úspěšní, bude třeba dostatečně trénovat, což umožní samostatný mód arény. Vlastní zkušenost s hraním titulu Eternity bohužel nemáme, takže budeme doufat, že se titul vycházející snad ještě v tomto roce podaří dotáhnout do úspěšného konce. Dobrých RPG s kvalitním příběhovým zázemím totiž není nikdy dost.
Deep Sky Derelicts
O své slovo se přihlásila také ambiciózní hardcore tahová záležitost Deep Sky Derelicts, kterou mnozí vnímají jako Darkest Dungeon ze scifi prostředí. O bezprostředních zážitcích z hraní jsme vám psali již před devíti měsíci, kdy titul vstoupil do předběžného přístupu na Steamu. Od té doby se na hratelnosti poctivě pracovalo, takže se studio Snow Hound může pochlubit konečnou verzí svého díla. Do vesmírných hlubin plných nebezpečí se můžete ponořit již od tohoto září, kdy hra vyjde z Early Accessu a svou komiksovou grafikou a vysokou obtížností bude chtít zaujmout hráčskou společnost.
Ancestors Legacy
Společnost 1C Company nezapomíná ani na své aktuální tituly. Z nich by bylo vhodné připomenout chystanou verzi Ancestors Legacy pro konzole, jež bude vypuštěna na začátku roku 2019. Zároveň s ní by měl vyjít velký update upravující hratelnost, přinášející dvě nové kampaně a multiplayer, v němž budou mít významnou roli hrdinové.
Z mého pohledu nabídla společnost 1C Company poměrně rozmanitou přehlídku titulů. Nezbývá nic jiného, než si přát aby tato díla v budoucích měsících nepostihly žádné trable a udělala tak radost nám i vývojářům. Sami jste si mezi nimi určitě našli své favority, které budete dále sledovat.
Stygian jsem před nějakým časem zkoušel. Už se těším, až vyjde…