Vývojáři z nezávislého nizozemského studia KeokeN Interactive nám v roce 2018 naservírovali sci-fi thriller Deliver Us the Moon. Hra vsadila především na atmosféru, příběh a řešení logických hádanek. Následný úspěch v recenzích i z hlediska prodejů dokázal, že hráčům tento mix náramně zachutnal.
Nebylo proto příliš překvapivé, když autoři letos v březnu oznámili pokračování s názvem Deliver Us Mars. Už z názvu jste si pravděpodobně dokázali odvodit, že se ve druhém dílu přesuneme z Měsíce na planetu Mars.
V sázce je opět budoucnost celé lidské rasy, která se dostala na pokraj vyhynutí. Po záhadném tísňovém volání z Marsu se v kůži astronautky Kathy Johannsonové vydáváte v lodi Zephyr na povrch samotné rudé planety, kde se celé záhadě budete snažit přijít na kloub. Brzy vyjde najevo, že za vším stojí záhadná organizace Outward, která ukradla lodě kolonie ARK, jež jsou pro přežití lidstva zásadní.
Na Gamescomu jsem měl možnost okusit jednu úroveň, jejíž dohrání mi zabralo přibližně 45 minut. Už z úvodní prezentace, pomocí které nám vývojáři hru představili, bylo dobře patrné, že je Deliver Us Mars v porovnání s Deliver Us the Moon výrazně ambicióznější a po technické stránce vyspělejší titul. V rámci vizuální stránky mohu vyzdvihnout animace a kvalitu obličejů, které jsou díky použití technologie motion capture o úroveň výše než v minulém díle. Právě vyprávění příběhu formou cut-scén namísto textových zpráv dobře ilustruje vyšší produkční hodnoty hry.
Samotné studio ostatně v průběhu vývoje Deliver Us Mars narostlo z pouhé desítky vývojářů, kteří pracovali na Deliver Us the Moon, na šedesát členů. Na rozdíl od původní hry se navíc autoři mohou spolehnout na finanční podporu vydavatelství Frontier Foundry. Vývojáři mě v průběhu hraní ujistili, že se vetší rozpočet a lidské zdroje nepodepíšou pouze na grafice a způsobu vyprávění příběhu. Delive Us Mars má oproti předchůdci výrazně narůst i z pohledu herní doby. Právě délka hry, která se pohybovala okolo čtyř hodin, byla možná největší slabinou Deliver Us the Moon.
Deliver Us Mars by i přesto mělo zůstat lineární příběhovou hrou, která klade důraz především na hádanky a průzkum prostředí. Logické pasáže se v mnou zkoušeném levelu skládaly především z hádanek, které pracují s perspektivou a prostředím. Pro jejich správné vyřešení, tak bylo potřeba opravdu detailně prozkoumávat okolní prostředí, které vám často odhalilo možné řešení. Byly to například na první pohled nenápadné škrábance na podlaze, které odhalily místo, kam máte umístit požadovaný objekt, který mi následně odemknul dveře do další pasáže.
Obtížnost i časová náročnost jednotlivých puzzlů mi přišla přiměřená. Pokud se jejich šablona v průběhu hry nebude příliš opakovat, tak by si fanoušci logických her mohli přijít na své. Pokud zrovna nebudete sledovat příběhovou animaci nebo řešit nějakou hádanku, tak budete pravděpodobně s cepíny v rukách šplhat po nějaké té skále. Horolezecké mechaniky autoři poměrně detailně prezentovali už na dříve zveřejněných ukázkách, takže mě při hraní jejich přítomnost nijak nezarazila.
I přesto jsem však byl překvapen jejich četností a propracovaností. Nejde totiž pouze o překonávání propastí nebo přelézání vyvýšených míst. Nijak nepřeháním, když řeknu, že se hra v horolezeckých pasážích rázem promění na mix akční adventury a 3D plošinovky, ve kterých musíte zapojit mozek i rychlé prsty. V průběhu několika minut mi navíc autoři představili několik dalších možností, které mechaniku lezení rozvíjejí. Jde například o možnost rychlého sestupu nebo naopak rychlého odrazu, kterým postava dokáže rychleji vystoupat do výšky. Řada ambicióznějších AAA titulů může pro pracovanou horolezecké mechaniky Deliver us Mars jen tiše závidět.
Hru jsem měl možnost vyzkoušet ve verzi pro PC na gamepadu i klávesnici. Abych byl upřímný, tak se mi zejména při lezení hra ovládala výrazně lépe právě na ovladači. Bohužel jsem neměl možnost okusit verzi pro PS5, která by díky implementaci funkcí ovladače DualSense mohla velmi dobrý dojem z horolezeckých mechanik ještě více umocnit.
Deliver Us Mars pro mě bylo jedno z nejpříjemnějších překvapení celého Gamescomu. Všechny tři hlavní pilíře hry v podobě vyprávění příběhu, řešení hádanek a horolezeckých pasáží se navzájem příjemně doplňují a v pravidelných intervalech střídají. Celkový dojem navíc dotváří tajemná atmosféra opuštěné planety, kde jste na všechno úplně sami. Pokud tedy ke štěstí nepotřebujete akcí nabité přestřelky a dáváte přednost spíše příběhu s důrazem na hádanky a průzkum prostředí, tak by vás Deliver Us Mars mohl podobně jako mě příjemně překvapit a zabavit.
Jediná věc, která mě v průběhu hraní lehce zamrzela, je určitá jednotvárnost samotného Marsu, který pravděpodobně nenabídne příliš velkou variabilitu prostředí. Jinak jsem si ale hraní nového titulu od studia KeoKen užil, což asi nejlépe dokládá skutečnost, že jsem si hru následně ještě jednou vyzkoušel přímo na showflooru, kde byla k vyzkoušení na stánku společnost TikTok
Deliver Us Mars vychází 2. února roku 2023 na PC, PS4, PS5, Xbox One a Xbox Series X/S.