Museli jsme si pro tu lákavou příležitost zaletět do zahraničí, ale stálo to za to. Tahle mimořádně výpravná hra je jednou z těch, které žádný screenshot ani video dostatečně nereprezentuje. Teprve když sami postupujete zchátralou noční vesnicí plnou podivných totemů či krvavých stop a sledujete svoje okolí na kvalitním 4K monitoru či televizoru, oceníte naplno, jak citelně autoři posunuli jejich využití RE engine technologie i výtvarný um při budování mimořádně opresivní atmosféry téměř hmatatelné hrůzy. Některé interiéry jsou vyloženě fotorealistické a zmutované zombie nikdy nevypadaly děsivěji než tady.
Když jsme pozvánku na tohle vyzkoušení hry dostali, poněkud jsme se obávali, že jde o jeden z těch případů, kdy novináři dostanou přístup k preview, aby následně ta samá ukázka hry vyšla jako veřejné demo. Při hraní nám ale došlo, že přinejmenším téhle verzi buildu to nejspíš nehrozí, protože v ní pár věcí citelně chybělo a působila tedy skutečně jako pracovní verze, kterou můžete ukázat chápajícím novinářům, ale nemůžete ji dost dobře vypustit do rukou laické veřejnosti. Pokud tedy nějaké demo před vydáním hry (24. března) vyjde, nejspíš to nebude tato pasáž hry a určitě ne tahle verze jejího buildu. Jeho VIP status posilovala také mimořádná opatrnost a pozornost zástupce Capcomu, který ostřížím zrakem hlídal speciální PS5 konzoli, na které jsme hráli – stejně jako naše fotoaparáty nebo další hardware.
Téhle ukázce nejspíš nehrozí, že by vyšla v podobě veřejného dema.
Zahrát jsme si mohli samotný začátek hry, konkrétně její první kapitolu. A to včetně spuštění „New Game“ z hlavního menu, což vedlo ke zbrusu novému úvodnímu filmečku, kombinujícímu reálné záběry s těmi počítačovými, velmi podobně, jako fungoval nový úvod v Resident Evil 3 remake. Filmová sekvence stručně shrnovala události ohledně zombie incidentu v Raccoon City z předchozích her, aby následně ukázala kariérní postup policisty Leona na tajného vládního agenta, pracujícího přímo pro amerického prezidenta – který jej vyšle na misi do zapadlé evropské vesnice, kam údajně tajemní únosci odvlekli prezidentovu dceru Ashley. Pak se ale projevila zmíněná nedokončenost tohoto buildu, jelikož místo úvodního příjezdu Leona k vesnici v doprovodu dvojice místních policistů jsem se ocitl v roli Leona rovnou sám, stojící na lesní cestě uprostřed noci s nožem, pistolí, jedním zásobníkem a jedním léčivým sprejem.
Původní verze hry Resident Evil 4 byla v době svého vydání (2005) kromě mnoha dalších věcí revoluční tím, že (po třech hrách zasazených do nočního lesa a nočního města) se jednalo o „horor za bílého dne“ a tuto pasáž jste tedy hráli za denního světla (ačkoliv počasí bylo poněkud zamračené a na vesnici se snášela z lesa mlha). Zde je ale nasvícení celé scény potlumeno natolik, že máte pocit, jako kdybyste se pohybovali spíše v noci za svitu měsíce, než za mlhavého dne v hlubokém lese. To je samozřejmě ještě děsivější, obzvlášť díky realistické hře stínů ve výrazně vylepšené grafice. Není to ale jediný prvek, kterým tvůrci přitlačili na děsivosti hry. Místo abyste třeba na cestě našli živého vlka, uvězněného v pytlácké pasti (když jste mu v původní hře pomohli se osvobodit, vedlo to k určité zajímavé pasáži později), najdete v remaku pouze jeho vyvrhnutou krvavou mrtvolu. Tyhle nuance posouvající remake k větší děsivosti než originál dále gradují, jakmile přijdete do styku s prvním obyvatelem vesnice v osamělé chatě vedle lesní cesty.
Když do domu vejdete, ocitnete se tváří v tvář prvnímu z místních obyvatel. Otrhaný a neupravený muž, působící nemocným dojmem, nereaguje na Leonovu snahu o oslovení. Místo toho se začne s výhružným mručením belhat ke stěně, u které má opřenou sekeru – aby se s ní následně vrhnul na vás. Nemáte jinou možnost než střílet, ale jakmile do něj hráč vypálí několik střel, hra převezme kontrolu a ukáže, jak Leon protivníka dorazí svým nezaměnitelným výskokem s otočkou a výkopem. Čímž mu zlomí vaz a odhodí tělo s nepřirozeně ohnutou hlavou na stranu. Tahle dorážka je připomínkou, že ve hře stále zůstaly ty úsměvně kýčovité prvky jako vystižené z béčkového hororu 80. let. Kontrastují ale nyní mnohem výrazněji s vyloženě realistickým zpracováním zbytku hry. To se projeví hned vzápětí, když se zdánlivě mrtvý vesničan zvedne ze země a znovu na Leona zaútočí, zatímco mu ale hlava visí v nepřirozeném úhlu na stranu. Je to nechutný a děsivý detail, který mi připomněl onu scénu s utrženou čelistí v remaku Resident Evil 2.
Když konečně dorazíte do vesnice, stihnete právě začátek „obřadu“, během kterého vesničané upálí na hranici zaživa druhého z místních policistů, kteří vás sem dovezli (mrtvolu toho prvního jste našli ve sklepě onoho prvního útočníka). Policistu zachránit nestihnete, ale dostanete se samozřejmě do konfliktu se zástupem místních obyvatel. V této vypjaté akční pasáži, kde vás zástup vesničanů s vidlemi či sekerami nahání skrz budovy, zatímco vy se snažíte zoufale za sebou zabarikádovat dveře, slouží jako účinná první lekce, že v téhle hře nebudete většinou mít dostatek munice. Je tedy potřeba se spolehnout jednak na ten váš výkop s otočkou, ale také na bodání nožem, které je, samozřejmě, vybaveno brutálnější a syrovější animací i zvukem, než v původní hře (včetně krvavějších následků na protivníkovi). Do boje se následně zapojí také mohutný vesničan s pytlem na hlavě, vyzbrojený motorovou pilou – její pomocí nejen rozřeže dveře co jste za sebou zabouchli, ale zuřivým oháněním rozseká i další vesničany, pokud se mu připletou do cesty, případně pobourá sloupy budovy natolik, že se její část zřítí.
Hra ale opět ukáže jeden ze svých „odlehčených“ prvků, když Leon odrazí útok motorovou pilou pomocí svého nože, jako kdyby šlo o šerm vyrovnanými zbraněmi. Vtípek si neodpustí ani když sestřelením petrolejové lampy zapálí ustájeného vola, který následně pobourá část stáje i vesničanů kolem něj – což Leon komentuje slovy „Účet za poškozený majetek mi můžete poslat později!“. Jsou to právě tyhle kontrasty humoru z původní hry a odlehčených prvků s vyloženě realistickým a děsivým vzhledem hry, které mi osobně příliš nesedly. Chápu, že jde o snahu odkazovat se na klasiku se všemi jejími svéráznostmi, ale osobně bych uvítal více, kdyby hra udržovala prostě tu konzistentní ponurou atmosféru, jako to aktuálně předvedl remake Dead Space, se kterým budou chtě nechtě všichni fanoušci žánru tuhle hru srovnávat. Je to o to zvláštnější kontrast, že na mnoha místech tvůrci vylepšili dialogy a obohatili hru o drobnosti, posouvající ji k vážnějšímu, dospělejšímu a modernějšímu pojetí.
Druhou věcí, kterou si zatím nejsem úplně jistý, je ovládání. Když si zahrajete původní verzi hry (nebo stačí si pustit nějaké video na Youtube, kde hru hraje zkušený veterán), uvědomíte si, že jednou z jejích výrazných předností byla poměrně vysoká svižnost a plynulost pohybů vaší postavy – šlo tehdy o dramatický posun proti ovládání minulých dílů série (ačkoliv se Leon stále zastavil při míření). V remaku Resident Evil 4 mi ale při hraní přišlo, že je Leon poněkud pomalejší a neohrabanější, jak při pohybu, tak při míření střelnými zbraněmi. Jelikož testovací build měl velmi omezené možnosti jakéhokoliv nastavení, můžeme samozřejmě očekávat, že tyto věci půjdou doladit zvýšením rychlosti otáčení apod. Každopádně poněkud neohrabané mi přišlo také vytahování nože držením L1, abyste následně mohli pomocí R2 bodat. Vím, že to je podobné původní hře, ale mnohem přístupnější a modernější by bylo, kdyby byl nůž prostě mapován na jedno z „face“ tlačítek pro snadné a rychlé bodnutí jedním tlačítkem.
Zmíněné výtky jsou ale prkotiny ve srovnání s ohromující výpravou remaku a nadčasovou kvalitou legendární hry samotné – Resident Evil 4 je jedním z nejlépe dávkovaných survival hororů a akčních dobrodružství z hlediska celkového tempa, což v posílení takto mimořádnou výpravou slibuje jeden z nejlepších herních zážitků roku a dost možná zatím vůbec nejlepší Resident Evil remake. Některé interiéry ve hře vypadaly bez jakéhokoliv přehánění opravdu naprosto fotorealisticky. Na konzoli PS5 přitom hra běžela naprosto plynule, bez známky jakýchkoliv technických problémů. Na každém kroku navíc najdete myriádu drobných obohacení, ať už se jedná o drobné detaily a přídavky v herním prostředí, propracovanější a krvavější boje, extra dialogy nebo třeba nahrazení původní obrazovky s „videohovory“ novými plnohodnotnými filmovými sekvencemi, stříhajícími záběry na Leona se záběry na jeho kontakt v USA. Fanoušci předlohy, série a hororu obecně se mohou po lednové výpravě do vesmíru těšit na další naprosto mimořádnou hororovou událost příští měsíc.
Resident Evil 4 remake vyjde pro PC, PS4, PS5 a XSX|S v pátek 24. března 2023.
„zmutované zombie“? To je nějaká novinka, kterou do hry remake přinese?
V původním RE4 přece zombie nebyly. V tom byla 4 lorově revoluční oproti 0-3.
Klidně jim říkejme Ganado, ale schválně jsem to napsal takhle, aby to bylo srozumitelné i pro nezasvěcené.
Dochází k mutaci zombifikovaných, nebo k zombifikaci zmutovaných?
Obojí
Nějak nechápu tu pasáž o svižnosti pohybů postavy v originálu. Přitom originál měl právě tank controls, nedalo se tam normálně strafovat a celý to bylo strašně neohrabaný. Sice tomu byl jakž takž přizpůsoben design, ale i tak to byl vopruz a mám dojem od šestky vejš už má RE konečně normální ovládání.
Děkuji za upozornění, souhlasím že jsem tu pasáž nenapsal zrovna nejlépe a mírně jsem ji tedy upravil. Každopádně když si pustím třeba tuhle ukázku z hraní:
https://www.youtube.com/watch?v=g5GrJrdM0sM&ab_channel=SHNSurvivalHorrorNetwork
…připomíná mi to svižnost pohybu prostředím v originálu (vyloženě mi sepnula ta „muscle memory“ nabraná opakovanými průchody hrou), která mi u mnou hrané ukázky/buildu remaku poněkud chyběla. Uznávám, že to mohlo být jen nezvykem na nové animace i ovládání, ale ten dojem to mě nechalo dost silný na to, abych jej považoval za vhodné zmínit.
Mohl bych se prosím zeptat na pár věcí, jestli to není tajné?
[1] V uveřejněných videoukázkách je vidět, že nůž má nyní omezenou výdrž. Znamená to, že se může hráč dostat do situace, kdy je naprosto neschopen útoku (rozbitý nůž a žádná munice)? Zkoušeli jste to?
[2] Jak funguje přebíjení zbraní? Je namapováno na samostatné tlačítko (tzn. se zbraní lze „cvaknout“ naprázdno), anebo stačí zuřivě tisknout tlačítko pro střelbu a Leon si přebíjí automaticky když vyprázdní zásobník?
[3] Ve zveřejněných videoukázkách jdou občas vidět quicktime prompty, např. výzva k úhybu, když se minotaur začíná rozpřahovat k ráně kladivem. Jsou tyto quicktime prompty běžnou součástí hry? Naznačuje to hra i při útocích běžných vesničanů?
[4] Pokud hratelné demo obsahovalo i pasáže s Ashley – útočí veničané i na Ashley? Nemyslím tím pokus o únos, ale rány a bodání.
[5] Pokud hratelné demo obsahovalo i pasáže s Ashley – reaguje Ashley na pokus mrknout jí pod sukni?
Bohužel jsme byli součástí větší delegace novinářů ze světa a nemohli jsme s hrou strávit dostatek času pro opakované procházení či testování všech nuancí.
Všiml jsem si, že nůž má nový UI ukazatel, rozdělený na několik dílků a naznačující jeho výdrž, ale neměl jsem příležitost tuto mechaniku dostatečně otestovat. Pokud mohu soudit, vypadalo to podobně jako v remaku RE2, tedy že máte omezený počet, kolikrát můžete nůž zabodnout do hlavy nepřítele jako „get out“ únikový manévr. Podle všeho ale máte vždy možnost nožem bodat skrz základní útočné kombo.
Přebíjení jsem dělal dedikovaným tlačítkem (tuším čtvereček na PS5 ovladači), bohužel jsem nevyzkoušel, zda k němu dojde i automaticky po stisknutí střelby s prázdným zásobníkem.
Zdá se, že quicktime prompty ve hře jsou, minimálně vyskočil jeden pro onen obranný protiúder nožem, když se na mne rozmáchl miniboss motorovou pilou.
Na pasáž s Ashley (tuším se jedná o pátou kapitolu hru) jsem se ptal, ale bohužel nám zástupce Capcomu vysvětlil, že daná ukázka není určená pro tohle testování evropských novinářů.
Toho psa mali zapracovať ako v pôvodnej hre. Ako fanda sa teším ale z toho psa som sklamaný.
Ve skutečnosti to bude ještě trochu složitější: