Poté, co jsme jako jeden z mála českých magazínů měli možnost si minulý měsíc hru zahrát, dočkali jsme se nyní další její prezentace pro novináře – zatímco posledně jsme hráli první kapitolu hry, tentokrát přišla řada na pokročilejší pasáže hry. Konkrétně se jednalo o průzkum okolí jezera po setmění a také o (ještě pozdější) pasáž s dobýváním hradu, kde již hlavní hrdina Leon doprovází Ashley, dceru amerického prezidenta, kterou přijel do této biozbraněmi zamořené vesnice zachránit před jejími únosci. Je poněkud nezvyklé, že takto blízko před vydáním hry ještě vydavatel poskytuje „hands-off“ prezentace bez vlastního hraní novinářů, nicméně u takto očekávané hry jsme samozřejmě vděční za každou další ochutnávku.
Noční průzkum okolí jezera
Čtvrtá kapitola hry se odehrává po setmění v okolí jezera. Máte k dispozici malý motorový člun, se kterým můžete volně projíždět trasu s několika body k vystoupení jak na otevřených prostranstvích, tak uvnitř jeskyní. Právě tyto jeskyně mne v této pasáži zaujaly nejvíce, jelikož jsou plné nádherných krápníků, kterým také prospělo celkové grafické vylepšení remaku. Leon je zde ještě sám a nejen díky noci má hra opravdu strašidelnou hororovou atmosféru, jak se světelný kužel Leonovy svítilny prokousává mezi nočními stromy nebo hází odlesky v jeskyních labyrintech.
Dalším zdrojem strachu jsou vesničané, z nichž téměř každý po prvním zásahu odhalí parazita uvnitř jeho těla, který nahradí lidskou hlavu směsicí chapadel, šlehajících svými ostrými konci po Leonovi. Výrazně vylepšený nůž zde opět přijde ke slovu, protože i tento útok můžete stisknutím tlačítka pro použití nože ve správnou chvíli odrazit. Jakmile se parazit vynoří na povrch těla nepřítele, je to každopádně tužší protivník než předtím v lidské podobě. Pořád jej ale můžete omráčit například výstřelem do nohy, čímž se vám na chvíli nabídne možnost paralyzovaného protivníka „dorazit“ otočkou s kopnutím nebo útokem nožem. Silný dojem z fyzikality soubojů podtrhuje schopnost vystřelit jakoukoliv zbraň protivníkovi z rukou.
Vedlejší mise, puzzle, obchodník
Dočkali jsme se také pohledu na „vedlejší mise“, které jsou ale spíše jednoduchými úkoly, než nějakými samostatnými aktivitami – alespoň z toho, co jsme mohli vidět. Leon v této pasáži například našel na zdi přilepený písemný vzkaz na modrém papíře, kde obchodník nabízí extra odměnu, pokud Leon najde a donese mu k odprodeji zlaté vejce. Kromě toho zde najdete také všemožná puzzle, například podzemní svatyni s oltářem, kde očividně chybí několik předmětů na správných místech – nebo načmárané obrazce na stěnách, podle jejichž symbolů pak musíte nastavit panel s tlačítky, těmito symboly opatřenými. Jako obvykle, Resident Evil se snaží nehrát příliš dlouho jen na jednu notu a střídá svoji náplň i tempo.
Obchodník je velmi významnou součástí čtvrtého dílu série, jeho původní podoba ve hře byla velmi ikonická. Bohužel musím konstatovat, že část jeho šarmu se v remaku ztratila, protože místo toho absurdně hlubokého zkresleného hlasu nyní na vás mluví víceméně normálním hlasem s citelným anglickým (skotským?) přízvukem. Na druhou stranu se ale zdá, že má více pestřejších hlášek. Tradičně máte možnost nakupovat a prodávat u něj předměty nebo vylepšovat zbraně. Nechybí klasická možnost kombinovat některé nalezené poklady dohromady, což zvedne jejich prodejní hodnotu. Pokud jde o váš inventář, nově můžete změnit jeho barvu nebo si na něj dokonce pověsit přívěsek na ozdobu.
Dobývání hradu
„Dobývání hradu“ asi není titulek, který by člověk čekal u hororové hry. Připomeňme si ale, že RE4 se ve své době od předchozí trilogie odlišil kromě jiného právě silným odklonem od survival hororu směrem k akční adventuře, což překvapivě dobře fungovalo. V remaku nicméně tyhle pasáže působí ještě epičtěji a explozivněji, doslova. Nejen že je hrad plný početných skupin nepřátel, ale likvidujete je kromě jiného střelbou do tradičně červených výbušných barelů, které velkolepě explodují. V jednu chvíli se dokonce dostanete k ovládání historického děla, kterým máte primárně rozbít zamčenou bránu, ale můžete jej také otočit na druhou stranu a vypálit pár dělových koulí proti jednotlivým nepřátelům.
I při vší té divoké akci platí, že remake vypadá podstatně děsivěji, než původní hra. Jednotlivé pasáže hradu jsou také ponuřejší a atmosféričtější, stejně jako úvodní kapitoly hry ve vesnici. Děsivější jsou také početní minibossové, od větších variant parazitů, přes různé obrněnce až po „Garrador“ válečníka s obřími kovovými drápy, který se naštěstí orientuje podle sluchu, takže se mu můžete připlížit k odhalenému parazitovi na zádech. Mezi bossy samozřejmě obzvláště vyčnívá Jack Krauser, trénovaný žoldák, se kterým jste v původní hře měli divoký souboj na nože pomocí série filmečků a QTE. Zde je tento souboj zpracován více herně, bez filmové kamery, takže musíte kolem nebezpečného protivníka manévrovat a odrážet jeho dynamické útoky dobře načasovanými protiútoky.
Ashley není přítěž
Eskortovací mise nepatří pro většinu hráčů mezi populární, nicméně v tomto případě výjimka potvrzuje pravidlo. Ashley je v remaku tak charismatická (kombinací vzhledu, animací ale především hereckého výkonu a dabingu), že budete rádi za její společnost a budete extra motivováni ji ochránit či dostat do bezpečí. Z hlediska ovládání jí můžete opakovaným stisknutím tlačítka dát pokyn, aby se držela blízko u vás nebo naopak poodstoupila – tuhle funkci hojně využijete podle situace, kdy se buď chcete vrhnout do skupinky nepřátel na vlastní pěst nebo naopak co nejrychleji společně utíkat před pronásledující přesilou.
Aktuální nastavení jejího přístupu indikuje drobná ikona vpravo dole, která se také může změnit na ikonu „někdo mě unáší“ nebo „zranili mě“. V prvním případě musíte protivníka táhnoucího Ashley pryč rychle zasáhnout, v tom druhém je zase potřeba k Ashley sesypané na zemi přijít a pomoci jí na nohy (nestojí vás to lékárničku, jen tu interakci). Podobně jako má obchodník více pestřejších hlášek, také Ashley s Leonem prohazují pestřejší hlášky podle toho, co se zrovna děje. Znovu bych chtěl vyzdvihnout, že Ashley zní a chová se velmi sympaticky, takže budete mít extra motivaci k její záchraně.
Resident Evil 4 remake vyjde pro PC, PS4, PS5 a XSX|S v pátek 24. března 2023.
Jsem zvědavý na VR2 verzi
No těším se moc, naposledy jsem hrál originál na ps2, ani nevím co bylo za rok asi 2006

To jsem krátce chodil s manželkou a i přes to jsem si k ní vzal ps2 a hrál u ní když její mamina byla na dovolené