Včera večer jsme se v rámci Opening Night Live dočkali nového traileru na survival horor Alan Wake 2. A přestože studio Remedy nemá stánek přímo na výstavišti, vývojáři do Kolína nad Rýnem přece jenom hru přivezli a uspořádali prezentaci v nedalekém kinosále. Já jsem měl tu možnost být u toho.
Jako první nám Remedy ukázalo live-action pasáž, přičemž přechod do ní i z ní je naprosto plynulý. Konkrétně jsme viděli talkshow, kterou moderoval Mr. Door, a Alan Wake se v ní tak trochu nechtěně objevil. Byl naprosto zmatený, což vedlo k několika odlehčeným momentům a zároveň šlo o menší představení Temného místa. Prezentovala se zde kniha „Initiation“, která doslova vypráví o Alanovi, jenž zapomněl na to, že knihu napsal.
Potom už následovala ta hlavní pasáž, přibližně 40minutový gameplay za samotného Alana. Předně je třeba říct, že vývojáři ukázali PC verzi s path tracingem a hra vypadá naprosto fantasticky. Nejen po stránce nasvícení, stínů či odlesků, ale i skvělých detailů. Atmosféra je díky tomu velmi silná a myslím, že tvrzení Thomase Puhy, že Alan Wake 2 bude dost možná graficky nejpokročilejší hrou tohoto roku, má své opodstatnění. Nezaznamenal jsem ani žádné doskakování textur či podobně problémy, jen pár momentů se stutteringem, ale nebylo toho moc. Stejně tak byl obraz naprosto čistý, bez nepříjemného shimmeringu, který dost trápil ray tracing v Controlu. Tady tomu zřejmě výrazně pomáhá nedávno představené DLSS 3.5.
Temné místo převzalo podobu města New York, v němž Alan dlouhou dobu žil a odehrává se v něm i jeho knižní série o detektivovi jménem Alex Casey. Toho zde mimochodem také najdete. Nedoprovází totiž jenom Sagu Anderson v realitě, jeho temnější verze v nové ukázce konfrontuje Alana. Zároveň se spisovatel dostal přes telefonní budku do spojení s neznámou osobou, jež mu má pomoct utéct z Temného místa. A v demu se také mihl muž jménem Tim Breaker, který zřejmě Alanovi rovněž bude pomáhat. Jde o bratra šerifky Bright Falls Sary Breaker? Těžko říct. Při rozhovoru s ním samozřejmě vývojáři dialogovou možnost „Kdo je tento záhadný muž“ záměrně vynechali.
Zatímco v realitě se setká Saga s kultisty, v Temném místě Alan bojuje se „stínovými nepřáteli“. Ti ale nemusí být vždy skuteční. Remedy tím ukazuje, že spisovatel není plně příčetný a nepozná, co je skutečné. Po posvícení na spoustu z nich se tedy nemusí stát vůbec nic, ale někteří jsou opravdoví a budou s vámi bojovat. Alan má na začátku k dispozici pistoli, ale náboje do ní jsou velmi omezené a bude třeba jimi šetřit. Mimochodem inventář je udělaný ve stylu Resident Evilů, takže máte i omezený počet slotů.
Důležitým prvkem v prvním díle bylo světlo a v pokračování hraje snad ještě větší roli. Alan má k dispozici speciální svítilnu, která dokáže zhasnout či rozsvítit některé lokace, které díky tomu změní podobu. A tady opravdu klobouk dolů před Remedy, protože změna assetů je naprosto instantní a skutečně nevidíte žádné doskakování textur. Ani přechody v Ratchetovi nejsou takto rychlé.
Stejně jako Saga Anderson má své „myšlenkové místo“, Alan má svou spisovatelskou místnost, do které se můžete přepnout kdykoli během hraní a přechod je opět naprosto instantní, bez jakéhokoli loadingu. Engine Northlight zřejmě používá nějakou černou magii. Anebo zkrátka naplno využívá technologie jako DirectStorage. Důležité je, že si na tomto místě může Alan prohlédnout nalezené stopy a spojit je. Konkrétně sbírá poznatky o lokacích a jakési náměty. Výsledkem je, že Alan může doslova přepsat realitu. Pokud spojí například prázdnou chodbu a kultisty, objeví se na tomto místě různé symboly a cesta, kterou lze pokračovat dál. Spojení existuje vždy jen jedno správné (které vás posune dál v příběhu), ale vývojáři říkali, že i ty „špatné“ vás mohou dovést k něčemu zajímavému.
Demo končilo velmi zajímavou scénou, kde se protnulo s červnovým demem za Sagu Anderson. Ta se na konci dostala do místa zvaného „Overlap“, kde se překrývají dvě dimenze. A právě zde se poprvé setká s Alanem, oba se totiž navzájem slyší, byť poměrně přerušovaně a pouze krátce. Je ale jisté, že to bude hrát nějakou roli. Připomínám, že ve vybraných saveroomech (které fungují prakticky jako v každém survival hororu) můžete mezi postavami libovolně přepínat a je jen na vás, v jakém pořadí jednotlivé mise odehrajete. Zároveň v nich máte možnost prozkoumávat lokace mimo hlavní příběh, vývojáři slibují podobnou míru volnosti jako v Controlu.
Od Alana Wakea 2 jsem měl vysoká očekávání, ale nebudu přehánět, když řeknu, že je tahle ukázka ve všech ohledech předčila. Myslel jsem, že už pasáže za Sagu ukázaly spoustu nových, velmi zajímavých mechanik, ale když tady je ještě Alan, za kterého se hraje zase jinak… Opravdu mi dochází slova, abych vůbec dokázal popsat, jak výborně celá hra působí. Remedy nepřehánělo, když tvrdilo, že jde o jejich zdaleka nejambicióznější projekt. A já už se nemůžu dočkat, až se na konci října pustím do plné verze. Myslím, že o hře roku ještě není rozhodnuto.
Alan Wake 2 vychází 27. října na PC, PlayStation 5 a Xbox Series X|S.
Spokojím se s tím, že hra zapůsobila velmi dobře a víc vědět nechci. Nechám si zbytek na hraní.
Od oznámení hry mám jen ta nejvyšší očekávání a díky za potvrzení mých dobrých dojmů. Prostě Remedy nezklamou. Jinak nehorázně závidím tu společnou fotku se Samem „Max Paynem“ Lakem.
Když jsem se nedávno při debatě s Martinem u Diabla 4 zamyslel nad mými očekávanými hrami, zjistil jsem i ke svému překvapení, že v první trojce jsou to u mě všechny hry od Remedy: Max Payne Remake, Alan Wake 2 a Control 2.
Poslední 3 roky byla jedna solidní hra za rok. A tento?! Každej měsíc 2! To je masakr. Kež by to takto bylo každý rok
Na tuhle hru se strašně těším. Jednička je jedna z nejlepších her, kterou jsem hrál. Co se týče grafiky a tak, jsem na to plně připraveň. RTX 4070 to jistí Teďka ji testuju na nejnáročnější hře, kterou jsem viděl v různých porovnáních a tím je The Last of Us Part I. Ve Full HD všechno na ultra 100% stabilních 60 FPS. Strašně mě ta hra baví a spolu s Red Dead Redemption 2 je to nejlíp vypadající hra, kterou jsem kdy hrál. Od týhle hry čekám to samý a jen mi to potvrzuje, že Remedy jsou už dekády jedni z nejlepších vývojářů na světě. Skoro cokoliv na co sáhnou se promění ve zlato. A já velmi doufám, že si v rukávu schovávají nějaké eso v podobě hudebního doprovodu. To je pro mě nezapomenutelná součást prvního dílu. Poets of the Fall forever.
Tak zrovna Tlou není náročná hra spíš je to zrmšenej port, jestli chceš otestovat výkon karty zkus CP 2077 a zapni path tracing bez DLSS a FG.
Proč bych to dělal? To nezvládne ani 4090. Path tracing není ani míněnej na používání bez DLSS.
No psal jsi že testuješ 4070 na „nejnáročnější“ hře. Ale tou je momentálně CP 2077 s path tracingem až vyjde hra která jede na U5 a plně podporuje Nanite a Lumen tak to bude zase ta. Většinou se testuje bez pomocníků DLSS, FSR nebo XeSS abys zjistil hrubý výkon karty v nativním rozlišení.
Já to testuju na reálném hraní. Testuju jestli mi to opravdu rozjede hry tak, jak jsem to viděl na videích. A rozjede. Že to nerozjede nesmyslný nastavení, které tady píšete vy, je mi jasný předem a nemám potřebu ho testovat. Mířím na 60 fps a Cyberpunk by to s RT a DLSS měla dát na 60 FPS taky. Path Tracing je extrém, kterej to asi nedá, ale to mi ani nevadí.
A tak to jsme každej mysleli něco jiného …vy jste jí testoval pro vaše nároky na grafiku a fps ve hrách. Předpokládal jsem, že jí testujete a chcete vědět hrubý výkon – zarazilo mě to slovíčko nejnáročnější hra.