Recenzovaná verze: PC
Remaky a remastered edice her pro nové konzole, které se objevily na předešlé generaci, jsou zkrátka v módě. Nedávno jsme tu měli např. Tomb Raider a vynikající The Last of Us, zanedlouho dostaneme do rukou vymóděné Grand Theft Auto V, ságu Halo nebo Sleeping Dogs. Mezi ně se brzy zařadí i série Metro. Tvůrci z 4A Games vylepšili 2033 i Last Light, nalepili na ně podtitul Redux a šoupli je na PlayStation 4, Xbox One a PC. Ačkoliv je jasné, že Redux vzniklo hlavně kvůli konzolím a PC verze je spíše do počtu, protože na něm bylo Metro vždy jako doma, rozhodně se nedá říct, že by jí autoři odbyli nebo že odvedli zbytečnou práci. Právě naopak.
Zpět do roku 2033
S ohledem na jeho stáří vás určitě nepřekvapí, že nejvíce změn potkalo původní Metro 2033. Nutno říct, že základ hry, které jsme před lety dali velmi solidních 7 z 10, se nezměnil. Stále vás čeká napínavý příběh o cestě mladíka Arťoma do Polis kvůli záchraně své domovské stanice a boji proti záhadným Temným mutantům. Vše se také pořád odehrává především v prostředí moskevského metra, kam se uchýlil zbytek lidstva vlivem jaderné války, a vše se stále dá považovat za adaptaci vynikající knižní předlohy od Dmitrije Glukhovského.
Průběh Arťomovy cesty i základy hratelnosti se tedy skutečně nezměnily, ačkoliv některé složky doznaly solidních změn. Zlepšila se například tolik kritizovaná umělá inteligence. Lidští protivníci se konečně chovají rozumněji, hlavně ve chvílích, kdy se pokoušíte o kradmý postup. Ačkoliv místy stále můžete zaznamenat lehce opožděné reakce, většinou na vaše činy nebo pohyb ve stínech reagují dostatečně uvěřitelně. Ani v přestřelkách se většinou nedopouštějí viditelných chyb, lépe využívají kryt, snaží se vás oběhnout a obecně představují větší výzvu. Obyčejní mutanti jsou podle očekávání stále pitomí a spoléhají především na svůj počet nebo sílu, ti představovali z hlediska chování výzvu už v původní hře. Ačkoliv i v jejich případech lze s trochou snahy pozorovat zlepšení.
2033 Redux těží také z Last Light, především pokud jde o funkce upgradu zbraní, zacházení se zbraněmi a stealth praktiky. V původní hře jsem nikdy s přestřelkami ani s plížením neměl problém, ale nyní je pocit z manipulace se zbraněmi přeci jen přesvědčivější a stealth je díky smrtícím a omračujícím úderům zblízka (a také díky vylepšené AI) mnohem pestřejší. Upgrade zbraní z Last Light sice není úplně klíčový herní prvek, ale vždy je skvělé si pěkně vyšperkovat revolver nebo samopal, který jste našli v temných tunelech pod pavouky prolezlou mrtvolou. Tím se dostávám k další novince, a to přítomnosti nových skrýší a hůře přístupných místností, v nichž zpravidla najdete užitečnou výbavu. I když znáte původní 2033 zpaměti, stejně tu budete mít možnost narazit na nová místa, nemluvě o tom, že i obsah původních skrýší se někdy liší. Občas zažijete také nové události, třeba zajímavé setkání s mutantem ve dveřích při jedné z výprav na povrch mrazivého, válkou zdevastovaného světa. Tvůrci navíc nezapomněli ani na sadu nových achievementů.
O poznání větší novinkou jsou ale dva herní módy, které si zvolíte na začátku hry. První z nich nese název Sparťan a hratelnost 2033 přiblíží více Last Light. Soustředí se tak spíše na akčnější pojetí a při hraní narazíte na větší množství munice, filtrů do plynových masek a obecně všech zdrojů nezbytných pro přežití. Hra je stále výzva, i na normální obtížnost se po zvolení Sparťana určitě zapotíte, ale hra je s ním přeci jen méně náročná než v případě původní hry. Pokud by vám tedy něco takového nesedlo, není problém zvolit druhý mód, Přežití. Ten představuje pravý opak. Zdrojů je daleko méně, i zbraně vám vlivem delšího nabíjení dají pěkně zabrat a nepřátelé jsou ještě více agresivní. Jinak řečeno jde o styl blízký původní verzi 2033.
Pokud by vám ani tohle nestačilo, vždycky můžete sáhnout po režimu Hraničář (Ranger). Tentokrát už není součástí dodatečného patche, bonus za předobjednávku ani DLC, ale je nedílnou součástí hry a po jeho zvolení se můžete těšit na absenci uživatelského rozhraní a všech ukazatelů (obzvlášť v případě filtrů do masky jde o důležitý faktor), nemluvě o mnohem větší obtížnosti boje. Vyznavači jakéhokoliv druhu obtížnosti si tak určitě přijdou na své a tím mizí další problém původní verze. Co si kdo zvolí, to má, volba obtížnosti jde navíc tak daleko, že není problém zvolit Přežití spolu s Hraničářem.
,,Lidští protivníci se konečně chovají rozumněji.“
Obnovená krása
Největšími změnami ale přeci jen prošla grafická stránka. 2033 Redux vypadá ve srovnání s originálem opravdu špičkově, především ve venkovních lokacích. Nejde ani tak o to, že samotná grafika je na působivé úrovni a všude je více detailů a efektů, ale spíše o to, že většinou došlo ke změně denní doby nebo počasí. To určitě vede k otázce, jestli tím nebyla narušena pověstná atmosféra Metra. Musím říct, že ačkoliv se atmosféra v případě exteriérů skutečně změnila, rozhodně to není změna k horšímu. Zamračené nebe sice nabízí depresivnější atmosféru než jasný svit slunce, ale dalo by se říci, že nyní toho prostě uvidíte mnohem víc. A kromě toho, jasný pohled na zasněžené a zledovatělé ruiny Moskvy, ve kterých se neustále prohánějí obří mutanti, jen tak neomrzí.
Změna v exteriérech dokonce leckdy atmosféru přitvrdila. V jednom místě, kterým jste se původně mohli procházet ve dne, nyní panuje hluboká noc. To samo o sobě mění dojem z celé scény, ale v kombinaci s faktem, že se ve vzduchu neustále prohánějí obří létající démoni, jde skutečně o zcela jiný zážitek. V ten moment totiž nevíte, jestli se soustředit na lidské protivníky, kteří vás v té lokalitě čekají, nebo na démony, jež jen tak neporazíte a prakticky neuvidíte. Navíc vás můžou po troše nepozornosti popadnout a zařídit vám hezkou, ale bohužel smrtelnou prohlídku vzdušného prostoru nad Moskvou. V útrobách metra a obecně v interiérech se samozřejmě atmosféra neměla jak změnit, ale i tam můžete leckdy obdivovat působivou grafickou stránku. Určitě by se tedy dalo říct, že je atmosféra po celou dobu hry stále skvělá a ve srovnání s původní hrou si nebudete připadat ochuzení.
Změna denní doby však způsobila menší chyby v dabingu a textech. Vzpomínám na případ, kdy mi při zkoumání knihovny bylo řečeno, že za chvíli bude svítat, přičemž jsem ve stejné chvíli mohl pozorovat obří okna zalitá slunečním svitem. Tohle je spíš kuriózní chyba, ale všiml jsem si i případu, kdy vám text při volbě mezi módem Sparťana a Přežití neříká, co udělá volba v 2033, ale v Last Light, což může být celkem matoucí. Takových chyb je ale naštěstí minimum a většinou si dabing i text stále udržují velmi solidní kvalitu. Mimochodem, stále považuji z hlediska navození správné atmosféry za povinnost kombinaci ruského dabingu a českých titulků.
Ale zpět k technické stránce. Korunu tomu všemu nasazují nesmírně krátké načítací obrazovky a především špičková optimalizace. Redux jsem hrál na sestavě s procesorem Intel Core i5 o frekvenci 3.10 GHz, grafickou kartou Nvidia GeForce GTX 660 a 8 GB RAM, přičemž používám rozlišení 1680×1050. To už z dnešního pohledu není žádné nabušené železo, ale jakmile jsem oželel vyšší nastavení SSAA, tahle sestava zvládla bez problému hraní na plné detaily. Ohledně HW náročnosti jsem tedy tentokrát neshledal žádný problém. V takovém případě nebyl ani žádný velký problém se snímky za sekundu. Ve vypjatých situacích nebo v některých venkovních lokalitách sice nebylo neobvyklé, že došlo k poklesu na 45 či 50 fps, ale po většinu času jsem mohl s úsměvem na tváři sledovat ukazatel 60 fps, který se nezřídka vyhoupnul i na čísla 95 nebo 120. Není zde tedy žádný zámek nebo omezení snímků za sekundu a plynulost Metra záleží jen na vašem hardwaru. Ukazatel fps z programu Fraps můžete vidět i na místních screenshotech.
Technická stránka Redux je po všech směrech skoro až fantastická, jedinou výtku mám na menší množství bugů, spojených především s fyzikou. Občas jsem mohl sledovat, že se mutant při útoku postavil na hlavu mého spolubojovníka, aby následně ve vzduchu ještě nějakou dobu zůstal bez jakékoliv opory, výjimečný nebyl ani případ, kdy se tělo zabitého protivníka zaseklo o nějakou překážku a začalo se prapodivně klepat. I v případě animací lze občas pozorovat viditelné chyby. Ve všech případech jde sice o maličkost, ale i tak jde o kaz na jinak skvělé technické stránce hry.
,,Ačkoliv se atmosféra v případě exteriérů skutečně změnila, rozhodně to není změna k horšímu.“
S nástupcem v mírnějších stopách
Zatímco 2033 se dočkalo celé řady vylepšení, Last Light, popisující další setkání Arťoma s Temnými na pozadí hrozící války, zůstalo téměř nedotčené. A co si budeme povídat, tady by byla chyba něco měnit, vždyť minulý rok jsme si v recenzi nestěžovali na nic, co by přímo souviselo se samotnou hrou. Mód Hraničář je přítomen i zde a už z něj vážně není žádné DLC za 5 dolarů. Multiplayeru jsme se ani tentokrát nedočkali, ale stejně pochybuju, že by to někomu mělo vadit. Metro je symbolem intenzivního singleplayerového zážitku a jakýkoliv online režim by ho stejně nezměnil. A optimalizace? Ta je na tom v případě Last Light Redux prakticky stejně jako v 2033 Redux, takže ani v tomto případě jsem nenarazil na žádný problém. Snímky za sekundu se chovají stejně za podobných situací, HW náročnost je také shodná, tedy shodně bezproblémová.
Grafika pokročila i tentokrát, ale protože se už původní verze mohla chlubit skvělou vizuální stránkou, samozřejmě není v tomto případě pokrok tolik viditelný, ačkoliv mi přišlo, že se výrazně zlepšila minimálně práce se světlem. V původním Last Light mi však vadila jedna věc, a to vlasy některých postav, které vypadaly jako udělané z plastelíny (tedy i hůř, než v Metru 2033). Zrovna tohle však tvůrci nezměnili, což je škoda. Jinak si však na nic ohledně grafiky nelze stěžovat. Redux navíc nabízí podporou 4K rozlišení, kterou jsem bohužel neměl možnost vyzkoušet, dá se však očekávat, že v případě takové chuťovky je grafická úroveň zase někde jinde. A pokud jde o hratelné novinky, jedinou skutečně markantní změnu představuje několik nových achievementů a přítomnost režimů Sparťan a Přežití, které v Last Light fungují stejně jako v případě 2033. Přežití přiblíží hratelnost hry více k původnímu 2033 a Sparťan nabízí spíše akčnější a méně náročný způsob hraní, což vám ale stejně nezaručí, že bude hraní Last Light Redux procházka růžemi.
Last Light Redux tedy minimálně na PC funguje především jako užitečná a vcelku levná kompilace veškerého obsahu, který pro Last Light vyšel. Kromě již zmíněného módu Hraničář je už v základu přítomen každý přídavek, který vyšel pro původní hru, ať už jde o Chronicles Pack, Tower Pack, Developer Pack nebo lehce nadbytečný, ale v některých chvílích užitečný lehký kulomet RPK. Pokud by vám tedy samotná hra nestačila, můžete sáhnout po jakémkoliv přídavku. Osobně něco takového doporučuji, některé dodatky se opravdu povedly, často nabízí dlouhou herní dobu a osobně jsem si je užíval už v původní verzi.
Metro čeká s otevřenou náručí
Ačkoliv Redux nemůže nahradit plnohodnotný třetí díl, přesto jde o vynikající práci. Obzvlášť Metro 2033 může snadno potěšit nejen nováčky, ale i kované fanoušky. Pokročilejší grafika, příznivé změny v stále hutné atmosféře, skvělá optimalizace, pokročilejší umělá inteligence, zlepšení hratelnosti vypůjčené z Last Light, nové prvky a nové herní módy jsou určitě pádným důvodem, proč se k prvotině 4A Games vrátit a znova ji projít od začátku do konce. Tvůrci zkrátka eliminovali prakticky všechny problémy hry, a tak nabízí fantastický zážitek, na kterém se nějaké podstatné chyby hledají opravdu těžko. Možná proto, že jsem je ani nenašel, zmíněné problémy s fyzikou a texty opravdu nepředstavují žádnou skutečnou překážku.
Last Light Redux oproti tomu zůstalo v rámci PC z větší části zachované beze změn a pokud už máte pokračování Arťomova příběhu za sebou a nepotřebujete si ho znova zkusit s mírně vylepšenou grafikou, s módy Sparťan a Hraničář nebo v 4k rozlišení, může se vám hodit alespoň jako levná příležitost, jak se dostat ke všem DLC, pokud jste je v původní verzi minuli. Nováčci se ale ani v tomto případě nemají čeho bát. Pokud hledáte neotřelou, originální a prakticky bezchybnou FPS, Last Light Redux je sázka na jistotu a společně s 2033 Redux vás čeká unikátní jízda metrem, kterou si budete ještě dlouho pamatovat.
Recenze
Metro: Redux - ještě lepší apokalypsa
Pokud jste dosud nepřišli se sérií Metro do styku, Redux je skvělá, po všech směrech vyladěná a propracovaná příležitost, jak tuhle chybu napravit. Především v případě Metra 2033 však tvůrci provedli tolik příznivých změn, že zkrátka nepřijdou ani veteráni, kteří hru znají nazpaměť. 4A Games zkrátka dokázalo už tak vynikající hry dovést téměř k dokonalosti.
Líbí se nám
- vylepšená vizuální stránka
- zachování unikátní atmosféry
- skvělá optimalizace
- nesmírně krátké loadingy
- lepší AI
- všechny změny v Metru 2033
- módy Sparťan a Přežití
- přítomnost všech DLC pro Last Light
- cena PC verze
Vadí nám
- drobnější bugy spojené s fyzikou a animacemi
- pár chyb v textech
Tohle je perfektní FPSko
Skvělá atmosféra, člověk si užije i stealth akce, zajímavé zbraně, dobrý příšery, temná atmosféra, na večerní hraní ideálka 
Metro 2033 – některý pasáže jsou fakt strašný, na vyšší obtížnost se nedaří ani na X pokus to dohrát, nicméněně celkové hodnocení postapokalyptické střílečky je 9/10.
appoloyd: Záleží jak to myslíš. Tohle je vlastně jen graficky vylepšená verze předchozích dvou titulů Metro 2033 a Metro: Last Light. Takže pokud si hrál předtím oba dva díly, tak o nic nepřijdeš. Pokud si hrál jen Metro: Last Light a bavilo tě, tak 2033 určitě zahraj.
JE medzi 2033 a týmto veľký rozdiel? Prišiel by som o niečo keby som si 2033 nezahral?
Rascal, chápu to z tvojeho pohledu jako hrače PC dobře, a teď se vžíj ty do mě jako do fandy METRA které čtu a ted si ho mužu jestě zahrat na PS4: P Takže pro mě dost žuuuužo a masakr jak si psal. : -P
Podstatná je recenze a ne hodnocení…jestli 8/10 9/10 nebo 10/10 stejně z toho vyplívá, jak jsem pochopil, že nadmíru za zahrání stojí a to mi stačí.
Hodnoceni neni pismo svaty. . teda pro nekoho asi jo. . he
Rascal: Výborně řečeno. Stalker by měl možná i 12/10 jelikož jeho svět je na hodně dobré úrovni
Jako Metro je skvělá hra. Ale pokud vyleštím grafiku a upravím AI a pár věcí, stále se jedná o tu samou hru. Ano za opravení chyb a upravu grafiky si určitě bodík navíc zaslouží, ale takovej masakr? Pokud se podívám na to za jakých podmínek hra vznikala tak by musela mít 20/10. Modernizujte STALKERa a podle měřítek by musel mít 11/10.
Lumicko: Nad 90 už ten obraz vypadá tunelovitě
Cim vacsi FOV tym lepsie. . viacej vidis priestorovo…
Metro: Redux – jeste lepsi tunelarina…. yesss
Neni nad kvalitne okomentovanej gameplay a nasledne vlastni hra
Hodně těch her co si vyjmenoval mělo šíleně moc chyb a blbostí a dneska by se na to nadávalo (ale vzpomínáme jen v dobrém) , ale neznamená to, že jsou špatné. Jsou hodně dobré. Já bych spíš číselné hodnocení vynechal ať si přečtou recenzi a je to. Každý má jinačí vkus. Pro někoho je to 10tka a pro druhého 1…
ltr33 – half 2 byl celkem otevrenej. . tunel je preci jen tunel
Itr33: Souhlasím s tím, že hratelnost je na prvním místě. A některé hry si opravdu to hodnocení 10/10 zasloužily.
)
Z relativně blízké minulosti bych asi vybral TES: Morrowind, Thief (1999? ) , Deus Ex (2000) , HL (jednička) , AoE 2.
A k tomu bych se nebál přiřadit třeba i Battlefield 2 nebo CoD4: MW.
Ano, u všech těchto her se dají najít svoje chyby, ale rozhodně redefinovaly žánr a hry, které následovaly od nich "opisovaly" a v podstatě díky nim máme to, co dnes hrajeme.
Dalo by se v tom výčtu jít určitě více do historie (či jiné hry) a určitě by mnoho lidí s tím výběrem nesouhlasilo. (btw. CoD4 jsem vybral právě pro přinesení "filmového" pocitu do her a přenesení FPS blíže do současnosti. Dalo by se skoro říci, že by se jinak dnes hrály jen FPS z druhé světové…a pak je člověk rád za Wolfa
Nechci nijak hanobit Redux, sice poskytuje perfektní prožitek z hraní, ale rozhodně nepřinesl žádnou revoluci, nějaký prvek, který změní (alespoň nějak) hry do budoucna a který ještě v žádné jiné hře nebyl.
PS: Je pravda, že výběr mých desítkových her může připadat dost pokrytecky, vzhledem k tomu, co píšu, ale hry jsem přestal takto hodnotit už dávno a nijak zvlášť jsem nad tím dříve se nezamyslel. Vlastně je nyní vhodná chvíle ho přizpůsobit. Díky.
PS2: Pokud někoho napadá další, podobná desítková hra, co změnila žánr, tak ať sem napíše. Rád si rozšířím obzor/potlačím sklerózu.