Na konci minulého milénia byl trh plný her zaměřených na průzkum a rabování temných kobek. V současnosti již tolik v kurzu nejsou, přesto tu máme pár vývojářských týmů, které se nás snaží zásobovat různě kvalitními tituly. Nejvýraznějším tvůrčím uskupením je zřejmě Almost Human Games, které má na svědomí velmi úspěšnou sérii Legend of Grimrock, jež zastiňuje většinu konkurenčních fantasy projektů ve všech ohledech. Možná právě proto se rozhodli hoši z Juggernaut Games zasadit své dílo mimo zemský povrch. Jejich výtvor dostal díky expanzi do vesmíru možnost zastínit ostatní podobně laděné kousky minimálně v jednom směru. Zda tato výrazná odlišnost pomohla StarCrawlers prorazit, uvidíte na konci textu.
Návštěva orbitální stanice
Má malá žoldácká skupina byla najata tajemným obchodníkem na speciální prácičku, kterou měla díky svým zkušenostem zmáknout levou zadní. Hlavním cílem byla likvidace monumentálního elektronického drtiče, který za neznámých okolností získal kontrolu nad orbitální stanicí nedaleko Marsu. Po vstupu na její palubu jsme byli okamžitě napadeni šílenými robotickými uklízeči, kteří se nás snažily zneškodnit za pomoci odpadků a neumytého nádobí. Jejich eliminace nebyla i přes jejich neefektivní útoky vůbec snadná. Nakonec se nám je ale podařilo zahnat do kouta a dorazit. Následná aktivace vodních čerpadel nám odvodnila nižší úrovně komplexu, které měly dle některých informací ukrývat primární objekt naší mise. Na cestě skrze dolní patra se nás nikdo nepokusil zastavit. Po několika minutách chůze jsme došli do obrovské haly, ve které jsme spatřili gigantický drtič odpadků, který se na nás ihned vrhl. Dlouho trvající střet přežili jen jeho mechaničtí přisluhovači, kteří odklidili padlé a opravili svého poškozeného pána. Snad se mi příště bude dařit lépe.
Děj StarCrawlers se točí okolo dobrodružných výprav malé party nezkušených dobrodruhů, která si různými melouchy vydělává na živobytí. Bitva na orbitální stanici prakticky prezentuje jednu z mnoha příběhových misí, které musíte při průchodu hrou absolvovat. Celek není po této stránce i přes výskyt různorodých rozhodnutí a voleb nikterak výrazný. Fakticky tu máme klasické cRPG, jehož tvůrci se zaměřili především na návrh map a odladěný soubojový systém, nikoliv na kvalitu vyprávění.
Příběhové mise jsou proloženy různorodě laděnými vedlejšími zakázkami, které vás zavedou na nepřeberné množství lokací. Při jejich plnění zavítáte do útrob opuštěných stanic, zamořených dolů a polorozpadlých lodí, jejichž náklad dávno před vašim příchodem zlikvidoval celou posádku. Primárním cílem vaší cesty bude většinou likvidace určitého typu nepřátel, otevření komunikačního kanálu nebo nalezení vzácného předmětu, který je pečlivě střežen obyvateli navštíveného komplexu.
Osamělý průzkumník
Na začátku vaší vesmírné odyseji budete v kvapu opuštěné prostory prozkoumávat jen s hrdinou, kterého si vytvoříte v rámci úvodní obrazovky. Formování hlavního protagonisty je tu kvůli nedostatku alternativ zpracováno velmi odlehčeně. Zvolit mu na startu můžete jen minulost a profesi, kterou bude schopen efektivně vykonávat. V současné verzi StarCrawlers můžete svého žoldáka zaměřit na jedno ze sedmi povolání. Já sám jsem byl nejvíce zaujat Void Psykerem, který dokázal ovládat temnou energií, kterou hromadil za pomoci svých základních útoků. Vždy po dosažení určité hladiny se mu otevřely nové schopnosti, kterými byl schopen své protivníky vymazat během chvíle z bojiště.
Po splnění několika kontraktů vám bude dána příležitost nabrat čerstvé nováčky, kteří budou mít podobnou úroveň jako vaše hlavní postava. Celkem je možné mít v partě osm odlišně zaměřených postav. Do akce si můžete vzít vždy jen čtyři členy vaší družiny, kteří budou za svou práci následně odměněni zkušenostními body, penězi a novou výstrojí, která jim pomůže efektivně bojovat proti stále se vyvíjejícím vlnám protivníků.
V jiných podobně laděných projektech si můžete partu zformovat přesně dle svých představ. Zde tomu tak bohužel není. Ve vaší žoldácké skupině můžete mít vždy jen jednoho zástupce specifické profese. Pro experimentální sestavy v tomto titulu tím pádem není místo. Dle mého názoru se zpracování tohoto prvku moc nepovedlo, hráči je v StarCrawlers do jisté míry upřena možnost svobodně formovat svou skupinu. Jednotku plnou paladinů, mágů, válečníků či technicky zdatných jedinců si tu tím pádem nikdy nevytvoříte, což většinu fanoušků starších cRPG rozhodně nepotěší.
Čas experimentů
Zaexperimentovat si fanoušci starších cRPG mohou jen při definování směru vývoje jednotlivých členů týmu. Svého hrdinu mají možnost zaměřit vždy na jednu ze tří specializací, které určí jeho roli v boji. Z technika můžete za pomoci nově získaných úrovní vytvořit ofenzivě laděného konstruktéra, vychytávkami disponujícího mechanika nebo na defenzivu zaměřeného výrobce robotů. Ten má stále po ruce malého mechanického pomocníka Boltyho, jenž je schopen nepřátelům slušně zavařit. Osobně jsem byl nejvíce zaujat alternativními zaměřeními u robotické bytosti, kterou jsem nalezl při jedné z příběhových misí. Její evoluční strom mi nabídl kopu zajímavých aktivních schopností, které jsem měl možnost využít ve svůj prospěch v poli.
Spektrum talentů je velmi rozsáhlé, každá postava disponuje minimálně pěti až šesti aktivními dovednostmi, které může použít jak k posílení družiny, tak i k útoku na nepřátele. Mezi nabízenými schopnostmi nalezneme plošná kouzla, zdrcující údery a pomalu působící jedy, které dokáží protivníka zlikvidovat během několika kol. Tahové střety probíhají v uzavřeném prostoru bez možnosti pohybu. S kličkováním známým z Legend of Grimrock 2 tu tím pádem vůbec nepočítejte.
Černý trh
Síla aplikovatelných schopností je pevně spjata s efektivitou zbraní, které užíváte. Zvyšovat ji tím pádem budete investicí do nového vybavení. Normální předměty zakoupíte u obchodníka, který vám mimo čistý nákup umožní také vylepšovat již vlastněnou výbavu. Zlepšit si touto cestou můžete například sílu útoku, příjem zkušeností nebo efektivitu štítů, které značně snižují poškození, jež vám způsobí útoky vašich nepřátel. Nové zbroje, meče, pušky a generátory štítů vám ale obyčejný kupčík jen tak neprodá. Pokud si bude chtít obstarat něco lepšího, nezbude vám jiná možnost, než se vydat do temných zákoutí vesmírného přístavu. Zboží, které hledáte, totiž naleznete jen na černém trhu, který vám nabídne různě pestrou škálu předmětů za specifickou cenu, kterou většinou nebudete schopni zaplatit.
Speciální předměty od překupníků totiž budete muset cálovat špatně získatelnými eonovými kostkami nebo ukradenými frakčními artefakty, které vyměníte za nejlepší nabízené vybavení. Prodáváním kradeného zboží okradené frakce moc nepotěšíte, při úspěšné transakci se vám s nimi většinou značně ochladí vztahy. Spokojení kupci budou naopak obchodem nadšeni a velmi rádi s vámi začnou aktivněji spolupracovat. Čím lepší pověst si u daného uskupení získáte, tím zajímavější možnosti kooperace vám následně nabídne.
Prodejné artefakty nenajdete kvůli jejich náhodnému umístění snadno. Mimoto jsou často chráněny pastmi a po zuby ozbrojenými nepřáteli, kteří se jich nevzdají za žádných okolností. Jejich spektrum svou pestrostí bohužel neohromí. Na bojišti se vám do cesty postaví jen roboti, humanoidi a nepříliš výrazná mimozemská monstra, která nemají čím zaujmout. Díky malé různorodosti oponentů se po několika hodinách hraní dostaví mírná pachuť stereotypu, která vám v ústech zůstane až do poslední chvíle.
Vedle jisté míry stereotypu trápí StarCrawlers také polovičatě fungující optimalizace. Při hraní jsem nejednou zaznamenal pády hry a výraznější propady fps při soubojích. Technický stav celku se kvůli tomuto faktu nebojím označit za diskutabilní. Osobně považuji tento nešvar za problém, který nelze u takto vizuálně nevýrazného díla za žádných okolností akceptovat. Snad tvůrci na odladění tohoto prvku pořádně zapracují.
Nadprůměrné cRPG
Záplava konkurenčních titulů je v tomto žánru hodně vydatná. Přesto se autorům vesmírného cRPG StarCrawlers podařilo stvořit zajímavý kousek, který má rozhodně čím oslovit. Zaryté fanoušky temných kobek a náročných bitev zaujme dílo Juggernaut Games hlavně kvalitním návrhem úrovní, osobitými herními třídami a obtížnými tahovými souboji, které jim často dají skutečně zabrat. Odrazujícím faktorem pro ně naopak může být polovičatá optimalizace, chudá paleta nepřátel a citelný stereotyp, který se dostaví již po několika hodinách hraní.
I přes zmíněné nedostatky lze nový projekt Juggernaut Games označit za mírně nadprůměrné dílo, které je určené jen pro specifickou skupinu hráčů. Za sebe se ho nebojím doporučit jedincům, kteří si libují v průzkumu a čištění monstry zamořených prostor. Fanoušci otevřenějších či komplexnějších RPG by měli své finance zainvestovat jinam. Zde totiž jimi vyhledávané mechanizmy za žádných okolností nenaleznou.
Recenze
StarCrawlers – temná výprava do hlubin vesmíru
StarCrawlers je vcelku povedené cRPG, které sází na osobité zasazení a maximální vyladění základních žánrových mechanizmů. V ostatních směrech bohužel nikterak nevyčnívá. Prakticky je to mírně nadprůměrný titul, který cílí primárně na ctitele časem zapomenutých klasik. Pokud mezi tuto hráčskou obec patříte, mohu vám investici do tohoto kousku bez většího rozmýšlení doporučit. Fandové jinak orientovaných RPG by si měli počkat na slevu.
Líbí se nám
- kvalitní návrh úrovní
- osobité herní třídy
- obtížné souboje
Vadí nám
- chudá paleta nepřátel
- rychle se dostavující stereotyp
- polovičatá optimalizace
Odpověď na komentář uživatele
gumak
cRPG je crawler RPG nebo také dungeon crawler RPG. RPG s tímto označením se odehrávají v labyrintech či rozsáhlých dungeonech. Detailní popis zde: [ odkaz ]
V hodnoceni je napsano cRPG, to c neco znamena nebo je to jenom chybka ?