Nová hra od vývojářského studia Dontnod Entertainment jménem Vampyr se právě probudila k životu a lační po krvi. Jak moc se povedl ambiciózní projekt, vývojářů Life is Strange, nabízející desítky hodin zábavy v temném, nemocí nasáklém Londýně? Uvidíme. Hra začíná, povstaňte doktore Reide, město už čeká.
- Vychází na: PC (testovaná verze), PS4, Xbox One
- Datum vydání: 5. června 2018
- Žánr: Akční RPG
- Engine: Unreal Engine 4
- Česká lokalizace: Ne
Začátek konce
Londýn. První světová válka je téměř u konce. Objevuje se ale jiná hrozba. Celý svět bojuje s největší nákazou, kterou kdy lidstvo pamatuje – španělskou chřipkou. Tato nemoc se nevyhnula bohužel ani Anglii (Bůh ochraňuj krále!) a vsákla se do ulic její metropole.
Probouzíte se na konci vaší lidské cesty v masovém hrobě, aby vaše druhá životní etapa mohla teprve začít. Lačnost po krvi se pro vás stává denním chlebem a zároveň utrpením. Nevíte, co se stalo, a hlavně čím jste se stali. Po kousnutím upírem se ve vás ale probouzí zvíře, které chce lovit.
„Dostane se bestie dříve či později ke slovu nebo dokážete odolávat až do samého konce? Rozhodnutí je jen na vás a věřte mi, nebude to nic lehkého.“
Doktor Jonathan Reid, za kterého hrajete, je uznávaný lékař s odborností na transfuzi krve (jak příhodné). Momentálně se ovšem nachází v situaci, která by se dala popsat jedním slovem – paradox. Doktor, zapřisáhlý, že bude pomáhat zachraňovat lidské životy se stane vampýrem, který k existenci potřebuje lidskou krev. Snažíte se tedy potlačit v sobě temného pasažéra, který by vás mohl jednou celého pohltit. Dostane se bestie dříve či později ke slovu nebo dokážete odolávat až do samého konce? Rozhodnutí je jen na vás a věřte mi, nebude to nic lehkého. Žízeň, kterou neuhasíte? Tomu se dá jen stěží odolat.
Doktor, který vám pije krev
Musím se přiznat. V prvních deseti minutách moje zklamání nemělo konce. Úvodní prolog byl pro mne doslova utrpením a kdybych měl hodnotit jen ten, Vampyr by ode mne dostal klidně jen 3-4 body. Atmosféra, na kterou jsem se to dlouhé čekání těšil, byla potlačena neuvěřitelně stupidním voiceoverem. Ve vůbec prvním souboji berete nůž do ruky a útočníka bodáte do různých částí těl a při tom se mu téměř hystericky omlouváte. Běžíte dál a v uších vám zní klišé typu „co jsem to udělal?! Co jsem to jen udělal?!“, abyste hned toho dalšího nebožtíka zmasakrovali úplně stejně. K tomu si připočítejte pár snah o silný „Epický“ začátek a je vymalováno. Naneštěstí, tyto pokusy působily spíše komicky, než aby navodily atmosféru, a já už jen čekal, kdy se spustí nějaká ta rocková opera anebo se na scéně objeví alespoň Daniel Landa.
Naštěstí po prologu se atmosféra a kompletní pojetí hry postupně vylepšuje. Právě v tomto okamžiku teprve začíná to pravé hraní na upíry. Jistě, někdy se autoři nevyhnou onomu brakovému stylu, ale zase na druhou stranu jde o upírské téma. Zde se na nějakou tu béčkovost hrát prostě musí a Vampyr s tím docela slušně balancuje.
Oko za oko, tesák za tesák
Vampyr je poctivý, akční RPG titul se vším všudy. Sbíráte spotřební předměty, craftujete, nechybí ani dovednostní strom, mluvíte s lidmi a vaše činy se neobejdou bez následků.
Jako první bych se rád rozepsal o vašem vlivu na okolí. Na vašich cestách se seznamujete s lidmi z celého města. Nejedná se ovšem o „kulisové“ postavy. Každý z těchto charakterů má vlastní příběh a je propojen s mnoha dalšími. Všechny mají ale něco společného. Stanou se součástí vašeho jídelníčku nebo vám budou k užitku jinak? Právě toto dilema se stává nejzábavnějším prvkem z celé hry. Vy sami totiž na vlastní oči poznáte, co se stane, když nějaký z obyvatel náhle „odejde“. Když už k tomu má dojít, tak kterého vyberete? Zvolíte si nějakého darebáka, který by si zasloužil určitě zemřít, ale jeho zdravotní stav není na takové úrovni a neposkytne vám tolik důležité energie jako mladá dívka, která nikomu nikdy nic neudělala. Doslova se budete trápit nad tím, kdo si vyslouží váš poslední polibek. K vašemu finálnímu rozhodnutí vám pomůže klasický dialogový systém, ve kterém si volíte otázky a odpovědi, hodící se k odhalení jednotlivých charakterů.
„Zvolíte si nějakého darebáka, který by si zasloužil určitě zemřít, ale jeho zdravotní stav není na takové úrovni a neposkytne vám tolik důležité energie jako mladá dívka, která nikomu nikdy nic neudělala.“
Když jste rozhodnuti, že daná postava se stane vaší oběti, je načase ji uchvátit. Tím, jak získáváte zkušenosti, získáváte i úroveň uchvácení (mesmerize), díky kterému se budete moci zakousnout do lidí se stejnou nebo nižší úrovní. Na ty ostatní budete mít ještě dost času. Dávejte si ale pozor, podobně jako například v Dishonored, budou mít vaše volby vliv na okolí, lépe řečeno na jednotlivé oblasti. Pokud v jedné z nich vysajete všechno, co se hýbe, stane se toto místo semeništěm Skalů.
Doma je doma
Na svých cestách za odhalením toho, kdo stojí za vaší „proměnou“ a co to má všechno společného s nákazou sužující město, se setkáte s mnoha protivníky. Na jedné straně se dostanete do křížku se samozvanými lidskými ochránci města, kteří se snaží onu upírskou verbež vyhladit, a na straně druhé, půjde právě o tu upírskou verbež zvanou Skalové. Skalové jsou jakási nižší forma upíra, která moc rozumu nepobrala, ale jsou jako trpaslíci – množí se rychle. Jsou téměř po celém městě a chtějí se napít. Druhá sebranka ochránců města nedělá mezi těmito bestiemi a vámi, kultivovaným vampýrem, rozdíl. Různorodé partičky s plamenomety, loučemi nebo třeba s velkým krucifixem se můžou pro vás stát pěknou výzvou. K boji používáte zbraně zahrnující jak ruční, tak střelné, ale i nově nabité upírské dovednosti. Tou hlavní je čarovný úskok (nejedná se vlastně o zbraň ale o obranu), bez kterého se neobejdete. Doslova totiž udeříte nepřítele a než se vám pokusí úder opětovat, proměníte se v černý dým a v mžiku (ano, zase to Dishonored) se objevíte o kus dál. Dále zde máme různé druhy útoků či zakousnutí se do nepřítele, čímž ho oslabíte a vy naopak díky tomu zesílíte. Musím říct, že jde časem o dost repetitivní hraní, protože na normální pěšáky, ale i bossy platí vesměs to samé – udeř a zmiz. Škála zbraní neurazí, ale ani nezaujme. Dělí se na tři kategorie: Obouruční, na blízko a na střelné. Každá ze zbraní na blízko má svou sílu úderu a úroveň obratnosti (střílení nějak nebylo nic pro mne). Palice tak například vezme soupeři víc zdraví než malý nůž, ale máchnete s ní třikrát a musíte si dát pauzu, dokud se vám opět neobnoví stamina. Na stejném principu funguje i upírská mana pro upírské dovednosti.
Ve hře nechybí samozřejmě ani vývojový strom schopností. Ten se objeví v okamžiku, kdy ukončíte všechny boje a cesty a vydáte se do svého úkrytu na zasloužený odpočinek. Tato místa si postupně otevíráte po celé mapě, a tak se nemusíte dlouho plahočit přes celé město. Jelikož jste upír, spíte přes den a v noci „žijete“. V okamžiku kdy si lehnete na postel, se objeví menu a vy máte možnost všechny svoje zkušenostní body, které jste za uplynulou noc nashromáždili, vyměnit za zdokonalování dovedností. Ve vašem krcálku si také můžete vykraftovat nějaké užitečné věci či vylepšovat zbraně, což se hodí, neboť nepřítel je stále silnější. Nejdůležitější věcí, která se po vašem ulehnutí na lože a následném probuzení stane je ta, že se aktualizují všechny vaše činy v jednotlivých čtvrtí (zakousnutí postav, rozhodnutí atd.).
Jiskra v oku
Podíváme se teď na kobylku hratelnosti a audio-vizuálu. Vampyr nevypadá vůbec špatně, ale určitě by to mohlo být lepší. Ze zpracování městských uliček je vytěženo maximum, o tom žádná. Londýn je udělán kvalitně a na hráče působí hezky reálně a hlavně depresivně. Temná místa, špinavá zákoutí jdou ruku v ruce s atmosférou, která se prostě povedla. Na druhou stranu všechny ty ostatní části jsou navrženy při nejmenším nešťastně. Postavy se například šíleně krkolomně pohybují. Hlavní hrdina komicky běhá a pokud rychle změníte směr, působí jako by sjížděl svah na lyžích. V rozhovorech to taky není nějaké terno. Osoby jen stojí a koukají do prázdna. Mimika je na bodu mrazu, a i když se aktéři dabující všechny charaktery snaží, jak jen můžou, působí to všechno přehnaně a nepřesvědčivě. Momenty, které jsem popisoval z prologu se sice už dále neobjevují, ale tu a tam pár okamžiků vyzní úsměvně místo toho, aby navodily určitou úroveň dramatičnosti. Korunu tomu dávají vaše monology, které jsou příšerně otravné. Další vadou na kráse jsou scénáristické mezery. Jonathan Reid vypadá sice jako gentleman, ale na obličeji mu pulzuje velká žíla, jenž značí, že nebude zdravý. Tomuto přesvědčení rozhodně nepomáhají ani jeho doruda zbarvené oči s bílými zornicemi. Minimálně alespoň v nemocnici by si mohli povšimnout toho, že s panem Reidem není něco v pořádku. Těchto momentů je ve hře docela dost a kazí to celkový dojem, neboť to dělá z většiny postav nevšímavé tupce.
Posledním bodem, co se audio-vizuálu týče, je poměrně nešťastná optimalizace. Hře klesá snímkování a docela často se mi stalo, že počet snímku klesl na tak nízké číslo, až sem si říkal, jestli nesleduji nějaký film z dřívějších dob. Není to ale nic, co by se nedalo časem vypilovat. Stejné problémy jsou i na konzolích.
Tak kolík?
A vy se ptáte, jak se Vampyr tedy povedl? I když mi pár věci dost pije krev neznamená, že jde o špatnou hru. Téma a příběh jsou poměrně zajímavé a stejně tak i zasazení. Atmosféra je hustá tak, že by se dala krájet. Zápory vidím ve zpracování, díky kterému hra místy působí jako béčkový brak. Prostě z ní není cítit ona magická přirozenost, kterou by si jinak zasloužila. Celkově vzato jde ale o nadprůměrný titul, který si své hráče určitě najde a dokáže zabavit na dlouhé hodiny. Díky různému přístupu k hraní je určitě lákavá i znovuhratelnost a to je něco, co rozhodně není k zahození.
Nejnovější PC hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex UltraGamer 2018.
Recenze
Vampyr
Vampyr se rozhodně nemá za co stydět. I přes průměrný audio-vizuál se mu podařilo vytvořit živý svět postavený na zajímavém herním mechanismu s plný důležitých rozhodnutí, která mají dopad.
Líbí se nám
- námět a zasazení
- kvalitní atmosféra
- že vaše činy mají dopad
- výběr obětí
- znovuhratelnost
Vadí nám
- průměrný audio-vizuál
- krkolomné pohyby postav
- repetitivní souboje
- optimalizace
- otravné monology
Tak díky češtině ze serveru prekladyher.eu jsem se konečně dokopal k zahrání Vampyru. Ze začátku mě okouzlila úžasná atmosféra depresivně temného Londýna zničená nákazou a nádherná hudba, která to všechno podkreslovala. A před pár minutami jsem hru dohrál na dobrý konec a jsem hodně zklamaný z naprosto nevyužitého potenciálu. Mohla z toho být pecka a máme tady čistý průměr ve stylu Technomancera. Neskutečná škoda. Přišlo mi, že všechno zamrzlo tak na půl cesty. Je tu pěkně zpracované město, ale naprosto diletantské berličky v podobě zamčených bran odemykatelných jen z jedné strany dělá z hraní utrpění z bloudění. A souboje by potřebovali samostatnou analýzu. Něco tak zfušovaného jsem dlouho nezažil. Všechny boje jsou doslova utrpením, s nýmandy v ulicích je to otrava a zbytečnost, bosové by mohli být zajímaví, ale provedení a hlavně ovládání je strašné. Každé RPG na nich stojí a také na příběhu a dialozích. Jak to napsat slušně? Je to snůška nesmyslů a blbostí. A třešnička na dortu je závěrečná část po finálním souboji. Tu jsem regulérně protrpěl. Na žádné důležitější postavě mi nezáleželo a i když jsem hru dohrál na pozitivní konec, bylo mi to jedno. Co se mi naopak líbilo je, že spousta možností v rozhovorech je uzamčena a ani nevidíte text a vodítka musíte teprve objevit. To je super, ale to samo o sobě nestačí. Prostě na všem je vidět, že autoři nic nedotáhli do konce. Neříkám, že jsem si hru neužil, to bych jí nedohrál a dávno vzdal, ale ten promarněný potenciál mě bude dlouho mrzet. Fanouškovská čeština byla parádní, díky moc za ní. Našel jsem na konci hry jeden malý překlep se slůvkem navíc, ale při takovém rozsahu textů je to naprosto akceptovatelné a omluvitelné. Kdybych hru měl číselně hodnotit, dostal by Vampyr za mě průměrných 5/10. Průměr skutečně popisuje všechno, co toto dílo prezentuje.
Hra dohraná, celkově hru hodnotím kladně. Povedený příběh, atmosféra a Londýn je zkrátka nádherný. Co lze hře vytknout je pro mě osobně, omezený pohyb, trošku nevyužitý potenciál.
Mohlo být ve hře více npc ať to nepůsobí jako: tábory x warzone. Bojový systém je povedený, stereotypní taky, přeci jen ve hře je strašně malá variabilita monster a enemáků, navíc jsou slabý a není potřeba ani taktizovat skoro. Což je škoda.
Tak hra prejdená … Hodnotím ju kladne príbeh a postavy sú napísané na jedničku , ale to už Dont ukázali pri Life is Strange … atmosféra Londýna je úžasná presne takto som si to predstavoval … Graficky sa mi to tiež páči tento štýl je fakt pekný …
Čo bolo slabšie tak ten combat a stereotyp …
Ale tých 7-8 bodíkov si hra kľudne zaslúži …
Trochu mám z této hry pocit jako u Murdered: Soul suspect. Taky podobná postava a obdobny téma (ne doslovně). A celkově z ukázek se nemůžu zbavit pocitu, že jsem něco vzdáleně,ale přitom podvědomě hodně, podobnyho už viděl a hrál.
Na Vampyra jsem se tak těšila, že bych si ho zahrála, i kdyby od vás dostal bodů ještě méně.
Navíc věci uvedené v záporech (průměrný audio-vizuál, krkolomné pohyby postav) mi nijak nevadí, pokud to hra dohání atmosférou a příběhem.
Dík za recenzi !
Bez lokalizace škoda peněz…
CZ by to chtělo bezbochyby,ve hře je hafo dialogů větvících se na otázky které se správným výběrem odemikají.Takže ty 3 dislike sou irelevantní.
Tady je to u zmínění češtiny poměrně klasika, jelikož každý kdo se tu nachází je anglický rodilý mluvčí
Vampyra hraju a ano, čeština by určitě byla fajn, ale ta angličtina zrovna v této hře není nijak složitá. Pillars of Eternity nebo taková Torment: Tides of Numenera, to je doslova peklo…
Napočítal jsem 6 chyb ve 2 větách. Vampýre, Vampýre…
Asi jsem to za těch 700 vzít měl
ja tusil, ze to nebude zadna super pecka, skoda, meli z toho udelat adventuru, na akcni slozku se uplne vyprdnout, protoze ji ocividne proste neumi… snad na E3 ukazou Life is strange 2
Jsem nadšen, celosvětový průměr je opravdu skvělý. Dontnod začínají hrát velkou ligu a doufám, že u ní zůstanou, ať už dalším podobně laděným příběhovým RPG, nebo pokračování v tomto univerzu. Hra vypadala ze všech gameplay videí či trailerů úchvatně a jsem moc rád, že to vyšlo. Takže chyby překousneme a za to se nám dostane příběhu, morálních rozhodnutí a skvělé hratelnosti.
Souhlasím. Každá jejich hra se mi zatím hodně vryla pod kůži. Jinak VAMPYR totálně přetéká atmosférou… a ten pekelný soundtrack na cella… temnota sama!
Díky za recenzi, od rána re-freshuju Zing a čekám na ni. Čekal jsem alespoň osmičku, no nevadí i tak to jdu zkusit, hurá na Steam a stahuju
Zrovna hru spouštím
Recenzi přečtu až budu dál ve hře. Jinak na jiných webech sbírá i solidnější známky. Tahle hra bude hodně oscilovat, ale nejčastěji bude určitě sbírat sedmičky (můj odhad). V každém případě jsem se hodně těšil a konečně se do ní mohu pustit 
7/10 je solidní známka, je to nadprůměr ;-). I v zahraničí má v průměru 7/10.
Však píšu, že to bude nejčastěji sbírat sedmičky. Já jsem s hrou zaím královsky spokojen. inak mi přijde opravdu HODNĚ mimo, že jsem v některých textech četl, že hra obsahuje moc dialogů… Hra od autorů Life is strange. Adventura lomeno rpg. Moc dialogů… AHA!