Burácení motorů, vůně benzínu a spálených pneumatik. To je moje gusto. A to jak v případě reálného motorismu, tak i závodních videoher. Notnou část svého dětství a puberty jsem proseděl u sérií Need for Speed, Burnout či FlatOut. U posledního zmíněného titulu si pamatuji, jak se ze hry, která se za pár set korun prodávala ve stojánku u pokladen obchodních řetězců, staly jedny z nejlepších arkádových závodu se skvělým modelem poškození. Celkově jsem vždy tíhl spíše k arkádově laděným závodním hrám, ale samozřejmě jsem si sem tam vyzkoušel i náročnější odnož tohoto žánru, např. Colin McRae Rally, Richard Burns Rally a v poslední době DiRT Rally 2.0. Série DiRT od britských Codemasters je velmi populární a u DiRT 3 z roku 2011 jsem strávil notnou dávku času. Čtvrtý DiRT (2017) se pokoušel skloubit arkádovost svého mladšího brášky a vyspělost toho staršího – DiRT Rally 2.0. Nabídl tak náročné závody s realistickým jízdním modelem, ale na své si přišli i příležitostní hráči, kteří si chtěli jen a pouze zajezdit. V letošním DiRT 5 již nelze zvolit typ jízdního modelu, ale nebojte se, zase tak jednoduché to nebude.
- Platforma: PC, PS4 (recenzovaná verze), PS5, X1, XSX/S
- Datum vydání: 6. 11. 2020 (3. 11. 2020 pro Amplified Edition)
- Výrobce: Codemasters
- Žánr: závodní
- Česká lokalizace: ne
- Multiplayer: ano, klasický + split-screen až pro čtyři hráče
- Dat ke stažení: cca 36 GB (PS4 verze)
- Herní doba: díky tvorbě tratí téměř neomezená
- Přístupnost: 12+
- Prodejní verze: krabicová i digitální
- Cena: 1.299,- Kč až 1.699,-Kč (dle platformy, Xzone)
Arkáda či simulace?
Ačkoliv se na tuto otázku nedá striktně odpovědět, DiRT 5 lze řadit spíše k arkádovým závodům. Rozhodně to není tak náročný titul, jako např. DiRT Rally 2.0 či Assetto Corsa. Díky mnoha nastavením obtížnosti, si na své přijde ale téměř každý. Upravovat lze různé jízdní asistenty, jakými jsou například kontrola trakce, automatické přibržďování či ulehčení driftování v herním módu Gymkhana, který se konečně zase vrací. Samotných obtížností je pět: velmi lehká, lehká, střední, těžká a velmi těžká. Pro valnou část hry jsem zvolil obtížnost medium, spolu se středním nastavením jízdních asistentů (automatické řazení atd.). Nejlehčí a lehká obtížnost pro mne upřímně nepředstavovaly žádnou výzvu, u vyšších možností jsem se pak zase zbytečně trápil. Celkově jsem se tedy rozhodl jít zlatou střední cestou.
Automobil se při zmíněném nastavení chová i přesto poměrně realisticky. Velmi záleží na tom, na jakém povrchu právě jedete. Bahnité cesty mnohokrát zapříčiní smyk, který vás z vedoucí pozice v mžiku oka pošle na pozici poslední (celkem se závodů může účastnit až 12 jezdců). Stejně tak budete mít problém, pokud s terénní buginou vjedete na asfaltovou cestu. Rozhodně nepočítejte s tím, že stačí pouze držet nohu na plynovém pedálu (prst na R2) a občas zatočit. Brzdy budete využívat hojně. Jak klasické, tak i tu ruční.
Díky mnoha nastavením obtížnosti, si na své přijde téměř každý.
Při zapnutí všech jízdních asistentů samozřejmě nároky na um řidiče klesají, ale pro kvalitní herní zážitek bych se k této volbě raději neuchyloval. Jízdní model na mne při zvoleném nastavení působil o něco náročněji než například u DriveClubu, zároveň však daleko propracovaněji než u DiRT 3. Autorům se, jak se zdá, podařilo v tomto směru „uhodit hřebíček na hlavičku“. Škoda jen slabšího modelu poškození a občasnému výkyvu obtížnosti mezi herními disciplínami. Jízda na ploché dráze s ultralehkou buginou či Gymkhana pro mne byly totiž noční můrou. Jízda na ledu je ovšem velmi zábavná.
Pořádná nálož obsahu
Základní herní módy v DiRT 5 nalezneme čtyři. Kariéru, multiplayer (online i split-screen), Arcade a Playgrounds. Velmi kladně hodnotím možnost hrát kariéru ve split-screenu. Ta tak dostává zcela nový rozměr. Kariéra spočívá v plnění eventů, za které dostáváte tzv. stamps – známky odemykající další závody. Samotné eventy se dělí do osmi závodních disciplín: Ultra Cross, Rally Raid, Land Rush, Stampede, Ice Breaker, Sprint, Path Finder a Gymkhana.
Nepočítejte s tím, že stačí pouze držet nohu na plynu.
Ultra Cross je disciplína ve znamení nepředvídatelného terénu a okruhů, Rally Raid spočívá v offroadové jízdě z bodu A do bodu B, Land Rush se skládá z okruhů, které jsou technicky náročnější, mění se zde rychle počasí a nechybí ani poctivý počet skoků. V disciplíně Stampede si dosyta užijete nelítostné přírody, písku a bláta. Ice Breaker pak nabízí krátké okruhy na ledu, na kterých potrápíte všechny pedály, spojku i ruční brzdu. Sprint využije ty nejsilnější kousky z vašeho vozového parku a pořádně si zadriftujete. Path Finder klade velký důraz na technickou jízdu, při které budete překonávat obří balvany, strmé cesty a nebezpečné skoky. Vrací se také oblíbená Gymkhana, disciplína, kde sbíráte body za rychlé průjezdy úzkými překážkami, driftování atd.
Velmi kladně hodnotím možnost hrát kariéru ve split-screenu.
Každý event nabízí během závodu několik úkolů (např. určitá doba strávená ve vzduchu při skocích, předjíždění během smyku atd.). Důležitá je samozřejmě i pozice na stupních vítězů. Nedílnou součástí DiRT 5 je systém sponzorů. Od těch dostáváte za každý závod zaplaceno, zvyšujete jejich reputaci a odemykáte odměny. Sponzorů je zde dvacet. Mezi ty nejznámější patří např. Monster Energy, AMD, Sparco, Michelin, Öhlins a další. Každý z nich po vás chce jiné úkoly a pokud se vyšplháte až na 15. úroveň reputace, získáte bonusy a odměny. Doporučuji sponzory měnit na základě výběru tratí a finančního ohodnocení, které nabízí.
Jednou za čas dostanete během kariéry také pozvánku do tzv. Throwdownu, což je systém výzev. Celou kariérou nás provází Troy Baker a Nolan North, matadoři herního dabingu, jejichž hlasy zná mnoho z nás z velkého počtu videoher. To vše ve formě DiRT podcastu, který má na starosti společnost Donut Media – reálný sponzor závodů. Komentáře Bakera a Northa nepůsobí nijak rušivě, ale občas jsem se setkal s mírnými „cringe“ (trapnými) vtípky. Ve výsledku se ale jedná o příjemnou kulisu.
Mód Arcade se dělí na dva druhy. Zatímco ve Free Play si prostě jen tak závodíte, ať už sami či s kamarády, v Time Trialu bojujete o každou vteřinu. A to mezi ostatními hráči, případně proti kamarádům. Time Trial tak připomíná premisu časových závodů v Trackmanii. V obou módech lze nastavit lokaci, trať, denní dobu, počasí atd. Variabilitě se meze nekladou. Mód Playgrounds nabízí editor tratí, díky čemuž je možné vytvářet opravdu šílené výtvory, které lze poté sdílet s ostatními a oblíbené výtvory následně hodnotit. Titul to tak rozšiřuje o další hodiny zábavy, případně frustrace.
Co se týče online multiplayeru, tak v době recenzování zela herní lobby prázdnotou. Bohužel tak nebylo možné jej vyzkoušet. Samotný multiplayer obsahuje módy Races – klasické závody, které známe z kariéry a Party Games – poněkud šílenější závodění (módy Vampire, King a Transporter). Split-screen je velmi vítaným přídavkem a díky tomu, že je určen až pro čtyři hráče a nabízí možnost společného průchodu kariérou, je jedním z největších es, kterých má DiRT 5 v rukávu dostatek. S kamarády se prostě budete náramně bavit.
Playgrounds nabízí editor tratí, díky čemuž je možné vytvářet opravdu šílené výtvory.
Oproti pěti lokacím z předchozího dílu, jich v DiRT 5 nalezneme devět: Norsko, Řecko, Čínu, USA, Brazílii, Itálii, Maroko, Nepál a Jižní Afriku. U každé z nich můžete očekávat odpovídající prostředí. Zatímco v Norsku a Nepálu budete jezdit převážně na sněhu, v USA a Řecku potrápíte lak svého stroje pořádnými sprchami bahna. Počet tratí převyšuje číslovku 70. Je nutné ale počítat s tím, že zhruba polovina z nich má dvě verze, tudíž je tratí prakticky kolem čtyřicítky. Bohužel se relativně rychle okoukají a doufám, že budou tvůrci přidávat další. Délka jednotlivých kol je příjemná a nestane se tak, že jeden event pojedete např. dvacet minut.
Počet licencovaných vozů atakuje číslovku sedmdesát. Mezi 65 vozy nalezneme rally speciály, offroady, terénní a ultralehké buginy a sem tam i nějakou tu podivnost. Dostupných značek je zde také dostatek: BMW, Peugeot, Lancia, Ford, Porsche, Subaru, Renault, Mitsubishi, Fiat, Volkswagen, Mini, Citroen, Škoda (ano, máme tu Škodovku!), Aston Martin, Chevrolet, Cadillac, Audi a Lotus. Na své si přijdou i fanoušci méně známých závodních speciálů: Laffite, WS Auto Racing, Jupiter, Ariel, Armada Engineering, Exomotive, Brenthel Industries, Blitzword, Speedcar a Jimco. Vozů je opravdu dostatek.
A k čemu vlastně slouží všechny ty těžce vydřené tisíce dolarů a reputace u sponzorů? Odpověď je jednoduchá. Odměny a kosmetické úpravy. Postupem času získáváte vyšší kariérní úroveň, vaše konto roste a spolu s tím se zvedá i reputace. Vozový park lze kosmeticky libovolně upravovat, a to od základního nátěru až po nálepky sponzorů. Postupné odemykání závisí na vaší úrovni a dostatečném množství finančních prostředků. Velmi kladně hodnotím absenci mikrotransakcí. Vše si upravíte pouze hraním a věřte mi, že se vyřádí i puntičkáři.
Nadprůměrný audiovizuál
Životní cyklus PlayStationu 4 se sice rapidně blíží ke konci, ale vývojářům z Codemasters se podařilo vytvořit oku lahodící závodní titul. Graficky je DiRT 5 na velmi dobré úrovni, ačkoliv jsem nebyl například překvapen jako u dříve zmíněného DriveClubu, ve kterém mne fascinovaly efekty počasí. Když se ale v DiRT 5 zatáhne obloha, začne hustě sněžit a nebe protne mohutný a oslňující blesk, budete řešit, jestli se udržet na prvním místě, nebo se chvíli pokochat oním pohledem. Díky implementovanému fotografickému režimu se zabaví i umělečtěji ladění závodníci.
Zvuky automobilů jsou na profesionální úrovni a jejich zpracování věrně odpovídá realitě. Dokážu si nicméně představit, že na next-gen konzolích bude hra ještě mnohem krásnější a plynulejší, na což se velice těším. Co se týče soundtracku, zde musím podotknout, že nemusí sednout každému. Nový díl série DiRT opět sází převážně na žánr alternativního rocku, který občas protne elektronická či rapová skladba. Mezi interprety můžeme najít například The Killers, The Heavy, Stormzy, The Prodigy, The Chemical Brothers atd. Mně osobně výběr hudby nevadil, i když se našlo pár skladeb, které se mi vyloženě nelíbily. Je pravděpodobné, že se starším ročníkům hudba zamlouvat příliš nebude, ale vždy je tu možnost soundtrack v nastavení vypnout a užít si tak pouze řev motoru a zvuky odletujícího štěrku.
Šlape to?
DiRT 5 vypadá krásně, ale jaký je jeho technický stav? Zde u mě hra mírně ztrácí na bodech. Vybrat si lze ze dvou nastavení – image quality a performance. První z nich upřednostňuje lepší grafiku a menší snímkování (30 Hz/fps), druhý pak horší vizuál a lepší fps (60 Hz/fps). Při využití performance módu jsem téměř nezaznamenal zvýšení fps, zatímco úroveň grafiky znatelně zeslábla. Textury v dálce byly velice rozmazané, a to tak, že nebylo možné přečíst ani jméno soupeře, který se šinul po šotolině deset metrů přede mnou. Jednoznačně tedy doporučuji hrát v módu image quality, při kterém jsem nezaznamenal žádné větší snímkové propady. Bohužel jsem neměl možnost hru vyzkoušet na PlayStation 4 Pro, ale domnívám se, že silnější model se s performance módem popasuje lépe. Dalším negativem jsou delší loadingy. Nejedná se sice o nic katastrofálního, ale díky tomu, že jsou závody relativně krátké, je to poněkud nepříjemné. Zklamal mě také model poškození, který by mohl být více propracovaný (pravděpodobně jsem ale zmlsaný z FlatOutu a Wreckfestu).
Umělá inteligence protivníků je taktéž někdy za trest. Dvě kola se držíte na špici závodu, aby se pak vedle vás sto metrů před cílem vybourali dva sokové, dostali vás do hodin a vy díky tomu dojeli na pozici poslední. Na druhou stranu je to dvousečná zbraň a lze ji využívat i proti ostatním závodníkům. Například si o nic netušícího Milana v Peugeotu 206 můžete zjednodušit průjezd zatáčkou s použitím ruční brzdy. Autoři nicméně přislíbili, že bude umělá inteligence při vydání lepší. V poslední řadě jsem zklamaný z nemožnosti přesunu uložených pozic na verzi pro PlayStation 5. Pokud si ale pořídíte digitální PS4 verzi, upgrade budete mít zdarma. Tak alespoň to je dobrá zpráva.
Je to jízda
I přes výše zmíněné nedostatky technického rázu jsem se u DiRT 5 královsky bavil. Po pachuti, která mi zůstala na jazyku po The Crew 2, jsem se po delší době dočkal velice kvalitních poloarkádových závodů, které sednou jak příležitostným hráčům, tak i náročnějším pilotům. Tedy za předpokladu, že si vypnou asistenty řízení. DiRT 5 není simulace. DiRT 5 není čistokrevná arkáda. Je to něco na pomezí, přesně tak, jak to mám rád. Je vidět, že jsou britští Codemasters v tom co dělají, velmi dobří.
U DiRT 5 jsem se královsky bavil.
Možnost split-screenu až pro čtyři kamarády hru nominuje na jednu z nejlepších voleb pro závodění v tzv. „couch coopu“ a dělá z ní tak ideální zábavu na posezení s přáteli. Přidejte líbivé grafické zpracování, velké množství závodních disciplín, čtyři herní módy a rozsáhlý vozový park a jako třešničku na dortu přidejte editor tratí Playgrounds. Vznikne vám závodní titul, který se prostě a jednoduše nedá opomenout. A co teprve next gen verze?
DiRT 5 vychází 6. listopadu 2020 (3. listopadu 2020 v případě Amplified Edition) na PC, PlayStation 4 a Xbox One. Na konzole nové generace (PlayStation 5 a Xbox Series X/S) vyjde hra 12., respektive 19. listopadu 2020. Titul by měl vyjít také na Google Stadia. DiRT 5 můžete zakoupit na Xzone.
Recenze
DiRT 5
Skvělé poloarkádové závody, které nabízí velké množství obsahu, líbivý vizuál, široký vozový park a vynikající split-screen pro čtyři hráče. Pokud si pohrajete s nastavením asistentů řízení, můžete očekávat i výzvu. Na své si přijdou jak příležitostní, tak i náročnější hráči. Závodní simulátor ale nečekejte. To vše sráží menší chyby technického rázu. Troufám si říct, že ony problémy vyřeší next gen verze, na které by se DiRTu 5 mohlo podařit utrhnout bod navíc a s přehledem tak atakovat devítku. Nebojte se a šlápněte na to. Je to jízda.
Líbí se nám
- Možnosti jízdního modelu
- Split-screen pro čtyři hráče
- Devět lokací
- Rozsáhlý vozový park
- Kosmetické úpravy bez mikrotransakcí
- Profesionální ozvučení automobilů
- Dostatek módů a jízdních disciplín
- Příjemná délka závodů
- Líbivý vizuál
- Systém postupu kariérou
- Sponzoři
- Editor tratí
Vadí nám
- Slabší model poškození
- Místy otravná umělá inteligence
- Delší loadingy
- Špatný vizuál v performance módu
- Výkyvy v obtížnostech mezi disciplínami
- Tratě se brzy okoukají
Trochu mě mrzí ten odklon od simulátoru, jakým byl Dirt 2 a některé starší díly. Ale zřejmě po nějaké době ve slevě zakoupím.
Důležitá informace pro majitele Amplified edice (předběžného přístupu). Po updatu na verzi 1.03, přišli někteří recenzenti o uložené pozice. Případnou aktualizaci proto důkladně rozvažte. Problém byl nahlášen vývojářům a snad bude brzy vyřešen.
Uvazoval jsem, ze poridim na PC, ale asi mozna pockam az poridim PS5, pristi rok prechazim z PC hrani na konzole.
Dekuji za recenzi, protoze jsem si myslel, ze tento dil hrat asi nebudu, ale po precteni me to nejak nakoplo. Jeste jednou diky.
Jsem rád, že recenze pomohla při rozhodování
Gymkhana, který se konečně zase vrací…
To hádam nie
Mód Gymkhana ve čtvrtém DiRTu nebyl. Nyní se po pauze vrací. Někteří si jej oblíbili, jiní ne. Nelze se zavděčit celému publiku
Srovnání grafiky s DR 2.0? Děkuji za odpověď a super recenzi.
Jelikož jsem hrál DiRT Rally 2.0 nedávno, a také na PlayStationu 4, tak můžu říct, že u DiRT 5 je grafika zase posunutá o kus dále. Na next gen konzolích a PC si pár úrovní připočtěte. To ale neznamená, že by DiRT Rally 2.0 byl ošklivý titul, ba naopak. PS: Díky za pochvalu
„Pro valnou část hry jsem zvolil obtížnost medium, spolu se středním nastavením jízdních asistentů (automatické řazení atd.).“
Počítám teda, že hra byla recenzována na ovladači..
Do budoucna by mě velmi potěšilo, kdyby byly závodní hry recenzovány i na volantu. Dneska to stojí pár šupů. Můžete dělat recenzi i na ovladači pro větší masy + i na volantu pro nadšence do řízení. Chápu, že je to asi práce navíc, ale mi pak recenze závodní hry hraná na ovladači neřekne to nejdůležitější. A to jaký je ten pocit ze samotného řízení, což je pro mě stěžejní.
Zrovna DIRT 5 je arkáda jak řemen, tady mi hraní na gamepadu přijde dost relevantní, na tohle volant fakt nepotřebuješ. Dirt Rally 2.0 byla jiná liga, tam je volant s výhodou.
Arkáda to zajisté je, ale rozhodně ne stoprocentní. S takovým NFS Underground se to například nedá srovnávat
Což by spousta lidí řekla, že je to škoda
Ne, teď vážně, mě osobně sedne víc Dirt Rally 2.0, hlavně co se týká prezentace a typů závodů. Hlavně mě vadí ta barevná image už od doby Showdown, pokaždý si vzpomenu na Rage 2.
No, remake NFSU bych velmi uvítal, to bez debat
DiRT Rally 2.0 je na DualShocku šílené, tedy alespoň pro mě. Co se týče pestřejší palety barev, tak ta k arkádovějšímu DiRTu docela sedí. Jsou to přeci jen zběsilejší závody než hardcore simulátory, kde opravdu člověk využije volant. Ale chápu, že to nesedne každému 
Ale když beru hru jako arkádovější odbočku, stejně mě víc sednul Dirt 4. Ale je to hlavně tou prezentací a také tím, že bugyny mě moc nebaví. Ale i tak jsem rád, že pětka není propadák.
To máte pravdu, o propadák se rozhodně nejedná. V DiRT 5 jsem nejvíce zápolil s ultralight buginami, takže sdílím vaše pocity
Ono v DiRT 4 byla také možnost volby realističtějšího jízdního modelu, což u pětky chybí.
Já se dost těším co Codemasters předvedou s licencí na WRC. To bude teprve pošušňáníčko. A klidně bych si tam dal líbit ten výběr simulace/arkáda. Aby si užili jak majitelé volantu, tak gamepadu.
Ano, hra byla recenzována na DualShock ovladači. Pro milovníky simulací a volantů, DiRT 5 zase tolik vhodný není, stále převládá arkádovější jízdní model. Domnívám se, že drtivá většina hráčů bude závodit na ovladačích, s volanty by to bylo např. u split-screenu dost problematické.