Série Need for Speed se na naše herní zařízení vrací po třech letech. V době její největší slávy, kdy tato značka udávala arkádovým závodům směr, byl takový rozestup mezi jednotlivými díly nemyslitelný. Po několika nepříliš výrazných titulech ale můžeme delší pauzu hodnotit jako pragmatický krok, který souvisí především se změnou vývojářského týmu.
Od studia Ghost Games otěže převzal dobře známý Criterion, který má ve svém rodokmenu výborné Need for Speed: Hot Pursuit z roku 2010 nebo dodnes vyzdvihovaný Burnout Paradise. Už v úvodu ale mohu naznačit, že Need for Speed Unbound cílí především na fanoušky éry z počátku tisíciletí, kterou odstartovalo Need for Speed: Underground.
- Platforma: PS5 (recenzovaná verze), Xbox Series X/S, PC
- Datum vydání: 2. 12. 2022
- Výrobce: Criterion Games (Anglie)
- Žánr: závody
- Česká lokalizace: ne
- Multiplayer: online
- Dat ke stažení: 30 GB
- Přístupnost: 12+
- Prodejní verze: digitální i fyzická
- Cena: 2 099 Kč (PS Store)
Vzhůru do ulic
Už od oznámení hry bylo zřejmé, že letošní Need for Speed nebude pro každého. Sázka na ilegální pouliční závody, tuning a specifický vizuální styl příznivce dílů jako Hot Pursuit nebo Porsche Unleashed asi úplně nepotěší. Vývojáři se s novým dílem naopak zřetelně snaží napodobit úspěch, který značka zaznamenala s díly Underground, Most Wanted nebo Carbon. Styl těchto her Unbound kombinuje s mechanikami předchozího dílů s podtitulem Heat.
Jednotlivé závody jsou rozmístěny v otevřeném světe města Lakeshore.
Dobře patrnou novinkou je v úvodu naťuknutá komiksová stylizace, kterou ve hře reprezentují kreslené postavy a různé efekty v samotných závodech. Právě pro sérii netradiční stylizace se stala už před vydáním terčem vášnivých diskuzí, které se vývojáři snažili uklidnit tvrzením, že animované efekty bude možné vypnout. Ve výsledku tomu tak ale bohužel není. Ve své garáži můžete pouze snížit jejich výraznost, takže ze všech efektů zůstane aktivní pouze animovaný kouř od pneumatik. Dá se ale předpokládat, že netradiční stylizace bude hráče rozdělovat i nadále.
Osobně jsem si nejdéle zvykal právě a kreslené postavy, které mi do realisticky zpracovaných aut a prostředí úplně nesedly. Naopak přidružené efekty mi při zvolení jejich méně výrazné varianty vůbec nevadily. Z pohledu příběhu hra nijak nepřekvapí. Čeká vás tradiční vyprávění o komunitě ilegálních závodníků a vztahu mezi nimi, které vyústí vaším pádem na dno a nutností začít své jméno budovat znovu. Většina dialogů probíhá po telefonu v průběhu jízdy a skutečných příběhových animací titul příliš neobsahuje. Vlastní postavu si tentokrát vytvoříte hned v úvodu sami v editoru. Od příběhu každopádně nic světoborného nečekejte.
Arkáda jako řemen
Jednotlivé závody jsou rozmístěny v otevřeném světe města Lakeshore. Kromě širokých ulic se budete pohybovat i po dálnicích a úzkých serpentinách mimo město. Pochválit mohu především skutečnou otevřenost prostředí, které díky propracované destrukci různých předmětů obsahuje minimum bariér, které byly známým problémem starších dílů. V povaze otevřeného světa se tak autoři viditelně inspirovali u Forzy Horizon. Po delším hraním však zjistíte, že se lokace jednotlivých závodů poměrně často opakují. K opravdu plnohodnotnému využití každého zákoutí jinak pěkně zpracovaného herní světa má tak hra stále poměrně daleko.
Pro úspěch v závodech je naprosto klíčovou ingrediencí nitro.
Skladba ústředního režimu pro jednoho hráče je rozdělena do týdnů, které jsou vždy uzavřeny velkým závodem, po jehož dokončení se posune i samotný příběh. Každý týden se skládá z jednotlivých denních a nočních cyklů, ve kterých plníte různé závodní aktivity. Na střídání dne a noci bylo postaveno už tři roky staré Need for Speed Heat, takže v tomto směru vývojáři jeho mechaniky pouze částečně upravili. Kromě klasických závodů proti počítačem ovládaným soupeřům jsou k dispozici také drifty nebo režim Takeover, ve kterém vás čekají kaskadérské aktivity ve stylu Gymkhany. Tento obsah doplňují další vedlejší výzvy, ve kterých máte například na konkrétní místo v omezeném čase dopravit speciální vozidlo.
Hlavní náplní ale stále zůstávají především klasické závody proti umělé inteligenci, které jsou často opepřeny dotírající policií. Tradičně čistě arkádový model snese srovnání s už jednou zmíněnými díly Underground nebo Most Wanted. Pro úspěch v závodech je naprosto klíčovou ingrediencí nitro. To sbíráte efektními drifty, těsnými průjezdy a především jízdou v závěsu za soupeři. Účinnost je natolik velká, že se bez něj jednoduše neobejdete. Když na pravidla hry přistoupíte a opravdu budete využívat zejména jízdu ve větrném pytli za soupeři, tak vás titul ocení řadou napínavých soubojů a těsných dojezdů. Díky dobře nastavené ekonomice vás vývojáři navíc často odmění i za dokončení závodu mimo první trojici, což nebývá úplně zvykem.
Archaická policie
Po dokončení závodu ale ještě vyhráno nemáte, protože honička s policií dál pokračuje i po projetí pod šachovnicovou vlajkou. S dokončováním jednotlivých ilegálních závodů se navíc postupně zvyšuje úroveň hledanosti, což se promítne na příjezdu dalších typů policejních jednotek. Pokud vás náhodou policie chytí, tak přijdete o veškerý postup, který jste v rámci konkrétního dne či noci nasbírali. V průběhu každého cyklu se tedy musíte rozhodnout, zda i přes zvyšující se úroveň hledanosti zvládnete s vidinou vyšší příjmů splnit více ilegálních závodů po sobě i s policií za zády nebo zamíříte do bezpečné garáže, kde se vám nasbírané peníze uloží a úroveň hledanosti spadne zpátky na nulu. Celý systém je postaven opravdu dobře a musím uznat, že právě onen prvek toho, že můžete o vyhrané peníze přijít, vás nechává v neustálém napětí.
Místo implementace propracovanější policie byla pouze zvýšena její četnost.
Vše však padá na jasně patrné nemohoucnosti samotné policie, která moc rozumu nepobrala a její umělá inteligence působí hůře než v řadě starších dílů série. Policie vás dokáže poměrně účinně hodit a dotírat na vás. Absolutně ale postrádá dostatečnou inteligenci na to, aby vás dokázala zastavit a zatknout. U hry, která je dlouhé roky postavená právě na honičkách s policií, to považuji za velký nedostatek, který celkový dojem z hraní výrazně kazí. Vývojáři si tohoto hendikepu byli očividně vědomi. Místo implementace propracovanějšího systému policie byla ale pouze zvýšena její četnost. Často se mi tak stávalo, že jsem policejní jednotky potkával doslova za každým rohem. Hrátky s policií se z toho důvodu časem staly nutným zlem, kterému jsem se snažil spíše vyhnout, protože hru zbytečně natahovaly a nepřinášely dostatečnou odměnu.
Kromě chování policie představuje další zklamání zpracování multiplayeru. Hra pro více hráčů je striktně oddělena od singleplayeru. Na jeden server se však může připojit pouze šestnáct hráčů, což je na velkou mapu a otevřený svět zkrátka málo. Počet hráčů v závodě je poté omezen na osm. Tohoto maximálního počtu však dosáhnete z důvodu malého množství hráčů na jednom serveru opravdu zřídka. Prázdnotu multiplayerového režimu dokáže zachránit pouze hraní v kooperaci až čtyř hráčů, ke kterému může pomoct přítomnost cross-play mulriplayeru. V součtu ale multiplayerová složka i tak představuje nevyužitou příležitost, která může hře do budoucna výrazně uškodit.
Bez tuningu ani ránu
S pouličními závody je samozřejmě pevně spjatý tuning. Možnosti v oblasti výkonnostních i vizuálních vylepšení jsou opravdu bohaté a do velké míry vychází z minulého NFS Heat. Díky různým body kitům i jednotlivým součástkám můžete jednotlivá sériová auta změnit opravdu k nepoznání. Fanoušci tuningu si tak dozajista přijdou na své. Oproti starším dílům autoři zapracovali také na větší různorodosti vozového parku, díky čemuž si užijete auta různých tříd a stáří. Vyzdvihnout dále musím možnost sdílet hráči vytvořené polepy napříč komunitou. Výsledkem jsou úžasné výtvory, mezi kterými najdete polepy aut ze série Rychle a zběsile nebo starších dílů Need for Speed.
Na testované PS5 verzi hra běžela v rozlišení 4K v kombinaci s 60 fps
Právě při jejich prohlížení a následné implementaci na vlastní auto jsem si naplno uvědomil, jak dobře dokáže Need for Speed Unbound zahrát na pomyslnou nostalgickou notu. Pokud tedy stejně jako já rádi vzpomínáte na první díly zmíněného Rychle a zběsile nebo právě touto filmovou sérií inspirované starší díly Need for Speed, tak vás Unbound v některých momentech opravdu dokáže vrátit o 20 let zpátky. A to jak v pozitivním, tak zejména z pohledu chování zmíněné policie a zpracování multiplayeru bohužel i v negativním slova smyslu.
V rámci grafiky stojí za pozornost především detailně zpracované modely jednotlivých aut, které si rozhodně zaslouží pochvalu. Líbí se rovněž atmosféra nočních závodů, při kterých hra po vizuální stránce dokáže vyniknout. Podobně se mi líbí zpracování deště. Naopak při denních závodech za slunečného počasí hra odkryje nepříliš detailní okolí, které postrádá propracovanější detaily, stíny a pokročilejší nasvícení.
Na testované PS5 verzi hra běží v rozlišení 4K v kombinaci s 60 fps. Především dostatečný počet snímků je u závodní hry naprosto zásadním faktorem, takže velmi oceňuji, že vývojáři nezkoušeli experimentovat s nižší hodnotou. Po grafické stránce se tedy jedná o určitou evoluci tři roky starého dílu. Alespoň krátkou zmínku si zaslouží povedený soudtrack, který se ke stylu hry výborné hodí a pomáhá dotvářet celkovou atmosféru.
Need for Speed Unbound je postaveno na solidních základech minulého dílu s podtitulem Heat, které vývojáři ze studia Criterion doplnili maximálním důrazem na pouliční závody a kulturu s nimi spojenou. Pokud překousnete komiksovou stylizaci postav a efektů, tak vás titul v řadě momentů vrátí do doby prvního Rychle a zběsile a dílů jako Underground či Most Wanted. Kromě tradičně průměrného příběhu a nevyužité multiplayerové složky je největším problémem chování policie, které v porovnání se staršími díly představuje krok zpátky.
Recenze
Need for Speed Unbound
Nové Need for Speed dokazuje, že pouliční závody mají i po letech pořád něco do sebe. Zážitek z akcí nabitých závodů a propracovaného tuningu bohužel kazí archaické chování policie, prázdná multiplayerová složka, tuctový příběh a nevyužití plného potenciálu otevřeného světa. I přes všechna zmíněná negativa se jedná o zábavné arkádové závody s několika dobrými nápady a jistou příchutí nostalgie.
Líbí se nám
- Atmosféra pouličních závodů
- Propracovaný tuning
- Velké množství různorodých vozidel
- Střídání dne a noci
- Zábavný arkádový jízdní model
- Volnost otevřeného světa
- Povedený soundtrack
Vadí nám
- Chování policie
- Nedomyšlená multiplayerová složka
- Opakující se nabídka tratí
- Tuctový příběh
Hmm… no naposled sem hral prave ten underground a mozna by stalo za to vyzkouset tuto novinku.. graficka stylizace mi nevadi, ikdyz je to fakt dost kontrastni – realismus/plosna grafika
Že bych po nějakých více než deseti letech zas vyzkoušel nějaké NFS? Nostalgicky vzpomínám na staré Undergroundy a tenhle díl by se jim mohl blížit. Jsem moc rád, že do singleplayeru netlačili žádné online kraviny a multiplayer je od singlu úplně oddělený. Dokonce ani ta komiksová stylizace mě nijak nedráždí. Však i ve starých Undergroundech a Most Wanted byly stylizované cutscény, takže je to vlastně takový návrat ke kořenům
Underground a Most Wanted rozhodně nejsou kořeny. Za mě to jsou „ty nové NFS“.
Na to že Electronic Arts má skoro všechny „šéfkuchaře“ závodních her (Criterion, Codemasters a Slightly Mad Studios) tak výsledek nic moc.
Tuctový příběh…no za tu éru NFS jsem snad nikdy nezažil jinej než tuctovej příběh
Pred vydanim jsem mel o hre jen minimum informaci. Vcera jsem ji vyzkousel a az dnes jsem si precetl recenzi se kterou se maximalne stotoznuji. Nevim jak to vyvojari z Criterionu dokázali, ale ten feeling starych dobrych NFS Underground a MW tam je citit od sameho zacatku. O to vic me prekvapilo, kdyz jsem se dnes rano docetl, ze recenzent mel pri hrani tentyz pocit jako ja.
Anime prvky mi nijak nevadi. Naopak mi prijdou jako velmi originalni napad. Stejne se to tam vzdy mihne jen na par sekund a přidávají vice na akcnosti. Ale nic rusiveho to pro me neni.
Jizdni model taky neni zas takova hruza jak to muze na prvni pohled vypadat. Ano, auta muzou jezdit do zatáčky driftem, ale to ho hrac musi nejdriv “utrhnout” a do driftu poslat. Jezdit se da ale i “normalne” bez driftovani.
Jako za me fakt jeden z nejlepsich dilu NFS za posledni roky. 70€ bych za to teda nedal, ale ve slevicce za nejakych 40€ bych se vubec nezlobil. Doporučeno 👍
Souhlasím, napsal jsi to pěkně.
Myslím si, že tomu pocitu NfS přidává fakt, že tentokrát vývojáři nekladli takový důraz na příběh a nesnažili se z něho udělat něco hrozně vážného a důležitého. Je zde dost cítit nadsázka, viz. dialogy hlavních postav, ale taky třeba policajtů při honičkách. Zkrátka tu příběh je, aby nějakým způsobem vedl hru, ale nebere se moc vážně a nekazí flow hry. Tohle starý díly chápaly moc dobře a proto jsou tak oblíbený. Ale netýká se to jenom NfS. Série C&C je taky známá „over the top“ hereckými výkony, nadsázkou a nebere se v tomhle ohledu moc vážně a právě to je jedním z důvodů, proč jí má na světě tolik lidí rádo. A hele, v moment kdy se snažili ze hry udělat nějaký drama, tak to šlo do kopru.
Co se jízdního modelu týče, tak se mi zda, že oproti předchozím dílům je mnohem více uzemněný a „pevnější“. Zkrátka to není taková klouzačka a člověk vnímá lépe váhu auta.
Grafický styl se mi taky moc líbí. Já dokonce říkám, že mohli jít ještě o kus dál, viz. Auto Modelista. Nicméně teď hra alespoň vypadá originálně a né genericky reálně.
Underground byl příšerný díl s příšernou hudbou. Díky nechci. Jelikož máme pod okny každý den dementní tuňáky, kteří umějí akorát tak šlápnout na plyn, ale pak zaparkovat jak ten největší ***, tak jsem na tyhlety rychle a zběsile ptákoviny alergický.
Kam zmizela perfektní hudba z NFS1, 2 a 3? Od dob licencování hip hap hop košanda hudby to šlo do kopru.
Lépe to nešlo napsat! Mám naprosto stejný názor! Palec nahoru.
„Slapnout na plyn a zaparkovat“ 🤣🤣 dostal jsi me 👍
Legendární intro od Snoop Dogga, potom trance/house od Paul van Dyka? Nebo punk od Queens Of the stone Age, Rise Against? Tam nebyl “jen” hip-hop – v celé hře možná 4 songy.
Need for Speed používají hudbu, která je ve své době populární. V době Undergound, Most Wanted a tak podobně to byl punk rock, pop punk a podobné žánry. Dneska populární hudbu dominuje rap, mumble a hiphop. Není tedy tak divu, že je tato hudba použitá v Unbound. Ale zbytečně bych to neurážel. V tomhle případě jde především o vkus a hudbu, se kterou se člověk sblíží když vyrůstá.
Vyjma NFS Heat jsem si z v každém díle našel aspoň jednu oblíbenou písničku a dodnes je mám v playlistu. Uvidím, jak to bude u Unbound. Na dvě nedám dopustit: Riders of the storm od Snoop Dogga pro noční projížďky neony ozářeným městem a Two lane Blacktop od Roba Zombieho pro jízdu sluncem ozářenou krajinou.
Ride of the storm je samozřejmě klasika. Nemůžu moc mluvit o Heatu, tam si z hudby nepamatuju vůbec nic, ale Unbound má za mě super výběr. Hrozně se mi hrozně líbí, že to není jenom anglická hudba, ale téměř každý song je jiné národnosti. Ukrajina, Norsko, Korea, dokonce je tam myslím i track z Ugandy. I když je to snad všechno teda z 90% trap
Za mě jsou zatím top songy Shout Like, Racked a Cryptic Speech.
NFS1, 2 a 3 má hudbu vytvořenou přímo pro hru, variantu elektronickou a rock. Za mě ty rockové jsou naprosto perfektní, zvláště ve trojce, kde reaguje na rychlost. A hlavně bez zpěvu, který v závodech obtěžuje! Nikdy nezapomenu, jak jsem se těšil na NFS4, že tam bude zase parádní hudba a ten šok, když přišla naprosto otřesná licencovaná hudba. K čemu mi je, že tam třeba jedna píseň ujde?
Takže ve všech dalších NFS jsem pomocí nástroje původně na editaci NBA nahrazoval hudbu tou z NFS 1-3.
Navíc licencovaná hudba má tu nevýhodu, že licence poměrně brzy vyprší.
Doufám, že si ostatní NfS enjoyeři užívají Unbound jako já, protože po všech stránkách takhle dobré NfS tady už dlouho nebylo. Akurát ty cajti mě štvou, pořád ztrácím peníze
Ukažte vaše káry!
7/10 je za mě optimální známka. Pro mě první NfS, u kterýho se bavím od dob srdcovek U2 a Most Wanted z 2005 (poslední solidní díl byl Hot Pursuit 2010). Už jen to, jak moc se názory a dojmy od hráčů u téhle hry liší je trochu ukazatel toho, že pro některou skupinu hráčů jde ta hra směrem, jakým by si přáli, jelikož na starší díly rozhodně tolik pozitivních ohlasů nebylo. V několika recenzích jsem si ale všiml názoru, kterej možná někoho odradí bez toho, aniž by hru zkusil a to je tvrzení, že jízdní model je prakticky stejnej jako v Heat. Což absolutně není pravda. S pomocí pár posuvníků můžete poměrně markantně změnit chování auta a přizpůsobit si jízdní model svýmu jízdnímu stylu (ano, full grip konečně funguje). Největším mínusem ale zůstává přehnaně agresivní policie, i když je tu pořád šance, že může být v budoucnu nějak opravena.
9/10
Třeba soundtrack je pro mě zklamání, žádnej rock?
Kdyby existoval mód na vypnutí těch anime p*čovin, tak bych to i zkusil.
Tipuju, že v budoucnu se ho dočkáme.
a mód na vypnutí policie. Neskutečná osina v zadku v týhle hře…
já myslím, že to v nastavení jde vypnout