Recenze je založena na konzolové (PS5) verzi bez startovního patche.
Nejspíš se shodneme na tom, že vývojářské studio Respawn prostě nedělá špatné hry. Mnozí považují například příběhovou kampaň jejich hry Titanfall 2 za jednu z nejlepších v celém žánru, zatímco další hráči nedají dopustit na Apex Legends coby jejich úplně nejoblíbenější Battle Royale. Přesto jsme ale všichni byli docela překvapení, jak úspěšně studio vstoupilo na pole příběhových akcí z pohledu třetí osoby v roce 2019 se hrou Star Wars Jedi: Fallen Order. Nejen že se jim povedlo vyprávět vtahující příběh v prostředí Hvězdných válek, ale také dokázali skloubit inspiraci hity jako Uncharted (filmový styl/tempo vyprávění a efektní „set piece“ momenty) s prvky souls žánru (náročný boj na blízko, oživení nepřátel po „odpočinku“ hráče u checkpointu). Není tedy divu, že druhý díl této hry byl vyhlížen s velkými nadějemi. Hned na úvod tedy prozradím, že hra je v mnoha ohledech ještě lepší než první díl, ale bohužel má i nějaké ty slabiny.
- Platforma: PS5 (recenzováno), XSX|S, PC
- Datum vydání: 28. 4. 2023
- Výrobce: Respawn Entertainment (USA)
- Žánr: akční adventura
- Česká lokalizace: ne
- Multiplayer: ne
- Dat ke stažení: 147 GB
- Herní doba: 15+ hodin
- Cena: 1649 Kč (Steam)
Dospělejší postavy i vztahy
Mám jistou poměrně svéráznou metodu, jak „detekovat“ dospělejší a ambicióznější příběhy – funguje na hry, ale vlastně i na filmy. Pokud si tvůrci dovolí strávit delší dobu záběry na něčí obličej, aniž by ta postava cokoliv říkala, ukazujíce tak její „vnitřní myšlenkové pochody“ nebo „vnitřní emoce“, většinou to znamená, že máte před sebou hlubší, lidštější a upřímnější příběh, než u filmových sekvencí, které tuto metodu nepoužívají. Za všechny mohu jmenovat třeba The Last of Us nebo Red Dead Redemption 2. Jedi Survivor do téhle kategorie také spadá a neváhá vám nabídnout dlouhé atmosférické záběry, kde starší a zatvrzelejší Cal Kestis hledí do dálky a přemýšlí třeba nad tím, co všechno už musel obětovat a zda jeho boj má ještě smysl. Víceméně od začátku hry na mne jeho postava udělala mnohem lepší dojem, než v prvním díle.
Vyzrálejší Calova osobnost má ovšem dopad také na jeho vztahy s ostatními postavami, které jsou mnohem zajímavější a lidštější, než v první hře. Hned na začátku zjistíte, že se celá jeho původní parta rozešla, ale to neznamená, že její členy během druhého dílu neuvidíte – naopak, navštívíte je v jejich nových působištích, abyste odhalili, proč se od vás odpojili a jak teď žijí. Kromě již známých postav ovšem narazíte také na mnoho nových, na obou stranách boje. Vaším cílem je, kromě jiného, znovu poskládat spolehlivou posádku pro vaši misi. Jak nejspíš tušíte, velkou hvězdou příběhu je – stejně jako minule – „noční sestra“ Merrin, jejíž zastřený hlas a enigmatická osobnost opět učarují nejednomu fanouškovi. Pokud jde o zápletku, záměrně nebudu prozrazovat příliš, protože příběh je doslova nacpaný skvělými překvapeními.
Příběh je doslova nacpaný skvělými překvapeními.
Jedno je ale jisté: na své si přijdou znalci Hvězdných válek všech úrovní, od těch, co filmy ani neviděli, až po ty, kdo mají načtenou související literaturu. Co zpočátku vypadá jako předvídatelný a stokrát viděný příběh nevyrovnaného odboje rebelů proti Impériu, to se rychle promění v mnohem zajímavější zápletku soustředěnou na nečekané odhalení ohledně „High Republic“ historie, zasazené doslova stovky let před celou filmovou sérii (a prozkoumanou především v komiksech). Tato minulost totiž skrývá nečekané zdroje, které by mohly naprosto zásadním způsobem ovlivnit boj proti Impériu. Problém je, že s oživováním této minulosti se začnou vynořovat také její „duchové“, kteří mají svou vlastní agendu. Jinými slovy, příběh je náležitě epický a obsahuje kromě jiného i camea, na která jen tak nezapomenete. Jedi Survivor bravurně nachází rovnováhu mezi epickými událostmi a velmi citlivě zpracovanými, niternými lidskými momenty.
Meč, dva, nebo pistoli?
Jednou z nejzajímavějších vlastností této série z hlediska hratelnosti je bezesporu dávka inspirace „souls“ žánrem. Nejvýrazněji se to projevuje v existenci „meditačních bodů“ coby checkpointů, kde si můžete uložit pozici a doplnit zdraví, ale tím zároveň oživíte již zabité nepřítele v dané lokaci. Ve skutečnosti bych ale řekl, že mnohem důležitější je design bojového systému, který si také z soulsovek hodně bere – od nutnosti kombinovat útoky s obranou až po důraz na intimnější duely mezi vámi a silnějšími nepřáteli. Jednou z příjemných vlastností Jedi Survivor je skutečnost, že od úplného začátku máte k dispozici víceméně všechny schopnosti z minulé hry – jmenovitě boj mečem, dualblade tyčí nebo dvojicí mečů zároveň.
Kromě již známých volitelných bojových stylů (tzv. stance) ale s postupem v příběhu získáte také dva další – jeden z vašeho meče udělá „obouruční“, neboli citelně pomalejší, ale také silnější variantu, samozřejmě za doprovodu stylového vizuálního efektu. Ještě výraznější a pro mnohé vyznavače jedi mytologie nejspíš kontroverznější je bojový styl meč v jedné ruce, blaster (pistole) v druhé ruce. Nefunguje to nicméně tak, že by ze hry najednou byla střílečka. Cal může blaster používat jen v omezené kapacitě, která se obnovuje údery mečem – takže můžete sestřelit otravnou poletuchu nebo přidat výstřel do komba úderů, ale nemůžete jen tak střílet donekonečna. Plynule lze přepínat mezi dvěma styly. Nejdůležitější je, že každý bojový styl má citelně odlišnou funkci (vyvážený boj jedním mečem, agresivnější boj dvěma meči, oboustranná tyč pro nejširší záběr v početnějších skupinách nepřátel) a je zábavné je testovat i střídat. Budete si ale muset vybrat, do kterých z nich chcete nasypat extra odemknuté body schopností.
Každý bojový styl má citelně odlišnou funkci.
Pokud jde o obtížnost soubojů, ať už s řadovými nepřáteli nebo početnými bossy, tou nejlepší zprávou je, že máte na výběr z pěti úrovní jejího nastavení. Pokud si tedy chcete projít jen hlavní příběhové mise bez nějaké výzvy, stačí si dát tu nejnižší „Story Mode“ obtížnost a neumřete ani jednou (lze i nastavit quicktime interakce na automatické splnění bez stisknutí tlačítka). Pokud ale hledáte pořádnou výzvu, kde budete opravdu potřebovat jedi reflexy a každý protivník může být váš poslední, není problém vybrat si obtížnost nejvyšší, příznačně pojmenovanou „Jedi Grand Master“. Samozřejmě jsou zde i mezistupně pro ty, kdo hledají rozumnou rovnováhu. Během výběru obtížnosti hra nabídne přehlednou vizualizaci vlivu nastavení na nepřátelskou agresi, sílu a délku intervalu pro parry protiúder. Stejně jako v případě minulé hry se i zde můžete těšit na několik velkolepých bitev s bossy, kteří vás vyděsí svým nástupem, silou i schopnostmi. Také zde se projevuje vyzrálost příběhu, který některým bitvám dodává velmi osobní rozměr a nejspíš z nich budete mít strach ještě předtím, než na ně vůbec prakticky dojde. Na druhou stranu se ale někteří minibossové možná až příliš často opakují.
Malý velký vesmír
Neměl jsem pocit, že by hra byla vyloženě větší nebo delší než první díl. Například počtem planet, na které se podíváte, je na tom víceméně podobně. Nicméně největší kritika prvního dílu, totiž vracení se několikrát zpátky naprosto stejnou trasou, je pryč. Bohužel ale stále platí, že hned na několik planet se budete vracet opakovaně, byť tentokrát se během těch návratů vydáte jinou trasou do jiných zákoutí a můžete samozřejmě používat teleportaci pro rychlé cestování mezi odemknutými místy. To ale nezabrání pocitu, že „tady jsem už byl“, jelikož jednotlivé trasy a lokace každé planety jsou si bohužel docela hodně podobné. Těmto pocitům dále napomáhá skutečnost, že jedna z planet (respektive konkrétní městečko na ní) slouží vyloženě jako vaše základna, kam se budete vracet opravdu často.
Na druhou stranu jsou ale mnohé lokace naprosto nádherné, takže silný zážitek z nádherných výhledů do krajiny i procházky po precizně zpracovaných interiérech z filmů se rozhodně dostaví v míře vrchovaté. Stejně tak je potřeba pochválit pestrost level designu jako takového, kdy v jedné lokaci budete bojovat skrz místnosti a chodby plné nepřátel, abyste v jiné skákali po komplexním prostorovém puzzle v krajině a jinde zase svištěli divokou jízdou na jednom z vozidel nebo osedlaných bytostí. Neodpustím si ale kritiku pasáže na pouštní planetě, kde musíte docela dlouho a opakovaně skákat proti větru a po větru (aby vás zanesl během skoku tam, kam chcete) – v mnoha chvílích jsem měl dojem, že nelze předem odhadnout kam přesně vás vítr zanese, takže jsem musel trasu objevovat frustrující metodou pokus-omyl. Nijak zvlášť mne nezaujaly ani vedlejší aktivity, ať už šlo jen o sbírání předmětů nebo třeba „lov lovců odměn“, mírně připomínající žebříček cílů ze série Assassin´s Creed. Dělaly mi ale radost kosmetické možnosti, díky kterým můžete Cala obléci jako pravého jediho nebo naopak jako nenápadného tuláka ve stylu Hana Sola (samozřejmě si můžete upravit i meč včetně barvy krystalu).
Silný zážitek z výhledů do krajiny i procházky po interiérech z filmů.
Pokud jde o technickou stránku věci, byli jsme vydavatelem upozorněni, že pro účely recenze bohužel musíme hrát bez poměrně zásadního startovního patche. Nemohu tedy dostatečně spolehlivě potvrdit, jak hra v pátek poběží, ale během mého průchodu na konzoli PS5 bohužel nedokázal režim výkonu (kromě něj je k dispozici také 4K 30 fps režim kvality) udržet stabilních 60 snímků a občas docházelo k propadům, případně k doskakování textur nebo nasvětlení. Chyběla také implementace HDR, která by měla dorazit v onom startovním patchi. Ačkoliv díky tomu hra místy nevypadala tak dobře, jak by mohla, nic z toho mi nezkazilo zážitek natolik, aby to mělo dopad na moje pohlcení příběhem nebo bojovým systémem. Berte to tedy jako opatrné varování a samozřejmě nabídneme články s odkazy na analýzy stavu hry po vydání.
Recenze
Star Wars Jedi: Survivor
Fanoušci Hvězdných válek si mohou naprosto bez obav k hodnocení bod přidat, stejně jako víceméně všichni, komu vyloženě sedl první díl. Nový příběh Cala Kestise je citelně dospělejší, bojový systém pestřejší a svět k prozkoumání zajímavější, než v prvním díle série. Pokud chcete vtahující příběhovou hru se zdařilou akcí, právě jste ji našli.
Líbí se nám
- Několik skvělých překvapení
- Široké nastavení obtížnosti
- Nezapomenutelní bossové
- Povedený vtahující příběh
- Místy ohromující výprava
- Pestrost bojových stylů
- Kosmetické možnosti
- Cal Kestis
- Merrin
Vadí nám
- Návraty do stejných lokací
- Problémy s plynulostí hry
- Skákání "proti větru"
Jen tak mimochodem, Epic opět zazářil s cenou STAR WARS Jedi: Survivor™.
https://isthereanydeal.com/game/starwarsjedisurvivor/info/
Epic – 1899,- Kč (To po přepočtu vychází ~80,50€, takže zhruba 10€ přirážka proti oficiální ceně 69,99€)
Steam – 69,99€ (Platil jsem 1648,- Kč po přepočtu, refund)
Origin – To samé co Steam.
Nejvetsi kradez to zatim asi byla v pripade Dead Island 2, kde to v prepoctu vychazelo na 77e . Zajimalo by me, do ci kapsy tech 17e navic slo. Vyresil jsem to koupi pres humble store, kde ten klic na Epic prisel na standartnich 60e.
To by mě také zajímalo, kde to skončí.
Pane Martin a co OST? Na YT jsem zatím OST nenašel.
Náležitě (tradičně) filmový
Za 200kc v akci vezmu
Časem se určitě dočkáš.
Nereaguj na něj, vždyť je to nudný blbeček.
Jiříku, proč mě urážíš? Vadí ti, za co utrácím peníze?
Paráda
Zní to pěkně, už mám předstáhnuto, teď jen jaká bude ta optimalizace.
Jo, a jak je to s těmi vzhledy/oblečením? Mají vliv na nějaké statistiky nebo jde jen o kosmetické změny?
Jaká je pointa toho si hru koupit a pak se modlit, jaká bude optimalizace? Když stačí počkat, jaká bude optimalizace a pak se rozhodnout
Jsou určité hry, které si zkrátka někteří, včetně mě, koupí nehledě na technický stav, protože se na hru zkrátka těší a nechtějí čekat. Zkrátka se za rok objeví dvě tři hry, které si prostě zahrát musím a koupil bych si je tak či tak. Takhle jednoduchý to je. Díky předprodeji navíc dostanu ještě třeba i nějaký digitální dobroty nebo možnost hrát dříve.
To beru. Pokud si pak člověk nebude stěžovat na optimalizaci nebo na to, že dostáváme nehotový produkty. Protože tohle je jeden z hlavních důvodů.
„Jsou určité hry, které si zkrátka někteří, včetně mě, koupí nehledě na technický stav, protože se na hru zkrátka těší a nechtějí čekat.“
A to je ten problém. Jak mají potom vycházet nerozbité hry, když jim lidi stejně kupují nehotové a neoptimalizované zmetky? Nedej bože je předobjednávají, to je v dnešní době až bizár, abych byl upřímný. Nějaký random preorder digitální obsah to riziko nevyváží.
Edit. Samozřejmě ať si každý utrácí za co chce, o to nejde. Problém je prostě v tom, že vývojáři/vydavatelé ví, že hráči koupí vše, co se jim předhodí a pak se divíme, že další AAA hra (byť v ostatních ohledech se může jednat o výborný produkt) vychází ve špatném technickém stavu. Je to čím dál častější a to už zamrzí…
Stargat3:
Tak když je ta hra pro tebe potom nehratelná, můžeš vždycky zažádat o refund, ať už sis hru předobjednal, nebo koupil po vydání.
Ale určitě nerefunduju hru, když mi jede dobře, ale všude na internetu se o ní píše, jak jede špatně, a třeba na Steamu má kvůli toho nízké hodnocení. To tak bylo s Hogwarts Legacy, Marvel’s Midnight Suns, TLOU, Like a Dragon Ishin, WoLong, Forspoken, snad i u Dead Space Remake si stěžovali hráči na běh hry, respektive na stuttering hlavně. A buď mám sakra velké štěstí, nebo jsem si pomohl s pár úpravami (třeba u Midnight Suns a Ishina), ale všechny tyhle hry jsem hrál ode dne vydání, dohrál je, a pořád je vlastním. Pro mě byly v pořádku hratelné.
Jo to máš pravdu. Nějak mi ta možnost refundu vypadla, přitom jsem toho několikrát sám využil.
Mám to přes EA Play, takže tak.
A kdybych to měl koupené na Steamu, pořád mám 2 hodiny na to, abych zjistil jak hra běží na mém PC a nemusím se spoléhat na recenze ostatních.
Viděl jsem video kde to testovali na Ryzen 5900X a RTX4090, a v 1440p tam framerate padal ke třiceti kvůli CPU bottlenecku. Což je absurdní. Můžeme doufat že to day one patch do-opraví. Třeba Gotham Knights běžely při launchi stejně blbě, ale o dva měsíce později už bežely perfektně. Snad to tady nebude trvat tak dlouho. Každopádně vtipný, když teď mám rozehraný Ghostwire a Dead Island 2, obě taky Unreal 4 hry, a obě běží dokonale.
Taky jsem o tom, jak hra běžela s 4090, četl. Oni to ale hráli v 1440p.
Snad s tím day 1 patch něco udělá, ale zatím to zní dost katastrofálně.
Jen kosmetické změny
Děkuju za odpověď, to jsem rád.
zas ty rozmaznuty screeny. proc si v redakci neporidite normalni pc? dyt tohle je jak rozliseni stahnuty na 50%
Hráno na PS5… Tam bohužel taková kvalita screenshotu po vyfocení není 😉
Screenshoty tam lze nastavit buď na finální výstup 1080p nebo na 4K . Mají nastavenou zřejmě první možnost.
Zde neumí recenzovat na ničem jiném, než na PS5, …to by jsi po nich chtěl moc.
Na ps5 jsou ty sceeeny tak maximálně 360p 😁😁😁 lol
Jo samotného mě to štve… Hra vypadá skvěle a pak když si udělám nějakou fotku tak je ta komprese hrozná 😕 a tohle jaksi je jim jedno – přitom bych uvítal možnost za cenu místa mít kvalitnější screenshoty.
Screenshoty tam lze nastavit buď na finální výstup 1080p nebo na 4K . Mají nastavenou zřejmě první možnost. Tak neplácej do větru o věcech o kterých nic nevíš.
djmn: proč hned tak útočně?
Já tam mám jen možnost přepnout mezi JPG/PNG … a nic víc
Jestli je to někde jinde tak se rád nechám poučit.
Tak pořad je to lepší než co ti koupila máma ve výprodeji v alze Franto 😅🥲
Výborná recenze
Uvidíme, jaká bude optimalizace, zatím to nevypadá moc pozitivně. Mimochodem, všechny ty postproces efekty jsou vážně odporný (dle screenshotů a videorecenzí, chromatická aberace je bezkonkurenčně nejhorší efekt ever). Osobně nechápu, jak to s tím někdo může vůbec hrát a rozplývat se nad tím, že hra vypadá nádherně.
Zrovna tyhle postproces efekty lze u většiny her vypnout.
jen 8 ?
Tak to je bída
Fallen order měl také 8 😁