První Horizon vyšel na PC tři a půl roku po původním vydání na PlayStation. S druhým dílem už Sony tak dlouho nečekala a na počítače ho vypustila po dvou letech. Ještě o něco kratší dobu byl exkluzivitou Returnal a pouhých sedm měsíců The Last of Us Part I (nehledě na technickou kvalitu portu). Ghost of Tsushima si mohou PC hráči pustit bezmála čtyři roky po uvedení původní hry pro PS4. A byť kvality hry jsou obrovské a tým Nixxes odvedl na portu kopu práce, musím se ptát: není to trochu pozdě?
- Platforma: PC (recenzovaná verze), PS4, PS5
- Datum vydání: 16. 5. 2024
- Vývojář: Sucker Punch Productions, Nixxes
- Vydavatel: PlayStation
- Žánr: akční RPG
- Česká lokalizace: ano
- Multiplayer: ano (režim Legends)
- Dat ke stažení: 75 GB
- Herní doba: 40+ hodin
- Cena: 60 eur (Steam)
Běží – tryskem
Na počítači s procesorem Intel Core i5-12400, 16 GB RAM a grafickou kartou RTX 3060 jsem hrál Ghost of Tsushima bez jakýchkoli problémů. Sestava je nad doporučenou a hodně nad minimální. K té nutno podotknout, že míří na minimální kvalitu.
V rozlišení 1080p si titul držel stabilních 60 FPS v doporučeném presetu vysoké. V nejvyšším možném grafickém nastavení klesala snímková frekvence jen v jednotkách, nejníže k 55 FPS, čehož bych si bez měřiče ani nevšiml. Zvolil jsem proto nakonec tuto variantu. Sáhnout se dá každopádně i do dílčího nastavení.
Hru jsem mohl nechat běžet v nativním rozlišení. Jen výrazně doporučuju zvolit anti-aliasing DLAA, pokud máte tu možnost, protože defaultní TAA způsobuje v 1080p výrazný shimmering. FSR hře také nedělá ostudu, ale shimmering neodbourává tak dobře jako DLSS/DLAA. Řešení XeSS od Intelu je po TAA nejslabší. Shimmering zmizí, ovšem za cenu viditelného rozmazání obrazu.
Technické problémy se hře vyhnuly obecně. Načítání je velmi svižné, port neprovází záseky ani pády, bugy a častější grafické glitche, obzvlášť na poměry open worldu.
Plynule se tak můžeme přesunout ke grafickému zpracování, které naráží na skutečnost popsanou v úvodu. Původ hry v minulé generaci konzolí je zkrátka znát. Kvalita textur, detaily a animace obličejů i absence ray-tracingu při hraní pravidelně připomínají, jaký skok videohry za posledních pár let udělaly.
Ghost of Tsushima ovšem rozhodně není ošklivou hrou a stále platí to, co fungovalo při vydání. Bohatost scén, množství částicových efektů, hustota porostu, práce s kamerou, design prostředí a nápaditost spojená s náznakem stylizace, to všechno vytváří překrásné momenty. Hrubé hrany titul odhaluje právě ve chvílích, kdy nemůže využívat jmenovaných prvků, díky nimž je po většinu času vizuálně silný.
Klávesnice a myš? S hodně dlouhými prsty
Hra přichází na PC, tak jsem vzal do jedné ruky myš a prsty druhé položil na klávesy W, A, S a D. Jak jsem brzy zjistil, kláves je k plnohodnotnému ovládání potřeba mnohem víc. Rozhodně si nevystačíte se základní čtveřicí doplněnou o klasiky typu Q, E, C, F nebo Ctrl. Abyste svého samuraje dokonale zkrotili, budete muset ruku roztahovat ještě mnohem víc. Pokud máte sebemenší možnost využít doplňkových tlačítek na myši, učiňte tak. Nebo sáhněte po gamepadu, nejlépe samozřejmě po podporovaném Dualsense.
Například takové kruhové menu – vím, že je dělané primárně pro gamepad, ale tady by mohlo ušetřit nějaké mačkání.
Koneckonců kromě množství používaných kláves mě zarazilo i jejich namapování. To lze naštěstí libovolně upravit. Vím, že dostat takhle komplexní ovládání na PC musel být pro vývojáře skoro nadlidský úkol, přesto si dokážu představit pár pomocníků. Například takové kruhové menu – vím, že je dělané primárně pro gamepad, ale tady by mohlo ušetřit nějaké mačkání. Nebo výraznější zpomalení času. To je už sice zásah do hratelnosti, ale přepínat postoje v souboji bylo občas vyloženě za trest.
Duch a samuraj
Director’s Cut verze dorazila na PC s veškerým svým obsahem. Ochuzeni nebudete o příběhové DLC Iki Island ani multiplayerový režim Legends. Přístup do něj je podmíněn přihlášením do PlayStation Network, singleplayer si zahrajete i bez účtu.
Především základní hra ale zůstává tím starým dobrým Ghost of Tsushima, který splnil sny mnoha hráčů o zasazení Assassin’s Creed do Japonska. Příběh si sice nezakládá na přílišné komplikovanosti, ale vyprávěn je se správným důrazem na japonskou historii, silné postavy a náročná dilemata.
Open world funguje poměrně přirozeně, s otazníčky na mapě to autoři nepřehánějí a hráč má dojem, že ostrov skutečně objevuje. Dobře dávkovaná akce je až neuvěřitelně komplexní v obou svých rovinách – pomstu na Mongolech si užijete jako duch i jako samuraj. Soubojový systém i plížení a zabíjení ze stínů přejde rychle do krve a po prvních, trochu nemotorných krůčcích si budete brzy připadat jako hrdinný válečník nebo obávaný ninja.
Může jít i o příjemnou změnu pro hráče, pro něž byly poslední Assassin’s Creed příliš velké.
Zcela subjektivně se musím přiznat, že v poslední době trpím únavou z otevřených světů a ani Ghost of Tsushima jí nedokázal úplně zamezit. Na druhou stranu má přiměřenou rozlohu a určitě nejde označit za nezajímavý. Může jít i o příjemnou změnu pro hráče, pro něž byly poslední Assassin’s Creed (a podobná akční RPG či adventury) zkrátka příliš velké.
Na závěr ještě krátký a ne zas tak důležitý povzdech nad japonským lip-syncem, který do hry přibyl s Director’s Cut verzí a který nepovažuju za příliš zdařilý. Respektive jsem si až do určité chvíle myslel, že jde stále o animace pro výchozí angličtinu. Jinak už zbývá jen pochvala, že jsme se my – hráči bez PlayStationu – tohohle akčního skvostu dočkali.
Recenze
Ghost of Tsushima: Director's Cut (PC)
Technická úroveň portu je na testované sestavě skoro dokonalá. Pro ovládání bych sáhl po gamepadu, s myší a klávesnicí se možná budete prát. Jinak jde ale o chvályhodné představení vysoce kvalitního titulu PC hráčům. Snad jen škoda, že nepřišel o něco dříve. Přes mnoho krásných výjevů jsou čtyři roky od vydání původní hry na grafice znát.
Líbí se nám
- Optimalizace
- Absence chyb (bugů, glitchů, pádů)
- Možnosti nastavení
- Stále dobrý příběh, stále zábavná hratelnost, stále silný otevřený svět
- Vizuální nápaditost, umělecký dojem
- Česká lokalizace
Vadí nám
- Stárnoucí grafika
- Ovládání na myši a klávesnici
- Implementace anti-aliasingu
- Japonský lip-sync
Mínus klavesnice a mys ? Vazne… starnouci grafika ? Ani náhodou 100x lepsi, jak nejaky hellblade
jako stylizace je super, ale ta kvalita je občas hodně osekaná, měli si pro PC verzi schovat lepší assety a přepracovat shadery, občas to připomíná víc PS4 hru a to teď křivdim AC:Origins
Však taky TO JE PS4 hra. DC na PS5 kromě lepšího rozlišení a fps nic zásadního nepřinesl. Kouzlo té hry není v použitých moderních technologií ale spíš ukázkou toho jak lze bez RTX a krvavých HW nároků udělat skvěle vypadající hru s parádním filmovým dojmem… a ještě v open-worldu kdy to je vždy těžší.
GoT jsem hrál jak na PS5 tak nyní na PC, kdy optimalizace myši a klávesnice je fantastická – především: mnohem rychleji a lépe vykrývám údery, přesekávání bambusu je nyní na pohodu a přirozeně míření při užití luku je mnohem komfortnější. A hra jako taková je mimo jiné generátor naprosto úchvatných dobových scenérií, kde klávesu F12 až nadužívám. Japonský dabing je přirozeně povinnost.
S default nastavením jsem v soubojích nedával absolutně nic a musel jsem nastavení komplet předělat a je to super na klávesnici, ale výchozí nastavení pro mě nebylo, mám jenom 5 prstů na každé ruce…
Dokonce je tam bug, kdy nefunguje stand-off – soubojová výzva (ale na všem včetně gamepadu), co jsem předělal blok na RMB a silný útok F funguje vše bez problémů.
jo ten bug se stand-off mám taky, ale až na tyhle maličkosti je to docela vyleštěné
Ten bug ma kazdy druhy a kdyz jsem o tom hledal informace, tak je to bug uz z dob, kdy to bylo pouze na konzole. Nikdy nebyl opraveny. To me prijde jako vetsi duvod pro minus v hodnoceni, kdyz ve hre nefunguje jedna ze stezejnich mechanik hry. Nez kritizovat ovladani.
Vždycky, když hru hraju na Playstationu, tak si říkám, jak by bylo možné Ghost of Tsushima portovat na jiný ovladač, protože na Playstationu hra využívá ovladač včetně touchpadu úplně na maximum. Co se grafiky týče, tak je pravda, že hra byla graficky zastaralá už při vydání, zejména co se týče rozlišení textur. Její síla je spíš ve vegetaci, designu a barevné paletě. Hodně těží z HDR, což je funkce, kterou na PC stále pořádně podporuje jen hrstka monitorů s cenovkou začínající kolem 20K.
Jinak musím říct, že mě hra při vydání zas až tolik nechytla. Začala mě bavit až po vydání updatu s lethal obtížností, na kterou většina běžný soubojů končí po několika málo zásazích (trochu jako Ranger Hardcore v Metro sérii) a člověk musí využít stealth, zbraně a různá brnění na maximum.
hru jsem odehrála na xsx gamepadu, co jsem pochopila, tak obětovali tlačítko pro mod (dpad doprava) a místo něj přibyl kříž nahrazující gesta a fucused hearing se přestěhoval na view button.
Moc nerozumim tomu, proc je ovladani na K+M v zaporech. Ze recenzentovi pripadalo, ze jsou v zakladu klavesy daleko od sebe chapu, ale proc si to proste v menu nezmenil podle sveho, uz ne. Vzdyt nas prece nenuti nic hrat to v zakladnim nastaveni. V tom je krasa PC hrani, ze skoro kazda vec se da nastavit dle libosti.
hadam protoze je to konzolista jak vyšitý a neumí si nastavin ovladani🤣🤣🤣
Patnáct let jsem hrál jen na PC, takže s přenastavováním mám spoustu zkušeností.
Protože tohle je jedna z těch her. kde se ovládání na klávesnici a myš plnohodnotně přenést nedá, jakkoliv si ho nastavíš podle sebe. Samozřejmě se najdou jedinci, co to odehrají třeba i na dálkovém ovladači, ale většina hráčů bude trpět podobně, jako kdyby si chtěli zahrát hardcore simulátor bez joysticku.
Protože ačkoliv si to K+M nastavíš dle libosti tak zážitek z dualsensu ti to nedá. Zrovna GOT tam funkce toho ovladače využívá perfektně a je to znát.
Hrál jsem to pár hodin a připadalo mi to jako Assassin’s Creed což není zrovna výhra. Vracet asi nebudu
Oproti AC je to úplně někde jinde. Poslední dva díly jsem ani nedohrál, tohle se hraje jedním dechem.
Hru jsem dnes odpoledne dohrála. Bavila mne, mám odrahráno 50 hodin a všechno splněno na 100% (mimo Iki island, který jsem nezačla a nechávám na jindy).
Že by to byl, v porovnání s AC, nějaký zázrak, jak PS fans tvrdili, říct nemůžu. Hra obsahuje věci, na které si u AC lidi stěžují (stovky otazníků, woke témata). Obě verze Ghost of Tsushima i AC Valhalla tady dostaly 8/10 a s hodnocením souhlasím.
Přesně jak píšeš podobný jak jak AC, ale mělo to skvělý soubojový systém, který mě bavil a proto bych dal o bod víc oproti AC hrám.
No on to není jen soubojový systém. Líp řešeno je víceméně vše než v posledních AC.
Takže klasika. Od každé PS exkluzivity si člověk musí odečíst dva body z recenze, aby dostal reálné číslo.
Tak to je snad s každou čistě konzolovou hrou ne ? Limitace hardwaru prostě nejde ignorovat, můžou mít naprosto skvělé hry jako například nová Zelda, která ale bohužel vypadá jak vypadá a běží jen tak tak na 30 fps.
mám dohránou hlavní linku, ještě my zbývá ostrov… vedlejší mise asi ani hrát nebude, je to hodně repetetivní, pár sem jich hrál a je to úplně stejný. Divím se kdo to může dohrát celý? to tě bavilo?
Ano je to podobný jako AC ale spíš ukázka toho jak by takové AC mělo vypadat. Ta definice „je tam hodně otazníku“ a hned z toho vyvodit že je to stejně špatné jako AC je nesmysl. Takové otazníky měl třeba i W3 akorát je nikdo nemusel dělat. GOT víceméně dělá vše to samé jako AC… akorát vše řádově lépe. Líp napsaný příběh, postavy, soubojový systém, vizuál, celková filmovost, ovládání, gameplay, atmosféra a stylizace. U posledních AC ta stylizace dobře fungovala jen v Origins. A jestli Valhalla tady dostala stejné hodnocení tak je to spíš nějaký omyl protože víc vyčpělou generickou záležitost jsem asi ještě neviděl.
Hlavní a vedlejší příběhové linky ušly, zbytek úkolů odpad (dojdi, zastřel pár mongolů, vrať se k mrtvému npc a pořád dokola). vizuál byl na prvním ostrově hnusně přepálenej, musela jsem hodně upravovat barvy aby se na to dalo koukat. ovládání bylo v pohodě, jen šplhání po kamenech zlobilo.
hra opravdu AC nepřevyšuje, ale je důstojná alternativa.
stovky otazníků byla častá kritika na AC, tady máš taky několik set explore a collectible úkolů. a na rozdíl od AC jich tady ~100 musíš udělat (lišky, bambus), protože za ně máš health a resolve.
Jenomže rozdíl je právě v tom dávkování. Ubisoft nezná míru a tam kde se pod stovkami otazníčků skrývá povětšinou jen nuda bez odměny, dali Sucker Punch vždycky něco potěšujícího a navíc s rozumnou kvantitou. Takže, i když mě k tomu nic nenutilo, pociťoval jsem neustálou motivaci odkrývat mapu a těšit se co na místě s otazníkem objevím.
Někdo napsal, že Ghost of Tsushima je nejlepší díl Assassins Creed s čímž se nedá nesouhlasit