Na páteční akci Summer Game Fest jsme se dočkali představení prvního příběhového rozšíření pro survival horor Alan Wake 2. DLC Night Springs, nesoucí název podle fiktivní televizní show z Remedy Connected Universe, vyšlo jen asi 12 hodin po konci celé konference a já samozřejmě neváhal. Dohrál jsem ho v podstatě na jedno posezení a můžu vám tak přinést dojmy z tohoto… velice unikátního zážitku.
Night Springs je rozděleno na tři epizody, v každé se zhostíte role jedné ze známých postav, nicméně nikoli přímo nich. Pouze jejich „ech“, alternativních verzí, jejichž příběhy tvoří Alanovy neúspěšné pokusy dostat se ven z Temného místa. Dalo by se tak mluvit o tom, že jde o prequel základní hry, nicméně v RCU je poměrně troufalé něco takového prohlásit. Každá epizoda je každopádně velmi odlišná, a tak je projdu jednotlivě.
- Platforma: PC (recenzovaná verze), PlayStation 5, Xbox Series X|S
- Datum vydání: 8. 6. 2024
- Vývojář: Remedy Entertainment
- Vydavatel: Epic Games Publishing
- Žánr: Survival horor
- Česká lokalizace: Ne
- Multiplayer: Ne
- Dat ke stažení: 15 GB
- Herní doba: ~3 hodiny
- Cena: 528 Kč (Epic Games Store)
Hráno na sestavě:
- Procesor: Intel Core i5-13600K
- RAM: 32 GB DDR5 6000 MT/s
- Grafická karta: Nvidia GeForce RTX 4080 (16 GB VRAM)
- Úložiště: Solidigm P44 Pro (2TB NVMe PCIe 4.0 SSD)
Nebojácná fanynka s brokovnicí
Ta první nese název Number One Fan a hrajete v ní za alternativní verzi servírky Rose Marigold, velké fanynky Alanových knih. Rose zde, jak ostatně prohlásí už v traileru, ovládá brokovnici a taky odstřelovací pušku, což asi samo o sobě naznačuje tón této epizody. Celé je to jedna velká satira, od dialogů, přes herecké výkony, až po samotné dění na obrazovce, kde Rose kosí jednoho nepřítele za druhým.
Obrovská změna nálady oproti základní hře, ale upřímně jsem si tohle bizarní dobrodružství vlastně dost užil, a to i díky naprosto fantastickému hereckému výkonu Jessicy Preddy coby Rose, která zářila už v základní hře. Tahle epizoda rozhodně není pro každého, ale pokud vám odlehčený styl sedí, nebudete zklamaní.
Kávový kult
V druhé epizodě s názvem North Star se vžijete do kůže Jesse Faden z Controlu, respektive její alternativní verze, která teprve pátrá po svém bratrovi a ještě není ředitelkou FBC. Zatímco první epizoda se odehrává především v lesích kolem Bright Falls, North Star vás zavede do zábavního parku Coffee World ve Watery, kterého se však zmocnil velice podivný kult… kávy. Přestože temné prostředí umí vytvořit strašidelnou atmosféru, i tato epizoda je do velké míry odlehčená.
Legraci si dělá právě především z různých kultů, ale také konspiračních teorií, má tak poměrně velký přesah do reality. Na druhou stranu je asi nejnudnější z hlediska hratelnosti, což je způsobeno i tím, že se pohybujete na velmi omezené ploše. Pár hádanek bylo fajn, ale podivná stealth pasáž a backtrackování už moc ne. Pořád je to pěkný přídavek, ale ne na úrovni první epizody.
Multiverzum v plné síle
Po dvou dílech jsem tak zhruba věděl, co od toho třetího očekávat. Opět něco odlehčenějšího, co bude zaměřeno především na humor než nějaké skutečné informace o příběhu. Ale jak hluboce jsem se mýlil… Třetí epizoda s názvem Time Breaker je suverénně nejlepší z celé trojice a nabízí asi dosud největší množství informací o loru celého RCU, jaké nám kdy Remedy dalo.
Chopíte se zde role Shawna Ashmora. Ano, tento herec v Night Springs doslova hraje sám sebe. Na začátku pouze natáčí scénu pro novou videohru od „Poison Pill Entertainment“, alternativní verzi samotného studia Remedy, přičemž na place se zrovna nachází také režisér Sam Lake. Už brzy se ale něco zvrtne a Shawn začne cestovat multiverzem do jiných realit.
„Quantum Break 2“
Remedy se nedrželo zpátky a dalo tady tolik jasných referencí na Quantum Break, že by se Time Breaker dal označit klidně jako pokračování této akční adventury z roku 2016. Finským vývojářům možná ve výsledku ani nevadí, že na hru nemají licenci, protože se obešli bez toho.
Třetí epizoda vysvětluje fungování celého multiverza a alternativních verzí lidí, příběhové pozadí Warlina Doora/Martina Hatche, roli Jesse Faden/Beth Wilder a Shawna Ashmora/Jacka Joyce/Tima Breakera, ale dokonce i založení celé FBC a vznik Nejstaršího domu. A to vše při naprosto fascinující kombinaci klasické AW2 hratelnosti s komiksem, arkádovou střílečkou a textovou hrou. Tahle epizoda má úplně všechno, a pokud jste fanoušci RCU, máte se na co těšit. I po dohrání budete mít co zkoumat.
Přídavek pro fanoušky
Night Springs rozhodně není dokonalé DLC. Trpí především na recyklaci prostředí ze základní hry či příliš nízkou obtížnost, neboť o náboje ani lékárničky není nikdy nouze a ve všech epizodách jste díky tomu téměř nesmrtelní.
To ale nic nemění na tom, že jde o velmi povedený přídavek, který nabízí tři silně odlišné epizody. Každý si tady najde něco svého, byť tedy nutno říct, že zdaleka nejvíc ti, kteří se vyžívají v loru celého univerza. A samozřejmě také fanoušci Quantum Breaku! Jak se ukázalo, Remedy na tuto hru rozhodně nezapomnělo, a jde v podstatě o klíč k celému propojenému univerzu.
Rozlučka s Jamesem McCaffreym
Je škoda, že epizod nakonec nebylo víc než tři. Skoro jistě ještě nějaké byly v přípravě, včetně jedné za Alexe Caseyho. Té už se ale nedočkáme, nejspíš kvůli náhlé smrti herce Jamese McCaffreyho, jenž agentovi FBI propůjčil hlas. V závěru DLC tak alespoň dostal menší poctu v podobě několika replik, pravděpodobně z nedokončené epizody.
Recenze
Alan Wake 2: Night Springs
Tři epizody, tři odlišné zážitky. Remedy tentokrát do velké míry vsadilo na humor, na své si ale přijdou také fanoušci RCU loru a Quantum Breaku. I přes některé nedostatky je Night Springs velmi povedený přídavek, který stojí za váš čas.
Líbí se nám
- Over-the-top první epizoda
- Naprosto geniální a informacemi nabitá třetí epizoda
- Napojení na Quantum Break a vysvětlení multiverza
- Experimenty s dalšími typy médií nabízí vskutku jedinečný zážitek
- Skvělé dialogy a humor
- Příjemné hádanky a zábavný soubojový systém
- Stále špičkový audiovizuál
Vadí nám
- Recyklace prostředí ze základní hry
- Slabší druhá epizoda
- Nízká obtížnost
Tady je důkaz, že Sam Lake je tvůrčí génius. Nebo herní David Lynch. Za mě osobně překonává i takového Kodžimu:
https://youtu.be/9S478Ni0wWI
Právě vyšla aktualizovaná čeština i s přeloženým DLC:
https://hernipreklady.cz/cs/seznam-prekladu/alan-wake-2
Je tu někdo, kdo rozumí té sérii? O čem Alan Wake vlastně je? Hrál jsem teď znovu jedničku, abych se připravil na dvojku, když nám ji nakonec Remedy dá do krabiček. Hrál jsem ji ještě dávno na X360 a „nechopocho“. Bohužel jsem ji „nechopocho“ ani teď na PS5
Ale i tak je to vlastně sranda. Mám pocit, že Remedy (Sam Lake) si buď dělají srandu, nebo to myslí fakt vážně. Nevím. Je to celé „meta“ a tudíž to není „reálné“ a hra jen „nastavuje zrcadlo“? Nebo je to v rámci vyprávění, tedy uvnitř hry, „reálný svět“?
Je to velice meta, ale myslí to naprosto vážně. O celém univerzu už jsem tu psal dva speciály, konkrétně o Alanovi zde.
Taky jsem to na poprvé moc nechápal, respektive jsem měl hodně otázek. Na podruhé s češtinou už to bylo lepší, i když jsem určitě nepochytil všechno. Sam Lake si v podstatě vymyslel svůj „Remedy universe“, který je promyšlený a dokáže být i zamotaný. Údajně i Lake si musí občas pročíst wikipedii o své tvorbě, aby byl v obraze a mohl se od toho odpíchnout dál.
Tenhle styl určitě není pro každého, ale já si ho užívám a kdyby i ostatní vývojáři věnovali takovou péči o příběh aspoň z poloviny, to by bylo hned více dobře napsaných her.
Ono to tak je schválně, aby to člověk napoprvé skoro vůbec nezachápal..