Svět už není, co býval. Invaze Cephů i nešvary mezi samotnými lidmi převrátily v ruiny i to největší město světa. Plíživá apokalypsa obrátila New York roku 2047 do pouhé skořápky své někdejší slávy. Jeden muž se ale rozhodl záporákům říct rázné „Ne!“ a vykoupit lidstvo z právě prožívaného pekla…
…Jinými slovy, ani Crysis 3 ve svém prvním plnohodnotném traileru nezapomíná na osudové blábolení a hru na epiku. Posun z relativně civilního prvního dílu do hollywoodštější druhé episody se vrací i v díle třetím. Ale co vše lze ještě z prvních kusých informací vyčíst?
Crysis od Cryteku
Crysis možná není podobně velkolepá značka jako Call of Duty či Battlefield – první díl ostatně měl pověst takového složitějšího benchmarku – přesto si pro svou pseudo-sandboxovou (tj. otevřenou a svobodnou, ale zase ne tak moc) hratelnost vysloužil kultovní status především u PC hráčů.
To alespoň platilo pro první díl z roku 2007. Již v jeho datadisku Warhead byl ale čitelný příklon k patetickým cutscénám a linie došla završení v loňském Crysis 2. To zcela změnilo zasazení, výrazně zjednodušilo hratelnost (byť multiplayer měl značné grády), přišlo s mýtizací celé zápletky (obleky najednou nejsou prostě lepší zbroj, ale reverzně zinženýrované mimozemské technobláboly) a jen tak mimochodem nevrátilo ani hráčovu postavu prvního dílu.
Ano, Nomad, kterého jste si opečovávali celý první díl, zemřel trapně kdesi v komiksu.
Kvalitativní rozdíl – na který jistě může každý mít svůj vlastní názor – v rámci série ale dokládá i rozdíl mezi souhrnným zhodnocením hráči a kritiky. Kde Crysis 1 získal 91 % od recenzentů a 78 % od hráčů, tam jeho pokračování utržilo skóre 86 % od recenzentů a unuděných 65 % od hráčů.
Tolik k připomenutí pro ty sklerotičtější z nás. Teď už ale hurá na novoty o Crytekové novince.
Pod nadvládou hexagonů
Oblíbili jste si postavu Proroka z prvních dvou her? Že ne? Smůla, ve trojce se ji dočkáme znovu.
Prorok spojený s Alcatrazem (jakkoliv to zní divně) bude hrát první housle a spolu s nimi se vrací i v šestiúhelnících se vyžívající CELL Corporation.
Svět ale pokročil dvě dekády za druhý díl. Ruiny New Yorku budou ve trojce uzavřeny do masivní kopule vyrobené CELL Corporation, která tak svými šestiúhelníky pokryje i oblohu. Tato „Kopule svobody“ údajně slouží jako ochrana před Cephy a má obsahovat i sedmero reprezentací pozemské biosféry (nabízí se srovnání s existujícím projektem Biosphere, jež nedávno oslavil dvacet let od vzniku) a Crysis tak poprvé ukáže více než jen betonovou či zelenou džungli.
Jisté levely proto budou nabízet spíše klaustrofobický zážitek, zatímco otevřenější travnaté plochy si budou hrát na sandboxovou svobodu.
Přírodě se podřídí nejenom level design a hratelnost, ale i nepřátelé. Newyorská čínská čtvrť tak bude prolezlá bažinami plnými nového žabího nepřítele. Naopak finanční ulice prorostlé mrakodrapy budou sloužit jako variace na pohoří, a z Central Parku se zase stane savana.
Vzpomínka na Pacifik – Co si trojka bere z jedničky?
Jiné slibované elementy Crysis 3 naopak vracejí zpět sympatické prvky prvních dvou dílů. Kolem důvodu pro stavbu Kopule svobody zatím panuje určitý informační hokej. Některé zprávy šťastlivců, kteří si na nový Crysis již šáhli, hovoří o návratu motivu zimy z Crysis 1. V okolí města údajně zuří nová doba ledová, a máme si ji při výletech mimo New York prožít i na vlastní nanosuit. Jiné informace z Cryteku ale mluví o tom, že sféra má za cíl naopak udržet Cephy pod kontrolou a okolní svět je tedy v rychtigu. Prozradil to alespoň kreativní ředitel hry Rasmus Hojengaard a vysvětlil i rozbujelou flóru: „CELL akceleroval proces zalesnění, takže v tomto městě se vegetace během dvaceti let vyvinula, jakoby uplynulo 500 let.“ Ať už to se zasazením dopadne jakkoliv, určitě se vrací anglický bastard Psycho z Crysis: Warhead, ačkoliv se ještě neví, v jaké podobě. N |
VyCephovaná apokalypsa
Motivem trojky má být pomsta CELL za jejich světovládu. CELL v Kopuli svobody sbírá technologie Cephů a Prorok se obává, že je korporace nechce použít pro dobro světa.
Story sice nikdy nebyla silnou stránkou Crysis, u třetího dílu je ovšem i přes zvláštní béčkové zápletky důvod k mírnému optimismu.
Bylo totiž prozrazeno, že příběh má na starosti jistý Steven Hall. Wikipedie tvrdí, že kromě několika originálních povídek, jednoho románu a trojice ocenění za ně, se podílel na audiorománech s nálepkou seriálu Doctor Who. Tedy známé britské sci-fi úchylárny.
Je pravda, že i zápletka Crysis 2 pocházela z pera spisovatele, totiž Richarda Morgana. Ten ovšem měl na triku populárnější témata (mmj. komiks o Black Widow z Avengers či příběh nového Syndicate) než Hall.
„Prorok se vydává za odvetou a dá se tedy jenom očekávat, že mimo Cephů se do mířidel dostanou i lidé.„
Jisté prvky ale zůstávají. Dle obrázků je jasné, že design Cephů se drží linie druhého dílu, a na sestřelování létajících robotniček tak žel bohu nedojde.
Mnohé preview i novinky prozrazují, že v průběhu hry se CELL v šokujícím zvratu ukáže jako organizace spolupracující s emzákoidními Cephy na světovládě. To jsme tu vážně dlouho neměli. Proč a jak k tomuto odhalení dojde, není jasné.
Prorok se nyní vydává za odvetou a dá se tedy jenom očekávat, že mimo Cephů se do mířidel dostanou i lidé, ačkoliv přímo je nový trailer samotný neukazuje.
Ramboizace na postupu
Jistých změn se dočkáme už v nových možnostech obleku. Dojde k rozdělení supersíly a superrychlosti. Prorok také nově bude umět hackovat robotické oponenty či věže.
Zajímavější jsou ale nové zbraně. Nelze si nevšimnout, že promo materiály ukazují Proroka třímajícího masivní luk. Právě tato zbraň má ve trojce hrát určitý prim.
Jak už to ve hrách s luky chodí, různé druhy šípů včetně výbušných či zápalných nabídnou jistou variabilitu. Při střelbě na velkou vzdálenost si užijeme atrakce rychlosti, jelikož kamera má letící šíp sledovat podobně jako kulku odstřelovací pušky v Maxi Paynovi či Sniper Elite V2.
„Potkat máme nové typy Cephů od panáka vybaveného plamenometem po bezpilotní letoun umějící Proroka spatřit i neviditelného.“
Lukem lze navíc střílet bez postihu, i když je Prorok zneviditelněný. Tím dochází ke zvýhodnění tichošlápkových hráčů. Konvenčnější arzenál obsahuje kulomet Typhoon i nový cool plamenomet.
K dispozici budou i zbraně Cephů, včetně jedné viděné v traileru, jakéhosi silného minometu s dvěma módy střelby.
A nejenom novinkami v arzenálu žije bojiště. Potkat tak máme i nové typy Cephů od panáka vybaveného plamenometem po jejich bezpilotní drone, jenž bude umět Proroka spatřit i zneviditelněného. To kdyby si hráči s lukem na svou nezranitelnost příliš zvykli.
„Hrajeme si s mixem DNA Cephů a lidí a zkoumáme, jaký to bude mít vliv na oblek,“ sdělil Hojengaard, „Je velmi důležité, že všechny motivy se spojují dohromady. Jedná se o organický vývoj a svým způsobem má i oblek sám svou zápletku. V některých věcech je oblek stejný jako nepřítel – Prorok chce být člověkem, ale jak hra pokračuje, stává se stále více stejným jako nepřítel.“
Mimoto Hojengaard slibuje i závěrečné velké odhalení. Doufejme, že nejde o již prozrazený zvrat mluvící o alianci CELLu s emzáky.
Krásnější než realita
V srdci Crysis 3 bude tepat CryENGINE 3, který už rozpohyboval i Crysis 2. Hra má plně podporovat DX 11 a i tentokrát lze očekávat, že titul spíše než vás samotného svou náročností potrápí vaší herní mašinku.
Ostatně, můžete vzhled posoudit u obrázků i videa.
Detailnější technická specifika nebyla odhalena, je ovšem známé, že hra znovu putuje jak na PC, tak i na konzole Xbox 360 a PS3. Jistá míra kompromisu v grafice je tak očekávatelná.
S vizuálem ovšem souvisí i následující úvaha nad tím, jak se v případě třetího dílu moc nemluví o posunu nějaké audiovizuální laťky.
Krize kreativity Cryteku? Není tomu tak dávno (10. února, přesněji), kdy jsem nadával na nadužívání New Yorku ve videohrách. Co se změnilo? Crysis 3 se do Velkého jablka vrací znovu, ale tentokrát s šíleným twistem – město je nyní zaplněno jak mrakodrapy, tak i zelení. Možná, že v Crysis 4 se vrátíme na ostrov z jedničky, kde pro změnu budou stát betonové mrakodrapy. Ačkoliv lze návrat k některým motivům předchozích dílů pochválit (zeleň, možnou zimu, Psycha), ukazuje se na nich, jak vyčpěle třetí díl působí. S cílem hrát na nostalgii jednoduše zkombinuje to nejlepší z prvních dvou her, které si vždycky potrpěly spíše na honění grafiky a hratelnosti než na zajímavou zápletku.
Skutečnost, že třetí díl mluví spíše o vracejících se postavách nebo motivech z prvního i druhého dílu a prakticky vůbec se nemluví o novém enginu (víme, že nebude) tak znamená jenom to, že Crysis 3 se svým (nepříliš zajímavým) dějem řadí po bok jiných nadprůměrných stříleček a již dále nechce psát nové kapitoly technologického pokroku herních dějin. |
Crytek na cestě za úspěchem
Co se týče multiplayeru, Crytek je skoupý na slovo s tím, že třetí díl se chce více zaměřit na zápletku. Hojengaard údajně sám přiznal, že společnost se snaží přijít na trh s lepším výtvorem než posledně.
Další detaily budou odhaleny na červnovém E3. Prozatím není třeba ani čeřit prostor zmínkami o možnosti přeobjednat si nové specializované edice – k tomu stačí navštívit naše fanstránky.
Crysis 3 nyní vypadá jako kajícný návrat k úspěšnější jedničce. Slova o soustředění se na příběh se ovšem perou s tím, co je o story již známo – a vrhá na ní světlo lepšího béčka. Ať už Crytek jenom vypucuje druhý díl či skutečně nabídne něco nového, se svým renomé a grafikou se nemusí bát, že vydělá minimum.
Teprve v následujících měsících se jasně ukáže, míří-li Crysis 3 skutečně za návratem ke kořenům. Dle posledních informací bylo řečeno, že hra bude vydána nejspíše 15. února (Február) 2013. Snad se jí podíváme na zoubek ještě před tímto termínem.
Snad to bude dobré
co to melete nahodou to vypada dobře a i 2ka byla dobra a volnost ve 2ce byla sice menší ale stále a navíc 1ka měla strašně zbytečně vysoké hw nároky a příběh byl u jedničky úžasnej a u 2ky ještě lepší tak nemelte kraviny
Jak jsem viděl ten luk tak jsem si vzpomněl na Turoka )
Ze jo to taky nechápu sak uvidíme.
Hm tak tady nm Crytek nastavuje opravdu dobrou kaši jen mi mrzí proč Alcatraz není Alcatraz a musí tam být Prophet kterej už je pod kytičkama. I když ve dvojce Prophet mluvil jen co se týče vybírání možnoti obleku. Opravdu doufám že se nám hlavní hrdina trošku rozpovídá jako tomu bylo v jedničce.
Naneštěstí pro "reálná pravidla" je Crysis taky sci-fi. Zatímco v reálu když si obleču kamarádovi bundu, tak to ze mě neudělá kamráda, v Crysis 2 evidentně nanosuit ZMĚNIL Alcatrazův hlas na konci na Prophetův. Upřímně je mi putna, jak to Crytek vysvětlí; jenom vysvětluju, proč jsem do textu napsal, co jsem do něj napsal Enjoy.
Hej borče já nikomu nenadávám a vůbec my nevadí jestli se vrací Alcatraz nebo Prorok, ale kdyby si zdelal oblek tak je uvnitř Alcatraz a ne Prorok. Nebudu to řešit me je to docela free, Crysis je jedna z nejlepších her a bude. DObryy
PuruP: Srovnáváš jablka s hruškama a ignoruješ fakta. Aplikuj si své srovnání se situaci, kdy by Eziův oblek uměl zastávat funkci orgánů, měl v sobě nahranou Eziovu osobnost a ne-Ezio, nesoucí ho na sobě dlouho dobu, by Eziovým hlasem pronesl "Říkají mi Ezio! "
Myslím, že Crytek ví, co říká, když pronáší, že se vrací Prophet. Může se ti nelíbit, že se nevrací Alcatraz, ale v tom případě nadávej Cryteku, nikoliv nám. My jen tlumočíme, co oni dělají a říkají.
JakER: Nikdo nevylučuje další prequelové díly. Ale podivnost vyprávění Cryteku nikdo neupře. Snad se to ve trojce konečně pokusí napravit.
Spoustě lidem chyběla ve dvojce džungle a tak ji Crytek zkrátka navlékl na již ohmataný New York. Co mě přijde na hlavu je, že se Crytek dušoval, jak je to začátek obrovské invaze na celý svět a New York je jen začátek (ostatně konec je tak navléklý až to bolí) a nakonec se posunou o dvě dekády dál řešit nové problémy ve světě "po útoku", který jsme ani pořádně nezažili. Bral bych to jakožto Crysis s nějakým přídomkem, ale jako Crysis s číslovkou 3 bych si rozhodně představoval něco jiného. Uvidíme…
Crytek si tak ale podřízl i větev pod zadkem co se týče možnosti experimentovat v dílech mezi roky 2020 a 2040, protože vlastně budeme vědět jak to dopadne. Nechce se mi věřit, že se Crytek velké invazi na svět v dalších dílech vyhne, ale když budu vědět že New York i se Cephy skončí stejně v kopuli tak se vytratí takové to kouzlo…
Hej docela v klidu , ale zeber si ze by ses převlekl za např. Ezia DDD a řekl bys, že je to Ezio a ne ten borec co je převlečený. Takže v obleku je človek jménem Alcatraz a né Prorok tak ať napíšů vrátí se Alcatraz v Prorokovém obleku a DNA, pac Prork uz je nekde v pekle
Doteď jsem nevěřil jak má crysis 1 hezkou grafiku na nejvyšších a musím říct že je fakt hezčí než ve 2. díle když je ted vidím tak vedle sebe
Asi tak, oblek má kolektivní vědomí. Prophet zemřel, ale jeho alter-vědomí je v obleku a Alcatraz je jen "výplň" do obleku se svým vlastním vědomím.
PuruP, Alcatraz: "In the demo we saw last week, Prophet is working as part of a resistance group within a swampy area that was once China Town. " Zdroj [ odkaz ] Pravděpodobně bych našel další, ale tenhle zmiňuju i v preview. Crysis 2 končí tím, že "Alcatraz" řekne Prophetovým hlasem "They call me Prophet". Co konkrétního je na těchto informacích nejasného? Ano, Crytek tak zase odklízí ze scény Alcatraze, ale jelikož totéž udělali i s Nomadem, není na jejich přístupu nic šokujícího.
Bylo mimoto řečeno, že oblek nahrazuje hlavní postavě plíce a expanded universe mluví i o tom, že zastává další funkce. Jít o krok dále a říct, že teda Alcatrazovu DNA (jeho obličej stejně asi už neuvidíme) nahradil Prophetovou už není moc nadsazené.
Samozřejmě na definitivní info si počkáme ještě rok – ale nyní zkrátka všechny materiály o C3 a info z konce C2 mluví o tom, že se vrací Prophet, nikoliv Alcatraz.
PuruP: Taky vím že to není Prorok, jen jsem odhadoval co maj na mysli, pak je ještě šance, že kašlou na to co se stalo ve dvojce a chtějí vrátit Proroka zptky na zem.
PuruP: přesně