Recenzovaná verze: PC
Vítám všechny zomíky, kteří si našli čas přelouskat naši recenzi remasterované verze hry Resident Evil Zero, známé ve své domovině jako Biohazard Zero. V posledních dnech se nám totiž do ruky dostává staronový díl, ve své HD kvalitě, určený pro konzole staré i nové generace a také pro PC platformu. Jestli je tento krok správný, anebo jde jen úlitbu staré generaci hráčů, případně ziskuchtivost, musí posoudit Capcom sám až po zjištění konečných čísel z prodeje. Pokud se ale nepletu, tak se první Resident Evil ve své HD kvalitě prodával líp, než banány za totalitního režimu a tak je vcelku logickým krokem i předělávka následných “residentů”.
Upřímně řečeno ale nevím, kde mám začít. Příběhem? Technickým zpracováním? Obtížností nebo chybami ve hře? Je toho hodně, co mám na svém shnilém srdci a aby se z mého sdělení nestalo pouze přidušené, nesouvislé a nesrozumitelné zombie mumlání, musím začít postupně. Však ono na každého nemrtvého postupně dojde.
Prvním důležitým aspektem všech zombíků je hlad… Tedy, prvním důležitým aspektem všech her je příběh. Ale má cenu jej tady vůbec vzpomínat? Hra vyšla poprvé 12. listopadu 2002 ve verzi pro Gamecube a v roce 2008 dokonce doputovala na Wii. Mám tak neodbytný pocit, že prozrazení děje je jen nošení mrtvol na hřbitov. Ale když jinak nedáte…
Lesem kolem Raccoon City projíždí celkem luxusní vlak. Ten je napaden dost hnusnými tvory a je po čase přinucen zastavit. O pár hodin později je do nedalekých hor povolán vrtulník se záchranným týmem Bravo od S.T.A.R.S. Ten však musí pro poruchu motoru nouzově přistát. Nikomu se nic nestane a členové týmu se vydávají na průzkum. Naleznou kamion a policejní vůz s mrtvými policisty, který měl převážet na popravu vraha jménem Billy Coen. Po vězni není ani památky a my tak získáváme podezřelého číslo 1. Ale tak jednoduché to v začátcích série Resident Evil nebylo.
Vašim herním alter egem se stává Rebecca Chambers, mladá, na první pohled až trochu moc křehká, medička. Ta naráží na starý známý vlak, plný milých cestujících, nabízejících “free hugs” a připojení se do týmu nemrtvol. Rebecca je ale poctivá a tak jim dává co proto a nelekne se ani hledaného vraha Billy Coena, kterého původně považovala za strůjce celé záležitosti. Nakonec jsou nuceni spolu drsňák a slečinka spolupracovat a možná z toho bude časem i něco víc. No, i když tady nejsme v Hollywoodu. Teď se totiž musí vypořádat s davem nevábně vonících fanoušků, dotěrného přerostlého hmyzu a trošku se rozpadajícími domácími mazlíčky, kteří nesmí chybět v žádném Residentu. Apropos, také s kupou dalších nepřátel, kromě úžasného vlaku na ně totiž čeká prohlídka rozlehlého panství, dotěrná obsluha a velké množství pokojů k prozkoumání.
Ale teď se už naladíme na trochu vážnější notu. Příběh hry je komplexnější, než z mého nadlehčeného úvodu vyplývá a pokud jste hru nikdy nehráli, bylo by škoda vám jej “vyzombičit” (ekvivalent “vyslepičení”, ale s trochou toho hnusu a smradu). Velké množství hráčů jej už zná z posledního hraní před léty a tak bych stejně jen zbytečně plnil stránky písmenky a zbytku jen prozradil víc, než je třeba znát. Pro nás jsou důležitější jiné věci.
Resident Evil Zero HD Remaster je podle mě dobře odvedená práce, které ale pro získání nových fanoušků něco schází. Aspoň tedy podle mého uvážení. Na samotném konceptu hry je totiž strašně znát jeho stáří. A ač tedy všechno v novém kabátku působí velmi dobře, neslučuje se to tak nějak vnitřně právě s oním “zastaralým” způsobem hraní. Myslím si, že doba statických kamer je minulostí, stejně tak načítání relativně malých lokací schovaným za animacemi lezení po žebříku nebo otvírání dveří. Chápu, že jde o “pouhý” HD remaster a ne o celkovou úpravu hry, ale myslím si, že minimálně délka těchto animací mohla být kratší. Výkonu je na tom v našich železech dost.
Další výtkou je ovládání. U konzolových verzí je jaksi logické, že budete používat gamepad. U mnou recenzované PC verze bych čekal smysluplnější podporu klasického komba klávesnice a myš. Ale tady je, jak bych to řekl, klavír a krysa k ničemu. Po půlhodině trápení jsem své oblíbené ovladače poslal do hrobu (chtěl jsem k šípku, ale musím být víc stylový) a zapojil gamepad od Logitechu. Hra dostala úplně jiný ráz, trochu akčnější, ale hlavně plynulejší. Jen jsem nějak nedokázal ovladači vnutit to správné rozložení tlačítek. Oficiální ovladače, neoficiální, všechno bylo hrou ignorováno a já měl tlačítka křížek a kolečko (neboli A a B) prohozené. Hloupost, ale několikrát jsem tak bohužel použil, z již tak omezeného inventáře, lékárničku v době, kdy jsem ji nepotřeboval a přitom jsem chtěl inventář pouze opustit.
Další věcí je ukládání pozic. Jak sami asi víte, ukládání ve starších konzolových hrách bylo peklo a tady je krom masy nemrtvol právě nemožnost ukládat dalším podstatným elementem, který hovoří kladně, když mluvíme o celkové atmosféře hry, ale u mě záporně právě z důvodů častých chyb z přehmátnutí se. Stejně tak si právě neumím představit moderní hráče, zvyklé na ukládání pozic buď automaticky, nebo relativně kdykoli, že se s tím hladce vypořádají. Tady jsou místa ukládání jasně daná a ještě omezeno množství uložení a se zvyšující se obtížností počet těchto možností uložení klesá. Protože abyste vůbec mohli postup uložit, musíte nejdříve nalézt speciální předmět. A budete se tahat s ním, nebo si raději vezmete lékárničku nebo náboje nebo klíč?
S tím se váže i další problém, kdy nemůžete počítat s hraním typu “mám půl hoďky volného času, posunu se v příběhu dál”. Chtě nechtě se časem dostanete do okamžiku, kdy volíte mezi “nestihnu domluvený termín” nebo “ztratím celý dnešní postup”. Uděláte to jednou, dvakrát a pak si raději pustíte něco jiného.
Stejně tak si neumím představit dilema s “obřím” inventářem. Dneska tak nějak nepočítáte s tím, že byste si s sebou nevzali všechno důležité věci. Ano, batohy postav někdy nejsou nekonečné (zdravíme Hermionu a její zavazadla), ale vyloženě žonglovat takřka s každým předmětem, se dnes nenosí. Přibližuje to hru realitě, logické to je taky, ale podle mě to hodně hráčů odradí. Ono ani nevadí, že je inventář malý, ale že prakticky všechny věci potřebujete. A vracet se dříve nebo později někdy i přes celou lokaci, není úplně vždycky zábava.
Co mě ale u PC verze vyloženě naštvalo, jsou filmové předěly. U některých jde hodně vidět, že jsou holt “staré” a oproti remasterované hře jsou kvalitativně horší. To bych ale rozdýchal. Osobně mi vadila chyba, kdy se obraz o značný čas opožďoval vůči zvuku a titulkům. V jednu chvíli se dokonce videa po pár sekundách sekly a nepomohlo vůbec nic. Vidím v tom problém spíše u mé sestavy, která má ale paradoxně aktualizovány všechny ovladače. Na mě to ale působilo dost rušivě a hodně kazilo zážitek z hraní.
Dále bych mohl zmínit chvilky, kde se mi Billy dostal do Rebeccy, ne pod sukni, ale přímo dovnitř (a teď to nemyslím tak, jako vy, úchylové). Textury obou postav se v malých prostorech ignorovaly a naše dvojice se procházela jeden skrz druhého. Omluvitelné s přihlédnutím na stáří původní hry, ale neomluvitelné z hlediska dnešních her. Jiných výrazných kiksů jsem si naštěstí moc nevšiml. Oceňuji možnost vybrat si z “moderního” poměru stran 16:9 nebo “starého” 4:3. Hodně to pomáhá přiblížit se old-schoolovému zážitku z hraní. Zvuky při hře byly, krom zmíněných předělů, skvělé. Tak nějak mám pocit, že taky prošly čistkou. Stejně tak textury, které jsou při detailním pohledu prostě úchvatné. Nevšimnete si toho moc komplexně, ale spíše když se zaměříte na detaily a máte možnost si prohlédnout nějaký předmět zblízka. Prostě nádhera!
Jak moc se pak celkový gameplay liší od originálu, vám nepovím. Resident Evil 0 jsem před lety hrál snad jen jednou a rozhodně ne celý. Možná je to i pro posouzení úspěšnosti této hry lepší. Za sebe totiž můžu cítit, že grafika u mě nikdy nehrála prim a tady je vlastně jen přidaným a vítaným bonusem. Ze všeho ostatního na mě dýchl smrad rozpadajících se zombíků… tedy chtěl jsem říct nostalgie. Mám rád staré hry a dokážu ocenit snahu vývojářů o kvalitní port. Nevím ale, jak je přijme široká veřejnost moderních mladých hráčů. Jestli nebude prvotní nadšení a obří snahy vykoupit jedničky a nuly (sestavené do podoby Residentu Evil Zero HD Remaster) z digitálních distribučních kanálů, vystřídáno zklamáním z důvodů, jak to jen říct, starých principů hraní. Za sebe ale můžu rozhodně doporučit a investice do hry se vám bohatě vyplatí a asi bych ani nečekal na nějaké slevové akce. Kvalitní čerstvé maso si u řezníka taky kupujete za plnou cenu a tak když vám někdo nabídne 80 kilo shnilého, kdo by se vůbec rozmýšlel.
Počítač do redakce zapůjčil Grunex.com.
Recenze
Resident Evil Zero HD Remaster - noční můra v novém kabátě
Resident Evil Zero HD Remaster je rozhodně kvalitním počinem. Pro fanoušky série je povinností, všechny milovníky hororových příběhů by rozhodně neměl minout, a pokud už od vašeho posledního hraní Zera uteklo hodně krve a tělních tekutin nemrtvých, měli byste zvážit koupi hry v nové podobě. Podle mě se rozhodně vyplatí.
Líbí se nám
- atmosféra
- zvuky
- příběh (pokud jej neznáte)
- nové technické zpracování
Vadí nám
- problémy s ovládáním
- špatně fungující předěly
- ukládání postupu
Kdybych ještě měl PS3, hrál bych RE Zero asi hned. Když se ted‘ ale vedle mojí TV krásně vyjímá PS4, je to pro mě hra, kterou si pořídím společně s prvním dílem v Origins kolekci až někdy v budoucnu.
Drake: já třeba Alone in the dark inferno miluju ale chapu, že ta kamera dává hře jiný nádech mě se moc nezamlouvá ale u Resident evil jsem ju miloval
Jsem velky fanda RE. Mám odehrane vsechny hlavní dily. Musím rict ze k tem starším uz bych se nevratil, ty novejsi jsou podle me ho gusta. zadné pásky, vyhazovani predmetu atd…drive to bylo supr ted uz je to krok zpet. Tento dil jsem si koupil protoze jsem nemel driv moznost si ho zahrat. Jsem uz holt starsi a travit pulku hry v inventari a vraceni se zpet me tolik uz nebere. Preju si RE7 abych se neco nového dozvedel o Umbrelle.
tu je třeba si uvědomit naž se začne prskat že se jedná o 1: 1 grafické předělání to starého dílu, nic víc
Díky za komenty. Osobně je mi celkem jedno, o jaký typ hraní se jedná. Přeci jen třeba statická kamera je pro budování atmosféry u hororu daleko lepší.
Nono jde o to, že vývojáři říkali že půjde jen o předěl a že tam nebude nic novýho, jen prostě grafika, žádný nový zbraně, položky, možnosti ukládání, jen to prostě jen předěl. Co se týká té statické kamery tak hry jako Silent Hill, RE, Dino Crisis, všechny díky tomuhle přinesly něco jinýho než fpska nebo 3rd person. Jsem rád že takovýhle hry kdysi byly a škoda že se to toho nedrží. Mno se není divit že třeba Alone In The Dark 5 dopadl jak dopadl, kravina na entou oproti perfektní 4ce. Protože ta statika dodává moment překvapení s přechodem a pohledem a člověk se děsně lekne například v RE 2 když Licker proskočí oknem nebo padne z té střešní kopule skrz to je prostě paráda. 3rd persony tohle kouzlo nemají, i když 3rd persony miluju a pořád jsem RE strašně oddaný. Ale i tak prostě přál bych si RE7 s těmito prvky, které jsem zmínil. 3rd person je fajn pro RE ano, ale ne tak dobrá, a nebo by musela mít prostě ty lekačky a ne aby to byl jen tupý výplch jako RE4 a 5. To je prostě Call of duty ala 3rd person ala zombie. Kravina!
Co se týká že recenzi dělal PCčkář, tak z 95% se shledávám s kritikou konzolových her, jakože RE tady právě začal. Proto spoustě těcho PCexpertů nemá rádo tento typ hraní protože jsou zvyklí na ty výplachy FPS apod…a luštit někde hlavolamy a vracet se sem a tam to se jim nezamlouvá.
Mne ciselne hodnotenie ale nevadi a celkom s nim suhlasim. Osobone to povazujem za najslabsi RE z tych oldschoolovych a je to o riadny level slabsie ako minulorocny remaster takze hodnotenie je v poriadku.
"Z mých známých si ji koupilo 100% hráčů a bylo jim jedno, jak dopadnou recenze. " – No to je ono, produkt mal svoj urceny trh a tam je to modla. Zbytok to nezaujme a ked tak to slo podat tak, aby vlk bol syty a koza zostala cela
Opět díky za reakce. Osobně jsem právě recenzi pro straromilce dělat nechtěl. Z mých známých si ji koupilo 100% hráčů a bylo jim jedno, jak dopadnou recenze. Ale beru to.
Jen bych se chtěl zeptat, proč vadí, že hru dělal PCčkář? Mimochodem proč by PC hráč, který hraje i na konzolích a handhaldech (tady asi nejvíc) , nemohl recenzovat remasterovaný PC port konzolové hry?
(A jen mimochodem, koukal jsem včera na gamrankings. com ([ odkaz ] a původní verze sice měla hodnocení 85%, ale HD Remaster má pouze pěkných 70, PC verze je dokonce na 63%. )
Pěkná recenze
Právě doba statických kamer je to, co dělalo tuhle hru výjmečným! Si nedovedu představit tento díl nebo RE2 či Nemesis např. z pohledu 3rd person ( se nedivím když tu recenzi dělá pcčkář ) . Ideální by bylo se k tomu zase vrátit, aby se tím Resident znovu mohl pyšnit! Proto takovej RE4 a RE5 je jen akční výplach mozku bez hlavolamů přemyšlení a ani se člověk nemuís nikam vracet, už to prostě není o tom, o čem má RE být! Remake je jinak úžasnej jedna vítka štve mě, že postavy unesou málo itemů a když se někde nechají, tak se pro ně musí vracet. Ale i tak tohleto je paráda Tohleto je Resident Evil
No len potom si mohol recenziu inak pojat, recenzent musi odhadnut komu je produkt urceny a podla toho sa k tomu postavit. Hraci co so starymi dielmi neprisli do styku si to nikdy nekupia, toto je cisto pre old scholl fanusikov, je to robene cisto pre nich. Dalo sa to potom formulovat tak, ze by sa popisali tie herne mechanizmy, ktore dnes posobia zastaralo a tym padom mladsim rocnikov a neznalych serie to neoslovi a hra pre nich nie je vhodna ale naopak je to presne to, co ta hra mala mat aby uspokojila fanusikov.
Uz ked, tak mi chybali take doplnky ktore boli v jednicke pred rokom, ako zachranny nozik pri utoku zombie. Mohli to doplnit aj sem ale nechali to tak. Jednicka mala dalej aj daleko lepsie audio co dotvaralo atmosferu.
No trochu si to vzal za nespravny koniec
Děkuji všem za reakci, ať už pozitivní nebo negativní. Jen na vysvětlenou (asi to z recenze není úplně znát) , ta recenze je dělaná z pohledu "nových" hráčů. Z mého pohledu nemělo smysl dělat recenzi pro oldshoolové hráče (sám hraju od nějakého roku 1996 aktivně, předtím jen tak příležitostně) a lidi, kteří hrávali původní Resi četli tehdejší recenze a myslím, že nemají důvod nějak se nechávat ovlivňovat novými názory. Spíše jsou zvědaví na technické zpracování.
Proto je ta recenze psaná spíše pro nové zákazníky a tam jsou tohle všechno spíše mínusy než plusy. Sám za sebe bych hodnocení spíše zvedl, ale vsadím se, že většina nových hráčů jej zase ještě sníží, kdežto staromilci jej zvednou o hodně víc. Proto se snažím být objektivní a nenechat se příliš unést.
K tomu ovládání, když si to přečtete tak sám ovládání na gamepadu chválím a jen upozorňuju, že tenhle port není pro klasické PC periférie přizpůsobený a hra prostě nepodporuje zrovna můj typ padu od Logitechu.
Hodnotit takto "staré" porty je prostě ošemetné. Zaměřit se jen na technickou stránku portu, tak by šlo o velmi nudný a nezajímavý text. Je těžké být objektivní, ale poslední věty z recenze a verdiktu můj názor snad vyjadřují dostatečně
Ještě jednou díky za reakce.
Tieto hry sú oldschool, skvelé bolo zažiť ich v dobe, keď to boli bomby, z ktorých človeku spadla sánka (nikdy nezabudnem ako som videl prvýkrát RE1 na Invexe na PSXku) . Dnes sú samozrejme niektoré mechaniky už zastarané, na druhej strane zrovna to ukladanie bolo hadcore, písací stroj, k nemu páska…síce dnes by som už na to nervy nemal, ale dávať to ako negatívum – toto bol skrátka Resi. Nakoniec, DS séria je s ukladaním niečo podobné, tiež človek môže prísť o postup a tam to nie problém
Já mám rád klasické Resident Evily, naprosto zbožňuju pre-renderovaná pozadí – vypadá to stylově a atmosfericky. Hodnocení mi připadá poměrně přísné, já bych tomu dal minimálně 8/10.
Ja naopak povazujem recenziu za jednu z najhorsich, ktora tu bola. Autor zrejme nemal za sebou tieto herne klasiky v ich starych dobach.
Nie je spravne vycitat tomu stare mechaniky ako staticka kamera, ukladanie pozicii, otvaranie dveri alebo maly inventar. Od toho su tie "moderne" sragory z tej serie. Ta hra ani nie je urcena pre nejake nove publikum, nie je to AAA produkcia ani novy pribehovy diel do serie. Je to pre nostalgikov co vyrastali na tychto legendarnych hrach a dostat sa k tomu znovu po rokoch v novom kabate je presne to, co sme potrebovali.
Ak by tam bolo prekopane ovladanie a inventar, tak uz by to zase nebolo ono. Vsetky tie atributy ktore ta hra ma a autor oprskal, su presne tie co stari hraci na tom milovali a teraz u toho slintaju znova blahom