Take On Mars, simulátor průzkumu Marsu od Bohemia Interactive, je jednou z těch her, které jsou v Early Access na Steamu vážně dlouho. K vydání Early Access verze došlo už na začátku srpna roku 2013, kdy jsme vám dokonce přinesli recenzi tehdejšího stavu hry. V té době se totiž mělo za to, že už se hra nebude příliš rozšiřovat a že je v Early Access především kvůli zohlednění zpětné vazby hráčů.
Situace se ale záhy změnila. Zprvu bylo možné zkoumat Mars jen za pomoci mechanických roverů a landerů, jejichž působení na Rudé planetě postupem času rozšířily třeba další mapy (včetně měsíce Deimos) nebo herní mechaniky.
Pak ale přišel zásadní zlom, který znamenal obří rozšíření celého konceptu Take On Mars a značné prodloužení vývoje. Rovery se přesunuly do pozadí zájmu a hlavní roli dostalo téma pobytu lidské posádky na povrchu Marsu, a to v singleplayeru i v multiplayeru. Postupně dorazila možnost stavět základny a využívat všelijaké nástroje, vozidla nebo systémy pro podporu života. Součástí hry je dokonce orbitální stanice, několik pozemských destinací a možnost proběhnout se po povrchu Měsíce.
Nyní se ale dlouhý vývoj blíží ke konci, a tak bylo oznámeno, že finální verze Take On Mars dorazí 9. února. Jedním z největších lákadel finální podoby hry je singleplayerová kampaň, v níž se ujmete role astronauta Marka Willise, člena posádky první mise na Mars. Ta odstartovala ze Země v roce 2028 a o rok později dorazila na oběžnou dráhu Marsu. Během sestupu do atmosféry planety se ale něco pokazí, dojde ke ztrátě kontaktu se Zemí a členové posádky jsou považováni za mrtvé. Jediný, kdo přežil, je Mark.
Vaším cílem tedy bude přežít na povrchu Marsu, což si žádá zacházení s vodou, jídlem či kyslíkem a vybudování přístřeší před písečnými bouřemi. Mark má však jednu výhodu, je totiž botanik a inženýr. Tento fakt vám pomůže při získávání surovin z půdy Marsu a při využívání 3D tiskárny na tvorbu výbavy a strojů, bez nichž není naděje na návrat domů.
Podstata příběhové kampaně se tedy dost podobá událostem, které zažívá astronaut Mark Watney v knize a filmu Marťan. Tvůrci Take On Mars v čele s Martinem Melichárkem se však inspirací Marťanem nikdy netajili, jak dokazuje třeba jeden ze starších článků založených na návštěvě kanceláří Bohemia Interactive.
Uznávám, že název a datace toho článku se příliš neshoduje s faktem, že jsme na začátku roku 2017 a Take On Mars je stále v Early Access fázi. Už v roce 2014 se ale hovořilo o tom, že cílová rovinka vývoje je na dohled. Až nyní, o více než dva roky později, ale máme k dispozici konkrétní datum vydání.
Doufejme tedy, že se dlouhý vývoj patřičně promítne do kvalit hry a že se příznivci průzkumu Marsu a simulátorů 9. února dočkají pořádného zážitku. Na závěr jen upozorním, že v tuto chvíli stojí Take On Mars na Steamu 19,99 eur a po vydání finální verze se cena zvýší.
Tak to už dává smysl koupit