Studio Valve i letos uspořádalo konferenci Steam Dev Days, zaměřenou především na podporu a využití Steamu. Ústředním tématem letošního ročníku však nebyl ani tak Steam jako takový, spíše všechno možné spojené s virtuální realitou.
Asi nejpodstatnější informace pro nás hráče je, že Valve chystá nový titul. Než se ale začnete radovat, že ve Valve zase začali dělat hry, musím vaše nadšení trochu ultumit. Má jít o další VR projekt. Je sice možné, že Valve pracuje i na nějakém tradičním titulu, ale zatím lze s jistotou vyhlížet jen další VR počin. K jeho oznámení přitom dojde během příštího roku, přičemž tvůrci slibují, že hráči i vývojáři nebudou zklamaní.
Nabízí se otázka, co může být tím projektem. Může jít o nějaké pokračování experimentálního projektu The Lab, který je spíše kolekcí menších hříček, nebo něco úplně nového. Také může jít o VR projekt zasazený do světa Half-Life, o němž se zase začalo spekulovat po různých náznacích, jež hráči nalezli v kódu volně dostupného nástroje Destinations, který využívá engine Source 2. Nebo přeci jen půjde o nějakou klasickou hru, jen s VR podporou.
SteamVR, které využívá headset HTC Vive, v tuto chvíli podporuje pouze operační systém Windows. To se ale časem změní, protože podpory SteamVR se dočkají i operační systémy SteamOS, Linux a Mac OSX.
Valve navíc časem hodlá umožnit licencování systému Lighthouse, který sleduje pohyb vašeho těla při používání HTC Vive. Díky tomu ho bude moci využít každý, kdo chce vytvořit vlastní sledovací zařízení. Tvůrci chtějí, aby byla technologie Lighthouse stejně otevřená a standardizovaná jako třeba Wi-Fi. V příštím roce se přitom máme dočkat nového typu sledovací stanice, která Lighthouse využívá.
Ve Valve připravují také nový typ ovladače pro SteamVR. Na Steam Dev Days byl k vidění jeho prototyp a největší předností je možnost detekce částečného otevírání či zavírání dlaně a uchopení i upuštění předmětů ve virtuální realitě.
Fotografie pochází z webu UploadVR, kde najdete další fotografie prototypu.
Na Steam Dev Days dále došlo na oznámení Hardware Development Kitu pro SteamVR a skutečnosti, že Valve investuje do společnosti Nitero. Ta se zaměřuje na vývoj 60 Ghz bezdtrátové technologie pro virtuální a rozšířenou realitu. Podle všeho má tahle investice co dělat se snahou udělat z HTC Vive a obecně VR headsetů pro osobní počítače bezdtrátová zařízení.
Aby tahle novinka nebyla jen o virtuální realitě, sluší se zmínit, že se Steam dočká podpory sledování 360° videí a nově bude možné sledovat videa i v mobilní verzi Steamu. V následujících týdnech by navíc mělo dojít k překopání stránky obchodu, aby byla praktičtější a pohodlnější. Pak tu máme pár zajímavostí. Asie je nyní v rámci Steamu třetí nejvýdělečnější region a Valve hlásí, že každým dnem se na Steamu objeví zhruba 1000 nových uživatelů virtuální reality. Tolik k tomu, že je VR záležitost velmi úzkého okruhu hráčů.
Zapomenout bych neměl ani na fakt, že Steam API bude dříve či později podporovat všechny populární typy ovladačů. Vše začne s DualShockem 4, o čemž jsme informovali v samostatné novince. A jestli si hodláte pořídit novou televizi, možná by vás mohlo zajímat, že v nových televizích od Samsungu bude integrováno zařízení Steam Link, určené na streamování her ze Steamu. Snad pak ty televize nebudou vybuchovat podobně jako mobilní telefony Galaxy Note 7.
Na závěr ještě jedna kuriozita. Posledně se vývojáři, kteří se Steam Dev Days zúčastnili, mohli těšit z jednoho ze Steam Machines, po nichž mimochodem už ani pes neštěkne. Letos dostali od Valve něco krapet jiného, konkrétně balení, v němž lze nalézt především Steam Controller a jeho nedávno odhalené příslušenství (nálepky, pouzdro, hardwarový klíč a jeho držák).
Součástí dárkového balení je i Steam Link a jeho samolepky, zápisník a hezká klíčenka s motivem Steam Controlleru. Možná že Valve poslední dobou šetří na hráčích, jak jen může, ale na vývojářích očividně šetřit nehodlá. Už se těším na ty spokojené ohlasy vývojářů, kterým na Vánoce zase dorazí balení čokolády.
Zájemce o vyzobání i těch nejmenších novinek a podrobností, které na Steam Dev Days zazněly, odkážu na blog SteamDB, nabízející přehled všeho relevantního z prvního i druhého dne.
Odpověď na komentář uživatele
newborec
Televize nemívají baterku nacpanou v malém prostoru kde se deformuje a začne hořet. Né vybuchovat
"Pevnost Barad-dûr v zemi Mordor je obnovena. "
Poznámka na konec neuvěřitelně trapná. A ne, nejsem fanatický obdivovatel telefonů s logem Samsung
Half Life 3 confirmed
Nevidím Half-Life 3 nezájem
Odpověď na komentář uživatele
shaak
Mno kdyby si měl pořádnou zvukovku jako Cretive Titanium HD. Vynutíš HW akceleraci v CS: GO a zapneš na zvukovce 3D zvuk. Tak teoreticky máš to nejlepší co lze. Současné AAA hry jako např. DOOM 4 má mizerný celkově zvuk. Daleko horší než Half-life.
Je to plné PostProcessing filtru a muxování. Proto to laikům připadá dobré. SW: BattleFront má na první poslech luxusní zvuk ale je to jen iluze. EAX5 hry jako Prey jsou daleko někde jinde.
Odpověď na komentář uživatele @Mr.Lolendo
Mr. Lolendo: S tím zvukem souhlasím. Prostorový zvuk v CS: GO je na kompetitivní hru otřesný…
VR je zatím moc drahé. Vidím to na konec příštího roku kdy dorazí brýle s vyšším rozlišením. Tak jako tak aji když by byly brýle dokonalé a dostupné tak není pro mě SW. Hry jsou stále mizerně optimalizované.
Prakticky momentálně existuje jen jeden engin se dvěma next-gen hrama co je na VR vhodný. SW: Battlefront a Battlefield 1.
Vše ostatní je až moc nestabilní na VR. Nehledě na prostorový zvuk který stojí za starou bačkoru. Prakticky aji poslední nativní 5. 1 kanálový zvuk je snad v Battlefield 4.
Dnes na zvuk bychom měly používat ray-tracimg. Nejblíže jsme k tomuhle byli kolem roku 2000. Firma Aureal Semiconductor která prvně vyvíjela pro NASA. Vyvinula technologii Aureal 3D která byla použita ve hrách jako Half-Life, Unreal, Quake II, Jedi Knight, and SiN.
[ odkaz ]
Bohužel to zabilo Creative které firmu koupilo. Tedy obdobná situace jako když Nvidia koupila Apex PhysX.
Obě technologie byli klíčové ve své době a mohli redefinovat prakticky vše.
Co jsem našel tak existují korporační kontrakty na tyto technologie. Tzn. že existují ale ne pro obyčejné smrtelníky.
Ani hloupá dynamická normalizace zvuku není samozřejmostí.
Jinými slovy Valve hraje "kulečník" místo toho aby skutečně vyvíjelo. Prostor pro zlepšení je totiž nepředstavitelný.
Odpověď na komentář uživatele
Možná půjde o nějakou hru z Half-Life světa, ale přímo Half-Life 3 to určitě nebude. Jedna z mála věcí, co o té hře víme s jistotou, je, že nepůjde o VR exkluzivitu. Viz [ odkaz ] Kromě toho, už teď má Valve dost nahnutou pověst. Po takovém kroku by už Valve nezbyli žádní fanoušci. Něco takového by studio zajistilo spíš extrémně negativní publicitu, protože tohle je přesně to, co skoro nikdo nechce
Vůbec bych se nedivil kdyby ten titul byl Half Life 3… a to na sobě nemám alobalovou čepičku. Vydaním něčeho takového VR exclusive by jejich headset extrémně rozšířilo mezi lidi.
Portal na VR by mohla být dobrá síla
nebo L4D… Ale jak znám Valve posledních let tak to bude nějaká sr@jda s teleportující se hrou které jsou evidentně v módě podle motta "z nouze ctnost". 
No nejvíc mě asi zajímá to vylepšení Storu, tolik k VR.